Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waarom is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen?
Omdat Brussel historisch gezien Vlaams grondgebied is 32 62,75%
Om de verfransing van Brussel tegen te gaan 3 5,88%
Omdat Vlaanderen in Brussel niets heeft te zeggen 2 3,92%
Om te laten zien wie de baas is in Brussel 5 9,80%
Een andere reden 9 17,65%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2010, 20:31   #101
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar Vlaanderen wilt geen Frankrijk worden.

en nu 'hop �* la niche'.
Het is niet kwestie van willen; binnen 25 jaar zijn er daar verschillende gemeenten met 95% Franstaligen en dan krijg je op zijn minst een tweetalig statuut aan niemand meer verkocht.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 20:33   #102
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Brussel is Vlaams omdat het een stad is om naar op te kijken. Tesamen met Antwerpen het uithangbord van Vlaanderen (op wat touristische trekpleistertjes genre Brugge en Gent na, dan).

Uw edelstenen gooi je niet weg, zelfs Vlamingen niet.
Oud 12 februari 2010, 20:33   #103
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is niet kwestie van willen; binnen 25 jaar zijn er daar verschillende gemeenten met 95% Franstaligen en dan krijg je op zijn minst een tweetalig statuut aan niemand meer verkocht.
in je dromen!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 21:36   #104
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in je dromen!
Het kan me voor de rest niet veel schelen hoor; ik stel alleen vast wat er in de realiteit gebeurt.
Binnen 25 jaar komt er een Europese commissie kijken en de Franstaligen zeggen: kijk eens hier in die 10 gemeenten; dat zou Vlaanderen zijn en je merkt het verschil niet met Brussel; overal is Frans de voertaal.
Oud 12 februari 2010, 21:56   #105
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het kan me voor de rest niet veel schelen hoor; ik stel alleen vast wat er in de realiteit gebeurt.
Binnen 25 jaar komt er een Europese commissie kijken en de Franstaligen zeggen: kijk eens hier in die 10 gemeenten; dat zou Vlaanderen zijn en je merkt het verschil niet met Brussel; overal is Frans de voertaal.
de EU heeft hierover niets te zeggen.
dat weet je goed genoeg.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 22:00   #106
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de EU heeft hierover niets te zeggen.
dat weet je goed genoeg.
Vlaanderen heeft nu al weinig vrienden en de druk zal nog toenemen op Vlaanderen.
Oud 12 februari 2010, 22:02   #107
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tijd dus om de noodtoestand uit te roepen aangezien de territoriale integriteit volgens jou in gevaar is?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 22:08   #108
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
tijd dus om de noodtoestand uit te roepen aangezien de territoriale integriteit volgens jou in gevaar is?
een taalgrens kan maar echt afgedwongen worden indien het ook een staatsgrens is; maar aangezien VL zich niet onafhankelijk durft verklaren want anders Brussel kwijt; moeten ze dat maar verdragen. Zeker omdat ze zelf weglopen uit Brussel en de Rand.
Oud 12 februari 2010, 22:15   #109
Hollander

Standaard

Citaat:
een taalgrens kan maar echt afgedwongen worden indien het ook een staatsgrens is; maar aangezien VL zich niet onafhankelijk durft verklaren want anders Brussel kwijt; moeten ze dat maar verdragen. Zeker omdat ze zelf weglopen uit Brussel en de Rand.
dus Vlaanderen moet zich onafhankelijk verklaren om zich veilig en territoriaal integer te voelen? Zegt u nu dat dat niet binnen België kan?
Oud 12 februari 2010, 22:22   #110
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer iemand de zinsnede "ik stel alleen vast" gebruikt, is waakzaamheid meestal op z'n plaats.
Jouw vaststelling, dat het Frans toeneemt, gaat immers uit van de FDF-definitie van Franstalig: "iemand die niet als moedertaal het Vlaams heeft". De ontfransing in Brussel gaat nog sneller dan de ontnederlandsing. Vandaag heeft circa 50% van de Brusselaars nog het Frans als moedertaal. Engels, Arabisch, Berbers, Turks, Lingala,... worden in Brussel steeds belangrijkere talen.

