![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() Over Verafstoot zou ik me geen zorgen maken . Die heeft niet het minste gewicht op Europees vlak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() Het feit alleen al dat de USA voor de toetreding van Turkije bij de EU pleit, is genoeg om een belletje te doen rinkelen.
![]() Turkije bij de EU gaat de EU verzwakken. Alle problemen van Turkije gaan de problemen van de EU worden . |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Er zijn wel meer landen die aan de EU grenzen. Oekraïne , Belarus...Ook maar bijnemen ? Waarom niet eigenlijk...
Het probleem is dat als je de EU groter maakt, er dan nieuwe grenslanden zijn. Als bvb Turkije bij de EU zit, dan worden Syrië, Irak en Iran grenslanden van de EU. En na een tijdje krijgen we dan weer dezelfde discussie : waarom die er niet bij nemen ? Het zijn toch grenslanden ? Laten we wachten tot de EU goed gerodeerd is, en er dan over denken om nog wat volk bij te nemen. Ondertussen kan Turkije dan ook een beetje evolueren. In de goede richting hopelijk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Best mogelijk, maar dan deden de Engelsen het op veel groter schaal
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() Oeioeioe! Stel voor dat hij hier blijft!
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() Ook het Engels heeft maar een beperkt bereik, beperkter dan wij graag denken. In Nederland en België overschat iedereen zijn eigen kennis van het Engels, maar feit blijft dat we ons er best ik kunnen redden. Nou ja, als de ander ook Engels spreekt. Ik ben op vakantie geweest in de Italiaanse alpen, daar spreken dus alleen de toeristen Engels, een stel uit Rome heeft nog bij in de winkel staan vertalen voor ons. En dan zit je nog in West-Europa, waar het onderwijs goed is en de talen relatief veel op het Engels lijken (oké, ik kan ook geen Frans, maar vergeleken met Chinees ligt Italiaans best dichtbij). Over de gehele wereld genomen valt het aantal sprekers vies tegen. Wikipedia zegt "over a billion people speak English to at least a basic level". Dus een zesde van de wereldbevolking komt minstens zo ver als "My name is Bovenbuur, what is your name?" Bovendien weten we niet hoe lang de VS (of Europa) de dominante supermacht blijft in de wereld. Voor nu zit je goed met Engels, maar denk niet dat dat niet kan veranderen, Frans, Duits en zelfs Nederlands (in beperkte vakgebieden) zijn in het verleden ook heel belangrijk geweest. Over vijftig tot honderd jaar doen wellicht alleen oude mensen nog zaken in het Engels, terwijl de nieuwe generatie Chinees spreekt. Waar ik hiermee heen wil weet ik eigenlijk niet, maar als er ooit een officiele wereldtaal moet komen, zij het Engels of iets anders, dan is het voor het Westen nu tijd om dat te regelen, want over een eeuw zou een westerse taal of een grotendeels op westerse talen gebaseerde taal niet meer zo vanzelfsprekend zijn.
![]() |
![]() |
#107 |
|
![]() Engels is de facto de enige wereldtaal, officieel of niet.
Met de huidige communicatie-mogelijkheden zal dat niet meer veranderen.
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Wedden? 100 jaar.
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig echter is de wereld aan 'global village' aan het worden. Veel zaken hebben zo'n wereldwijde impact - denk aan de kredietcrisis - dat de afzonderlijke beschavingen langzaamaan verdwijnen. Er blijven natuurlijk nog wel belangrijke zaken over, zoals klompendansen in Holland en frituurkotten in Vlaanderen - dat moet ook zeker bewaard worden - maar de trend is onmiskenbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Als je daaraan twijfelt: ga op reis dan zul je rap merken dat je niet overal thuis bent. Mogelijk ziet de wereld er over een paar honderd jaar anders uit en spreekt iedereen Chinglish. En is iedereen lichtbruin-geel gekleurd. En gaat niemand meer op reis want alles is overal hetzelfde. Maar dat is gelukkig nu nog niet het geval. We moeten dat proces niet bespoedigen!
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 20 mei 2009 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Armen willen rijk worden en zieken gezond. Dat weet ik reeds zeer lang!
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De EU is een nieuw project is de geschiedenis. Niet zoals bij oude imperiums is geweld de basis ervoor, maar het inzicht dat we gemeenschappelijke belangen hebben. Het gaat erom gezamenlijk gemeenschappelijke belangen voor een ieder na te streven op basis van het wederkerigheidsbeginsel en de daaruit voortvloeiende kans op eeuwige vrede. Het gaat erom 'kwaliteit' van leven te bereiken. Kwaliteit van leven bereik je niet in je eentje, op een individuele manier, daar heb je anderen voor nodig. Veiligheid, een belangrijk onderdeel van de kwaliteit, komt dichterbij als niemand zich bedreigd voelt. Als het wij-zij denken stopt, en daarentegen iedereen de mogelijkheid krijgt om zich bij die gemeenschappelijke maatschappelijke onderneming aan te sluiten. In die gemeenschappelijke onderneming worden verschillen van arm en rijk gegrondvest op de bijdrage die iemand aan de maatschappij levert, niet of hij binnen, dan wel buiten die maatschappelijke onderneming is geboren - dus op basis van willekeur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Burgemeester
|
![]() Ik vind dat Turkije er niet bij moet. Het ligt voor minder als 10% in Europa, hoewel het land wel westers georiënteerd is. Bovendien krijgen we dan het Koerdische probleem in ons schoot, en worden we overspoeld door armoedzaaiers uit het Turkse binnenland.
Ik denk dat een soort partnerschapakkoord met bijzondere rechten op het gebied van defensie, technologie, economie en communicatie het beste is. Zo betrek je Turkije toch bij de Europese zaak, maar maak je haar geen deel van de EU (wat in mijn ogen zeker nu louter slechte gevolgen zou hebben). En sowieso moet er dan eerst een overeenkomst komen over het probleem van Cyprus, waarvan Turkije nog altijd de noordelijke helft bezet en daar de Turkse Republiek van Noord-Cyprus overeind houd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() no way
Zopas werd een jonge turkse vrouw neus en oren afgesneden door de schoonfamilie omdat ze verdacht werd van overspel gaan we ons verrijken met een bende met barbaarse trekjes ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Je droom is mooi en je hebt het goed verwoord, maar... een beetje realiteitszin is nodig. Kijk eens hoe moeilijk het is om de Oost-duitsers op het niveau van West-duitsland te brengen. En dichter bij huis, hoe moeilijk het is om Wallonië op te krikken. En dat heeft weinig te maken met willekeur, maar wel met de wil om te werken.
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Hopelijk oordelen de Turken niet op basis van Dutroux Ik heb een tijdje in Turkije gewerkt, het was een rijke en aangename ervaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat turkije bij de EU moet. Ik heb ook een tijdje in Thailand gewerkt, het was een rijke en aangename ervaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat Thailand bij de EU moet.
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 22 mei 2009 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |