Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2009, 17:36   #101
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. Ik denk en ben er vrij zeker van dat iemand vinden die het voor jou allemaal de moeite waard maakt een enorme opkikker kan zijn. Bij heel veel mensen is het probleem an sich niet dat ze bv. niet geliefd zijn of niemand hebben die om hem geeft, maar dus wel dat ze niemand hebben waar ze zelf (nog) genoeg om geven.

Maar in se denk ik ook dat we bijna hetzelfde zeggen of bedoelen, alleen op een iets andere manier.
Zeer zeker, en je haalt zelfs een punt aan die ik mis. Men moet zelf geven om die persoon.
Maar wat ik bedoel is: voor iemand in de put is een verhaal over een mogelijke situatie niet genoeg. Hij gelooft die niet. Hij wilt zo'n mensen hier, en nu. Veel kracht heeft ie niet meer.

Citaat:
Klopt. Het probleem is dat heel veel mensen niet verder komen dan dat soort simplismen bij de hulp van iemand. Niet iedereen heeft de sociale vaardigheden, tijd, de energie, zelf de kracht, ... om iemand uit een put te trekken, met alle risico's vandien voor jezelf en voor de ander bij het niet slagen van die 'operatie'. Van jullie relatie zal er daarna namelijk niet meer over blijven, en van jullie beide psychische kracht mogelijks ook niet veel meer.
Daarnaast moet de persoon die in de put zit de hulp van iemand die hem de hand wil reiken nog willen accepteren ook. Daar wil ook wel eens het schoentje knellen (dat kan je terug linken aan die: men vindt 'de helper' niet genoeg de moeite waard om voor te vechten, maar misschien doet die helper die alles oh zo goed bedoeld het misschien ook op 'de verkeerde manier' waardoor de situatie niet betert).
Ja, je haalt daar iets aan wat ik reeds eerder aanhaalte: die trots die vaak alle hulp wegblokt. Men is te trots, te bang, men neemt die hand niet vast.

Citaat:
Een medemens moet ook niet de zware taak krijgen om een ander medemens met problemen uit de put te trekken. Dat is geen kleine verantwoordelijkheid, kan een niet-professioneel iemand die wel dragen? Kan zelfs een professioneel iemand die dragen als het om een vriend of bekende gaat? Ik denk van niet. En zoals ik al vaak zei: iedereen heeft nog steeds zijn eigen leven dat ook geleefd moet worden en niet op pauze valt te zetten. Niemand kan zich volledig opofferen voor een ander. Dat neemt niet weg dat wat menselijkheid altijd wel mooi meegenomen is
Sommige mensen laten zich enkel helpen door "particulieren" door wantrowen in therapie. Er hebben ten minste twee zulke gevallen bestaan

Citaat:
Je hebt gelijk. De cijfers bewijzen het iedere dag: België is daarbij één van de koplopers van landen wat betreft suïcidecijfers. Toch ben ik ervan overtuigd dat heel wat van die suïcides helemaal niet nodig waren. In de zin dat deze mensen ook nog een waardig en zelfs gelukkig leven konden lijden. Ik ken tal van voorbeelden van mensen die al gepoogd hebben maar waarbij het niet lukte (èchte pogingen waarbij medische hulp net op tijd kwam) en die nu hun beide handen kussen dat het niet gelukt is.
Het is in bijna alle situaties onzinnig. Veel van die mensen hadden gelukkig kunnen zijn mits juiste omstandigheden.

Citaat:
Ik kan het eigenlijk ook niet eens zijn met je laatste zin: het zou dan bv voor deze persoon om ten eerste al belangrijk moeten zijn of 'de mensen' zullen vatten wat hij voelt en denkt. Dat is niet voor iedereen zo. Er zijn heel veel mensen die een kapper binnen stappen en hun een nieuwe coupe laten aanmeten zonder er ook maar een seconde bij stil te staan of de mensen hun keuze wel zullen begrijpen, om iets stoms te noemen. Het zal hun koude kleren niet raken of de buurvrouw, Jan met de pet of zelfs hun partner het lelijk vindt.
En dat niemand hem zal kunnen helpen is ook niet waar. Pas op, het kan waar zijn. Maar de werkelijkheid is een stuk genuançeerder. Misschien is 'de persoon klapt dan zodanig dicht dat hij zich niet meer wil/durft laten helpen correcter (net omdat hij denkt dat hulp niet kan baten).
Die laatste zin is een concrete situatie die per definitie waar is omdat er ten minste een geval is waarbij het zo was. Sommige problemen veroorzaken die situatie. Sommige, niet allemaal.
Wat je zegt over de haarsnitten: iemand die geeft om zijn haar, doet het PER DEFINITIE voor andere mensen. Men is niet mooi voor zichzelf, maar voor anderen.

