Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2008, 10:29   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niet volgens wat ik onder 'logica' versta. Besef dat u interpreteert.
Neen, ik lees wat er staat. Jezus zegt dat men hèm niet 'goed' moet noemen. Dat mag men alleen bij God doen. Die mag men 'goed' noemen. Dat staat er toch. Tenzij dat ik iets over het hoofd zie.

Wat zou anders de betekenis wel zijn van die tekst volgens u?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 10:29   #102
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Twijfelachtige lectuur op zijn minst. Maar toch soms interessant omdat men vertrekt vanuit een onverwachte hoek die soms zeer verrassend is. Ook zijn er weetjes te vinden die men in de boeken van 'traditionele' aanpak nergens tegenkomt. Maar helaas, vaak zijn deze boeken gestoeld op theorieën die ofwel fabelachtig zijn ofwel wetenschappelijk niet te funderen.

De beste methode zou een tijdmachine zijn.

Ik vind het alleen jammer dat de huidige archeologie en aanverwante wetenschappen conservatieve bolwerken zijn waar men hun bevindingen op voorhand bepalen en zich stelt tussen de heersende dogma's.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 10:36   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
De beste methode zou een tijdmachine zijn.

Ik vind het alleen jammer dat de huidige archeologie en aanverwante wetenschappen conservatieve bolwerken zijn waar men hun bevindingen op voorhand bepalen en zich stelt tussen de heersende dogma's.
Dat was vroeger zeker zo. Maar dat is al veel verbeterd. Vroeger interpreteerden bepaalde archeologen vaak vondsten naargelang het hun goed uitkwam.Verkapte fulfilling profecies dus. Men moet echter ook niet overdrijven in de andere richting. Wanneer archeologen bijvoorbeeld (zoals nog niet zo lang geleden) in Jeruzalem de vijver van Siloam vinden - en het blijkt quasi zeker de beruchte vijver te zijn- ja dan is dit gewoon zo. Dat zijn feiten.
Oud 30 november 2008, 10:46   #104
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Met andere woorden, als je luxe van 't geloven verlaat, en even nadenkt, dat ligt heel het 'wetenschappelijk verhandelen en ontleden' van de bijbel onder zware twijfels.
Dat is helemaal niet wat ik zei, je gebruikt hier een strawman.

Citaat:
Voor elke expertise is er een tegen expertise te vinden. Jij gelooft in de autoriteit van experten, anderen geloven in de autoriteit van de bijbel. Ik zie daar echt geen verschil in hoor.
Ik "geloof" niet in de autoriteit van experten, ik verleen een hoge waarheidswaarde aan uitspraken die aan bepaalde criteria, zoals peer review, voldoen. Ik zeg trouwens niet dat de Bijbel over niets autoriteit zou hebben, de eerste stap is echter begrijpen wat er eigenlijk in gezegd wordt (hetgeen een voortdurend proces is).

Citaat:
Ja, als jij je beweringen wil hard maken en 't wil brengen als de 'waarheid'. Anders, neen, totaal niet van tel.
Ergo, totaal niet van tel.

Citaat:
Apocrief is jouw dus totaal onbekend. Net zo onbekend ben je met gnosticisme ?
Natuurlijk niet. Wat brengt jou tot die conclusie?
Oud 30 november 2008, 10:52   #105
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Badeend Bekijk bericht
Ja, ok, dus?
Dus die programmeren de realiteit in jouw hoofd met een muisklik.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 10:58   #106
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Slechts enkele stukken van Het Oude Testament zijn oorspronkelijk in 't Aramees geschreven. Het grootste deel is van oorsprong Hebreeuws. Het Nieuwe Testament kent totaal geen Aramees als oorspronkelijke taal.
Dat is helemaal niet zeker. De stelling dat het NT oorspronkelijk in het Aramees geschreven werd of gebruik maakt van Aramese bronnen heet Aramees Primaatschap. Algemeen wordt aangenomen dat bepaalde uitspraken in het NT vertalingen zijn van oorspronkelijk mondeling overgedragen Arameese uitspraken, maar sommigen gaan daar verder in.

Citaat:
Bovendien is Hebreeuws een Semitische taal, Aramees is dat niet.
Het Aramees is ook een semitische taal.

Citaat:
Dus alles wat je zegt is: Ik GELOOF in experts. Tsja, 't is maar dat je gelooft. Of om 't met jouw woorden te zeggen: De luxe.
Dat ik toegang heb tot deze kennis, erken ik als een luxe.
Oud 30 november 2008, 11:13   #107
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik lees wat er staat. Jezus zegt dat men hèm niet 'goed' moet noemen. Dat mag men alleen bij God doen. Die mag men 'goed' noemen. Dat staat er toch. Tenzij dat ik iets over het hoofd zie.

