Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2010, 19:58   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DriesO Bekijk bericht
Mensen die korte autoverplaatsingen doen, kunnen evengoed worden ontraden door hen te laten betalen voor hun 25 vierkante meter parkeerplaats, ipv. het autoverkeer te subsidiëren met gratis parkeerplaats.
Waar liggen die reusachtige (en "gratis") parkeerplaatsen ergens ?

Een normale parking is meestal 2,5 x 5,5 m = 13,75 m²
De kleinste 2,5 x 5 = 12,5 m² of de helft van jouw parkeerplaats.
Voor personen met een handicap kan dat 3 x 6 m -of meer- zijn, of 18 m² of meer...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 21:01   #102
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Anders miceleke, dat is toch een tof bakske om te pendelen naar uw werk ? goed kijken naar de specs= 250km/h en 7kwh verbruik

http://www.zerotracer.com/3.Zerotrac...uration_1.html

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2010 om 21:01.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 10:01   #103
DriesO
Vreemdeling

Standaard oppervlakte parkeerterrein is inclusief de rijbanen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar liggen die reusachtige (en "gratis") parkeerplaatsen ergens ?

Een normale parking is meestal 2,5 x 5,5 m = 13,75 m²
Neem de bruto vloeroppervlakte van een parkeerterrein of een parkeergarage en deel die door het aantal plaatsen.

Je moet natuurlijk ook de rijbaan op de parking, toegangswegen, scheiding tussen parkeerplaatsen en andere infrastructuur (trappen, liften) meerekenen die noodzakelijk zijn om te kunnen parkeren. Wat ben je met parkeervakken van 13,75 m² die ingesloten zijn?

Wat "gratis betreft": het grootste deel van de tijd moet je niet betalen voor parking: gratis op straat in het grootste deel van Vlaanderen, of er is gratis parking op het bedrijf of de instelling waar je werkt.
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:27   #104
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem de bruto vloeroppervlakte van een parkeerterrein of een parkeergarage en deel die door het aantal plaatsen.

Je moet natuurlijk ook de rijbaan op de parking, toegangswegen, scheiding tussen parkeerplaatsen en andere infrastructuur (trappen, liften) meerekenen die noodzakelijk zijn om te kunnen parkeren. Wat ben je met parkeervakken van 13,75 m² die ingesloten zijn?
ge vergeet nog de weg naar de parking mee te rekenen, net als uwen oprit van waar ge vertrekt....
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:40   #105
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik kende iemand die dagelijks 2 x 21 km naar zijn werk al lopend aflegde - bij slecht weer gebruikte hij in-line skates (Van Borsbeek naar Exxon chemicals op LO).

Zeer gezond.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:42   #106
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ge vergeet nog de weg naar de parking mee te rekenen, net als uwen oprit van waar ge vertrekt....
Wij zijn allemaal op weg naar de volgende parking... (moderne zen spreuk)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 17:21   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha, dat is al een heel andere berekening, maar dan wil ik het nog altijd eens zien of dat 25 m² per auto is.

Ik ken een Parkhuis met 7 verdiepingen, rekent ge ook in de hoogte of alleen de gebruikte aardoppervlakte ?

Citaat:
Tja, als je zo begint dan kun je ook eens berekenen van alle auto´s die gewoon op de openbare weg of op de bermen kunnen en mogen parkeren.
En daar mee rekening houden.

Die op de openbare weg parkeren nemen eigenlijk 0 m² parkeerplaats in, hoogstens hinderen ze het verkeer een beetje (ook snelheidsremmend genoemd).
Meestal wordt dat verplicht uitgelokt in woongebieden, sparen ze aan bloembakken, asverschuivingen, drempels , plateaus en ander wegmeubilair...

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art23

Citaat:
Wat "gratis betreft": het grootste deel van de tijd moet je niet betalen voor parking: gratis op straat in het grootste deel van Vlaanderen, of er is gratis parking op het bedrijf of de instelling waar je werkt.
En als ik thuis parkeer in "mijn garage of mijn ..." is die wel door mij betaald.
Daarnaast maakt de garage ook deel uit van de bereking van het KI van een huis/woning/appartement.
Waarvoor ik elk jaar onroerende voorheffing betaal.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2010 om 17:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:26   #108
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

ik haal een dieselwagen boven voor 2 km heen, en s'avonds 2 km terug. Meer vervuilender kan het niet worden dus.

