Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 12:28   #101
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nochtans is de mythe dat er enkel Vlamingen in de frontlinie vochten en de bevelen enkel in het Frans werden gegeven al lang naar de prullenmand verwezen.
Verschoning.

Naar uw prullemand zul je bedoelen, niet naar de prullemand. De brieven die daarover naar de koning werden geschreven, gelden nog altijd als historisch bewijs van de feiten.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:34   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een beschaafde discussie gebruikt men "schrijft" i.p.v. brallen
Deze discussie zou beschaafd zijn indien u enige argumenatie kunt aanbrengen. En dat kunt u overduidelijk niet, nu ik vaststel dat u niet weet in te gaan op wat ik allemaal schrijf over de organisatie van het OV in een aantal landen en dat dan vergelijk met België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:40   #103
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen bekijken dat op wereldschaal en stellen vast dat het Frans meer voorstelt dan het NL.

Ze kunnen er ook niet aan doen dat heel veel Vlamingen zich niet echt verbonden voelt met de Hollanders (die dan met Fortis hebben laten zien dat dat terecht is) .
Als er geen evenwaardigheid is in belgique zelf, waarom dan nog samenblijven?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:46   #104
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen bekijken dat op wereldschaal en stellen vast dat het Frans meer voorstelt dan het NL.

Ze kunnen er ook niet aan doen dat heel veel Vlamingen zich niet echt verbonden voelt met de Hollanders (die dan met Fortis hebben laten zien dat dat terecht is) .
Dus in België wordt het belang van een taal afgemeten aan de rest van de wereld, en niet het land zelf? Als we zo redeneren, dan heeft België inderdaad geen enkele functie meer. Een land dat niet vanuit zichzelf redeneert kan net zo goed gelijk worden opgehakt en verdeeld.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:51   #105
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus in België wordt het belang van een taal afgemeten aan de rest van de wereld, en niet het land zelf? Als we zo redeneren, dan heeft België inderdaad geen enkele functie meer. Een land dat niet vanuit zichzelf redeneert kan net zo goed gelijk worden opgehakt en verdeeld.
Cultureel vormt Walloniê inderdaad een zekere eenheid met Frankrijk; maar toch zijn er in en rond Brussel toch frequente contacten/bevruchtingen tussen de Franse en Vlaamse cultuur.
De Franstaligen kunnen er ook niet aan doen dat VL zich cultureel niet echt verwant voelt met Nederland.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:56   #106
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cultureel vormt Walloniê inderdaad een zekere eenheid met Frankrijk; maar toch zijn er in en rond Brussel toch frequente contacten/bevruchtingen tussen de Franse en Vlaamse cultuur.
De Franstaligen kunnen er ook niet aan doen dat VL zich cultureel niet echt verwant voelt met Nederland.
In Belgische context zou dat niet hoeven uitmaken. De relatie tussen Nederland-Vlaanderen zou ik meer Angelsaksisch durven noemen, met als voorbeeld Canada-Verenigde Staten, en die van Wallonië-Frankrijk continentaal-Europees, zoals Duitsland-Oostenrijk.

Overigens, Bart Dewever had een goed punt toen hij zei dat de scheiding tussen Nederland en Vlaanderen voornamelijk komt door de commerciële televisie (waar het overgrote marktaandeel ligt). Vlamingen mogen Nederlandse televisie niet ontvangen en vice versa. Franse commerciële tv is wel beschikbaar in vrijwel heel België.

De media zijn in Nederland en Vlaanderen dus grotendeels gescheiden, en in Frankrijk en Wallonië samengevoegd. De situatie van nu is dus in wezen meer politiek van aard, dan cultureel.
Oud 22 november 2008, 13:03   #107
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen mogen Nederlandse televisie niet ontvangen en vice versa. Franse commerciële tv is wel beschikbaar in vrijwel heel België.
Omdat alle films en series op de Franse TV gedubd zijn, kan het de Amerikanen niet veel schelen waar die te zien zijn.

