Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan u de voorstanders van de herinvoering van de doodstraf begrijpen?
Ik kan ze helemaal begrijpen 26 36,62%
ik kan ze gedeeltelijk begrijpen 22 30,99%
ik kan ze helemaal niet begrijpen 23 32,39%
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2011, 15:05   #101
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Ik weet niet of er een europees verbod bestaat. Ik heb het EVRM er even bijgenomen en dat laat ruimte voor de doodstraf. Waar staat dat Europese verbod? Wat wel zo is is dat veel landen geen uitleveringen doen naar andere landen waar de doodstraf bestaat.
Ik dacht dat er ergens ook zoiets stond dat niemand ter dood veroordeeld zou kunnen worden, maar ik kan het niet meteen terugvinden. Misschient vergis ik mij daarin.

Wel staat er in Artikel 2 het ''Recht op leven'':
Artikel 2 - Recht op leven
Het recht van een ieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
a. ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
b. teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand, die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen;
c. teneinde in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken.

Daar staat geen verbod van de doodstraf op.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 15:26   #102
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
Ik dacht dat er ergens ook zoiets stond dat niemand ter dood veroordeeld zou kunnen worden, maar ik kan het niet meteen terugvinden. Misschient vergis ik mij daarin.

Wel staat er in Artikel 2 het ''Recht op leven'':
Artikel 2 - Recht op leven
Het recht van een ieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
a. ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
b. teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand, die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen;
c. teneinde in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken.

Daar staat geen verbod van de doodstraf op.
idd zoals ik zei laat het evrm in principe ruimte voor de doodstraf. Ik denk dus niet dat er een formeel europees verbod bestaat.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 10:40   #103
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
idd zoals ik zei laat het evrm in principe ruimte voor de doodstraf. Ik denk dus niet dat er een formeel europees verbod bestaat.
Nee, dat bestaat dus niet.

Dat is ook logisch.

Ook de UNO durft de doodstraf niet expliciet veroordelen
teveel van haar belangrijkste leden passen ze al of niet ruim toe.

In feite komt het erop neer dat "gerechterlijke moord" mag.

En dat vind ik rationeel bekeken niet kunnen

Moordenaars ombrengen is oog om oog, tand om tand rechtspraak

Het leven benemen om het leven benemen te bestraffen is ronduit contradictoir

Uitzonderingen zouden alleen in oorlogssituaties mogen kunnen.

Aan de andere kant vind ik de maatschappij, praktisch gesproken, beter beschermd door de doodstraf. Ik betreur ze dus niet erg.
Zeker niet in de schandalige strafreducties die men nu tov moordenaars toepast, bij wijze van vervanging van de doodstraf.
Op emotioneel vlak betreur ik zelden een executie in democratische landen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 10:46   #104
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Aan de andere kant vind ik de maatschappij, praktisch gesproken, beter beschermd door de doodstraf. .
Op welke manier wordt een maatschappij dan beter beschermd met de doodstraf? Enig afschrikkingseffect heeft ze immers niet.

Citaat:
Zeker niet in de schandalige strafreducties die men nu tov moordenaars toepast, bij wijze van vervanging van de doodstraf.
Op emotioneel vlak betreur ik zelden een executie in democratische landen.
Ik denk dat de wet Le Jeune los staat van de doodstraf in die zin dat ze nooit is ingevoerd ter compensatie van de afschaffing van de doodstraf.
De strafuitvoering van gevangenisstraffen is een discussie die denk ik los staat van de vraag of een doodstraf opportuun is.
Oud 30 juni 2011, 11:28   #105
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zullen dat ook nooit doen omdat ze dan :

Geen oorlogmisdadigers meer kunnen executeren (mocht het ooit nodig zijn)

Ze op disertie ook de doodstraf niet meer kunnen zetten... en stel u een modern leger voor waar er geen doodstraf staat op disertie, ... na de eerste 5 schoten gaan ze allemaal gaan lopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 11:32   #106
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor bepaalde gevallen moet het trouwens gewoon kunnen , zie het eerder als een vorm van euthanasie, voor gevallen die je nooit meer kunt lossen.

