Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 16:17   #101
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De "anschluss" is volkomen vreedzaam en geschiedt geleidelijk: we willen een Europa "sans frontières" één markt voor goederen één vrije ruimte waarin burgers zich vrij kunnen verplaatsen :overal gaan werken,n reizen, wonen...
Daar horen de Nederlanders en Friezen bij evenals de Luxemburgers, Duitsers, Engelsen, Welshmen, Schotten, Ieren, Spanjaarden, Basken, Catalanen..

door de recente uitbreidingen en het kloppen op de deurn van diverse staten en volkeren is de verdere integratie van deze staat die geen staat mag heten
gestagneerd. Hieraan moet worden verholpen: wie is er beter geplaatst dan de oorspronkelijke initiatiefnemers nl. de "Beneluxlanden" ?
maar dan enkel Vlaanderen en Nederland.
niet Luxemburg of Wallonië.

een confederaal BeNeLux is een utopie.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 16:18.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:22   #102
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar dan enkel Vlaanderen en Nederland.
niet Luxemburg of Wallonië.

een confederaal BeNeLux is een utopie.
Een volledig geïntegreerd Europa is een utopie. Is ook schadelijk, want dan verdwijnen culturen en krijgen we eenheidsworst. Dat kan niet de bedoeling zijn van Europa.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:26   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, het Frans is niet gekozen omdat het handig was. Leer je geschiedenis! Het Frans werd gekozen omdat dit de taal was van de elite, én omdat men België wilde bouwen naar het idee van een natiestaat, naar Frans en/of Pruisisch model. Met één taal, één cultuur, en het liefst nog één godsdienst. Het Nederlands in België werd dus met voorbedachte rade weldegelijk uitgebannen.

Later ontdekte men dat dit niet lukte, veeleer omdat de steun in Vlaanderen voor een afscheiding van de Nederlanden nooit groot was, én omdat men niet zat te wachten op de renforcement van een vreemde taal. Het idee van een Belgische natiestaat werd meer en meer opgegeven, en de restanten van het idee van zo'n Belgische natiestaat zien we terug in bijvoorbeeld jou en Henri1.

U bent de drager van een uitgestorven meme.
U zegt juist hetzelfde als wat ik poneer. Alleen, u beseft het niet dat u dat zegt. Frans was toen de courante taal voor de elite en het was de elite die toen het land bestuurde. De notie van een democratie zoals wij die nu kennen, was volstrekt onbekend in die tijd. Alleen mensen met geld en goederen konden stemmen en dat waren meestal dan ook mensen die -behorende tot de elite- Frans spraken. Maar elite en geld en taal viel toen samen. Nu nog vaak.

Zelfs Willem I had het door dat het praktisch was om maar één taal te hebben. En daarom wilde hij het 'vlaams' weg en het vervangen door wat de mensen hier noemden 'het Hollands'. En dit omdat het 'vlaams' te onpraktisch was in bestuurszaken. Dat had ook te maken met het feit dat iedereen in het Zuiden niet hetzelfde zogenaamde 'vlaams' sprak (er was het echte Vlaams, het Brabants, het Limburgs, enz enz.). Bovendien verschilde het 'vlaams' te zeer van het 'hollands'. Daarom moest er maar één bestuurstaal zijn voor Willem en dat was 'zijn' Nederlands. En dat was toevallig de taal van de 'hollandse elite'. En daarom was hij volop bezig alles de 'verhollandsen'. Maar hij deed dit veel te snel. Was hij wat wijzer geweest en had hij in het begin wat rekening gehouden met het feit dat de elite in het Zuiden overwegend Frans sprak en had hij bij mondjesmaat de 'verhollandsing' doorgezet, ja dan was er waarschijnlijk zo geen verzet geweest tegen de taalpolitiek van Onwijze Willem.

