Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2010, 17:10   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Is dit nou wel een kwalijke zaak en zo ja waarom? Misschien is Holland wel voor het Nederlands wat Parijs voor het Frans was?
En met Beatrix als 'la Reine Soleil' zekers?

La Reine Soleil B.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:20   #102
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ja goed, maar de 'ge' en de 'gij' werd en wordt nog overal gebruikt in wat men nu 'Vlaanderen' noemt. Met uitzondering van een streek in West-Vlaanderen waar men ook 'je' gebruikt in het dialect . Voor de rest is de 'gij-vorm' typisch voor gans Vlaanderen, ook al was het initieeel typisch 'Brabants'. De 'je-vorm' echter is ingevoerd geworden uit Holland en is eigenlijk volksvreemd bij ons.
Ik moet u eerlijk bekennen dat die uitdrukking "volksvreemd" mij vrij onaangenaam overkomt. Doet me erg denken aan "Volksfremd". U beschouwt dus termen uit andere gedeelten van de Nederlanden als "nicht volkseigene Sprache, weil nicht Flämisch".

Laatst gewijzigd door quercus : 7 januari 2010 om 17:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:21   #103
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
En daarom is Vlaanderen niet door mensenhanden, maar door de natuur gewild?
Nee, maar het wezen van Vlaanderen als bestaande overheid is niet kunstmatig in de zin dat er één stempubliek, samenleving, publieke opinie en taal tegenover staat, terwijl België dat niet heeft. Het bestaan van de Vlaamse overheid is dus een logisch gevolg van het bestaan van 'de Vlamingen.'
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:22   #104
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Nee, maar het wezen van Vlaanderen als bestaande overheid is niet kunstmatig in de zin dat er één stempubliek, samenleving, publieke opinie en taal tegenover staat, terwijl België dat niet heeft. Het bestaan van de Vlaamse overheid is dus een logisch gevolg van het bestaan van 'de Vlamingen.'
Je moet toch eens "kunstmatig" definiëren.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:25   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik moet u eerlijk bekennen dat die uitdrukking "volksvreemd" mij vrij onaangenaam overkomt. Doet me erg denken aan "Volksfremd". U beschouwt dus termen uit andere gedeelten van de Nederlanden als "nicht volkseigene Sprache, weil nicht Flämisch".
'Volksvreemd' is een term die zegt wat hij zegt: 'vreemd aan of voor het volk' of 'vreemd voor de burger'. Voor mijn part moogt u ook gewoon zeggen: 'volksoneigen'.

Dat u aan 'volksvreemd' een pejoratieve connotatie verbindt, is natuurlijk uw probleem.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:27.
Oud 7 januari 2010, 17:31   #106
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar de 'ge' en de 'gij' werd en wordt nog overal gebruikt in wat men nu 'Vlaanderen' noemt. Met uitzondering van een streek in West-Vlaanderen waar men ook 'je' gebruikt in het dialect . Voor de rest is de 'gij-vorm' typisch voor gans Vlaanderen, ook al was het initieeel typisch 'Brabants'. De 'je-vorm' echter is ingevoerd geworden uit Holland en is eigenlijk volksvreemd bij ons.
Volksvreemd is een foute term, maar u heeft wel gelijk.
Het persoonlijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'gij' en 'ge'
Het bezittelijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'uw', zowel in de beleefdheidsvorm als in de standaard 2e persoon enkelvoud.
Wij zeggen dus vaak 'Hebt ge uw spullen?' ipv 'Heb je jouw/je spullen?'

Laatst gewijzigd door respublica : 7 januari 2010 om 17:32.
Oud 7 januari 2010, 17:44   #107
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volksvreemd is een foute term, maar u heeft wel gelijk.
Het persoonlijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'gij' en 'ge'
Het bezittelijk voornaamwoord in de Vlaamse spreektaal is 'uw', zowel in de beleefdheidsvorm als in de standaard 2e persoon enkelvoud.
Wij zeggen dus vaak 'Hebt ge uw spullen?' ipv 'Heb je jouw/je spullen?'
Persoonlijk vind ik 'volksvreemd' in casu geen foutieve term.

Ik ben me ervan bewust dat deze term een raciale (eerder antisemitische) connotatie heeft. In die zin werd de term 'volksvreemd' vooralsnog misbruikt. We moeten dus de oorspronkelijke betekenis herstellen.

'Volksvreemd' in deze context betekent dus: een taal (in casu het gebruik van de 'je' of de 'jij') die niet 'gebezigd' werd door het volk. Wij gebruikten en gebruiken nog steeds, zoals u terecht stelt, de 'ge' en de 'gij'. Dat is 'volkseigen'.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:46.
Oud 7 januari 2010, 17:48   #108
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En met Beatrix als 'la Reine Soleil' zekers?