En dat was maar een voorbeeld van een situatie. De situaties met het dichtklappen bestaan ook.

En uiteindelijk: ik ben inderdaad te negatief over therapie. Het is niet omdat het niet iedereen kan helpen, dat het slecht is. Er zijn veel mensen daardoor geholpen, wat een schitterende zaak is.
Ik vraag mij gewoon af wat te doen met die gevallen die daardoor niet kunnen/willen worden geholpen. Hoe die gevallen bereiken? Wat willen ze? Hoe zitten ze in elkaar?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 17:38   #102
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Amai, zo ver laat ik het ook nooit komen. Bepaalde "vrienden" ben je liever kwijt dan rijk. Sorry, ik heb gewoon weinig begrip voor mensen die zich eerst in de miserie storten en achteraf verwachten dat je dag en nacht klaar staat om hen (= emotionele wrakken) op te vangen.
U lijkt me echt een toffe vriendin!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 17:40   #103
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U lijkt me echt een toffe vriendin!
Dat soort mensen die nooit iets hebben meegemaakt en spreken zonder kennis van zaken.

Mensen die niet alles hebben meegemaakt, gaande van de stratosfeer tot de afgronden, zijn gevaarlijk. Ontwijk die mensen. Er zullen plekken zijn waar jullie naartoe gaan waar de lucht giftig zal zijn en waar de persoon, geintoxikeerd door de lucht, je zal neerknuppelen.
Oud 8 juni 2009, 18:21   #104
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Neem morgen alle mensen hun gsm af. Hoeveel gaan er zich de eerste dagen miserabel voelen ? Alsof hun leven overhoop ligt. De lijst onmisbare dingen groeit steeds verder aan.
Wie heeft het over ALLE mensen ?

We hebben het over jongeren, afhankelijk van hun ouders, financieel, opvoedkundig, of hoe je ze anders dan de bezorgde welzijnsector ook wilt omschrijven. Dus niet 'noodzakelijk' wie ouder is en/of beschikbaar is op de arbeidsmarkt.

Sorry, maar jij reageert als iemand die nooit een GSM nodig gehad heeft en dus ook vindt dat dit bij een ander ook zo is, omdat je er voor je werk nooit een nodig hebt gehad, laat staan voor je vrije tijd, en dus vindt dat de behoefte een puur luxeprobleem is. Een echte conservatief dus. Zo ken ik er nog enkele. Je mening klinkt nogal egoïstisch tegenover nakomelingen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 juni 2009 om 18:21.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 18:23   #105
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat soort mensen die nooit iets hebben meegemaakt en spreken zonder kennis van zaken.

Mensen die niet alles hebben meegemaakt, gaande van de stratosfeer tot de afgronden, zijn gevaarlijk. Ontwijk die mensen. Er zullen plekken zijn waar jullie naartoe gaan waar de lucht giftig zal zijn en waar de persoon, geintoxikeerd door de lucht, je zal neerknuppelen.
In hoeverre spreek jij met kennis van zaken ?

Ben je niet eerder idealist dan realist ?
Oud 8 juni 2009, 18:31   #106
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Sociale relaties voor vrouwen en vooral partners voor mannen - omdat die nu eenmaal doorgaans minder over problemen spreken met hun mannelijke vrienden - zijn énorm bufferend voor psychologische en zelfs medische problemen. Het effect daarvan is niet te onderschatten. Maar eenmaal dat stadium voorbij is en er echt sprake is van een probleem, kan een vriend vaak niet veel meer doen vrees ik. Een vriend kan nu eenmaal geen psychotherapeut zijn en is het ook niet. Een vriend kan ook geen medicijnen voorschrijven of geven als die nodig blijken te zijn.
Dat vrienden geen medicijnen kunnen aanbieden vind ik een zwak argument. Het is zelfs een non-argument gezien vrienden het moeten hebben van ... vriendschap.
Oud 8 juni 2009, 18:34   #107
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is de kern.
Sorry, nogal kortzichtig. GSM kan binnen diverse domeinen worden gebruikt: werk, privé ...
Oud 8 juni 2009, 18:42   #108
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In hoeverre spreek jij met kennis van zaken ?

Ben je niet eerder idealist dan realist ?
See it all, be it all.
Oud 8 juni 2009, 18:55   #109
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
See it all, be it all.
Ga je pamper maar eens laten verversen, het begint hier te stinken.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 19:29   #110
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Wie heeft het over ALLE mensen ?

We hebben het over jongeren, afhankelijk van hun ouders, financieel, opvoedkundig, of hoe je ze anders dan de bezorgde welzijnsector ook wilt omschrijven. Dus niet 'noodzakelijk' wie ouder is en/of beschikbaar is op de arbeidsmarkt.

Sorry, maar jij reageert als iemand die nooit een GSM nodig gehad heeft en dus ook vindt dat dit bij een ander ook zo is, omdat je er voor je werk nooit een nodig hebt gehad, laat staan voor je vrije tijd, en dus vindt dat de behoefte een puur luxeprobleem is. Een echte conservatief dus. Zo ken ik er nog enkele. Je mening klinkt nogal egoïstisch tegenover nakomelingen.
Ten eerste voer ik hier helemaal geen strijd tegen de GSM, maar tegen de levensstandaarden die mensen zich inprenten. Mensen = ouders en kinderen.

Vroeger konden mensen gerust gaan werken zonder GSM. Nu de grote MAAAAAAAAR. Mensen maken zichzelf wijs dat ze voor hun baas altijd beschikbaar moeten zijn want anders gooit hij hen buiten. Het ultieme chantagemiddel van de baas is de GSM geworden die maakt dat je overal bereikbaar bent en je dus geen enkel excuus op tafel kan leggen, maar je bent wel niet meer aanwezig aan tafel bij je kinderen.

Elke uitvinding maakt het leven sneller en makkelijker. En de mens moet zich aanpassen aan die nieuwe snelheid of hij ligt eruit.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 19:54   #111
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ten eerste voer ik hier helemaal geen strijd tegen de GSM, maar tegen de levensstandaarden die mensen zich inprenten. Mensen = ouders en kinderen.

Vroeger konden mensen gerust gaan werken zonder GSM. Nu de grote MAAAAAAAAR. Mensen maken zichzelf wijs dat ze voor hun baas altijd beschikbaar moeten zijn want anders gooit hij hen buiten. Het ultieme chantagemiddel van de baas is de GSM geworden die maakt dat je overal bereikbaar bent en je dus geen enkel excuus op tafel kan leggen, maar je bent wel niet meer aanwezig aan tafel bij je kinderen.

Elke uitvinding maakt het leven sneller en makkelijker. En de mens moet zich aanpassen aan die nieuwe snelheid of hij ligt eruit.
Dat is dus nonsens, je hebt gebruik van gsm om professionele redenen en gebruik in vrije tijd, evenals internet is communicatie erg belangrijk en daar willen zo veel mogelijk mensen aan meedoen, dat is dan ook niet het probleem.
Wel, moet je ieder jaar een nieuw model met dito snufjes?
Dat is en blijft een persoonlijke keuze en je eigen verantwoordelijkheid hoor.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 20:58   #112
Tavek
Banneling

Standaard

De gsm heeft een uit knop. Je mag hem gebruiken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 22:52   #113
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Jongerenwelzijn : jaarverslag 2008

Ik heb deze avond het jaarverslag 2008 van het Jongerenwelzijn eens doorbladerd. Een brikske van 64 pagina's met nogal opvallend veel prentjes.

http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwel...aarverslag.htm

http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwel...erslag2008.pdf

Op pagina 17 van dit jaarverslag lees je er de cijfers over de personeelsbezetting bij Jongerenwelzijn.

Het zal toch niemand ontgaan dat er opvallend veel jonge mensen werken, die in eerste instantie instaan voor eerstelijnshulp.

400 van de 1240 personeelsleden is jonger dan 29 jaar.

Mijn vraag: waar halen die jongens en meisjes van hoogstens 29 jr de kennis en de ervaring vandaan om ouders en pubers in POS-situaties raad te geven over de opvoeding ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 juni 2009 om 22:55.
Oud 8 juni 2009, 22:54   #114
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb deze avond het jaarverslg 2008 van het Jongerenwelzijn eens doorbladerd. Een brikske van 64 pagina's met nogal opvallend veel prentjes.

http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwel...aarverslag.htm

http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwel...erslag2008.pdf

Op pagina 17 van dit jaarverslag lees je er de cijfers over de personeelsbezetting bij Jongerenwelzijn.

Het zal toch niemand ontgaan dat er opvallend veel jonge mensen werken, die in eerste instantie instaan voor eerstelijnshulp.

400 van de 1240 personeelsleden is jonger dan 29 jaar.

Mijn vraag: waar halen die jongens en meisjes van hoogstens 29 jr de kennis en de ervaring vandaan ouders en pubers in POS-situaties raad te geven over de opvoeding ?
Mijn antwoord:

Men moet oude peekes niet te dicht bij jongeren laten. Oudjes begrijpen de leefwereld en de denkwijze van jongeren niet langer. Enkel jongeren kunnen jongeren op een goede manier helpen.

Het feit dat veel dingen falen die volwassenen doen is een gevolg van het feit dat oudere mensen de jongere niet langer begrijpen.

