Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 01:42   #101
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
X
13 jaar?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 01:42   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Hoezo? Ik weet wel dat er grenzen zijn gesteld aan de menselijke rationaliteit, subjectiviteit en zijn bewustzijn, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat mensen geen rationele berekeningen om een door henzelf vooropgesteld doel te bereiken?

Overigens volledig ter zijde: ben je iet of wat vertrouwd met Luhmann?
De term doeloorzaak betekent iets anders en iets dat totaal niets met deze discussie te maken heeft.

Het concept dat mensen doelen conceptualiseren en middelen hanteren om deze te bereiken, staat als een paal boven water en is noodzakelijk waar. (Ook al gaat Praetorian als middel zijn handen en toetsenbord gebruiken om het doel te bereiken dat er op het scherm komt dat dit niet waar is.) Maar de term doeloorzaak duidt op iets anders; op iets dat inderdaad niet al te veel relevantie meer heeft.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 01:43   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
13 jaar?
Geen idee; ben jij iemand die kan onderzoeken wanneer jongeren klaar zijn voor zaken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 9 december 2009, 01:43   #104
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Hoezo? Ik weet wel dat er grenzen zijn gesteld aan de menselijke rationaliteit, subjectiviteit en zijn bewustzijn, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat mensen geen rationele berekeningen om een door henzelf vooropgesteld doel te bereiken?

Overigens volledig ter zijde: ben je iet of wat vertrouwd met Luhmann?
Doeloorzaken zitten verweven in een "multitude" aan sociale acties, dat was mijn kritiek.

Luhmann ken ik via Neil Brenner. Vond ik eigenlijk niet zo bijster interessant, tenzij je natuurlijk mij van het tegendeel kan overtuigen.
Oud 9 december 2009, 01:45   #105
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Blijkbaar ben je dan niet bewust van jouw eigen achterliggende logica.
Ik weet dat jij dat anderen wilt wijsmaken, maar ik hoop dat je zelf wel beter weet.

Citaat:
Humboldt was een emancipatorisch denker, geen reactionair zoals jij.
Ik snap niet goed hoe je mij reactionair kunt noemen. Ik verdedig noch het status quo, noch iets dat ooit geweest is. Wat is er dus juist reactionair?

Citaat:
Klein verschil, ondanks dat je uit dezelfde ideologie komt. Ik ga je ook nooit stoppen bij Rousseau of Diderot.
En terecht; Rousseau en Diderot zijn geen onderdeel van dezelfde ideologie. Steken jullie echt Rousseau nog altijd bij ons?
Oud 9 december 2009, 01:46   #106
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus tóch vergeten wat je geleerd hebt. (Of ja, nee; dat zal hij wrslk niet aangeduidt hebben.)

Maar je mag in vreugde juichen van mij dat ik mijn stelling kapot heb gerelativeerd en ik zal wel beseffen dat er geen tegenstelling is tussen die 2 zaken. Oke?
Dan mag je dat besef gerust uit de doeken doen want ik denk dat zo langzamerhand niemand nog kan volgen. Met nodig/niet-nodig doelde ik trouwens op het onderwijs als investering. Dat consumptie niet onnodig is weet mijn kleine teen ook.

Kom op joh, zeg het eens want iedereen wacht hier in spanning af: hoe ziet een onderwijssysteem eruit dat nagenoeg volledig kan bestempeld worden als een investering? Hoeveel jaar zal een opleiding duren? Welke vakken zullen gedoceerd worden? Welke algemene vakken worden er gedoceerd en wanneer wordt er gesplitst om toekomstige kernfysici van economen te scheiden?