Bvb een Dutroux, Horion, de killer van Muizen etc... waren allemaal beter afgeweest had ge ze gewoon een spuitje mogen geven.

Neem bvb een Degelder, die is nu vooraan in de 20 ? die moeten ze dus voor de rest van zijn leven opsluiten, er is geen hond die het gaat riskeren van die nog te lossen.
als me pech heeft moet hij misschien 60 of 70 jaar gaan zitten...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 11:42   #107
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Op welke manier wordt een maatschappij dan beter beschermd met de doodstraf? Enig afschrikkingseffect heeft ze immers niet.
Je pikt er natuurlijk juist dat uit
Een hoogst betwist effect inderdaad.
Ik claim dat ook niet, hoewel ik wel geloof dat het bij sommigen een belletje kan doen rinkelen, al is het maar de helft, wie zal het zeggen?

Moet ik dat nou werkelijk uitleggen verder, die bescherming?
Ik gaf al het voorbeeld van mijn verkoopsmanager die een na zeven jaar vrijgelaten moordenaar van zijn partner was. Moet daar een tekeningetje bij? Ik heb hem nog kunnen kalmeren toen zijn nieuwe lief hem in paniek verliet. Anders was het recidive...

Citaat:
Ik denk dat de wet Le Jeune los staat van de doodstraf in die zin dat ze nooit is ingevoerd ter compensatie van de afschaffing van de doodstraf.
Zal wel.
Doet er ook niet toe.
Het zijn de praktische gevolgen die tellen.
De wet Lejeune komt momenteel terecht op de helling

Citaat:
De strafuitvoering van gevangenisstraffen is een discussie die denk ik los staat van de vraag of een doodstraf opportuun is.
In zekere mate

Maar niet helemaal

Als je niet executeert, zit je automatisch opgescheept met modaliteiten van strafuitvoering

Straf en strafuitvoering zullen altijd aan elkaar gerelateerd zijn
In dit verband zou ik de wens naar oncomprimeerbare straffen durven uitspreken (in een aantal zware gevallen)

Maar in een discussie kan je ze natuurlijk geïsoleerd behandelen

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 juni 2011 om 11:45.
Oud 30 juni 2011, 11:47   #108
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Voor bepaalde gevallen moet het trouwens gewoon kunnen , zie het eerder als een vorm van euthanasie, voor gevallen die je nooit meer kunt lossen.

Bvb een Dutroux, Horion, de killer van Muizen etc... waren allemaal beter afgeweest had ge ze gewoon een spuitje mogen geven.

Neem bvb een Degelder, die is nu vooraan in de 20 ? die moeten ze dus voor de rest van zijn leven opsluiten, er is geen hond die het gaat riskeren van die nog te lossen.
als me pech heeft moet hij misschien 60 of 70 jaar gaan zitten...
Tja, humanitaire principes hé, daar maak je nu eenmaal liefst zo weinig mogelijke uitzonderingen op...
Oud 30 juni 2011, 12:34   #109
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je pikt er natuurlijk juist dat uit
Een hoogst betwist effect inderdaad.
Ik claim dat ook niet, hoewel ik wel geloof dat het bij sommigen een belletje kan doen rinkelen, al is het maar de helft, wie zal het zeggen?

Moet ik dat nou werkelijk uitleggen verder, die bescherming?
Ik gaf al het voorbeeld van mijn verkoopsmanager die een na zeven jaar vrijgelaten moordenaar van zijn partner was. Moet daar een tekeningetje bij? Ik heb hem nog kunnen kalmeren toen zijn nieuwe lief hem in paniek verliet. Anders was het recidive...
Bwa, dat weet je niet zeker. Bovendien is het maar een voorbeeld. Wat je natuurlijk wel met zekerheid kan zeggen is dat een gexecuteerde geen recidivist zal worden. Is dat een afdoend argument voor de doodstraf? Ik denk het niet, bovendien kan een levenslange gevangenisstraf eveneens recidive vermijden.