La Reine Soleil B.
Ik zie die Oranjes net zo graag vertrekken als u. Maar wat is er mis mee als iets uit Holland komt dan? Als het aan jou lag spraken we allemaal Limburgs zeker
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:50   #109
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik 'volksvreemd' in casu geen foutieve term.

Ik ben me ervan bewust dat deze term een raciale (eerder antisemitische) connotatie heeft. In die zin werd de term 'volksvreemd' vooralsnog misbruikt. We moeten dus de oorspronkelijke betekenis herstellen.

'Volksvreemd' in deze context betekent dus: een taal (in casu het gebruik van de 'je' of de 'jij') die niet 'gebezigd' werd door het volk. Wij gebruikten en gebruiken nog steeds, zoals u terecht stelt, de 'ge' en de 'gij'. Dat is 'volkseigen'.
Geen bezwaar, hoor, maar nadat ze je van nazisme beschuldigen, zullen ze je ook nog eens van communisme verdenken met dat "volkseigen". In de DDR had je van die "volkseigene Betriebe".
Oud 7 januari 2010, 17:53   #110
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik zie die Oranjes net zo graag vertrekken als u. Maar wat is er mis mee als iets uit Holland komt dan? Als het aan jou lag spraken we allemaal Limburgs zeker
Ik sta nogal op mijn taal, het 'Zuid-Nederlands' of het 'Belgisch Nederlands' of het 'Vlaams' (u moogt de term kiezen). U staat toch ook op uw taal vermoed ik.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 17:56.
Oud 7 januari 2010, 18:02   #111
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik sta nogal op mijn taal, het 'Zuid-Nederlands' of het 'Belgisch Nederlands' of het 'Vlaams' (u moogt de term kiezen). U staat toch ook op uw taal vermoed ik.
Mij maakt het niet uit waar een woord zijn oorsprong vindt, zolang ik me in mijn eigen taal verstaanbaar kan maken in alle uithoeken van het Nederlandstalig grondgebied. Wanneer u zou pogen om typisch Limburgse woorden in het groene boekje te krijgen dan zal ik u niet tegenwerken, sterker nog, ik zou het een mooi initiatief vinden.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 18:03   #112
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u daar niet mee bedoelt dat Belgisch Nederlands en Nederlands Nederlands twee verschillende talen zijn. Zoals de termen het zeggen, gaat het om variatie binnen één taal. Zoals Engels in het VK en Engels in de VS, maar die breuk is nog een stuk groter dan de breuk tussen Nederlands in België en in Vlaanderen. Al is het maar doordat er geen Atlantische oceaan tussen de Nederlandse taalgebieden ligt.
Oud 7 januari 2010, 18:09   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u daar niet mee bedoelt dat Belgisch Nederlands en Nederlands Nederlands twee verschillende talen zijn. Zoals de termen het zeggen, gaat het om variatie binnen één taal. Zoals Engels in het VK en Engels in de VS, maar die breuk is nog een stuk groter dan de breuk tussen Nederlands in België en in Vlaanderen. Al is het maar doordat er geen Atlantische oceaan tussen de Nederlandse taalgebieden ligt.
Neen dat bedoel ik niet. Het Vlaams-Nederlands en het Nederlands-Nederlands zijn (in sommige opzichten) varianten van een en dezelfde taal die men 'het Nederlands' noemt. En de Nederlanders dienen dit te beseffen en wat meer respect op te brengen voor onze taal hier in het zuiden. Dat is alles.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 18:12.
Oud 7 januari 2010, 18:43   #114
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Vermits deze "draad" gericht is aan de Belgicisten, even een goede raad. Ga eens naar de web-site van Knack en lees het redactioneel artikel van Rik Van Cauwelaert. Het zou stom zijn om via knip-en-plak dit helemaal op dit forum te plaatsen. Maar de visie is wél heel interessant. Het betreft het postelectorale onderzoek van TNS/Dimarso naar de regionale verkiezingen van 7 juni 2009. Héél boeiend daarin is de manier waarop de stemmotivatie wordt toegelicht. Enkele maanden geleden toeterden Belgicistische proffen dat de motivatie van het kiesgedrag in Vlaanderen op 7 juni 2009 helemaal niet communautair was, wél geïnspireerd door de economische crisis. Maar waar over gezwegen werd was het niet te ontkennen feit dat de meeste acute aspecten van de crisis uitgerekend te maken hadden met dossiers die wel degelijk zwaar communautair beladen zijn. Ik geef een paar markante passages uit het artikel:
Citaat:
Niettemin eindigden 'communautaire kwesties' volgens TNS/Dimarso op de 14e plaats van de lijst met stembepalende onderwerpen - al heeft 58 procent die communautaire kwesties aangevinkt als stembepalend. Ook werd 55 procent van de ondervraagden door een vruchteloos wachten op een staatshervorming bij het stemgedrag beïnvloed.

De twee meest stembepalende onderwerpen blijken sociale zekerheid en gezondheidszorg. Laat dat nu net twee zeer communautair beladen beleidsdomeinen zijn. Precies vanwege die communautaire beladenheid kon de S.PA die zorg van de Vlaamse kiezers electoraal niet verzilveren. Want de partij had geen andere boodschap - eensluidend met die van de Franstalige zusterpartij PS - dan dat 'de solidaire financiering beschikbaar moet blijven'.

En die financiering verloopt vandaag grotendeels via belastingen - een andere prioriteit. Even na de regionale verkiezingen van 7 juni 2009 maakte het federale ministerie van Financiën bekend dat 58 procent Vlamingen 64 procent van de Belgische belastingen betalen, terwijl het Waalse aandeel amper 28 procent bedraagt en dat van Brussel nauwelijks 8 procent.
Dit soort cijfers, die heel traag maar gestaag de geesten binnensijpelen, zorgen ervoor dat recente electorale barometers Bart De Wever en zijn N-VA op winst blijven zetten. Terwijl SP.A zelfs de economische crisis, met de toenemende werkloosheid en verarming, niet kan aanwenden en in de polls verder wegzakt.
Oud 7 januari 2010, 18:46   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vermits deze "draad" gericht is aan de Belgicisten, even een goede raad. Ga eens naar de web-site van Knack en lees het redactioneel artikel van Rik Van Cauwelaert. Het zou stom zijn om via knip-en-plak dit helemaal op dit forum te plaatsen. Maar de visie is wél heel interessant. Het betreft het postelectorale onderzoek van TNS/Dimarso naar de regionale verkiezingen van 7 juni 2009. Héél boeiend daarin is de manier waarop de stemmotivatie wordt toegelicht. Enkele maanden geleden toeterden Belgicistische proffen dat de motivatie van het kiesgedrag in Vlaanderen op 7 juni 2009 helemaal niet communautair was, wél geïnspireerd door de economische crisis. Maar waar over gezwegen werd was het niet te ontkennen feit dat de meeste acute aspecten van de crisis uitgerekend te maken hadden met dossiers die wel degelijk zwaar communautair beladen zijn. Ik geef een paar markante passages uit het artikel:
Tja, maar als slechts 30% van de kiezers der NVA volgens dit onderzoek gewonnen zijn voor de spitsing van België en 70% van de kiezers van de NVA dat dus niet zijn, dan kan men zich toch de vraag stellen wat voor een partij de NVA eigenlijk nog is.

Te snel gegroeid waarschijnlijk die partij en dit door de fratsen van Olijke Bart op TV.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 18:47.
Oud 7 januari 2010, 18:57   #116
Shadowke

Standaard

system, je bent weer alles aan het ontkennen dat de Vlamingen meer Vlaanderen willen als een degelijk neutraal onderzoek de ware feiten op je neus drukt.
de leuze van de Vlamingen wordt langzamerhand 'België als het kan, Vlaanderen als het moet'. begin daar maar mee rekening te houden zoals ik al ruime tijd doe.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 januari 2010 om 19:00.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 18:58   #117
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, maar als slechts 30% van de kiezers der NVA volgens dit onderzoek gewonnen zijn voor de spitsing van België en 70% van de kiezers van de NVA dat dus niet zijn, dan kan men zich toch de vraag stellen wat voor een partij de NVA eigenlijk nog is.

Te snel gegroeid waarschijnlijk die partij en dit door de fratsen van Olijke Bart op TV.
Die 70% zullen in elk geval al niet Belgisch gezind zijn. Een confederatie bijvoorbeeld ligt mijlenver van wat er momenteel op tafel ligt...
Oud 7 januari 2010, 19:17   #118
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system, je bent weer alles aan het ontkennen dat de Vlamingen meer Vlaanderen willen als een degelijk neutraal onderzoek de ware feiten op je neus drukt.
de leuze van de Vlamingen wordt langzamerhand 'België als het kan, Vlaanderen als het moet'. begin daar maar mee rekening te houden zoals ik al ruime tijd doe.
Ik zeg gewoon wat het onderzoek Dimarso zegt. Mag het?
Oud 7 januari 2010, 19:19   #119
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon wat het onderzoek Dimarso zegt. Mag het?
dat mag maar ik vrees dat Knack het op het rechte eind heeft.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 19:27   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat mag maar ik vrees dat Knack het op het rechte eind heeft.
Dat zegt u. Overigens, niemand ontkent hier het nut van een verdere staatshervorming. Maar voorzover ik het mij herinner, kwamen de 'communautaire problemen' in het meest recent onderzoek van Dimarso slechts op de 10 de of de 11de plaats voor de kiezers.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2010 om 19:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be