Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 12:59   #101
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het lijkt mij dat u niet helemaal op de hoogte bent van wat de Maddensdoctrine nu juist is.

Wat de financieringswet betreft stelt de Maddensdoctrine een uitputtingsstrategie voor. Vlaanderen moet wachten totdat de Franstaligen (in de Waalse of federale regering) financieel uitgeput zijn, todat de Franstaligen komen SMEKEN om die financieringswet aan te passen, en om daar tegenover een grote staatshervorming te eisen. Wat Muyters nu voorstelt, is die financieringswet nu reeds te wijzigen, en dus dit strategisch voordeel uit handen te laten slaan. Enkel de Vlaamse begroting in evenwicht houden, zoals de N-VA nu goed aan het doen is, dat is dus niet voldoende.

Een tweede aspect van de Maddensdoctrine is de uitbouw van de eigen Vlaamse bevoegdheden. In de verkiezingscampagne van N-VA kwam dit tot uiting in een eis tot een eigen Vlaamse kinderbijslag. Op dit vlak kan ik mij vergissen, maar ik meen dat er tot op heden nog niets van zo'n kinderbijslag gerealiseerd is. Op dit punt wil ik de N-VA zeker nog wat krediet geven, de regering is dan ook nog geen jaar in functie.

Het derde (en misschien wel belangrijkste) aspect van de Maddensdoctrine bestaat uit het blokkeren van elke federale overheidsbeslissing die de Vlaamse belangen schaadt, dit via de bestaande insitutionele blokkeringsmechanismen zoals het Overlegcomité en het belangenconflict. Buiten één maal inzake arbeidsmarktbeleid heeft de Vlaamse regering dat tot op heden nog nooit toegepast. Nochtans waren er vele aanleidingen daartoe; ik zal er twee noemen. Ten eerste, het catastrofale federale regularisatiebeleid. Hiertegen had de Vlaamse regering een belangenconflict kunnen indienen. LDD en VB hadden hiertoe een voorstel ingediend in de commissie, Bourgeois verwierp dit echter wegens 'niet opportuun', ook al had hij zich in de media sterk uitgelaten tegen het federale regularisatiebeleid. Woorden maar geen daden, dus. Ten tweede is er het rampzalige federale begrotingsbeleid. De Vlaamse regering had dit kunnen blokkeren in het Overlegcomité, en Vlaams Belang had ook meedere malen voorgesteld om dit te doen. De Vlaamse regering weigerde echter steeds. Nochtans had de N-VA eerder deze aanpak voorgesteld om BHV erdoor te krijgen, en ik citeer Geert Bourgeois in 2004:

"De N-VA wil de minister-president een kans geven. Want ook al moet de splitsing in het federale parlement worden doorgevoerd, toch kan de Vlaamse minister-president wel degelijk de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde afdwingen. Eenvoudigweg door in het Overlegcomité alle dossiers te blokkeren zolang de splitsing geen feit is. Alleen zo bewijst de minister-president dat hij echt de splitsing wil en echt bereid is om daarvoor zijn nek uit te steken."

Samengevat: de N-VA belijdt de Maddensdoctrine dan misschien woordelijk, maar als het op daden aankomt is er bitter weinig van te merken. Mijn grootste kritiekpunt op de N-VA is dat ze hier geen groter breekpunt van gemaakt hebben tegenover de CD&V.
sterke analyse.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:04   #102
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat noemen ze opportunisme, van twee walletjes proberen te eten. De onverzettelijke nationalisten en de redelijke (Vlaamse) staatsmannen.
Zoals ik zei, een kaakslag voor het Vlaemsche volk.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:06   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Zoals ik zei, een kaakslag voor het Vlaemsche volk.
voor alle duidelijkheid : we hadden uw bijdrage toen genegeerd omdat ze inhoudsloos is, niet omdat we erover keken.
Oud 18 mei 2010, 13:51   #104
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor alle duidelijkheid : we hadden uw bijdrage toen genegeerd omdat ze inhoudsloos is, niet omdat we erover keken.
Jij bent dus ook al een volksverrader?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 18 mei 2010, 14:06   #105
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij dat u niet helemaal op de hoogte bent van wat de Maddensdoctrine nu juist is.