Ik betaal milieutaks voor iets hé
Oud 17 juli 2010, 06:56   #109
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?
Bij ons is dit allemaal voorzien.
Overdekte en bewaakte fietsparking
Douches
Extra kleerkast met extra verluchting

Bij ons zijn er dan ook zeer veel mensen die met de fiets komen werken, mensen die zelfs 15 km moeten afleggen.
Maar ..........
Iemand die 8 uur aan een stuk aan de lopende band staat, die wil graag een klein beetje comfort als hij naar huis gaat, even bekomen van het streserende werk. Hij neemt dus de auto of de bus.
Oud 17 juli 2010, 07:00   #110
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop
Niet waar.
Indien wel waar, naft en diesel duurder maken en wegentaks afschaffen.
Oud 17 juli 2010, 07:06   #111
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
DE vraag is hoeveel wil je betalen voor die luxe? Als het principe 'de vervuiler betaalt' gehanteerd wordt betaal je tegen 2020 5 euro per vuilniszak van de gemeente bvb. Hoever wil je daarin gaan? Ik gebruik ook de auto om naar mijn werk te gaan (=35km en er is geen douche) maar ik breng mijn kinderen te voet nar school (=1km). En raad eens, door het extra drukke verkeer rond de schoolpoort van al die mama's die hun kinderen komen afzetten met hun suv's (een auto die zegt 'ik kan niet rijden dus ga uit de weg of ik ram u uit de weg') ben ik vlugger te voet heen en terug en reeds vertrokken met de auto terwijl er ontzettend veel anderen nog zitten te ploeteren in de chaos aan de schoolpoort.
Bij ons mogen de ouders niet tot aan de schoolpoort rijden. De parking ligt op ongeveer 100 meter van de school. In het begin gaf dit ferme strubbelingen maar nu is dit ingeburgerd.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 17 juli 2010 om 07:07.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 07:12   #112
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

25 km fietsen en om 5u20 op het werk aanwezig zijn........
Dit wil zeggen dat ik om 5u00 moet aankomen, douchke pakken en fris en monter om 5u20 aan mijn bureel zit. Om die 25 km af te leggen ben ik iets meer dan 1 uur onderweg, dit wil zeggen voor 4 uur vertrekken. Iets voor 4 uur vertrekken wil zeggen opstaan om 3u35. Net een uur eerder dan nu. Ik verlies dus dagelijks minstens 2 uur door met de fiets te gaan werken. Ik zie dat dus echt niet zitten hoor.
Oud 17 juli 2010, 07:28   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik kende iemand die dagelijks 2 x 21 km naar zijn werk al lopend aflegde - bij slecht weer gebruikte hij in-line skates (Van Borsbeek naar Exxon chemicals op LO).

Zeer gezond.
Dat verbruikt meer CO2 dan die electrische fiets want lopên verbruikt 500kj/1.6km, dus 40km= 12500kj >> 3.4kwh

Om diezelfde afstand af te leggen met dat motorfietsje verbruik je 7kwh aan 100km/h, of die 40km leg je af met 2.8kwh

We spreken nog niet van het aantal hectaren graan die gekweekt wordt voor de tonnen koeien die je moet opwreten om de energie te leveren voor uw loop prestatie

we hebben uiteraard verwaarloosd dat het basaal energieverbruik voor het menselijk lichaam die op de motorfiets kruipt moet afgetrokken worden

Maar kom, ik wou maar zeggen, geloof nu niet dat die mens minder CO2 verbruikt
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150
Oud 17 juli 2010, 11:33   #114
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
25 km fietsen en om 5u20 op het werk aanwezig zijn........
Dit wil zeggen dat ik om 5u00 moet aankomen, douchke pakken en fris en monter om 5u20 aan mijn bureel zit. Om die 25 km af te leggen ben ik iets meer dan 1 uur onderweg, dit wil zeggen voor 4 uur vertrekken. Iets voor 4 uur vertrekken wil zeggen opstaan om 3u35. Net een uur eerder dan nu. Ik verlies dus dagelijks minstens 2 uur door met de fiets te gaan werken. Ik zie dat dus echt niet zitten hoor.
Je moet het totale plaatje wel bekijken hé. Je doet ook je dagelijkse beweging terwijl je fietst waar je anders vb 's avonds nog naar de sportclub verplaatsen om daar dan een half uur te gaan fietsen, te douchen en nog eens terug naar huis te rijden. De verplaatsingstijd is meestal een verloren tijd en door die al fietsend door te brengen vul je die dus nuttig in.