De films van de Nederlandse televisie zijn in het Engels en de Amerikanen vragen meer geld om ze ook buiten Nederland te laten zien.

Bovendien doen FRanstaligen er alles aan om hun taalgenoten buiten Frankrijk te bedienen.

Vlaanderen doet niet eens een serieuze poging om Canvas en VTM overal in Walloinië op de kabel te krijgen. Taalgenoten kunnen hen weinig schelen.
Oud 22 november 2008, 13:10   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat alle films en series op de Franse TV gedubd zijn, kan het de Amerikanen niet veel schelen waar die te zien zijn.

De films van de Nederlandse televisie zijn in het Engels en de Amerikanen vragen meer geld om ze ook buiten Nederland te laten zien.

Bovendien doen FRanstaligen er alles aan om hun taalgenoten buiten Frankrijk te bedienen.

Vlaanderen doet niet eens een serieuze poging om Canvas en VTM overal in Walloinië op de kabel te krijgen. Taalgenoten kunnen hen weinig schelen.
Volgens de Nederlandse wetgeving is het verboden om op Vlaamse bodem commerciële televisie uit te zenden. Dit vanwege de verkoop van uitzendrechten. Een klein verdragje tussen Vlaanderen en Nederland kan dit oplossen. Ik denk persoonlijk dat RTL-Nederland in Vlaanderen een heel erg groot marktaandeel zou kunnen behalen. We kunnen dit bijvoorbeeld concluderen uit het succes van Baantjer. Een zender als SBS6 (een echte 'Hollandse' volkszender), zou het dan wat minder doen.

Ik denk overigens dat er wel een interessante situatie ontstaat wanneer we deze schaalvergroting zouden doorvoeren. Als we de twee zwaartepunten van dialecten (in Nederland in Holland, in Vlaanderen in Antwerpen) middelen, komt daar een soort Brabants gangbare tongval uit de bus. Wie weet...
Oud 22 november 2008, 13:39   #109
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de Nederlandse wetgeving is het verboden om op Vlaamse bodem commerciële televisie uit te zenden. Dit vanwege de verkoop van uitzendrechten. Een klein verdragje tussen Vlaanderen en Nederland kan dit oplossen. Ik denk persoonlijk dat RTL-Nederland in Vlaanderen een heel erg groot marktaandeel zou kunnen behalen. We kunnen dit bijvoorbeeld concluderen uit het succes van Baantjer. Een zender als SBS6 (een echte 'Hollandse' volkszender), zou het dan wat minder doen.

Ik denk overigens dat er wel een interessante situatie ontstaat wanneer we deze schaalvergroting zouden doorvoeren. Als we de twee zwaartepunten van dialecten (in Nederland in Holland, in Vlaanderen in Antwerpen) middelen, komt daar een soort Brabants gangbare tongval uit de bus. Wie weet...
De markt gesplitst houden is voor commerciële zenders veel interessanter. Zo kan Jambers bijv. 2 keer geld verdienen. Eerst bij VTM en daarna kan zijn programma nog eens aan een commerciële zender verkocht worden.
Bij openbare omroepen speelt winst minder mee.

Indien er hier nog commerciële zenders bijkomen dan zou hun marktaandeel veel te klein zijn en Vlamingen houden niet van presentatoren met een Hollands accent en omgekeerd ook niet.
Oud 22 november 2008, 14:13   #110
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De markt gesplitst houden is voor commerciële zenders veel interessanter. Zo kan Jambers bijv. 2 keer geld verdienen. Eerst bij VTM en daarna kan zijn programma nog eens aan een commerciële zender verkocht worden.