Wat de financieringswet betreft stelt de Maddensdoctrine een uitputtingsstrategie voor. Vlaanderen moet wachten totdat de Franstaligen (in de Waalse of federale regering) financieel uitgeput zijn, todat de Franstaligen komen SMEKEN om die financieringswet aan te passen, en om daar tegenover een grote staatshervorming te eisen. Wat Muyters nu voorstelt, is die financieringswet nu reeds te wijzigen, en dus dit strategisch voordeel uit handen te laten slaan. Enkel de Vlaamse begroting in evenwicht houden, zoals de N-VA nu goed aan het doen is, dat is dus niet voldoende.
Ze doen meer dan in evenwicht houden: ze maken schulden... beheersbare schulden, maar ze zorgen niet meer voor overschotten zoals in het verleden, die het nationaal makkelijk maakten om hun budget in "evenwicht" voor te stellen
Citaat:
Een tweede aspect van de Maddensdoctrine is de uitbouw van de eigen Vlaamse bevoegdheden. In de verkiezingscampagne van N-VA kwam dit tot uiting in een eis tot een eigen Vlaamse kinderbijslag. Op dit vlak kan ik mij vergissen, maar ik meen dat er tot op heden nog niets van zo'n kinderbijslag gerealiseerd is. Op dit punt wil ik de N-VA zeker nog wat krediet geven, de regering is dan ook nog geen jaar in functie.
Die extra kinderbijslag is goedgekeurd, maar treed pas in werking in 2014 (verkiezingsjaar)
Citaat:
Het derde (en misschien wel belangrijkste) aspect van de Maddensdoctrine bestaat uit het blokkeren van elke federale overheidsbeslissing die de Vlaamse belangen schaadt, dit via de bestaande insitutionele blokkeringsmechanismen zoals het Overlegcomité en het belangenconflict. Buiten één maal inzake arbeidsmarktbeleid heeft de Vlaamse regering dat tot op heden nog nooit toegepast. Nochtans waren er vele aanleidingen daartoe; ik zal er twee noemen. Ten eerste, het catastrofale federale regularisatiebeleid. Hiertegen had de Vlaamse regering een belangenconflict kunnen indienen. LDD en VB hadden hiertoe een voorstel ingediend in de commissie, Bourgeois verwierp dit echter wegens 'niet opportuun', ook al had hij zich in de media sterk uitgelaten tegen het federale regularisatiebeleid. Woorden maar geen daden, dus. Ten tweede is er het rampzalige federale begrotingsbeleid. De Vlaamse regering had dit kunnen blokkeren in het Overlegcomité, en Vlaams Belang had ook meedere malen voorgesteld om dit te doen. De Vlaamse regering weigerde echter steeds. Nochtans had de N-VA eerder deze aanpak voorgesteld om BHV erdoor te krijgen, en ik citeer Geert Bourgeois in 2004:

"De N-VA wil de minister-president een kans geven. Want ook al moet de splitsing in het federale parlement worden doorgevoerd, toch kan de Vlaamse minister-president wel degelijk de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde afdwingen. Eenvoudigweg door in het Overlegcomité alle dossiers te blokkeren zolang de splitsing geen feit is. Alleen zo bewijst de minister-president dat hij echt de splitsing wil en echt bereid is om daarvoor zijn nek uit te steken."

Samengevat: de N-VA belijdt de Maddensdoctrine dan misschien woordelijk, maar als het op daden aankomt is er bitter weinig van te merken. Mijn grootste kritiekpunt op de N-VA is dat ze hier geen groter breekpunt van gemaakt hebben tegenover de CD&V.
Tja, je hebt hier overschot van gelijk, maar, zoals al meerdere keren aangehaald, NVA regeert niet alleen. Als mederegeerder is er maar zoveel dat je kan bereiken/beslissen. Jammer genoeg moet dan de bevoegde minister het standpunt van de regering innemen, zoals afgesproken, en kan er van eigen standpunten geen sprake zijn. Jammer.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:19   #106
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jij bent dus ook al een volksverrader?
in elk geval iemand die niet ingaat op provocaties, dus bespaar u en vooral mij verdere moeite, dank u, nog een prettig leven verder.
Oud 18 mei 2010, 14:20   #107
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ze doen meer dan in evenwicht houden: ze maken schulden... beheersbare schulden, maar ze zorgen niet meer voor overschotten zoals in het verleden, die het nationaal makkelijk maakten om hun budget in "evenwicht" voor te stellen

