Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 06:56   #101
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Bij elke betoging die ik hier in La Paz tegen kom hoor ik dat. Dikwijls gaat het om eens soort van 'vuurwerk', soms om dynamiet (mijnwerkers weet je). Het is een kwestie van aandacht trekken. Bij overwinningen heb je er ook die in de lucht beginnen schieten in sommige landen. Dat er dus mensen zijn die geweerschoten melden, daar kan ik niets mee. Dat is geen nieuws op zich.

Ik wil niet zeggen dat er in Iran geen doden gevallen zijn, maar ik vermoed op basis van wat ik nu weet, dat het eerder om een leugen gaat, die met graagte verspreid wordt in het westen. 'Hoe meer anti-Iraans gedacht wordt hoe beter' denken sommigen, en daaronder kan de waarheid lijden.
Jij verwart anti - Ahmadinejad met anti-Iran.Ik voel me persoonlijk solidair met de 70 % mensen onder de 30 , die van deze fanatiek islamietische oorlogsstoker vanaf willen. Die willen gewoon, normaal leven, niet onder een religieus schrikbewind. Ik denk dat er met de verkiezingen gesjoemeld is, zoals deze mensen beweren.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 06:59   #102
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ik las het op een blog, maar heb nog nergens bevestiging gevonden. Vandaar ook "er zouden..."

Maar ik deel je sceptisisme: tot nu toe zijn er alleen geruchten over fraude, geen enkel serieus, geloofwaardig bericht. En uit de geschiedenis van Iran (en die van de VS vooral) weten we in welke mate en met welke systematiek de VS zich met de interne aangelegenheden van Iran heeft bemoeid en tot welke ongelukken dat heeft geleid. In zekere zin is de Iraanse revolutie van 1979 een direct, dialectisch gevolg van de inmenging door de VS.
Het lijkt me best mogelijk dat dat ook nu het geval is, dat het inderdaad om weinig meer gaat dan betogingen van enkele honderden mensen waarvan er dan mogelijk een aantal werken in functie van andere belangen dan die van Iran.
Want Ahmadinejad werkt voor het welzijn van Iran ?
Oud 15 juni 2009, 07:00   #103
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Je bron meldt demonstraties van enkele honderden betogers... dat lijkt me niet erg veel in een stad als Teheran, en dat doet me nog sterker twijfelen aan de 50 �* 100 doden waar gisteren reeds gewag van werd gemaakt.
Waar een pro-islamiet al niet over twijfelen kan...
Oud 15 juni 2009, 08:44   #104
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Jij verwart anti - Ahmadinejad met anti-Iran.Ik voel me persoonlijk solidair met de 70 % mensen onder de 30 , die van deze fanatiek islamietische oorlogsstoker vanaf willen. Die willen gewoon, normaal leven, niet onder een religieus schrikbewind. Ik denk dat er met de verkiezingen gesjoemeld is, zoals deze mensen beweren.
Ik denk dat je minstens in de aantallen je zwaar vergist; islam is niet zomaar een extra kerkje.
Oud 15 juni 2009, 09:26   #105
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft als president minstens de steun van 50%+1 van de kiesgerechtige Iraniërs, en dat tot op het moment van de machtsoverdracht (gesteld dat er niet gefraudeerd werd). We kunnen natuurlijk ook altijd vanuit New York laten bepalen wie er het best de Iraanse belangen verdedigt...
Oud 15 juni 2009, 09:33   #106
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar een pro-islamiet al niet over twijfelen kan...
Bon, eventjes de chronologie herhalen:
Dag 1: 50 tot 100 doden, het land staat in rep en roer. Ogenschijnlijk massale protesten tegen frauduleuze verkiezingen.
Dag 2: Geen bevestiging van de doden, wel een bericht dat er op twee plaatsen in Teheran enkele honderden op straat komen. Op andere plaatsen lijkt het rustig te blijven. Er zijn ook berichten dat er enkele tientallen, misschien zelfs wel meer dan honderd mensen opgepakt zijn.