En kom aub niet af met de libertarische toverstaf: "dat weet ik niet, dat hangt af van de vrije wil van de mensen, de vrije markt zal dat beslissen". Je moet toch iét of wat een idee hebben, zeker nadat je hier poneert dat het vele keren beter kan.
Oud 9 december 2009, 01:47   #107
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan mag je dat besef gerust uit de doeken doen want ik denk dat zo langzamerhand niemand nog kan volgen.
Ge hebt volledig gelijk. Dan is bij deze de discussie gesloten, kan ik rustig gaan slapen en hoef ik morgen niet meer terug te komen naar deze discussie.

Blij?

Citaat:
hoe ziet een onderwijssysteem eruit dat nagenoeg volledig kan bestempeld worden als een investering?
Horror-achtig, zover mijn verbeelding kan gaan.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 december 2009 om 01:48.
Oud 9 december 2009, 01:48   #108
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap niet goed hoe je mij reactionair kunt noemen. Ik verdedig noch het status quo, noch iets dat ooit geweest is. Wat is er dus juist reactionair?
In marxistische zin wordt reactionair met een negatieve connotatie gebruikt om aanhangers van het feodalisme, het kapitalisme of het fascisme mee aan te duiden
Oud 9 december 2009, 01:49   #109
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Ik weet dat jij dat anderen wilt wijsmaken, maar ik hoop dat je zelf wel beter weet.

En terecht; Rousseau en Diderot zijn geen onderdeel van dezelfde ideologie. Steken jullie echt Rousseau nog altijd bij ons?
Het zal dat zijn. Vrijheidslievend dat ik ben, laat ik dat wel over aan het oordeel van de anderen.

De kwestie dat je zopas hebt gezegd dat onderwijs veel efficiënter kan omdat het blijkbaar voor veel zaken nutteloos is, dat noem ik best wel reactionair. En veel liberalen uit de Franse of Duitse traditie met mij.

Ja, vermits we wel nog eens Rousseau durven lezen. En terecht trouwens, geniaal liberaal denker.
Oud 9 december 2009, 01:49   #110
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
In marxistische zin wordt reactionair met een negatieve connotatie gebruikt om aanhangers van het feodalisme, het kapitalisme of het fascisme mee aan te duiden
Ja, maar ik ben geen aanhanger van het kapitalisme zoals jullie dat definiëren.

(Daar zit overigens een inconsistentie in (historische enerzijds en theoretische anderzijds) maar dat is niet belangrijk.)
Oud 9 december 2009, 01:51   #111
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik ben geen aanhanger van het kapitalisme zoals jullie dat definiëren.

(Daar zit overigens een inconsistentie in (historische enerzijds en theoretische anderzijds) maar dat is niet belangrijk.)
Dat weten we al een tijdje, je bent een beetje het spiegelbeeld van de fascistische kleinburger. Een van de merkwaardige uitkomsten is dat jullie beiden eigenlijk kapitalisme zonder kapitalisten willen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 9 december 2009 om 01:52.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 01:53   #112
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kwestie dat je zopas hebt gezegd dat onderwijs veel efficiënter kan omdat het blijkbaar voor veel zaken nutteloos is, dat noem ik best wel reactionair. En veel liberalen uit de Franse of Duitse traditie met mij.
Met alle respect; maar ge hebt geen knijt begrijpen van wat het discours dat ik hier heb verteld, hoor. Of ik kan het echt niet uitleggen, maar ik heb wel sympathie voor het Bildung ideaal. (Met een vleuge Gatto; wat nen held.)

Citaat:
Ja, vermits we wel nog eens Rousseau durven lezen. En terecht trouwens, geniaal liberaal denker.
Een verwarde democraat is geen liberaal, he. Enfin, bon. Doet er mee wat je wilt.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 december 2009 om 01:53.
Oud 9 december 2009, 01:54   #113
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee; ben jij iemand die kan onderzoeken wanneer jongeren klaar zijn voor zaken?
Daar kan een variatie van enkele jaren op zitten (van pakweg 2 jaar). Akkoord, hormonale evolutie en mentale leeftijd kan lichtjes verschillen van kind tot kind.
Maar ik denk dat die kleine variatie irrelant wordt wanneer je spreekt over de vraag of de 12 jaar (vanaf volgend jaar 13 jaar) leerplicht een investering is.
Alsof een 10-jarige opleiding een investering zou zijn, en een 12-jarige opleiding een consumptiegoed.

