![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat er vele zaken overbodig te beschouwen zijn is ook niets nieuws en dat komt in alle vakken voor. Hoe kan je nu ingelicht worden over je 'EIGEN seksualiteit' ( als intiem stukje dan) laat staan dat ge daar gedwongen kut toe worden ? [uote]Het niet-schoolse. Dat heeft op een school geen plaats (bij definitie), net zomin als politieke overtuigingen, religieuze overtuigingen, en van dat meer.[/quote] Moge de meningen daar nu net op verschillen Citaat:
Het komt ook niet in het vaarwater van het persoonlijke/ het intieme al vindt gij van wel. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we het zo stellen: het zou het recht moeten zijn van ieder kind om op geen enkel ogenblik in zijn leven geconfronteerd te worden met het seksuele. Ik denk trouwens net hetzelfde over het religieuze. Dat wil niet zeggen dat men als volwassene op zijn minst enkele concepten daarover moet kennen om het functioneren van de maatschappij, en van de medemens te begrijpen. Maar als je geen zin hebt om met gelijk welke vorm van sex te maken te hebben, zou dat je goede recht moeten zijn. Op dezelfde manier als je geen zin zou willen hebben om met gelijk welke vorm van godsdienst te maken te hebben. Of vrij willen zijn van elke vorm van politieke overtuiging en partij-politieke brandmerking. Een vorm van geestelijke "maagdelijkheid" behouden - als je dat wil. Omdat zoiets punten zijn die het intieme raken.
Met andere woorden, op die domeinen denk je, en doe je, wat je wil, en is er geen "meester" die komt uitleggen hoe de vork nu in de steel zit. Ga me niet verkeerd begrijpen en denken dat ik zoiets zou willen opleggen, he. Maar indien je zo zou willen leven, dan vind ik dat zoiets zou moeten kunnen, en dan heeft men daar geen inbreuk op te plegen in een collectief-gedwongen kader. Op dezelfde manier als het vroeger taboe was om over sex te praten, lijkt het nu wel gedwongen. Let wel, we hebben het hier over "sex voor de fun", he. Niet over "voortplanting". Dat laatste behoort nu eenmaal tot een vorm van wetenschappelijke kennis waarvan het mij nogal raar lijkt om niet te weten dat het bestaat. Maar "sex voor de fun", hoe plezant ook, en hoe uitgebreid ook, maakt geen deel uit van de noodzakelijke kennis voor kinderen, tenzij ze het zelf interessant vinden, en tenzij ze er zelf meer over willen weten. Je kan even goed voorlichting geven van hoe drugs goed te gebruiken, hoe je naald goed te kiezen, de dosissen juist aan te passen en dergelijke. Hoewel zoiets *nu* taboe lijkt, kan dat binnen 30 jaar de "normaalste zaak van de wereld" zijn, en moet iedereen dus voorgelicht worden hoe zijn heroine juist te gebruiken en ziektes te vermijden. Ik stel het weer extreem voor, en karikaturaal, ik weet het. Maar misschien heb ik zin om NIKS met drugs te maken te hebben, wil ik daar niks over horen, en ervaar ik het enkel maar storend dat men mij komt uitleggen hoe ik de juiste naald moet kiezen. Wel, voor gedwongen (want schoolse) sexuele voorlichting komt mij dat een beetje op dezelfde manier over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet het privéstukje ervan want dat 'recht' zou je moeten hebben maar het algemene ervan verhoudt zich toch precies net in dezelfde mate als andere zaken ? Citaat:
Stel je voor dat een leerling een fanatiek gelovige is van één of andere godsdienst die elke vorm van wetenschap verwerpt als het instrument van den duivel ofzo... mogen die dan ook die lessen die nog maar iets van dat 'ruiken' uit het gehele lessenpakket weigeren ? Of wat met mensen die reeds zo verward zitten in hun eigen seksualiteit dat in biologielessen niks dat enige associatie kan oproepen voor hen hoeft ? Citaat:
Begrijp je dan niet, dat argument beschouwende, dat het hier in jouw voorbeelden louter over subjectieve invullingen gaat wat iemand van een algemene les tot de privésfeer beschouwd en niet ? ... je kan daar tot in het oneindige in verder gaan. Seks voor de fun geen noodzakelijke kennis ??????? ... dat kan je niet menen. 't Is anders de enigste drijfveer, het enigste onderliggende mechanisme dat maakt dat voortplanting ervan komen kan. En met uitbreiding is lust de enige drijfveer die maakt dat mens en dier uiteindelijk iets doen. Dát gegeven mag dan toch op zijn minst geweten zijn... dat is niet hetzelfde als een hele uiteenzetting over alle mogelijke standjes en spreekbeurten waar iedereen zijn favoriet standje moet komen verdedigen. Citaat:
Wel in de lessen biologie of wat dan ook mag/moet ter sprake komen dat je moet uitkijken met vuile naalden ( cfr. jouw uitleg gezondheid en medische te treffen voorzorgen ) omdat jongeren ( ik spreek weer even gemakkelijkshalve over 14-15 jarigen ) van die leeftijd nu eenmaal tot een groep behoren waar een aantal van hen op het punt staat de eerste stappen in de richting van drugs te nemen of al hebben gezet. Eveneens een uiteenzetting van de meest gebruikelijke en voorkomende drugs ( uiteraard incluis alcohol, nicotine,cafeïne etc. ) met risicoprofiel en heel de santekraam. Ook hier zou je dan kunnen opwerpen dat diegenen die er niks mee te maken willen hebben dat niet zouden moeten aanhoren. Laatst gewijzigd door praha : 18 september 2009 om 21:08. |
||||
![]() |
![]() |