Indien er hier nog commerciële zenders bijkomen dan zou hun marktaandeel veel te klein zijn en Vlamingen houden niet van presentatoren met een Hollands accent en omgekeerd ook niet.
U weet maar al te goed dat de Vlaamse tongval in Nederland dikwijls als charmant wordt ervaren. Een beetje gewenning over en weer zou een en ander nog kunnen versterken. Als ik niet beter zou weten zou ik kunnen vermoeden dat u Nederland en Vlaanderen uit elkaar wilt redeneren, zelfs door te beweren dat wij niet van de Vlaamse tongval zouden houden, wat gewoonweg een onwaarheid is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:13   #111
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgische context zou dat niet hoeven uitmaken. De relatie tussen Nederland-Vlaanderen zou ik meer Angelsaksisch durven noemen, met als voorbeeld Canada-Verenigde Staten, en die van Wallonië-Frankrijk continentaal-Europees, zoals Duitsland-Oostenrijk.

Overigens, Bart Dewever had een goed punt toen hij zei dat de scheiding tussen Nederland en Vlaanderen voornamelijk komt door de commerciële televisie (waar het overgrote marktaandeel ligt). Vlamingen mogen Nederlandse televisie niet ontvangen en vice versa. Franse commerciële tv is wel beschikbaar in vrijwel heel België.

De media zijn in Nederland en Vlaanderen dus grotendeels gescheiden, en in Frankrijk en Wallonië samengevoegd. De situatie van nu is dus in wezen meer politiek van aard, dan cultureel.
Waarom mogen wij geen Nederlandse commerciele tv ontvangen maar wel Franse?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:56   #112
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maw ze gaan er vanuit dat ze met hun Frans altijd en overal in de hele wereld terecht kunnen, en het leren van een andere taal dus tijdverspilling is?

De Nederlanders hebben inzake Fortis een betere slag geslaan, moeten ze zich daarvoor schamen? Neen, want uiteindelijk zal iedere partij zoveel mogelijk uit de brand proberen te slepen. In dit geval heeft Leterme zich laten rollen of het in elk geval niet goed aangepakt.

In de dagelijkse leefwereld voel ik mij trouwens meer verbonden met Nederland dan met Wallonië. Qua muziek, cultuur en bekende personen ken ik (en waarschijnlijk ook de meerderheid van Vlaanderen) meer over Nederland dan Wallonië.
Oud 22 november 2008, 15:18   #113
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Waarom mogen wij geen Nederlandse commerciele tv ontvangen maar wel Franse?
Belgische en Franse wetgeving staan het blijkbaar toe dat andere omroepen uitzenden op elkaars grondgebied. Hetzelfde geldt voor Duitsland en Oostenrijk. In Nederland is het omroepenstelsel helemaal vastgehamerd om de eigen commerciële markt te beschermen. Andersom mogen Nederlandse omroepen ook niet in het buitenland uitzenden (behalve RTL, dat is beschikbaar in Luxemburg, maar dit is altijd al een grote uitzondering geweest; het bedrijf heeft ook heel lang erover gedaan om rechten te bedingen). In Nederland mag je geen VTM zien, geen RTL Deutschland, geen TF-1, enz...