Wat zou anders de betekenis wel zijn van die tekst volgens u?
Er zijn verschillende mogelijkheden hé.

Jezus bedoelt écht dat Hij niet goed is. Dan is Hij bijgevolg slecht. Deze interpretatie klopt van geen kanten, in het licht van de rest van het Evangelie.

Jezus bedoelt dat niet Hij, maar Zijn Vader goed is. In hoeverre Hij onderscheid maakt tussen Zichzelf en de Vader in persoon, dan wel "slechts" in natuur, blijft onduidelijk. Je kan op basis van deze uitspraak dus niet zomaar concluderen dat Hij in persoon, dan wel "slechts" in natuur verschilt van Zijn Vader. De mogelijkheid dat Hij in persoon dus dezelfde is als Zijn Vader blijft open...

Jezus wil gewoon niet dat men Hem "goed" noemt, omdat Hij de tijd nog niet rijp vindt om Zichzelf als God te openbaren. Deze interpretatie klopt wel met de gedaanteverwisseling op de berg Tabor, waarin Hij de drie getuigen - Petrus en beide Donderzonen - expliciet verbiedt om over het gebeurde met wie dan ook te praten.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:18   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat is helemaal niet zeker. De stelling dat het NT oorspronkelijk in het Aramees geschreven werd of gebruik maakt van Aramese bronnen heet Aramees Primaatschap. Algemeen wordt aangenomen dat bepaalde uitspraken in het NT vertalingen zijn van oorspronkelijk mondeling overgedragen Arameese uitspraken, maar sommigen gaan daar verder in.
In dat verband vond ik "Le Christ Hébreu" van Tresmontant bijzonder leerrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:27   #109
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik heb mijn standpunt terzake ietwat uitgebreid. Zie hieronder. Hopelijk is het nu iets duidelijker?Ik ben uiteraard bereid mijn mening te herzien. Maar zolang mij die garanties niet kunnen worden gegeven/aangetoond zie ik geen tegenstrijdigheden en/of eigenaardigheden in mijn betoog.
Voor een groot deel ga ik wel met je mee. Ik ben echter niet akkoord met de conclusie dat elke interpretatie automatisch evenwaardig is, aangezien men interpretaties wel degelijk met argumenten kan ondersteunen die vervolgens met elkaar vergeleken kunnen worden.

Om een voorbeeld te geven: als men kan aantonen dat in Genesis 1 grote parallellen voorkomen met de Babylonische scheppingsmythe (bvb. de Enuma Elish) dan is dat een konkreet en verifieerbaar argument voor de interpretatie van Genesis 1 als een herschrijving van bestaande mythos om een welbepaald theologisch statement te maken. Als hiervoor meer van zulke argumenten kunnen worden gevonden en voor bepaalde andere interpretaties deze uitblijven, dan kan, voor mij althans, dit als meerwaardig gezien worden.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 30 november 2008 om 11:28.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:32   #110
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Badeend Bekijk bericht
Dan zou het eerder de verkrachting van het jodendom zijn naar mijn mening. Paulus heeft de oorspronkelijke Joodse sekte van Jezus van Nazareth omgevormd tot een voor romeinen en grieken hapklare brok halfgod Jezus.
Ik denk dat men hierin Paulus als persoon niet mag verwarren met de evolutie van de Christologie binnen de gemeentes die hij stichte.
Oud 30 november 2008, 11:33   #111
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Ik heb geen tijd voor Christologie. Ben nu te druk bezig met Mickey-Mousologie.
Oud 30 november 2008, 11:50   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om een voorbeeld te geven: als men kan aantonen dat in Genesis 1 grote parallellen voorkomen met de Babylonische scheppingsmythe (bvb. de Enuma Elish) dan is dat een konkreet en verifieerbaar argument voor de interpretatie van Genesis 1 als een herschrijving van bestaande mythos om een welbepaald theologisch statement te maken. Als hiervoor meer van zulke argumenten kunnen worden gevonden en voor bepaalde andere interpretaties deze uitblijven, dan kan, voor mij althans, dit als meerwaardig gezien worden.
Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar tegelijkertijd ook belangrijke verschillen. Daarenboven lijkt me dat geen probleem: als christenen gaan we immers uit van een bijbel die het resultaat van een synergie tussen God en mens en de neerslag vormt van een opeenvolgend historisch proces. Bijgevolg kan het gerust zo zijn dat de Schrift in toenmalige begrippen en concepten werd opgesteld. Wij gaan immers van een God uit die zich door en in de geschiedenis met mensen laat kennen. Hij gaat dan ook de eigenheid van de mens niet uit de weg alsook de toenmalige denkkaders.