Citaat:
Zal wel.
Doet er ook niet toe.
Het zijn de praktische gevolgen die tellen.
De wet Lejeune komt momenteel terecht op de helling
De wet Lejeune heeft ongetwijfeld zijn voordelen en is geen slechte wet an sich. Het principe van de wet Lejeune is ook zeker geen slechte zaak denk ik. Probleem is het automatisme in de toepassing ervan voor straffen van niet meer dan drie jaar.

Citaat:
In zekere mate

Maar niet helemaal

Als je niet executeert, zit je automatisch opgescheept met modaliteiten van strafuitvoering

Straf en strafuitvoering zullen altijd aan elkaar gerelateerd zijn
In dit verband zou ik de wens naar oncomprimeerbare straffen durven uitspreken (in een aantal zware gevallen)

Maar in een discussie kan je ze natuurlijk geïsoleerd behandelen
Tja maar hetzelfde geldt ook voor de doostraf. De doodstraf uitspreken en ze uitvoeren zijn twee verschillende dingen. Kijk maar naar de US waar de strafuitvoering ook bij de doodstraf toch voor de nodige problemen zorgt.
Oud 30 juni 2011, 13:19   #110
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toelichtingen(*)bij het Handvest van de grondrechten
Toelichting ad artikel 2 — Het recht op leven
1. Lid 1 van dit artikel is gebaseerd op artikel 2, lid 1, eerste zin, van het EVRM, die als volgt luidt:

„1. Het recht van eenieder op leven wordt beschermd door de wet ...”.
2. De tweede zin van deze bepaling, die over de doodstraf gaat, is vervallen als gevolg van de inwerkingtreding van het Zesde Protocol bij het EVRM. Artikel 1 daarvan luidt als volgt:

„De doodstraf is afgeschaft. Niemand wordt tot een dergelijke straf veroordeeld of terechtgesteld.”.
http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties...L.01001701.htm

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 juni 2011 om 13:20.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 13:35   #111
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Kijk eens aan, dat weten we dan ook weeral.
Oud 30 juni 2011, 13:48   #112
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze op disertie ook de doodstraf niet meer kunnen zetten... en stel u een modern leger voor waar er geen doodstraf staat op disertie, ... na de eerste 5 schoten gaan ze allemaal gaan lopen.
Nochtans is dat een van de schandaligste vormen van doodstraf. Tenslotte is het enkel aan jou om te oordelen of je een bepaalde riskante taak voor een of andere werkgever wil uitvoeren of niet, en als je voordeel/nadeel balans tegenvalt, dan moet je fundamenteel het recht hebben om die werkgever zijn boontjes laten te doppen. Ok, je hebt wel een breuk aan het arbeidscontract, en je zal misschien een schadevergoeding moeten betalen, maar daar blijft het bij.

Ik kan mij niet indenken mijn leven te riskeren voor welke domme politieke oorzaak dan ook. Want elk nut van elk principe verliest uiteraard onmiddellijk elke waarde voor mij op het ogenblik dat ik doodga. Dat mijn land onder een verschrikkellijke diktatuur zou komen en de bevolking uitgemoord zal worden op abominabele wijze als ik niet ga vechten kan mij tenslotte weinig schelen als het resultaat van dat vechten is dat ik doodga he.

Nu, misschien vind ik mensen aflappen wel plezant, en vind ik ZELF dat ik daarvoor wel eens een risikootje mag nemen, om het plezier te kennen om anderen mogen af te maken. Misschien ga ik akkoord met de beslissing om ergens moord en brand gaan te verspreiden. Maar zoiets blijft altijd mijn persoonlijke keuze. Als ik het niet plezant meer vind en als ik het te riskant begin te vinden, behoud ik mij het recht voor om mijn schup af te kuisen. Ik ga zeker ende vast de held niet uithangen en mijn botten riskeren voor de eer en glorie van gelijk welke onnozele politieker die het in zijn bolleke heeft gehaald om aan andere mensen te vertellen dat ze op elkaar moeten gaan schieten. Dat fundamentele recht vind ik dat mij toekomt, en mij de doodstraf geven omdat ik dat fundamenteel recht uitoefen is ronduit schandalig.