En die zelfde redering ging ook op voor het latere België, maar toen sprak de elite Frans.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 16:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:39   #104
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zegt juist hetzelfde als wat ik poneer. Alleen, u beseft het niet dat u dat zegt. Frans was toen de courante taal voor de elite en het was de elite die toen het land bestuurde. De notie van een democratie zoals wij die nu kennen, was volstrekt onbekend in die tijd. Alleen mensen met geld en goederen konden stemmen en dat waren meestal dan ook mensen die -behorende tot de elite- Frans spraken. Maar elite en geld en taal viel toen samen. Nu nog vaak.

Zelfs Willem I had het door dat het praktisch was om maar één taal te hebben. En daarom wilde hij het 'vlaams' weg en het vervangen door wat de mensen hier noemden 'het Hollands'. En dit omdat het 'vlaams' te onpraktisch was in bestuurszaken. Dat had ook te maken met het feit dat iedereen in het Zuiden niet hetzelfde zogenaamde 'vlaams' sprak (er was het echte Vlaams, het Brabants, het Limburgs, enz enz.). Bovendien verschilde het 'vlaams' te zeer van het 'hollands'. Daarom moest er maar één bestuurstaal zijn voor Willem en dat was 'zijn' Nederlands. En dat was toevallig de taal van de 'hollandse elite'. En daarom was hij volop bezig alles de 'verhollandsen'. Maar hij deed dit veel te snel. Was hij wat wijzer geweest en had hij in het begin wat rekening gehouden met het feit dat de elite in het Zuiden overwegend Frans sprak en had hij bij mondjesmaat de 'verhollandsing' doorgezet, ja dan was er waarschijnlijk zo geen verzet geweest tegen de taalpolitiek van Onwijze Willem.

En die zelfde redering ging ook op voor het latere België, maar toen sprak de elite Frans.
Dit "Hollands" was in de negentiende eeuw inmiddels volwassen geworden en een echte cultuurtaal geworden van de noordelijke provincies, een verworvenheid waarvan men in Vlaanderen alleen nog maar kon dromen. Willem I wilde het Nederland in Vlaanderen verheffen ("dat ge moogt oprapen de spaanderen van de taal van Vlaanderen" ).

De emancipatie van het Nederlands in Vlaanderen heeft een lange, heel lange weg afgelegd. Maar om nu de Vlaams-particularistische stokpaardjes te gaan bereiden, zelfs botweg te durven insinueren dat Willem I het "Hollands" wilde opdringen aan Vlaanderen, is een bespottelijkheid die ik verwijs naar het rijk der fabelen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:47   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dit "Hollands" was in de negentiende eeuw inmiddels volwassen geworden en een echte cultuurtaal geworden van de noordelijke provincies, een verworvenheid waarvan men in Vlaanderen alleen nog maar kon dromen. Willem I wilde het Nederland in Vlaanderen verheffen ("dat ge moogt oprapen de spaanderen van de taal van Vlaanderen" ).

De emancipatie van het Nederlands in Vlaanderen heeft een lange, heel lange weg afgelegd. Maar om nu de Vlaams-particularistische stokpaardjes te gaan bereiden, zelfs botweg te durven insinueren dat Willem I het "Hollands" wilde opdringen aan Vlaanderen, is een bespottelijkheid die ik verwijs naar het rijk der fabelen.
Wat vertelt u toch. U verwijst het naar het land der fabelen omdat het u niet zint. Zou het zo niet zijn? Nu nog ervaren wij de taal van de Nederlanders als verschillend van de onze, als eerder een vervelend of onaangenaam 'Hollands'. En omgekeerd is het zo dat vele Nederlanders ons gewoon niet of slecht begrijpen als we 'Vlaams' praten.

U moet niet vragen hoe het gesteld was en hoe groot het verschil wel niet moet geweest zijn in 1824.
Oud 7 juli 2009, 16:51   #106
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wat vertelt u toch. U verwijst het naar het land der fabelen omdat het u niet zint. Zou het zo niet zijn? Nu nog ervaren wij de taal van de Nederlanders als verschillend van de onze, als eerder een vervelend of onaangenaam 'Hollands'. En omgekeerd is het zo dat vele Nederlanders ons gewoon niet of slecht begrijpen als we 'Vlaams' praten.

U moet niet vragen hoe het gesteld was en hoe groot het verschil wel niet moet geweest zijn in 1824.
het 'Vlaams' bestaat niet.
er bestaan wel dialecten van het Nederlands in Vlaanderen zoals het Brabants, het Oost-Vlaams, het West-Vlaams en het Limburgs, met elk hun subdialecten.

voor de rest spreken we AN volgens het groene boekje.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 16:53.
Oud 7 juli 2009, 16:55   #107
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat zal best, maar het was de onmiddellijke aanleiding voor de oprichting van de Vlaamse Beweging teneinde de Vlamingen terug te plooien op hun natuurlijke richting: Nederland(s).

De Nederlandse taal, system, is in al haar variatie en in al haar dialectenrijkdom een cultuurtaal van tweeëntwintig miljoen Nederlanders en Vlamingen. De Nederlandse taal is evenzeer van de Vlaming Van Maerlant als de Nederlandse Hooft, evenzeer van de Vlaming Hugo Claus en evenzeer van de Nederlander Harry Mulisch.

U moet geen wig drijven, maar u zou eens moeite moeten doen om de rijkdom binnen onze landen te waarderen en deze te beschermen. Tot nu toe heb ik geen constructief en positief commentaar van u mogen lezen dan alleen verbittering en rancune.
Oud 7 juli 2009, 17:10   #108
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zal best, maar het was de onmiddellijke aanleiding voor de oprichting van de Vlaamse Beweging teneinde de Vlamingen terug te plooien op hun natuurlijke richting: Nederland(s).

De Nederlandse taal, system, is in al haar variatie en in al haar dialectenrijkdom een cultuurtaal van tweeëntwintig miljoen Nederlanders en Vlamingen. De Nederlandse taal is evenzeer van de Vlaming Van Maerlant als de Nederlandse Hooft, evenzeer van de Vlaming Hugo Claus en evenzeer van de Nederlander Harry Mulisch.

U moet geen wig drijven, maar u zou eens moeite moeten doen om de rijkdom binnen onze landen te waarderen en deze te beschermen. Tot nu toe heb ik geen constructief en positief commentaar van u mogen lezen dan alleen verbittering en rancune.
Wanneer ik wijs op historische en hedendaagse verschillen tussen ons en u dan begint u (of uw gelijkgezinden) hoog op te spelen, dan zou ik een wig drijven, ik zou rancuneus zijn of verbitterd of een 'ollandhater', ik zou dit en dat. Niets van. U probeert van een vierkant een cirkel te maken en ons diets te maken (lees: wijs te maken ) dat wij en de Nederlanders hetzelfde 'volk' zijn. Niet is minder waar. Nederlanders verschillen erg van ons. Dat kan ook niet anders. We zijn nooit een echte eenheid geweest en moesten we het in het verleden al ooit zijn geweest, dan is dat 400 jaar geleden en dan heeft die unie welgeteld nog geen 30 jaar geduurd. En dat was maar een zeer broze eenheid die zeker niet spontaan was, met verschillende talen en godsdiensten en slechts bekomen door erfopvolging, strijd en door het sluiten van verdragen. En naar zulke 'verbondenheid' refereren die zgn 'Groot-nederlanders'. Naar een eenheid dus die er niet of hoogstens nauwelijks is geweest. Romantische zielen zijn het. En romantiek is mooi, maar vaak , helaas, benevens de realiteit.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:15.
Oud 7 juli 2009, 17:19   #109
Shadowke

Standaard

het Belgiscisme is meer naast de realiteit dan het flamingantisme en groot-nederlandse
Oud 7 juli 2009, 17:28   #110
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer ik wijs op historische en hedendaagse verschillen tussen ons en u dan begint u (of uw gelijkgezinden) hoog op te spelen, dan zou ik een wig drijven, ik zou rancuneus zijn of verbitterd of een 'ollandhater', ik zou dit en dat. Niets van. U probeert van een vierkant een cirkel te maken en ons diets te maken (lees: wijs te maken ) dat wij en de Nederlanders hetzelfde 'volk' zijn. Niet is minder waar. Nederlanders verschillen erg van ons. Dat kan ook niet anders. We zijn nooit een echte eenheid geweest en moesten we het in het verleden al ooit zijn geweest, dan is dat 400 jaar geleden en dan heeft die unie welgeteld nog geen 30 jaar geduurd. En dat was maar een zeer broze eenheid die zeker niet spontaan was, met verschillende talen en godsdiensten en slechts bekomen door erfopvolging, strijd en door het sluiten van verdragen. En naar zulke 'verbondenheid' refereren die zgn 'Groot-nederlanders'. Naar een eenheid dus die er niet of hoogstens nauwelijks is geweest. Romantische zielen zijn het. En romantiek is mooi, maar vaak , helaas, benevens de realiteit.
Als Groot-Nederlanders, zoals Shadowke en ik, voorstellen doen om Nederland en Vlaanderen te verenigen, dan beginnen mensen als u hoog op te spelen. Het argument als zouden wij streven naar nivellering, is uit de lucht gegrepen. Juist wij verkondigen de leus “Eenheid in Diversiteit”, die alles zegt over de rijke schakeringen binnen Nederland-Vlaanderen en dat wij dat moeten koesteren. De onzalige tijden van de Belgische nivellering, die zo nefast zijn gebleken voor de ontwikkeling van Vlaanderen en die klaarblijkelijk hebben geleid tot de politieke instabiliteit van België, zijn voorgoed voorbij. Een nieuwe generatie staat klaar met nieuwe ideeën, maar zij wordt geremd door conservatieven en romantische adepten van het regime anciënne. Over romantiek gesproken, system!
Oud 7 juli 2009, 17:28   #111
system
Banneling

Standaard

Citaat:
het Belgiscisme is meer naast de realiteit dan het flamingantisme en groot-nederlandse
België bestaat. En terecht want ik vind het goed te leven in België. Mag het?

En hoezeer u ook uw best doet om het af te breken, het doet het niets af aan het feit dat België, met al zijn gebreken, een fijn land blijft. Niettegenstaande de politieke strubbelingen. België, met zijn verschillende culturen, talen en landschappen. Met onze grondwettelijke vrijheden zonder te veel regelnevelarij. Voorlopig althans. Voor geen geld ter wereld zou ik in Frankrijk of in Duitsland of in Nederland willen leven. Nogmaals, de gedachte alleen al, dat ik met Nederlanders in hetzelfde land zou moeten leven, kan ik me alleen voorstellen in een nachtmerrie. Laat de Nederlanders maar in hun land. Daar zitten ze goed. En laat ons de wetten van goed nabuurschap onderhouden, dat wel natuurlijk. Maar ieder op zijn plaats. Ieder in zijn eigen land.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:30.
Oud 7 juli 2009, 17:31   #112
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) En omgekeerd is het zo dat vele Nederlanders ons gewoon niet of slecht begrijpen als we 'Vlaams' praten.
Klopt. Volledig mee akkoord!! Ik heb 2 Hollandse vrienden en als ik tegen hen praat doe ik dat altijd in gebarentaal want anders begrijpen ze er geen malle moer van. En in de periode 1820/1830 was de toestand nog dramatischer! Kijk maar naar het boek "De Leeuw van Vlaanderen" van Hendrik Conscience geschreven in 1834. Een Amsterdamse uitgeverij wou het toen uitgeven maar zocht een vertaler Borgerhouts - Hollands want ze dachten dat Hendrik Conscience z'n boek in het plat Borgerhouts geschreven had! Tja, ik vrees dit komt nooit meer goed. Gisteren probeerde ik nog eens NRC Handelsblad te lezen maar heb het moeten opgeven na 3 woorden. Het was volledig onverstaanbaar!!Zelfs de komma's en de punten zijn bij hun anders!!! Dit komt nooit meer goed.