Heel anders is het concept in de islam die vertrekt van een eeuwige "opzegging" (koran) die van in het begin der tijden bij Allah bestaat. Daar is geen plaats voor een historiserend concept.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 12:43   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien we ervan uitgaan dat Mattheus schreef (lees: de logia en verhalen 'codificeerde') voor joodse aanhangers van Jezus in Palestina (en volgens de gezegdes van Papias lijkt dit zo te zijn want Papias specifieert: 'want iedereen vertaalde daarna'-in het Grieks?- 'zoals hij kon'), dan zal die joodse gemeente voor wie Mattheus 'het goede nieuws' op schrift stelde, meer dan waarschijnlijk geen Hebreeuws gesproken hebben vermits deze taal in ongebruik geraakt was, maar wel Aramees, de volkstaal van toen. Hieruit volgt dat Mattheus meer dan waarschijnlijk in het Aramees geschreven heeft.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2008 om 13:00.
Oud 30 november 2008, 12:44   #114
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

En als Jezus nu eens zwart was?
Oud 30 november 2008, 15:48   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien we ervan uitgaan dat Mattheus schreef (lees: de logia en verhalen 'codificeerde') voor joodse aanhangers van Jezus in Palestina (en volgens de gezegdes van Papias lijkt dit zo te zijn want Papias specifieert: 'want iedereen vertaalde daarna'-in het Grieks?- 'zoals hij kon'), dan zal die joodse gemeente voor wie Mattheus 'het goede nieuws' op schrift stelde, meer dan waarschijnlijk geen Hebreeuws gesproken hebben vermits deze taal in ongebruik geraakt was, maar wel Aramees, de volkstaal van toen. Hieruit volgt dat Mattheus meer dan waarschijnlijk in het Aramees geschreven heeft.
Men moet invloed van Aramees niet onderschatten.

Dr. AJ van der Aalst:
De epigrafie, de onomastiek geven aanduidingen dat het Aramees taaie weerstand bood aan het Grieks. En zeker in Syrië. -Let wel, onder 'Syrië' moeten we verstaan: Syria Palestinensis (Palestina), Syria Pheniciae (Libanon) en Coele- Syria (+- huidige Syrië)-. In de kuststeden Antiochië, Laodicea, Beiroet, Sidon, Tyrus, Ceasarea, Gaza, zal het Grieks wel overheersend geweest zijn. Voor verschillende steden landinwaarts zoals Apamea, Emesa, de steden van de Decapolis, is dit al minder duidelijk. Ten oosten van de lijn Aleppo (Berea), Hama (Epiphaneia), Homs (Emesa) Damascus, Amman (Philadelphia) werd het Grieks zeldzaam. In het Noord-Oosten rond Edessa en Nisibis heerst het Aramees zonder rivaal.

(Dr. AJ van der Aalst, Aantekeningen bij de hellenisering van het christendom, blz 29.)

Tot in onze tijd heeft het Aramees weten te overleven. Enkele dorpen in het huidige Syrië, spreken nog altijd Aramees.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2008 om 15:53.
Oud 30 november 2008, 16:40   #116
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Jezus zegt dat men hèm niet 'goed' moet noemen.
Jezus doet geen uitspraak in die richting, maar stelt een vraag.

Mij lijkt uw interpretatie ook de meest voor de hand liggende, maar het is niet de enig mogelijke.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 17:16   #117
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus doet geen uitspraak in die richting, maar stelt een vraag.

Mij lijkt uw interpretatie ook de meest voor de hand liggende, maar het is niet de enig mogelijke.

En daarom vroeg ik u: wat anders kan het dan nog betekenen.
Oud 30 november 2008, 17:17   #118
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
En als Jezus nu eens zwart was?
Dan was het christendom niet monotheïstisch, en waarschijnlijk veel minder gewelddadig.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 18:03   #119
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom vroeg ik u: wat anders kan het dan nog betekenen.
Voor andere theorieën hieromtrend verwijs ik naar wat El Flamenco Loco hierboven geschreven heeft.

Eigenlijk zou Jezus in dat fragment ook kunnen bedoeld hebben de vraag te stellen 'Geloof je dat ik god ben?'
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 18:17   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor andere theorieën hieromtrend verwijs ik naar wat El Flamenco Loco hierboven geschreven heeft.

Eigenlijk zou Jezus in dat fragment ook kunnen bedoeld hebben de vraag te stellen 'Geloof je dat ik god ben?'
Dat noem ik nu wat ver gezocht, maar met een doordenkertje zou dat inderdaad ook kunnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be