Je bent maar soldaat zolang je de kosten-baten analyse gunstig vind he. Het is aan jou, en enkel aan jou, om te oordelen of je met wapentuig wil spelen of niet. Het enige leven dat op deze aardkloot iets waard is, is mijn eigen leven he!
Oud 30 juni 2011, 13:50   #113
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb gehoord dat soldaten bevelen zullen kunnen weigeren in de toekomst, maar weet niet meer waar dat beslist is.

Engeland waarchijnlijk.

Daar zijn na de eerste wereldoorlog shell-shocked deserteurs gefusilleerd en later in eer hersteld

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 juni 2011 om 13:51.
Oud 30 juni 2011, 14:00   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gehoord dat soldaten bevelen zullen kunnen weigeren in de toekomst, maar weet niet meer waar dat beslist is.
Ik denk dat dat zelfs in het Belgische leger van toepassing is als een bevel niet aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Oud 30 juni 2011, 14:01   #115
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Engeland waarchijnlijk.

Daar zijn na de eerste wereldoorlog shell-shocked deserteurs gefusilleerd en later in eer hersteld
Die mensen zullen zeer tevreden geweest zijn.
Oud 30 juni 2011, 14:03   #116
eno2
Banneling

Standaard

patrick V

Citaat:
Het enige leven dat op deze aardkloot iets waard is, is mijn eigen leven he!
typisch geval van solipsisme in kwalijke combinatie met narcissisme

Je leven geven voor een waardige zaak vind ik een hoog goed, ook in een oorlog. Er zijn evenwel ook vredelievender methodes, en die schat ik nog hoger in.
Oud 30 juni 2011, 14:04   #117
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die mensen zullen zeer tevreden geweest zijn.
Over naar familie stop
Oud 30 juni 2011, 14:13   #118
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bwa, dat weet je niet zeker. Bovendien is het maar een voorbeeld. Wat je natuurlijk wel met zekerheid kan zeggen is dat een gexecuteerde geen recidivist zal worden. Is dat een afdoend argument voor de doodstraf? Ik denk het niet, bovendien kan een levenslange gevangenisstraf eveneens recidive vermijden.

De wet Lejeune heeft ongetwijfeld zijn voordelen en is geen slechte wet an sich. Het principe van de wet Lejeune is ook zeker geen slechte zaak denk ik. Probleem is het automatisme in de toepassing ervan voor straffen van niet meer dan drie jaar.

Tja maar hetzelfde geldt ook voor de doostraf. De doodstraf uitspreken en ze uitvoeren zijn twee verschillende dingen. Kijk maar naar de US waar de strafuitvoering ook bij de doodstraf toch voor de nodige problemen zorgt.
Ben jij al of niet op je gemak met effectieve straffen van één digit voor moordenaars?

Ben je gelukkig met de vele schuldig maar-nauwelijks-gestraft-cases?

iK ZOU ZEGGEN:OPGERUIMD STAAT NETJES, JE MOET ZE DAAROM NIET ECHT OPRUIMEN, MAAR opsluiten volstaat.
Oud 30 juni 2011, 14:24   #119
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Toelichtingen(*)bij het Handvest van de grondrechten
Toelichting ad artikel 2 — Het recht op leven
1. Lid 1 van dit artikel is gebaseerd op artikel 2, lid 1, eerste zin, van het EVRM, die als volgt luidt:

„1. Het recht van eenieder op leven wordt beschermd door de wet ...”.
2. De tweede zin van deze bepaling, die over de doodstraf gaat, is vervallen als gevolg van de inwerkingtreding van het Zesde Protocol bij het EVRM. Artikel 1 daarvan luidt als volgt:

„De doodstraf is afgeschaft. Niemand wordt tot een dergelijke straf veroordeeld of terechtgesteld.”.
http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties...L.01001701.htm
Daar zat ik naar te zoeken maar ik kon het niet vinden.
Want ik wist toch zeker dat ergens door zo'n artikel een Europees verbod op de doodstraf staat, en dat is dus dit.

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 30 juni 2011 om 14:27.
Oud 30 juni 2011, 14:24   #120
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 30 juni 2011 om 14:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be