Dat klinkt vrij onlogisch. Immers, als de protesten dermate massaal zijn dat je als regering (al dan niet in paniek) beslist om 50 �* 100 man neer te schieten, verwacht je dan geen veel grotere arrestatiegolf? Of een veel massaler protest? Bovendien zouden bij massale betogingen ook berichten moeten binnensijpelen over betogingen buiten Teheran (en zeker in de andere grote steden waar Mousavi staat). Als je meer dan dertig procent van de bevolking op je kan laten stemmen, heb je dan enig idee om hoeveel mensen dat gaat? Als er daarvan enkele honderden op straat komen, dan lijkt me dat bijzonder weinig.

Als je dan weet dat onze pers maar al te graag zaken verdraait en manipuleert (zeker mbt Iran), en dat onze pers vlakaf zegt dat de Iraanse media de protesten verzwijgen (een vrij ongeloofwaardige claim, gezien de omvang van het land) dan lijkt enige scepsis me op zijn plaats. Met het liefhebben van de moslims heeft dat niets te maken.

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 15 juni 2009 om 09:33.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 09:34   #107
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag altijd voorbeelden geven van die agressieve retoriek...
Oud 15 juni 2009, 10:01   #108
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In benadruk het nogmaals: verkiezingen in Iran. Er wordt vaak aan voorbijgegaan, maar verkiezingen zijn normaal in Iran. Ondanks alle islamitisch fundamentalistische rampspoed heerst er geen dictatuur. En er kunnen weer eens grote veranderingen plaatsvinden.

Bron: http://www.ad.nl/buitenland/3280572/...is_blijft.html

De jongeren willen vrijheid. Niet de hijab als teken van gevangenschap. Als Mousavi wint, bestaat de kans op een radicaal andere koers in Iran.
Dus toch geen verkiezingen in Iran, enkel een schertsvertoning om de gevaarlijke gek terug in het zadel te zetten. Een beetje zoals in Syrië en in Venezuela.
Oud 15 juni 2009, 10:02   #109
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 15 juni 2009, 10:43   #110
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dus toch geen verkiezingen in Iran, enkel een schertsvertoning om de gevaarlijke gek terug in het zadel te zetten. Een beetje zoals in Syrië en in Venezuela.
Chavez is niet gek. Hij is zelfs niet gevaarlijk.
Bovendien is het een schitterende stand-up comedian.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 juni 2009 om 10:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 10:49   #111
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Een voorbeeldje: hij heeft massaal studiebeurzen verstrekt aan de Azerische minderheid, waardoor die in het Azeri heeft kunnen studeren. Door dergelijke maatregelen heeft hij nu de verkiezingen gewonnen. Informeer je.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 11:10   #112
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er met de verkiezingen gesjoemeld is, zoals deze mensen beweren.
Misschien moeten we ons voor een serieuze analyse baseren op verifiëerbare feiten in plaats van zomaar wat te denken op basis van wat mensen beweren.

Eigenlijk bedoel je: ik geloof de mensen die beweren dat er gefraudeerd is.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 13:19   #113
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we ons voor een serieuze analyse baseren op verifiëerbare feiten in plaats van zomaar wat te denken op basis van wat mensen beweren.

Eigenlijk bedoel je: ik geloof de mensen die beweren dat er gefraudeerd is.
Waarom wordt de pers belet haar werk te doen?
Hoe kan een men een serieuze analyse maken, als er geen vrijheid voorhanden is om ook maar iets te mogen analyseren?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 juni 2009 om 13:19.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 13:27   #114
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke zin waren de verkiezingen in Venezuela schertsvertoningen? Chavez en de zijnen hebben daar nu al 12 verkiezingen op rij gewonnen, maar dat is in uw ogen allemaal scherts en hij blijft natuurlijk voor u een dictator?

Overigens opvallend dat men de Iraniërs verwijt dat ze conservatief gestemd hebben, terwijl de Vlamingen hier natuurlijk precies hetzelfde gedaan hebben. Ook op een partij die zich baseert op één of andere profeet en een anachronistisch en achterhaald boek.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 13:34   #115
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In welke zin waren de verkiezingen in Venezuela schertsvertoningen? Chavez en de zijnen hebben daar nu al 12 verkiezingen op rij gewonnen, maar dat is in uw ogen allemaal scherts en hij blijft natuurlijk voor u een dictator?