We zouden de Brusselse taalwetgeving kunnen aanpassen aan de realiteit, en dus eisen dat iedere ambtenaar in Brussel een functionele kennis heeft van Frans, Nederlands, Engels, Arabisch, Berbers, Turks en Lingala. Of dat de efficiëntie gaat bevorderen, weet ik zo niet.
Of we kunnen vasthouden aan de huidige taalwetgeving, en stellen dat Frans en Nederlands de comunicatietalen met de overheid zijn, en de andere talen louter gebruikt worden voor communicatie tussen burgers onderling.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 22:26   #111
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wanneer iemand de zinsnede "ik stel alleen vast" gebruikt, is waakzaamheid meestal op z'n plaats.
Jouw vaststelling, dat het Frans toeneemt, gaat immers uit van de FDF-definitie van Franstalig: "iemand die niet als moedertaal het Vlaams heeft". De ontfransing in Brussel gaat nog sneller dan de ontnederlandsing. Vandaag heeft circa 50% van de Brusselaars nog het Frans als moedertaal. Engels, Arabisch, Berbers, Turks, Lingala,... worden in Brussel steeds belangrijkere talen.

We zouden de Brusselse taalwetgeving kunnen aanpassen aan de realiteit, en dus eisen dat iedere ambtenaar in Brussel een functionele kennis heeft van Frans, Nederlands, Engels, Arabisch, Berbers, Turks en Lingala. Of dat de efficiëntie gaat bevorderen, weet ik zo niet.
Of we kunnen vasthouden aan de huidige taalwetgeving, en stellen dat Frans en Nederlands de comunicatietalen met de overheid zijn, en de andere talen louter gebruikt worden voor communicatie tussen burgers onderling.
Een zeer groot deel van wie in Brussel niet het Frans als moedertaal heeft; heeft geen bezwaar tegen het Frans als lingua Franca; en heeft in elk geval liever het FRans dan het Nederlands.
Met het Frans kunnen ze ook buiten BE nog iets doen, met het NL niets (behalve in Nederland) maar daar gaat amper iemand naartoe.
Oud 12 februari 2010, 22:28   #112
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Omdat het nu eenmaal de hoofdstad van Vlaanderen is... daarom, en om niets anders. De rest is irrelevant om op deze vraag te antwoorden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 22:30   #113
Hollander

Standaard

Citaat:
Een zeer groot deel van wie in Brussel niet het Frans als moedertaal heeft; heeft geen bezwaar tegen het Frans als lingua Franca; en heeft in elk geval liever het FRans dan het Nederlands.
Met het Frans kunnen ze ook buiten BE nog iets doen, met het NL niets (behalve in Nederland) maar daar gaat amper iemand naartoe.
Frankrijk is het enige land waar ik zo af en toe kom waar je met Frans iets kan doen. En ja, België.

wat kan je nou nog met Frans.....oh ja, een biertje bestellen in Afrika. In het rijke deel van Afrika lukt dat echter in het Nederlands nog beter dan in het Frans.
Oud 12 februari 2010, 22:31   #114
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft dat allemaal met de vraag van deze draad te maken?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 22:32   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die stelling zou ik u graag eens zien funderen. Want ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier eerder de hopende azert dan de vaststellende azert spreekt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 23:21   #116
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft nu al weinig vrienden en de druk zal nog toenemen op Vlaanderen.
Welke druk?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 23:27   #117
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat Vlamingen die in Wallonië gaan wonen zich automatisch aanpassen dat FRanstaligen in Vlaanderen dat ook gaan doen.
De Vlaams-nationalisten willen altijd dat de anderen hun voorbeeld volgen; we verwachten automatisch een spiegelbeeld; maar zo gaat dat niet.
Het is niet omdat ik uw portefeuille niet steel dat jij de mijne niet mag stelen, zoiets ?
Aanpassen aan de regio waar je gaat wonen is geen uniek Vlaamse eigenschap denk ik, maar eerder de wereldwijd gangbare concensus.
Er zijn natuurlijk heel wat uitzonderingen, maar het blijven wel uitzonderingen.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 23:52   #118
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och; dat nemen ze er graag bij. De Elzas is ook Frans geworden en men is daar niet echt rouwig meer om. Idem voor de regio tussen Rijsel en Duinkerken; 99% wil daar ook Frans blijven.
Dat wil dus niet zeggen dat zij diezelfde strategie hier ongestraft mogen toepassen mijn beste....

Aanpassen of opzouten....Kies maar.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 12 februari 2010 om 23:54.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 23:56   #119
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt U nu écht dat wij nog 25 jaar lang zullen toekijken op die voortdurende verfransing ....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 01:38   #120
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ze komen ons hier gewoon bezetten en we hebben er niets over te zeggen ofwa?

Daar heb ik maar 1 antwoord op: OORLOG

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be