Of wil je patten van nog voor de Habsburgers de jongeren laten helpen?
Oud 8 juni 2009, 23:00   #115
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn antwoord:

Men moet oude peekes niet te dicht bij jongeren laten. Oudjes begrijpen de leefwereld en de denkwijze van jongeren niet langer. Enkel jongeren kunnen jongeren op een goede manier helpen.

Het feit dat veel dingen falen die volwassenen doen is een gevolg van het feit dat oudere mensen de jongere niet langer begrijpen.

Vergeet de ouders van het kind niet. Laten die zich de les lezen ? Wie zegt dat de ouders niet aan de basis van het probleem liggen. Meestal wel, logisch zelfs, want het gaat om een POS-situatie.

Allez, anders gevraagd of gezegd: stel je in de plaats van ouders dik in 40 die een mieke over de vloer krijgen die je efkes gaan uitleggen hoe je kinderen best opvoedt.
Oud 8 juni 2009, 23:01   #116
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Vergeet de ouders van het kind niet. Laten die zich de les lezen ? Wie zegt dat de ouders niet aan de basis van het probleem liggen. Meestal wel, logisch zelfs, want het gaat om een POS-situatie.

Allez, anders gevraagd of gezegd: stel je in de plaats van ouders dik in 40 die een mieke over de vloer krijgen die je efkes gaan uitleggen hoe je kinderen best opvoedt.
Hmm. Ja, wat je daar zegt klopt inderdaad.

Zou ex-sergeanten met veel gezichtsbeharing inhuren om de analyses van de jongere collega's te parafraseren helpen (serieus voorstel)?
Oud 8 juni 2009, 23:19   #117
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm. Ja, wat je daar zegt klopt inderdaad.

Zou ex-sergeanten met veel gezichtsbeharing inhuren om de analyses van de jongere collega's te parafraseren helpen (serieus voorstel)?
Niet echt, maar ook niet ondenkbeeldig gezien het nogal conservatief stemgedrag van de Vlaming (graptje).

Feit is dat de welzijnssector vooral wordt bevolkt door vrouwen. Jonge vrouwen zelfs, in functie als maatschappelijk assistente.
De meeste van die assistentes doen eigenlijk niet meer dan oordelen op basis van wat ze in de schoolboeken hebben gelezen, maken op basis daarvan een beoordeling waarop uiteindelijk een beoordelingscommissie de knoop moet doorhakken: vrijwillige of verplichte hulpverlening (?) En vooral zijn ze de spreekbuis en informatiebron vn de jeugdrechter.

Een pak van die 'opvoedingsdeskundigen' moeten nog aan hun eerste kind beginnen en zijn oud genoeg om je dochter te zijn.
Oud 8 juni 2009, 23:26   #118
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt, maar ook niet ondenkbeeldig gezien het nogal conservatief stemgedrag van de Vlaming (graptje).

Feit is dat de welzijnssector vooral wordt bevolkt door vrouwen. Jonge vrouwen zelfs, in functie als maatschappelijk assistente.
De meeste van die assistentes doen eigenlijk niet meer dan oordelen op basis van wat ze in de schoolboeken hebben gelezen, maken op basis daarvan een beoordeling waarop uiteindelijk een beoordelingscommissie de knoop moet doorhakken: vrijwillige of verplichte hulpverlening (?) En vooral zijn ze de spreekbuis en informatiebron vn de jeugdrechter.

Een pak van die 'opvoedingsdeskundigen' moeten nog aan hun eerste kind beginnen en zijn oud genoeg om je dochter te zijn.
Die leeftijd zou ik niet als een factor beschouwen. Meer zelfs: hoe jonger hoe beter. Ouders vatten ook geen puberale geest.

Wat de rest betreft: je hebt gelijk. Frankly, het zijn vaak ook niet al te slimme types die daar terechtkomen.
Oud 9 juni 2009, 00:49   #119
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn antwoord:

Spijkers met koppen volgens mijn 'instinct'.
Naar mijn gevoel stapt een jongere ook veel liever op iemand af die 'pas van de schoolbanken af was en zijn puberteit/adolescentiecrisis nog levendig herinnert en niet ver weg staat van het turbotaalgebruik en dies meer, dan naar een bij wijze van spreke pregepensioneerde. Waarmee ik niets wil afdoen aan de kennis en ervaring van die laatste. Een vlak waarop de jongere garde de oudere niet overtreffen kan.
Toch kunnen jongeren de boodschap beter overbrengen aan andere jongeren, en de laatsten zullen het dan ook sneller aannemen denk ik.

Alleen weet ik niet of de ouders van de jongeren hier zo gecharmeerd door zijn.
Jennes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 01:33   #120
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Alleen weet ik niet of de ouders van de jongeren hier zo gecharmeerd door zijn.
Haal die iPod uit je oren als ik met je praat.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be