Je moet het wel geval per geval bekijken natuurlijk. Je moet een veilige, gezonde fietsroute hebben en de afstand moet vlot overbrugbaar zijn.
25 km enkel is al wel wat teveel om te fietsen. Kijken we echter naar de cijfers dan zien we dat 75% van de mensen op minder dan 10 km ( ! ) van het werk woont. Het potentieel is er dus zeker, de mentaliteit of de "klik" nog niet. De fietsvergoeding is in ieder geval al een stap in de goede richting.
Zelf rijd ik zo'n 1200 € op jaarbasis bijeen, wat toch al een mooi bedrag is.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 17 juli 2010 om 11:34.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 11:36   #115
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
ik haal een dieselwagen boven voor 2 km heen, en s'avonds 2 km terug. Meer vervuilender kan het niet worden dus.

Ik betaal milieutaks voor iets hé
"Boontje komt om zijn loontje" is bij deze van toepassing .

Uw wagentje gaat het niet lang uithouden vrees ik...
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 12:34   #116
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je moet het totale plaatje wel bekijken hé. Je doet ook je dagelijkse beweging terwijl je fietst waar je anders vb 's avonds nog naar de sportclub verplaatsen om daar dan een half uur te gaan fietsen, te douchen en nog eens terug naar huis te rijden. De verplaatsingstijd is meestal een verloren tijd en door die al fietsend door te brengen vul je die dus nuttig in.

Je moet het wel geval per geval bekijken natuurlijk. Je moet een veilige, gezonde fietsroute hebben en de afstand moet vlot overbrugbaar zijn.
25 km enkel is al wel wat teveel om te fietsen. Kijken we echter naar de cijfers dan zien we dat 75% van de mensen op minder dan 10 km ( ! ) van het werk woont. Het potentieel is er dus zeker, de mentaliteit of de "klik" nog niet. De fietsvergoeding is in ieder geval al een stap in de goede richting.
Zelf rijd ik zo'n 1200 € op jaarbasis bijeen, wat toch al een mooi bedrag is.
Wij krijgen zelfs geen fietsvergoeding.
Ik heb wel weet van fraudeurs, ze rijden met de wagen tot op ne km van het werk, nemen daar de fiets en strijken de vergoeding op.
Oud 17 juli 2010, 12:41   #117
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
"Boontje komt om zijn loontje" is bij deze van toepassing .

Uw wagentje gaat het niet lang uithouden vrees ik...
een bedrijfswagen hé... I don't care
Oud 17 juli 2010, 13:14   #118
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

zolang mensen in leiding vinden dat ANDEREN het openbaar vervoer moeten nemen of de fiets moeten nemen zal er weinig veranderen, en terecht. Huichelaars, die anderen dwingen tot iets zonder zelf enige moeite te doen, daar hoort niemand naar te luisteren.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 14:16   #119
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien nog eens naar deze topic gaan.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=139563
Oud 17 juli 2010, 18:15   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, groene moeten nu precies hier geen 'ecodictatuur' gaan vestigen hé. Je mag veel in naam van de CO2 doen, maar je moet het vooral economisch bekijken. Belast de CO2 en daarmee is de kous af, het evenwicht verschuift wat, men zal minder fossiele brandstoffen verbranden, maar verwacht nu geen grote revoluties, In die zin het verbruik kun je bvb halveren, maar verwacht nu niet dat het 0 gaat worden. We zijn allemaal, inclusief die groene dictators, verslingerd aan onze welstand, dus wat wil je zeggen ? Dat we terug met paard en kar gaan rijden ? Vergeet dat dus. We gaan allemaal blijven rijden zolang het kan. EN we zullen wel overschakelen op dat electrisch motorfietske vanaf het niet meer kan met fossiele brandstoffen. En de wetgever moet gewoon kaders scheppen waar systemen of evoluties voorbereid worden..

Ik schets het nader: je weet axiomatisch zeker dat chinese groei terug extra druk op alle grondstoffen zal zetten. Ofwel bijt je binnen 10-20 jaar in het zand, ofwel zorg je dat je de zuinigste economie bent... en neem je de lead... Dus je zorgt dat we onze economie voorbereiden op de volgende petroleumschock, en daarvoor met je vooral 3 dingen doen

1° begin bij de overheidsgebouwen isoleren/solar thermisch/ en WKK verwarmen. doe dan alle grote privégebouwen . eindig met de particulieren.

2° Verschuif de mobiliteit van fossiele grondstoffen naar electrisch. begin met de pendelaars

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 juli 2010 om 18:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be