Als de boer zijn akker ietsje te grondig ploegt, wordt het ploegen dan plotsklaps een consmptieactiviteit ipv een investering?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 9 december 2009, 01:54   #114
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weten we al een tijdje, je bent een beetje het spiegelbeeld van de fascistische kleinburger.
Precies een compliment.

Citaat:
Een van de merkwaardige uitkomsten is dat jullie beiden eigenlijk kapitalisme zonder kapitalisten willen.
Mwah; een kapitalisme zonder lobbyisten?

Jij bent een kapitalist, Praetorian. 'k vraag me af of je weet waarom ik dat van je vindt.
Oud 9 december 2009, 01:56   #115
Praetorian

Standaard

Citaat:
Met alle respect; maar ge hebt geen knijt begrijpen van wat het discours dat ik hier heb verteld, hoor. Of ik kan het echt niet uitleggen, maar ik heb wel sympathie voor het Bildung ideaal. (Met een vleuge Gatto; wat nen held.)

Een verwarde democraat is geen liberaal, he. Enfin, bon. Doet er mee wat je wilt.
Opnieuw word je misbegrepen. Ik vraag mij hoe je 's morgens nog uit bed geraakt. En het Bildungsconcept is niet het beeld van de heroïsche entrepreneur, verre van. Daar kotste Goethe haast letterlijk op.

Hij is een liberaal met een visie op het sociale gebeuren. Wat al een stap voorwaarts is.
Oud 9 december 2009, 01:56   #116
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k vraag me af of je weet waarom ik dat van je vindt.
Dat belooft niet veel zinnigs...
Oud 9 december 2009, 01:56   #117
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weten we al een tijdje, je bent een beetje het spiegelbeeld van de fascistische kleinburger. Een van de merkwaardige uitkomsten is dat jullie beiden eigenlijk kapitalisme zonder kapitalisten willen.
Is dat niet de ultieme vorm van het kapitalisme?
Oud 9 december 2009, 01:59   #118
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het Bildungsconcept is niet het beeld van de heroïsche entrepreneur, verre van.
Ja, dat is nogal wiedes. Bedankt voor deze nuttige opmerking. Ga je straks zeggen dat de eiffeltoren is anders is dan Bart Peeters?

Citaat:
Daar kotste Goethe haast letterlijk op.
Ongetwijfeld; daar vertrouw ik je wel op.

Citaat:
Hij is een liberaal met een visie op het sociale gebeuren. Wat al een stap voorwaarts is.
Ja, iemand als Adam Smith had geen visie op het sociaal gebeuren. Die oude liberalen; niets van visie op het sociale gebeuren!
Oud 9 december 2009, 01:59   #119
Praetorian

Standaard

Citaat:
Precies een compliment.

Mwah; een kapitalisme zonder lobbyisten?

Jij bent een kapitalist, Praetorian. 'k vraag me af of je weet waarom ik dat van je vindt.
Geen compliment, eerder een sociologische conclusie. Uit alles wat je uitbraakt, ruikt men de geur van Reactie.

Een kapitalisme zonder kapitalisten. Zoals Adam Smith het reeds 250 jaar geleden zei: kapitalisten doen vreselijke zaken binnen het uurwerk van onze schepper.

Goed voor jou. Schrijf er een boek over.
Oud 9 december 2009, 02:01   #120
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Praetorian;4483772]
Een kapitalisme zonder kapitalisten. Zoals Adam Smith het reeds 250 jaar geleden zei: kapitalisten doen vreselijke zaken binnen het uurwerk van onze schepper./QUOTE]
Dat is een citaat dat ik nog niet ken; kan je dat eens geven?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be