Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Waarom zo weinig hierover in de pers?
Omdat het geen moslims zijn die vermoord worden 2 5,56%
Omdat de daders moslims zijn 18 50,00%
Omdat men het niet op Bush kan steken 6 16,67%
Omdat men het niet op Sharon kan steken 2 5,56%
Om het Vlaams Blok niet te steunen 8 22,22%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2004, 20:17   #101
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Weeral schaakmat, filozever! Niks anders kunnen filozinnen. Dat is 0/20 en misschien nie eens een 2de sess
Ah! 't is professor "dagallemaal" (professor in wat dan wel?)
Ik dacht dat jij nooit aan scheldpartijen meedeed filo?
Oud 10 mei 2004, 20:23   #102
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Weeral schaakmat, filozever! Niks anders kunnen filozinnen. Dat is 0/20 en misschien nie eens een 2de sess
in "filozovers" op hun plaats te zetten
dagallemaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 21:02   #103
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:
Ik dacht dat jij nooit aan scheldpartijen meedeed filo?
sinds wanneer is het woord professor een scheldwoord? DIRECT de blauwe knop daarvoor dan!
dagallemaal geeft punten, dan mag ik hem toch wel vragen in wat hij professor is of is hij soms quizzmaster?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 21:48   #104
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Dagallemaal
Citaat:
En wat denk je dat je nu bewezen hebt, Fonske? Indien je dacht iets te kunnen bewijzen
Ik wil gewoon even zeggen dat gij een eigewijs ventje zijt. Die blijkbaar voor niet veel open staat.

Straddle
Citaat:
Fonske, er zijn anderen die voortdurend met schijn-argumenten afkomen die evenmin op iets trekken. Wanneer je dan effectief hun argumenten natrekt worden die eveneens vernietigend weerlegd. .
Die kerel zat hier al de hele tijd(bijna in elk van zijn post) te zagen over de subjectivitiet van het VRT nieuws, vooral omtrent Joden.
Terwijl hij in zijn subscript enkel van die eenzijdige pro zionistische (propaganda)sites had staan( die hij wijselijk heeft weg gedaan). Hier kan men toch wel zonder meer van hypocrisie spreken, niet?

Citaat:
En de achterliggende houding en ondertoon van die "argumenteringen" is er evenzeer één van "ik heb gelijk, jij bent dom en rot nu maar op", het is enkel beter verpakt...
Ik stel gewoon vast, ik heb het hem al een paar keer zien doen. Ik ben niet diegene de mijn gesprekken zo eindigd dus probeer het maar niet in mijn schoenen te schuiven.
"Case closed", "schaakmat", "game over" ZIJN geen argumenten.
En in wat zou ik dan beweren gelijk te hebben Straddle?
Oud 10 mei 2004, 22:24   #105
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Dagallemaal
Citaat:
En wat denk je dat je nu bewezen hebt, Fonske? Indien je dacht iets te kunnen bewijzen
Ik wil gewoon even zeggen dat gij een eigewijs ventje zijt. Die blijkbaar voor niet veel open staat.
Ik sta open voor feiten, die gestaafd kunnen worden. Dat gij daar een probleem mee hebt, dat wel aan dat zonderwijs fonske liggen
Citaat:
Straddle
Citaat:
Fonske, er zijn anderen die voortdurend met schijn-argumenten afkomen die evenmin op iets trekken. Wanneer je dan effectief hun argumenten natrekt worden die eveneens vernietigend weerlegd. .
Die kerel zat hier al de hele tijd(bijna in elk van zijn post) te zagen over de subjectivitiet van het VRT nieuws, vooral omtrent Joden.
Terwijl hij in zijn subscript enkel van die eenzijdige pro zionistische (propaganda)sites had staan( die hij wijselijk heeft weg gedaan). Hier kan men toch wel zonder meer van hypocrisie spreken, niet?
Ik heb geen verplichting zoals de VRT om het publiek neutraal in te lichten en heb er even een paar wijselijk terug in mijn subscript geplaatst. Indien het je stoort dan moet je er maar niet op klikken. Je weet toch hoe je dat moet doen. En waarom noem je dat eenzijdige pro zionistische (propaganda)sites? Heb je dan de inhoud niet eens gelezen?
Citaat:
Citaat:
En de achterliggende houding en ondertoon van die "argumenteringen" is er evenzeer één van "ik heb gelijk, jij bent dom en rot nu maar op", het is enkel beter verpakt...
Ik stel gewoon vast, ik heb het hem al een paar keer zien doen. Ik ben niet diegene de mijn gesprekken zo eindigd dus probeer het maar niet in mijn schoenen te schuiven.
"Case closed", "schaakmat", "game over" ZIJN geen argumenten.
En in wat zou ik dan beweren gelijk te hebben Straddle?
Je bent "AMEN" vergeten en 'k zal de volgende om je plezier te doen een "ita missa est" bijvoegen of "de fles is leeg, ga maar slapen".
Wat ik wel opmerk is dat daarna, jij toch niet met wat inhoudelijks kunt afkomen. Dus is het wel "case closed"
Oud 10 mei 2004, 23:34   #106
Fonske
Gouverneur

Standaard

Wat zijt gij nen arrogante kerel.
"Zonderwijs", heb je die zelf gevonden of heb je dat uit een suske en wiske strip gehaald.
Ik heb natuurlijk niet de gehele inhoud gelezen, maar wel enkele willekeurige stukken. Trouwens hier zijn nog veel mensen die die jouw sites in twijfel trekken.
Oud 10 mei 2004, 23:43   #107
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat zijt gij nen arrogante kerel.
"Zonderwijs", heb je die zelf gevonden of heb je dat uit een suske en wiske strip gehaald.
Ik heb natuurlijk niet de gehele inhoud gelezen, maar wel enkele willekeurige stukken. Trouwens hier zijn nog veel mensen die die jouw sites in twijfel trekken.
Nie opgeven Fonske. Den aanhouder wint btw 'k zou wa meer strips lezen moest ik van jou zijn. Soms vindt ge daar nuttige wijsheden in
Oud 11 mei 2004, 00:00   #108
Fonske
Gouverneur

Standaard

Altijd het laaste woord willen.
En gebruik gebruik anders eens nog meer emoticons.

P.s.: laat me iets weten als je boek,onderzoek of wat het ook wordt af is. Anders ga ik nog gaan denken dat je gewoon intressant wou gaan doen.
Oud 11 mei 2004, 00:16   #109
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Voor dat onderzoek heb ik wat anders en beters gevonden deze week. 3 vliegen in een klap: onderzoek, boek en resultaten en nu alleen nog zorgen dat er iemand voor betaalt, maar die weet nog niet wat op hem afkomt

En ziehier: je krijgt het laatste woord dank zij je quote

Citaat:
Altijd het laaste woord willen.
En gebruik gebruik anders eens nog meer emoticons.

P.s.: laat me iets weten als je boek,onderzoek of wat het ook wordt af is. Anders ga ik nog gaan denken dat je gewoon intressant wou gaan doen.
Oud 11 mei 2004, 11:49   #110
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

het is er bijna oorlog maar dat mogen wij niet niet weten. Alleen elke foto, echte of valse, over Irak maakt weer een hoofdpagina!
http://www.lefigaro.fr/international...1.FIG0361.html
Citaat:
Sur le terrain, la situation continuerait de se détériorer pour les quelque 100 000 personnes réfugiées au Tchad. Au total, les combats ont créé plus de 670 000 déplacés qui se trouveraient dans une situation très précaire. James Morris, le directeur exécutif du Programme alimentaire mondial (Pam), a alerté le Conseil de sécurité sur «une réelle possibilité de faire face �* une catastrophe humanitaire avec la perspective de dizaines de milliers de morts».
Waar blijven de foto's van al die mensen? Zijn ze zo goed verstopt als Bin Laden dat de Belgische joernalisten ze niet kunnen vinden?
Oud 13 mei 2004, 10:41   #111
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

uit Arabische kranten:

Citaat:
Soudan - Accalmie au Darfour « faute de villages �* brûler », selon l’Onu

La campagne de nettoyage ethnique au Darfour s’est calmée, « faute de villages �* brûler », mais le
cessez-le-feu est encore trop fragile pour envisager le retour du million de civils déplacés dans cette région de
l’ouest du Soudan, a déclaré hier un responsable de l’Onu. « Faute de villages �* brûler, la situation s’est
calmée », a déclaré lors d’un point de presse Daniel Augstburger, responsable des secours d’urgence de
l’Onu, de retour �* Genève après une mission au Darfour du 28 avril au 1er mai. M. Augstburger a souligné que
depuis la signature d’un cessez-le-feu �* N’Djamena le 8 avril, les attaques systématiques contre les
populations avaient cessé dans le nord et le sud du Darfour, alors que peu de changements avaient été
constatés dans l’Ouest. « Les déplacements forcés de populations ont cessé dans une certaine mesure », a
précisé le responsable onusien, « mais le harcèlement des populations civiles se poursuit », notamment sous
la forme de viols collectifs.

M. Augstburger a par ailleurs jugé « extrêmement restrictif » le chiffre de 10 000 morts cité jusqu’�* présent
dans les médias pour le bilan du conflit depuis début 2003.
M. Augstburger a estimé que l’aide humanitaire apportée par l’Onu �* la population locale « se poursuivra au
moins pendant les 18 mois qui viennent ».
Selon M. Augstburger, le spectacle de centaines de villages entièrement rasés témoigne « d’une volonté
délibérée d’empêcher les gens de rentrer chez eux ». Il a appelé Khartoum �* faire en sorte que les victimes
puissent se réinstaller dans leur village d’origine, où des tentes de nomades s’élèvent désormais l�* où vivaient
des populations sédentaires. « Pour l’instant, les personnes déplacées ne veulent pas rentrer, car les
conditions ne sont pas réunies en matière de protection », a poursuivi M. Augstburger. De nombreux groupes
de miliciens �* l’origine des exactions contre les civils ont en effet été intégrés dans les forces
gouvernementales, « ce qui ne contribue pas �* créer un environnement sécurisant », a-t-il expliqué
Oud 17 mei 2004, 13:46   #112
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

bron BBC
Citaat:
The long-running Sudanese peace talks currently under way in Kenya are entering a critical week.
The government and the southern rebels of the Sudan People's Liberation Movement (SPLM) now both say a peace treaty could be signed at any time.
The US has echoed this optimism by urging both parties to finalise a deal after 22 months of negotiations.
The talks are aimed at ending two decades of war between the government in Khartoum and the southern rebels.
On Saturday, the Sudanese vice-president heading the government negotiating team, Ali Osman Taha, said the issues dividing the two sides had been almost overcome.
And a spokesman for the SPLM, Yasser Arman, said that of the six major areas of disagreement four had now been resolved.
Disputed regions
He said the SPLM has accepted that Islamic law would continue to be enforced in Khartoum, but that Christians would be exempt from its provisions.
The rebels now also accepted that there will be two vice-presidents, one of whom would be their leader, John Garang.
The two areas still to be resolved are said to be the percentage of power the SPLM will have in central government and in the two disputed areas - the Nuba Mountains and Southern Blue Nile.
The SPLM suggest these two outstanding disputes be referred to a third party for arbitration. If this can be overcome, the rebels believe a final peace can be signed within days.
Any signing will then open discussions on a ceasefire, and it will not cover the ongoing conflict in the western region of Darfur.
But it would be a major step forward in a war that has cost more than 2m lives.
Oud 19 mei 2004, 00:01   #113
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/h...ees/html/1.stm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/3690557.stm#
Citaat:
Q&A: Sudan's Darfur conflict

Just as a long-running civil war in Africa's biggest country inches towards a conclusion at talks in Kenya, a new conflict has emerged in the western region of Darfur.

