![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Naar uw prullemand zul je bedoelen, niet naar de prullemand. De brieven die daarover naar de koning werden geschreven, gelden nog altijd als historisch bewijs van de feiten. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Deze discussie zou beschaafd zijn indien u enige argumenatie kunt aanbrengen. En dat kunt u overduidelijk niet, nu ik vaststel dat u niet weet in te gaan op wat ik allemaal schrijf over de organisatie van het OV in een aantal landen en dat dan vergelijk met België.
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
|
Citaat:
De Franstaligen kunnen er ook niet aan doen dat VL zich cultureel niet echt verwant voelt met Nederland. |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens, Bart Dewever had een goed punt toen hij zei dat de scheiding tussen Nederland en Vlaanderen voornamelijk komt door de commerciële televisie (waar het overgrote marktaandeel ligt). Vlamingen mogen Nederlandse televisie niet ontvangen en vice versa. Franse commerciële tv is wel beschikbaar in vrijwel heel België. De media zijn in Nederland en Vlaanderen dus grotendeels gescheiden, en in Frankrijk en Wallonië samengevoegd. De situatie van nu is dus in wezen meer politiek van aard, dan cultureel. |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
|
Citaat:
De films van de Nederlandse televisie zijn in het Engels en de Amerikanen vragen meer geld om ze ook buiten Nederland te laten zien. Bovendien doen FRanstaligen er alles aan om hun taalgenoten buiten Frankrijk te bedienen. Vlaanderen doet niet eens een serieuze poging om Canvas en VTM overal in Walloinië op de kabel te krijgen. Taalgenoten kunnen hen weinig schelen. |
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk overigens dat er wel een interessante situatie ontstaat wanneer we deze schaalvergroting zouden doorvoeren. Als we de twee zwaartepunten van dialecten (in Nederland in Holland, in Vlaanderen in Antwerpen) middelen, komt daar een soort Brabants gangbare tongval uit de bus. Wie weet... |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
|
Citaat:
Bij openbare omroepen speelt winst minder mee. Indien er hier nog commerciële zenders bijkomen dan zou hun marktaandeel veel te klein zijn en Vlamingen houden niet van presentatoren met een Hollands accent en omgekeerd ook niet. |
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
De Nederlanders hebben inzake Fortis een betere slag geslaan, moeten ze zich daarvoor schamen? Neen, want uiteindelijk zal iedere partij zoveel mogelijk uit de brand proberen te slepen. In dit geval heeft Leterme zich laten rollen of het in elk geval niet goed aangepakt. In de dagelijkse leefwereld voel ik mij trouwens meer verbonden met Nederland dan met Wallonië. Qua muziek, cultuur en bekende personen ken ik (en waarschijnlijk ook de meerderheid van Vlaanderen) meer over Nederland dan Wallonië.
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik vind het onzin maar er is geen politieke wil om dit te veranderen. Ik denk dat dit komt omdat de commerciële omroepen druk op de regering uitoefenen om hun bevoorrechte positie te behouden. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#116 | |
|
|
Citaat:
Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlanders niet erg veel houden van Vlaamse correspondenten in het buitenland, maar het valt nog mee. ECHTER: de meeste Vlamingen houden helemaal niet van het accent van de Nederlandse correspondenten die in het buitneland verslag uitbrengen voor de VRT. |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
|
Ik moet bekennen dat ver afwijken van standaardnederlands op TV mij wel een beetje kriegelig maakt, omdat het (al dan niet onterecht) op me overkomt als onprofessioneel. Maar dat heb ik niet alleen met zwaar-Vlaams, maar ook met iemand die zijn heftige groningse accent of lelijke haagse accent niet weet te onderdrukken op de nationale televisie.
Dat is overigens niet hetzelfde als 'niet van de Vlaamse tongval houden'. Ik vind het ook nogal ver gezocht eerlijk gezegd. |
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|