Overigens opvallend dat men de Iraniërs verwijt dat ze conservatief gestemd hebben, terwijl de Vlamingen hier natuurlijk precies hetzelfde gedaan hebben. Ook op een partij die zich baseert op één of andere profeet en een anachronistisch en achterhaald boek.
Wees maar zeker dat in een land waar men men niet vrij kan betogen, vrije verkiezingen met een grote korrel zout genomen moeten worden.
Hier kan men de stembus gang democratisch controleren, ginder blijkbaar niet, dat is het grote verschil.
Dat de Iraniers conservatief gestemd hebben is niet eens bewezen.
En waar is de oppositieleider?
Werden hier Dewinter en Verhofstadt soms aangehouden na hun nderelaag?

Als democraat kan je maar 1 ding wensen, hopen dat vrijheidsminnende Iraniers, studenten,... dit bewind omverwerpen en een echte democratie in de plaats stellen!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 13:51   #116
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
...........

Als democraat kan je maar 1 ding wensen, hopen dat vrijheidsminnende Iraniers, studenten,... dit bewind omverwerpen en een echte democratie in de plaats stellen!
De meesten daarvan zitten allang "hier", mèt vluchteling-status.
Oud 15 juni 2009, 14:06   #117
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mexico 2006, Ohio 2004, Florida 2000 zijn beter gedocumenteerde voorbeelden van verkiezingsfraude, waar helaas door de media bijna geen aandacht aan geschonken wordt, zeker die van Mexico is spectaculair. De laatste verkiezingen in Peru (mogelijke fraude tegen Umala ten voordele van Garcia) zijn zo'n beetje op het niveau van die van Venezuela te zetten...speculatie. En Iran is tot nu toe ook speculatie alhoewel fraude niet uit te sluiten is. Je gelooft wat je wil, maar beter is naar de feiten te kijken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 14:14.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 14:18   #118
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal anti-Iran blijven zolang Iran een te onafhankelijke koers vaart, maar de relaties met het westen zouden waarschijnlijk verbeteren onder iemand als Mousavi. Met alle media propaganda is het moeilijk in te schatten of er nu effectief Fraude geweest is. Ik zou graag iets concreets zien. Iran toont zich wel een verdeelder land dan tot nu toe gedacht. Een nieuwe revolutie zou de andere middenoosten 'dictaturen' meer doen trillen dan Ahmadinejad, indien ze Irans onafhankelijkheid respecteert. In Iran is er een oppositie tenminste. Hopelijk wordt ze niet onderdrukt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 14:38.
Oud 15 juni 2009, 14:27   #119
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er spelen zich interessante gebeurtenissen af in Iran. Blijkbaar zijn de Ayathollas verdeeld over de te volgen koers! Heeft er iemand al eens van Ayatollah Muntazeri gehoord? Volgens sommigen de echte religieuze topfiguur in Iran (niet Khamenei). Deze man is niet zo'n voorstander van ahmadinejad als Khamenei. Die laatste wordt nu onder druk gezet door Mousavi. Zijn de Ayathollas dan toch niet zo onaantastbaar?

Een andere Ayathollah, Ayatollah Mohajerani, gaf een interview aan de BBC en zei dat de opperste leider niet feilloos is, en moet vervangen worden in het geval van 'oneerlijkheid'. Opmerkelijk!

Wat is hier gaande? een poging tot coup of een gerechtvaardigd protest tegen vervalste verkiezingen. Onduidelijk op dit moment.

Een hertelling van de stemmen lijkt me aangewezen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 14:39.
Oud 15 juni 2009, 14:50   #120
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er spelen zich interessante gebeurtenissen af in Iran. Blijkbaar zijn de Ayathollas verdeeld over de te volgen koers! Heeft er iemand al eens van Ayatollah Muntazeri gehoord? Volgens sommigen de echte religieuze topfiguur in Iran (niet Khamenei). Deze man is niet zo'n voorstander van ahmadinejad als Khamenei. Die laatste wordt nu onder druk gezet door Mousavi. Zijn de Ayathollas dan toch niet zo onaantastbaar?
Wat er nu te gebeuren staat weet ik niet, maar het is niet de eerste keer dat er berichten zijn over de verdeeldheid van de religieuze leiders over Ahmadinejad. Eind vorig jaar nog was er in Time iets te lezen over hoe de ayatollahs verveeld zaten met Ahmadinejad en zijn stoere taal.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 juni 2009 om 14:51.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be