![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() La Reine Soleil B. Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 7 januari 2010 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister
|
![]() Nee, maar het wezen van Vlaanderen als bestaande overheid is niet kunstmatig in de zin dat er één stempubliek, samenleving, publieke opinie en taal tegenover staat, terwijl België dat niet heeft. Het bestaan van de Vlaamse overheid is dus een logisch gevolg van het bestaan van 'de Vlamingen.'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat u aan 'volksvreemd' een pejoratieve connotatie verbindt, is natuurlijk uw probleem. Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het persoonlijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'gij' en 'ge' Het bezittelijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'uw', zowel in de beleefdheidsvorm als in de standaard 2e persoon enkelvoud. Wij zeggen dus vaak 'Hebt ge uw spullen?' ipv 'Heb je jouw/je spullen?' Laatst gewijzigd door respublica : 7 januari 2010 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben me ervan bewust dat deze term een raciale (eerder antisemitische) connotatie heeft. In die zin werd de term 'volksvreemd' vooralsnog misbruikt. We moeten dus de oorspronkelijke betekenis herstellen. 'Volksvreemd' in deze context betekent dus: een taal (in casu het gebruik van de 'je' of de 'jij') die niet 'gebezigd' werd door het volk. Wij gebruikten en gebruiken nog steeds, zoals u terecht stelt, de 'ge' en de 'gij'. Dat is 'volkseigen'. Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() Ik sta nogal op mijn taal, het 'Zuid-Nederlands' of het 'Belgisch Nederlands' of het 'Vlaams' (u moogt de term kiezen). U staat toch ook op uw taal vermoed ik.
Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Mij maakt het niet uit waar een woord zijn oorsprong vindt, zolang ik me in mijn eigen taal verstaanbaar kan maken in alle uithoeken van het Nederlandstalig grondgebied. Wanneer u zou pogen om typisch Limburgse woorden in het groene boekje te krijgen dan zal ik u niet tegenwerken, sterker nog, ik zou het een mooi initiatief vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Minister
|
![]() Ik hoop dat u daar niet mee bedoelt dat Belgisch Nederlands en Nederlands Nederlands twee verschillende talen zijn. Zoals de termen het zeggen, gaat het om variatie binnen één taal. Zoals Engels in het VK en Engels in de VS, maar die breuk is nog een stuk groter dan de breuk tussen Nederlands in België en in Vlaanderen. Al is het maar doordat er geen Atlantische oceaan tussen de Nederlandse taalgebieden ligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermits deze "draad" gericht is aan de Belgicisten, even een goede raad. Ga eens naar de web-site van Knack en lees het redactioneel artikel van Rik Van Cauwelaert. Het zou stom zijn om via knip-en-plak dit helemaal op dit forum te plaatsen. Maar de visie is wél heel interessant. Het betreft het postelectorale onderzoek van TNS/Dimarso naar de regionale verkiezingen van 7 juni 2009. Héél boeiend daarin is de manier waarop de stemmotivatie wordt toegelicht. Enkele maanden geleden toeterden Belgicistische proffen dat de motivatie van het kiesgedrag in Vlaanderen op 7 juni 2009 helemaal niet communautair was, wél geïnspireerd door de economische crisis. Maar waar over gezwegen werd was het niet te ontkennen feit dat de meeste acute aspecten van de crisis uitgerekend te maken hadden met dossiers die wel degelijk zwaar communautair beladen zijn. Ik geef een paar markante passages uit het artikel:
Citaat:
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Te snel gegroeid waarschijnlijk die partij en dit door de fratsen van Olijke Bart op TV. Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() system, je bent weer alles aan het ontkennen dat de Vlamingen meer Vlaanderen willen als een degelijk neutraal onderzoek de ware feiten op je neus drukt.
de leuze van de Vlamingen wordt langzamerhand 'België als het kan, Vlaanderen als het moet'. begin daar maar mee rekening te houden zoals ik al ruime tijd doe. Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 januari 2010 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() Dat zegt u. Overigens, niemand ontkent hier het nut van een verdere staatshervorming. Maar voorzover ik het mij herinner, kwamen de 'communautaire problemen' in het meest recent onderzoek van Dimarso slechts op de 10 de of de 11de plaats voor de kiezers.
Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 19:34. |
![]() |
![]() |