![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U luitstert bovendien nog steeds niet goed. Ik herhaal dus wat ik zei: zowel de katholieken als de calvinisten waren onverdraagzaam (dixit ook Willem van Oranje en de man kon de vergelijking trekken in zijn tijd tussen de twee fracties. Hij zeker, want hij kende zijn wereld. De wereld van toen waarin hij effectief in leefde en waar u maar met uw pet naar gooit). Ik zei ook -en zeg nog steeds- dat de calvinisten minder onverdraagzaam waren dan de katholieken. Maar dat ze wel onverdraagzaam waren. Meer nog, ze waren bepaald niet zachtzinnig (beeldenstorm), dweperig en uiterst fanatiek, zeg maar dictatoriaal (en dat zullen ze zich in Gent nog lang heugen) . Dat allemaal , dat zeg ik ja. Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Ik stel voor dat u mijn laatste antwoord nog eens rustig en vooral begrijpend, dus inhoudelijk, leert lezen.
Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die warrigheid valt niet te begrijpen, daar ze niet stoelt op het verloop van de geschiedenis maar alleen aan uw verbeelding. Daarom ook moet er niet meer op ingegaan worden: de feiten zijn duidelijk. Het katholicisme heeft de Republiek overleefd en heeft nooit in die mate onder vuur gelegen als het protestantisme onder de Spanjaard. Dit is een evidente historische waarheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar het wél over gaat hier (en dat wilt u steeds maar minimaliseren, of wegmoffelen) dat is dat de calvinisten óók onverdraagzaam waren (hetgeen ook wordt bevestigd door Willem de Zwijger, een eerste historische bron bij uitstek!) maar minder onverdraagzaam dan de katholieken, maar nog steeds onverdraagzaam. En dat waren de calvinisten, óók (want anders gaat u het misschien weer verdraaien in die richting, u kennende), óók naar de maataven van die tijd. Ik heb bovendien de indruk dat de zogenaamde 'warrigheid', die u bij anderen meent te bespeuren, steeds weer opduikt wanneer u met uw neus op feiten wordt gedrukt die u niet aanstaan, maar die helaas overeenstemmen met de werkelijkheid. Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Daarover ging het niet. En dat weet u maar al te best.
Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me waarschijnlijker dat 'ze' zich in Gent nog eerder druk maken over Keizer Karel en z'n stroppen dan over die calvinistische republiek. Edit: mijn excuses voor het ingaan op deze 'off topic' discussie.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 8 november 2009 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Parlementslid
|
![]() Wat een vreemde discussie. "De katholieken" en "de calvinisten", die bestaan niet eens. Er waren enorme verschillen tussen staten, binnen staten tussen vorsten, en binnen religies. Henri V ging heel anders om het religie dan Louis XIV; de gomaristen gingen heel anders om met katholieken dan de arminianen; Oldenbarnevelt ging heel anders om met religie dan Maurits; de Republiek ging heel anders om met religie dan de Rijnpalts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Parlementslid
|
![]() Doet mij denken aan het guldenboek dat gepubliceerd werd ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in Antwerpen, ergens begin de jaren 1900. Er waren toen enkele echte 'inboorlingen' overgescheept, die in een soort dierentuin te kijk gesteld werden en kunstjes moesten doen voor de bezoekers. In het guldenboek werden stukken informatie en foto's gepubliceerd over de verschillende 'stammen' in de kolonie, met een hoofdstuk per stam, en uiteraard met sterk racistische inslag. Ergens tussenin zat er nog een ander hoofdstukje over - u raadt het nooit - Vlamingen. Er werd een foto bijgevoegd van Vlaamse boeren, met het onderschrift "types flamands".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Banneling
|
![]() Helemaal niet. De Vlaming was gewoon een voorstelling van een type van mens, een soort onderverdeling ergens in de boom van het blanke ras. Liebig had ook zo prenten en later chocolade Jacques ook. Ik heb niet zo lang geleden zo'n oude plakboeken nog ingekeken bij familie. Ik vond het zeer interessant en soms hoogst verwonderlijk. Zo herinner ik me dat Basken werden beschouwd als een speciale tak in het blanke ras. Of toch zoiets in dien aard.
Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals ik ook ten tijde van Léopold II dikke pech of dikke chance had kunnen hebben, zèlfs als ik in de Kongo Vrijstaat was geboren. Alleen zou ik er hoogstwaarschijnlijk - en helaas - niet op het forum over hebben kunnen posten.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om wat ik in 't vet zette heb ik toch wel even zitten schuddebuiken. Ik hoop dat u het mij kunt vergeven.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |