Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2010, 09:31   #101
Tick
Lokaal Raadslid

Tick's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me eigelijk af wat je op die school tijdens de middag deed?
Als je geen lid van die school meer was (leerling of leerkracht) hoor je daar niet door de gangen te lopen. Mijn mening.
Tick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 09:34   #102
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Neen, dit meen je niet? Dit is toch sarcasme hoop ik?
niet echt nee

al veel te veel meegemaakt met onderwijzend Vlaanderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 09:35   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Minder dringende zaken kunnen best wat wachten. Als ik in vergadering zit zet ik mijne gsm ook uit.

Probleem zijn die filmpjes. Veel van de leerlingen lokken speciaal conflicten uit om die te kunnen filmen en op youtube te zetten. Meestal totaal uit de context getrokken vermits ze maar beginnen te filmen van zodra het wat "spectaculair" wordt. Wat er aan vooraf gegaan is staat meestal niet op beeld.
Oud 11 februari 2010, 09:36   #104
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

weet ge wat, de gsm's mogen blijven, maar de scholen plaatsen in elke klas, in de gangen en op de speelplaats camera's
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 09:37   #105
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Eigenlijk heel typerend bij dit soort toestanden is dat het om leraars gaat die, zoals gebruikelijk in onze samenleving, er totalitaire waanbeelden op toehouden; "In de school zijn wij de baas!", hand in hand met een soort schrik van technologie die zij niet kennen.

Op de school waar ik zat waren gsm's en mp3-spelers ook verboden (en ze zijn dat nog steeds). Steevast kregen we tijdens de pauze's gefrustreerde opzichters op ons dak die ons in het beste geval onder bedreiging dwongen onze spullen op te bergen en in het slechtste geval ze gewoon afnamen, waarna ze 'verloren" of stuk gingen, of we drie weken mochten wachten tot we terug kregen.

Een jaar nadat ik daar weg was kwam ik m'n zus tijdens de middag bezoeken. Ik wandelde door de gang (er waren toen geen lessen aan de gang, het was pauze) met m'n gsm in de hand om m'n ma te bellen omdat ik wat later thuis zou zijn, en liep ik daar één van die opzichters tegen het lijf. Beseffende dat ik geen student was en dat ze me dus niets kon doen, maande ze met een soort van panische angst (ik overdrijf niet) aan om m'n gsm op te bergen voor ik de 'speelplaats' opging, want namelijk; "Straks beginnen ze allemaal te sms'en!".

Serieus, wat voor achterlijke technologievrees en schrik voor machtsverlies is me dat. Nu ja, het is heel duidelijk; de scholen hier zijn ontworpen en gerunned met een soort filosofie die stelt dat alle minderjarigen gevaarlijke monsters zijn die zo strak mogelijk gecontroleerd moeten worden en vooral niet los mogen lopen. 't Zou immers wel eens kunnen dat ze een voetganger van de straat plukken om hem levend te verorberen!

Om nog een beetje duidelijk te zijn, ik stel hier twee dingen aan de kaak;

1) Volwassenen die kinderen alleen aankunnen met een half wetboek in de hand en onder dreiging van geweld, straf en diefstal, zitten niet op hun plaats.
2) Kinderen die met geweld gedwongen moet worden mee te werken, zitten ook niet op hun plaats.

Als voetnoot; als ge als schoolganger niet gepassioneerd zijt door muziek, dan staat ge daar schoon met uw mp3-speler die verboden is door de "hogere autoriteiten". Ik zou voorstellen om voetballen enzo dan ook maar kapot te steken, maar dat vinden sportfascisten niet zo fijn, als sport tenminste nog niet verboden is op school.

Totalitaire systemen, dat is wat er hier heerst, dat is waar kinderen in opgroeien.
zo'n grote dikke ²
Oud 11 februari 2010, 09:38   #106
Anna List
Banneling

Standaard

wat is er mis met aan de leerlingen te vragen of ze die dingen af willen zetten tijdens de lesuren ?

meer inperking moet daar niet aanzitten.
Oud 11 februari 2010, 09:59   #107
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
niet echt nee

al veel te veel meegemaakt met onderwijzend Vlaanderen.
Dus als je kinderen iets uitspoken, kies je altijd hun kant?
Oud 11 februari 2010, 10:08   #108
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus als je kinderen iets uitspoken, kies je altijd hun kant?
nee, maar ik veeg het ook niet meer onder de mat.

uithoren, onderzoeken, ander kant uithoren, confronteren en bemiddelen

maar NOOIT meer zo maar voor waar onmiddellijk de directie of de leerkracht geloven hoor !
Oud 11 februari 2010, 10:08   #109
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
weet ge wat, de gsm's mogen blijven, maar de scholen plaatsen in elke klas, in de gangen en op de speelplaats camera's
dat pikken de leerkrachten niet.
Oud 11 februari 2010, 10:09   #110
Tick
Lokaal Raadslid

Tick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat is er mis met aan de leerlingen te vragen of ze die dingen af willen zetten tijdens de lesuren ?

meer inperking moet daar niet aanzitten.
Er is daar niks mis mee, dat wordt nu al gevraagd. Hoe die filmkes onstaan zijn weet ik niet want die gsm´s stonden allemaal mooi en netjes af.

Vraagje, wat moet een leerkracht volgens jou doen als hij/zij een gsm aantreft die aan staat tijdens de les? (Nadat er is gevraagd om die uit te zetten en weg te steken en de leerling dit weigert natuurlijk)
Tick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 10:12   #111
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tick Bekijk bericht
Er is daar niks mis mee, dat wordt nu al gevraagd. Hoe die filmkes onstaan zijn weet ik niet want die gsm´s stonden allemaal mooi en netjes af.

Vraagje, wat moet een leerkracht volgens jou doen als hij/zij een gsm aantreft die aan staat tijdens de les? (Nadat er is gevraagd om die uit te zetten en weg te steken en de leerling dit weigert natuurlijk)
normaal doen, wat moet een leraar doen als een leerling weigert te luisteren ?

met die leerling praten en uitleggen dat zulks niet kan natuurlijk. een oplossing uitwerken en de consequenties van zulk gedrag duidelijk maken.
Oud 11 februari 2010, 10:16   #112
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar is den tijd gebleven dat iedereen zei "ik moet dat niet hebben"?
Oud 11 februari 2010, 11:06   #113
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ja Pieke, nu gaat ge links vlaanderen nogal eens zien lanceren, zulle...

de privacy van hun teergeliefde spruitjes schenden, ... met wat voor neo facistische gedachten loopt gij rond,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 11:10   #114
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, maar ik veeg het ook niet meer onder de mat.

uithoren, onderzoeken, ander kant uithoren, confronteren en bemiddelen

maar NOOIT meer zo maar voor waar onmiddellijk de directie of de leerkracht geloven hoor !

Dat is zeker uw goed recht, maar zolang we geen mijn kind, schoon kind toestanden krijgen kan ik dat best begrijpen.

Kinderen zijn nu eenmaal niet altijd, brave onschuldige dutskes, en het kan wel zijn dat ze thuis meer mogen zeggen of doen, maar op een school ligt dat anders. (tis al te zien welk soort school. ) Als ge ze op een streng college steekt, is het normaal dat ze hun manieren wat moeten houden he.
Oud 11 februari 2010, 11:14   #115
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met die leerling praten en uitleggen dat zulks niet kan natuurlijk. een oplossing uitwerken en de consequenties van zulk gedrag duidelijk maken.
...want praten werkt. En als dat niet lukt, kan de leraar nog altijd beginnen zingen.
Oud 11 februari 2010, 11:16   #116
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
normaal doen, wat moet een leraar doen als een leerling weigert te luisteren ?

En den telefoon in beslag nemen kwestie van te tonen dat er inderdaad consequenties zijn, dat halfzacht geleuter gaat het probleem niet oplossen.

den eerste keer kunnen ze die na de les zelf terugvragen (beleefd) en den tweede keer zou ik voorstellen, dat hij die bij de directeur al dan niet begeleid door pa of ma mag komen halen.

In onzen tijd flikkerde de spons die gewoon door de venster, (pennezak, agenda,... ) en die vent zat op het eerste verdiep, en de plafonds waren daar nog minstens 3 meter hoog, ge kunt u voorstellen dat ge uwen bazaar over een afstand van enige vierkante meters bijeen kon gaan harken... En dat is nog niet zo heel lang geleden.
Oud 11 februari 2010, 12:02   #117
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik zou die GSM nooit afgeven.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 12:22   #118
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Naar de school bellen misschien? Allé ... als 't dringend is dan natuurlijk.

Is het niet simpeler en sneller van hem rechtstreeks te bellen als het dringend is?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 12:33   #119
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...want praten werkt. En als dat niet lukt, kan de leraar nog altijd beginnen zingen.
t is zelfs zo dat ALLEEN praten werkt

maar er zijn er natuurlijk ook die vinden dat een vuistslag in iemands gezicht veel efficienter is ...
Oud 11 februari 2010, 12:35   #120
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
En den telefoon in beslag nemen kwestie van te tonen dat er inderdaad consequenties zijn, dat halfzacht geleuter gaat het probleem niet oplossen.

den eerste keer kunnen ze die na de les zelf terugvragen (beleefd) en den tweede keer zou ik voorstellen, dat hij die bij de directeur al dan niet begeleid door pa of ma mag komen halen.

In onzen tijd flikkerde de spons die gewoon door de venster, (pennezak, agenda,... ) en die vent zat op het eerste verdiep, en de plafonds waren daar nog minstens 3 meter hoog, ge kunt u voorstellen dat ge uwen bazaar over een afstand van enige vierkante meters bijeen kon gaan harken... En dat is nog niet zo heel lang geleden.
mensen moeten van het eigendom van andere mensen afblijven.

eigendomsrecht is een pak fundamenteler voor onze maatschappij dan het ego van zo'n leerkracht die er niet op een normale manier in slaagt zijn leerlingen geïnteresseerd te houden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be