Henderick den Stouterycke van Bruusel ende Omstreecken.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 juli 2009 om 17:32.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:32   #113
Shadowke

Standaard

Citaat:
België bestaat. En terecht want ik vind het goed te leven in België. Mag het?

En hoezeer u ook uw best doet om het af te breken, het doet het niets af aan het feit dat België, met al zijn gebreken, een fijn land blijft. Niettegenstaande de politieke strubbelingen. België, met zijn verschillende culturen, talen en landschappen. Met onze grondwettelijke vrijheden zonder te veel regelnevelarij. Voorlopig althans. Voor geen geld ter wereld zou ik in Frankrijk of in Duitsland of in Nederland willen leven. Nogmaals, de gedachte alleen al, dat ik met Nederlanders in hetzelfde land zou moeten leven, kan ik me alleen voorstellen in een nachtmerrie. Laat de Nederlanders maar in hun land. Daar zitten ze goed. En laat ons de wetten van goed nabuurschap onderhouden, dat wel natuurlijk. Maar ieder op zijn plaats. Ieder in zijn eigen land.
droom maar lekker verder over je droomland België.
wat nooit zal bereikt worden.
Oud 7 juli 2009, 17:34   #114
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Klopt. Volledig mee akkoord!! Ik heb 2 Hollandse vrienden en als ik tegen hen praat doe ik dat altijd in gebarentaal want anders begrijpen ze er geen malle moer van. En in de periode 1820/1830 was de toestand nog dramatischer! Kijk maar naar het boek "De Leeuw van Vlaanderen" van Hendrik Conscience geschreven in 1834. Een Amsterdamse uitgeverij wou het toen uitgeven maar zocht een vertaler Borgerhouts - Hollands want ze dachten dat Hendrik Conscience z'n boek in het plat Borgerhouts geschreven had! Tja, ik vrees dit komt nooit meer goed. Gisteren probeerde ik nog eens NRC Handelsblad te lezen maar heb het moeten opgeven na 3 woorden. Het was volledig onverstaanbaar!!Zelfs de komma's en de punten zijn bij hun anders!!! Dit komt nooit meer goed.

En toch doe je mee aan dit forum?
Oud 7 juli 2009, 17:35   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:

U maakt er een karikatuur van. Het traditioneel wapen van de ontwapende.
Van de zwakke dus.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:36.
Oud 7 juli 2009, 17:35   #116
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En toch doe je mee aan dit forum?
Is dit een forum? Oeps, ik had het anders begrepen!
Oud 7 juli 2009, 17:36   #117
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
droom maar lekker verder over je droomland België.
wat nooit zal bereikt worden.
Shadowke, de Belgische nachtmerrie in de Lage Landen is zo goed als zeker voorbij. Het is tijd om op te staan. De belgofielen moeten de slaap nog uit hun ogen wrijven en schelden met een ochtendhumeur op de nieuwe realiteit.
Oud 7 juli 2009, 17:37   #118
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U maakt er een karikatuur van. (...)
Goed dat u de opmerking maakt want ik had het zelf nog niet door!
Oud 7 juli 2009, 17:37   #119
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dit een forum? Oeps, ik had het anders begrepen!
Elitaire trekjes zijn u blijkbaar niet vreemd.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:39.
Oud 7 juli 2009, 17:38   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed dat u de opmerking maakt want ik had het zelf nog niet door!
U moet me wel volledig citeren.
Mensen die niet volledig citeren, houden meestal nog wat anders achter.
Weeral een waarheidskwestie dus. Steeds meer hetzelfde netelig probleem in uw mileus.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be