How did the Darfur rebellion begin?

The conflict began in the arid and impoverished region early last year after a rebel group began attacking government targets, claiming that the region was being neglected by Khartoum.

The rebels say the government is oppressing black Africans in favour of Arabs.

Historically, there has long been tension between the two communities over land and grazing rights.

There are two rebel groups, the Sudan Liberation Army (SLA) and the Justice and Equality Movement (Jem), which have been linked to senior Sudanese opposition politician Hassan al-Turabi.

What is the government doing?

The government began mobilising a horse or camel-mounted Arab militia - the Janjaweed - to tackle the insurrection.

Now numbering several thousand, this proxy force often carries out attacks on villages and towns taken by rebels shortly after bombings by government aircraft.

Human rights groups have accused the militia of numerous abuses - killing, looting and rape - of the non-Arab residents of Darfur.

The government says it has control of the region, but rebels deny this.

What has happened to the civilians?

Hundreds of thousands have fled their homes and several thousand are estimated to have been killed.

At least 100,000 have sought safety in neighbouring Chad, but many are camped along a 600km stretch of the border and remain vulnerable to attacks from Sudan.

They are also very short of food and shelter, and aid agencies are keen to get assistance to them before the rains come in a few weeks' time.

Some cases of malnutrition have already been found.

What help are they getting?

The United Nations refugee agency, the UNHCR, has begun flying in emergency aid to eastern Chad.

The agency is also seeking to move the refugees to safety in camps further inland.

"We still have a long way to go in this race against time and the elements," the UNHCR's Ron Redmond said.

Within Sudan, the UN food agency, the WFP, has also begun flying in aid to northern Darfur.

Aid workers want to bring in supplies by road along humanitarian corridors, which the government says are safe. However, there are fears that the roads remain subject to attack.

Is anyone trying to stop the fighting?

Indirect peace talks have begun in neighbouring Chad but they did not get off to a good start.

The government delegation did not attend the opening ceremony.
Oud 20 mei 2004, 15:12   #114
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AzG waarschuwt voor hongersnood in Sudan

Uitgegeven: 20 mei 2004 14:20

AMSTERDAM - Artsen zonder Grenzen (AzG) vreest voor hongersnood onder de bevolking van Darfur in het westen van Sudan. Een recent onderzoek van de hulporganisatie toont aan dat de beschikbaarheid van voedsel razendsnel verslechtert en dat de cijfers van ondervoeding en sterfte steeds verder stijgen.

Sterker nog, de gehele bevolking zou zich op de rand van sterfte bevinden en de huidige crisis dreigt uit te groeien tot een catastrofe. AzG heeft donderdag de internationale gemeenschap en de Sudaneze regering opgeroepen tot onmiddellijke actie.

Ondervoeding

Uit een voedingsonderzoek in de provincies Wadi Saleh en Mukjar blijkt dat 21,5 procent van de kinderen jonger dan vijf jaar lijdt aan verschijnselen van ondervoeding. Het sterftecijfer onder deze groep is zelfs nog hoger dan in tijden van een normale crisissituatie. De meeste kinderen komen om als gevolg van ondervoeding, malaria of diarree.

Volgens AzG zijn de ontheemden door de crisis volledig afhankelijk van humanitaire hulp, die door allerlei bureaucratische en administratieve obstakels te langzaam op gang komt. De Sudanese regering onderneemt bovendien te weinig actie en ook de internationale gemeenschap biedt nog geen hulp, aldus de organisatie.

Ziektes

Intussen zijn watervoorzieningen, oogst en vee geroofd of vernietigd. Door voedselgebrek raakt de bevolking alleen maar zwakker en kwetsbaarder voor ziektes. Het naderende regenseizoen werkt dat extra in de hand. Gewonde mensen durven bovendien geen hulp te zoeken uit angst gevangen te worden genomen.

De VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr zei eerder al zeer bezorgd te zijn over de situatie in het grensgebied tussen Tsjaad en Sudan. Tienduizenden mensen ontvluchten massaal de zeer onrustige regio en de organisatie spreekt van "een van de moeilijkste humanitaire operaties waar dan ook".

Rebellen

In het gebied vechten overheidstroepen en Arabische milities al vijftien maanden tegen rebellen. De strijd heeft al zeker 10.000 slachtoffers geëist.

nu.nl

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 12:37   #115
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

bron De Standaard:
Citaat:
Oxfam breidt werking uit in Darfour

07:33:19

LONDEN - De Britse niet-gouvernementele organisatie Oxfam breidt haar werking in de regio Darfour, in het westen van Sudan, nog uit. Volgens de VN vindt in Sudan een van de grootste humanitaire rampen ter wereld plaats. Een miljoen mensen zijn op de vlucht uit de regio Darfour, 350.000 levens zijn in gevaar.

Het bestuur in Khartoem heeft nu beslist om de toegangsbeperkingen van buitenlandse humanitaire hulpverleners op te heffen. Daardoor kan Oxfam vijftien bijkomende experts naar het gebied sturen.

,,Ik hoop dat deze evolutie onze waterexpert-ingenieurs zal toelaten om Darfour en de geïsoleerde gemeenschappen te bereiken waar de mensen dringend nood hebben aan hulp'', verklaarde Caroline Nursey, de verantwoordelijke van de organisatie in het gebied. ,,De toegang (van hulpverleners) moet gedurende de komende drie maanden gehandhaafd worden en daarna ook nog als wij de gezondheid van de duizenden ontheemden echt willen verbeteren en de opkomst van ziektes echt willen voorkomen'', voegde ze er nog aan toe.
Wel opletten het gaat hiet niet over Oxfam België want die zijn reeds gewraakt door Oxfam International. Oxfam België is nog altijd bezig buurten met joodse klanten in kaart te brengen om israelische (dus ook joodse producten) te boycotten. 'k weet niet hoe ze dat doen: misschien door de vroegere Gestapo dossiers te bestuderen.

Op het VRT TV nieuws deze middag niets meer over Soedan. Ze hebben een teletekstje gemaakt en daarmee is dat voor hen al voldoende. Anders hadden ze geen tijd gekregen om over een paar schoten in Gazah te kunnen spreken.
Oud 24 mei 2004, 23:53   #116
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Juist 1 maand geleden (24/4) werd dit hier het eerst aangekaart. Eindelijk komt er wat serieus over in de pers. Hier en volgende een paar artikelen uit de Standaard van 25/5:
Citaat:
Race tegen de tijd in Darfour

Van onze redactrice

,,Ik zag nog nooit zulke angstige mensen'', zei James Morris van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties op het programma Newshour van de BBC World Service. Hij is met andere VN-functionarissen net terug uit Darfour, in het westen van Sudan, en bevestigt de rampberichten die mensenrechtenorganisaties de voorbije weken over het gebied de wereld in hebben gestuurd.

Meer dan een miljoen mensen zijn uit hun dorpen gejaagd door een militaire campagne van de verschroeide aarde, waarbij de regering in Khartoum duizenden militieleden van Arabische origine - janjaweed - heeft ingezet om het vuile werk te doen. Dorpen zijn geplunderd en platgebrand, vrouwen zijn verkracht en duizenden burgers vermoord. De VN spreken over een ,,etnische zuivering''.

In Darfour hebben twee rebellenbewegingen - de Sudanese Bevrijdingsbeweging en de Beweging voor Gerechtigheid en Gelijkheid - vorig jaar de wapens opgenomen tegen de islamitische regering in het noorden van het land, omdat die volgens hen geen eerlijke verdeling wil van de macht en de natuurlijke rijkdommen.

Sinds 8 april is er een staakt-het-vuren, maar volgens Artsen zonder Grenzen gaan de aanvallen van de janjaweed door. Gisteren meldde Reuters dat er al drie dagen in de buurt van Kebkabiya gevechten zijn tussen het Sudanese leger en de janjaweed, en de rebellenbewegingen van Darfour. ,,Die wapenstilstand is een internationaal stukje papier'', zei een Sudanese militaire bron.

Meer dan honderdduizend mensen zijn de grens met Tsjaad over gevlucht. Honderdduizenden anderen zijn op de vlucht in eigen land. ,,Vele ontheemden zitten samengepakt rond de steden'', zegt Marine Buissonnière, secretaris-generaal van het internationaal bureau van Artsen zonder Grenzen aan de telefoon. ,,Zij kunnen niet terug naar hun dorpen, want die zijn platgebrand. Ze kunnen zich niet eens buiten die enclaves rond de steden wagen zonder gevaar voor hun leven.''

In Mournei bijvoorbeeld, waar in december nog enkele duizenden mensen woonden, zijn er nu 80.000 mensen. Er is maar voedsel voor de helft van de ontheemden in Darfour en een tekort aan medische hulp. ,,Veertig procent van de mensen die worden binnengebracht in het ziekenhuis heeft wonden als gevolg van gevechten.'' Kinderen zijn ondervoed en lopen ernstig gevaar op mazelen.

AzG trekt aan de alarmbel omdat het regenseizoen eraan komt ,,wat grote delen van de regio onbereikbaar zal maken voor hulpverleners''. ,,Er is hulp, maar te weinig'', zegt Buissonnière. ,,We vragen alle organisaties dringend te mobiliseren.'' AzG heeft meer dan veertig buitenlandse hulpverleners op post in Darfour.

Sommige mensenrechtenorganisaties roepen wel op tot waakzaamheid. Zo uitte Human Rights Watch (HRW) twee weken geleden zijn bezorgdheid dat de regering in Khartoum akkoord is gegaan met een staakt-het-vuren omdat ze haar doel van etnische zuivering heeft bereikt.

HRW vreest dat de regering ,,de humanitaire hulp zal manipuleren opdat de ontheemden gedwongen zijn om te blijven in kampen die door de overheid zijn opgericht in plaats van terug te keren naar hun huizen en velden''. Sommige bronnen, zegt HRW, melden dat mensen van Arabische origine zich hebben gevestigd in de dorpen waar de zwart-Afrikaanse bevolking is verdreven. Er zijn historische spanningen tussen beide bevolkingsgroepen over land.

Dinsdag kreeg Sudan opnieuw een zitje in de mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties. De Verenigde Staten verlieten de vergadering uit protest. Volgens hen heeft Sudan geen recht op dat zitje omdat de regering de campagne van etnische zuivering stuurt.
Oud 25 mei 2004, 00:04   #117
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

[quote="dagallemaal"]bron De Standaard:
Citaat:
Wel opletten het gaat hiet niet over Oxfam België want die zijn reeds gewraakt door Oxfam International. Oxfam België is nog altijd bezig buurten met joodse klanten in kaart te brengen om israelische (dus ook joodse producten) te boycotten. 'k weet niet hoe ze dat doen: misschien door de vroegere Gestapo dossiers te bestuderen.

.

Misschien zijn dat ook wel nazi's ? dat is uw logica toch altijd..
o ja juist, u verwijst effectief naar GESTAPO dossiers
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 00:06   #118
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

vervolg uit de Standaard:
Citaat:
,,Laatste kans voor Darfour''

Van onze redacteur

BRUSSEL - Alleen een snel en daadkrachtig ingrijpen van de internationale gemeenschap kan beletten dat de komende negen maanden tot 350.000 mensen omkomen in de Darfour-regio, in West-Sudan. Dat zegt de denktank International Crisis Group (ICG) in een nieuw rapport.

Om de etnische zuiveringen te beletten, is het te laat. Het Sudanese regeringsleger en Arabische milities te paard - de beruchte Janjaweed - sloegen de handen in elkaar om de zwarte Afrikaanse stammen in Darfour te straffen voor de opstand van twee rebellenbewegingen vanaf februari 2003. Die campagne ging gepaard met de massale verdrijvingen, met moorden, met plunderingen en met massaverkrachtingen. Bewoners van Arabische afkomst werden systematisch ontzien. ,,De delicate etnische balans waarin 7 miljoen mensen leefden, is vernield.''

Er zijn naar schatting een miljoen mensen ontheemd, van wie een deel in het buurland Tsjaad. Het staakt-het-vuren dat regering en rebellen op 8 april sloten, kwam sowieso te laat voor de ongeveer 30.000 slachtoffers die al omgekomen waren. Maar volgens ICG is van een bestand op het terrein nog niet veel te merken, omdat de regering de Janjaweed-milities niet onder controle kan/wil brengen.

En, zegt ICG, de ,,humanitaire situatie zal wellicht veel slechter worden voor ze opnieuw beter wordt''. De komende negen maanden zouden nog eens 350.000 mensen kunnen omkomen, ,,vooral van hongersnood en ziekte. En als het doden niet wordt gestopt, zullen het er nog meer zijn''. Het regenseizoen komt eraan, wat het risico op de verspreiding van ziekten verhoogt. De meeste vluchtelingen moeten het zien te redden zonder onderdak, zonder toegang tot water, voedsel of medische hulp.

,,De regering en haar milities vielen niet alleen de burgerbevolking aan met de bedoeling hen van hun land te verdrijven'', merkt ICG op. ,,Ook de irrigatiesystemen en de voedselvoorraden werden opzettelijk vernield, om te garanderen dat de vluchtelingen niet terug kunnen naar hun platgebrande dorpen.''

Stilaan komt de hulpverlening op gang, onder meer van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de VN. Onder druk van de internationale gemeenschap stemde de regering in Khartoum er principieel mee in dat internationale hulpverleners onbeperkt toegang krijgen tot het gebied. Artsen Zonder Grenzen kreeg na weken onderhandelen met de regering eindelijk visa voor vijftien medewerkers, die eerstdaags vertrekken naar Darfour.

Maar ICG merkt op dat de hulpverlening pas efficiënt zal kunnen verlopen als de Janjaweed-milities in toom worden gehouden. ,,In plaats van ze te neutraliseren, zoals het staakt-het-vurenakkoord vraagt, integreert de regering ze in haar leger.'' Vluchtelingen weigeren soms humanitaire hulp, omdat ze bang zijn dat ze daarna het doelwit zullen worden van de plunderende Janjaweed. En die milities vormen ook een bedreiging voor de hulpverleners zelf.

Daarom moet de VN-Veiligheidsraad volgens de ICG een resolutie goedkeuren onder hoofdstuk VII van het handvest, die het gebruik van geweld toestaat als de regering in Khartoum de hulpverlening blijft tegenwerken. Op langere termijn moet er een vredesakkoord voor het gebied gesloten worden.

25/05/2004
Oud 25 mei 2004, 00:33   #119
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

[quote="dagallemaal"]bron De Standaard:
[quote] Wel opletten het gaat hiet niet over Oxfam België want die zijn reeds gewraakt door Oxfam International. Oxfam België is nog altijd bezig buurten met joodse klanten in kaart te brengen om israelische (dus ook joodse producten) te boycotten. 'k weet niet hoe ze dat doen: misschien door de vroegere Gestapo dossiers te bestuderen.

Misschien zijn dat ook wel nazi's ? dat is uw logica toch altijd..
o ja juist, u verwijst effectief naar GESTAPO dossiers

toch maar even terug posten... waanzinnig
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be