Ik vind het onzin maar er is geen politieke wil om dit te veranderen. Ik denk dat dit komt omdat de commerciële omroepen druk op de regering uitoefenen om hun bevoorrechte positie te behouden.
Oud 22 november 2008, 15:20   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn wel meer programma's dan alleen die met presentatoren. Films bijvoorbeeld, of muziekshows.
Oud 22 november 2008, 15:37   #115
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal geen probleem mee persoonlijk. Ernst-Paul (expeditie robinson) vond ik trouwens een heel aimabel persoon.
Oud 22 november 2008, 17:33   #116
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U weet maar al te goed dat de Vlaamse tongval in Nederland dikwijls als charmant wordt ervaren. Een beetje gewenning over en weer zou een en ander nog kunnen versterken. Als ik niet beter zou weten zou ik kunnen vermoeden dat u Nederland en Vlaanderen uit elkaar wilt redeneren, zelfs door te beweren dat wij niet van de Vlaamse tongval zouden houden, wat gewoonweg een onwaarheid is.
In augustus 2007 reed ik door Normandië (Dieppe) en 's avonds kon nog net de Vlaamse Wereldomroep ontvangen. Ik hoorde daarop de taalraadsman van de VRT zeggen:
Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlanders niet erg veel houden van Vlaamse correspondenten in het buitenland, maar het valt nog mee. ECHTER: de meeste Vlamingen houden helemaal niet van het accent van de Nederlandse correspondenten die in het buitneland verslag uitbrengen voor de VRT.
Oud 22 november 2008, 17:56   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In augustus 2007 reed ik door Normandië (Dieppe) en 's avonds kon nog net de Vlaamse Wereldomroep ontvangen. Ik hoorde daarop de taalraadsman van de VRT zeggen:
Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlanders niet erg veel houden van Vlaamse correspondenten in het buitenland, maar het valt nog mee. ECHTER: de meeste Vlamingen houden helemaal niet van het accent van de Nederlandse correspondenten die in het buitneland verslag uitbrengen voor de VRT.
Let's face it; mensen houden er niet van mensen met een accent te horen spreken. Men hoort liever gewoon de standaard tongval. Ik hoor ook niet graag een Fries accent, of zelfs een Utrechts accent, en ik kan het niet te lang aanhoren. Maar dat is een kwestie van gewenning. Tongval in Nederland en Vlaanderen van het AN ligt nu eenmaal anders. Een beetje gewenning kan wel wonderen doen, verwacht ik.
Oud 22 november 2008, 18:02   #118
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik moet bekennen dat ver afwijken van standaardnederlands op TV mij wel een beetje kriegelig maakt, omdat het (al dan niet onterecht) op me overkomt als onprofessioneel. Maar dat heb ik niet alleen met zwaar-Vlaams, maar ook met iemand die zijn heftige groningse accent of lelijke haagse accent niet weet te onderdrukken op de nationale televisie.
Dat is overigens niet hetzelfde als 'niet van de Vlaamse tongval houden'. Ik vind het ook nogal ver gezocht eerlijk gezegd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 18:03   #119
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. De Franse zangers, acteurs, TV-vedettes, enz............... zijn zowel bekend in Frankrijk als in Franstalig België terwijl de Nederlandse vedettes die in Vlaanderen bekend zijn, zijn zeer zeldzaam.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 18:14   #120
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Maw ze gaan er vanuit dat ze met hun Frans altijd en overal in de hele wereld terecht kunnen, en het leren van een andere taal dus tijdverspilling is?

De Nederlanders hebben inzake Fortis een betere slag geslaan, moeten ze zich daarvoor schamen? Neen, want uiteindelijk zal iedere partij zoveel mogelijk uit de brand proberen te slepen. In dit geval heeft Leterme zich laten rollen of het in elk geval niet goed aangepakt.

In de dagelijkse leefwereld voel ik mij trouwens meer verbonden met Nederland dan met Wallonië. Qua muziek, cultuur en bekende personen ken ik (en waarschijnlijk ook de meerderheid van Vlaanderen) meer over Nederland dan Wallonië.
Dat is ook logisch maar ik denk niet dat de meeste Vlamingen zoveel over Nederland weten. Het is al gebeurd in het verleden dat ik de "Dag Allemaal" van mijn Vlaamse collega's doorlas : het is toch veel meer gericht tegenover Vlaanderen dan tegenover Nederland. Lees eens een "Télé-Moustique" of een "Ciné-Télé-Revue" : men spreekt er meer over Frankrijk dan over België zelf. In Franstalig België kijkt men heel veel naar TF1, France 2, enz............Ik denk niet dat de Vlamingen heel veel naar NOS of TROS kijken. Ze blijven liever naar hun VRT, Canvas en andere VTM kijken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be