Die extra kinderbijslag is goedgekeurd, maar treed pas in werking in 2014 (verkiezingsjaar)

Tja, je hebt hier overschot van gelijk, maar, zoals al meerdere keren aangehaald, NVA regeert niet alleen. Als mederegeerder is er maar zoveel dat je kan bereiken/beslissen. Jammer genoeg moet dan de bevoegde minister het standpunt van de regering innemen, zoals afgesproken, en kan er van eigen standpunten geen sprake zijn. Jammer.
vraagje, ben jij N-VA kabinetard, Eddy ?
Oud 18 mei 2010, 14:30   #108
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in elk geval iemand die niet ingaat op provocaties, dus bespaar u en vooral mij verdere moeite, dank u, nog een prettig leven verder.
Citaat:
vraagje, ben jij N-VA kabinetard, Eddy ?
Provocaties, zei u? Echt niets te vertellen over Eddy's argumenten?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 18 mei 2010 om 14:30.
Oud 18 mei 2010, 14:34   #109
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees voor een gelijkaardig scenario zoals de VLD indertijd. Een grote campagne, nieuwe mensen, veel beloftes en een monsteroverwinning. Wat er daarna is gebeurd in de 2 legislaturen onder Verhofstadt was te beschamend om op te noemen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:42   #110
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ja, dat is inderdaad correct. Maar uw reactie op de hervorming van de financieringwet? (zie ook de post van Jaani_Dushman indien ik mezelf niet helder genoeg uitgedrukt zou hebben)

Citaat:
Dat wist ik niet, een goede zaak. Een beetje zielig dat men ermee wacht tot de volgende verkiezingen, maar dat is nu eenmaal de politiek, zeker. Nu is het hopen dat de N-VA het, met betrekking tot de uitbouw van de eigen Vlaamse bevoegdheden, niet bij de kinderbijslag zal laten.

Citaat:
Ik herhaal hier wat ik al eerder gezegd heb: mijn grootste kritiekpunt op de N-VA is dat ze hier geen groter breekpunt van gemaakt hebben tegenover de CD&V.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 18 mei 2010 om 14:43.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 15:12   #111
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik herhaal hier wat ik al eerder gezegd heb: mijn grootste kritiekpunt op de N-VA is dat ze hier geen groter breekpunt van gemaakt hebben tegenover de CD&V.
Zou het misschien kunnen dat ze het schisma in de federale regering zagen aankomen en liever wachtten tot de boel ontplofte om dan moord en brand en 'ziedewel!' te roepen?
Oud 18 mei 2010, 15:54   #112
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... (invoeging Schoofzaksken: het gaat over de Vlaamse kinderbijslag ):
Dat wist ik niet, een goede zaak. Een beetje zielig dat men ermee wacht tot de volgende verkiezingen, maar dat is nu eenmaal de politiek, zeker. Nu is het hopen dat de N-VA het, met betrekking tot de uitbouw van de eigen Vlaamse bevoegdheden, niet bij de kinderbijslag zal laten.
...
Eigenlijk is het niet helemaal korrekt om te zeggen dat die Vlaamse kinderbijslag pas ingaat in 2014 (dat toevallig een verkiezingsjaar is).

Korrekter is te zeggen dat van in het begin, en naar de gewoontes van de nva, er beslist is om maar uitgaven te doen, als er geld voor is.

De Vlaamse kinderbijslag zal effektief worden zodra er begroting voor is. En dat overschot wordt (helaas) dus pas verwacht ten vroegste in 2014.

En Schoofzak vindt dat goed zo.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 mei 2010 om 15:55.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 16:17   #113
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik stel vast dat de leiding en prominenten zoals Bracke walgen van het VB.

Zeg eens dat het niet waar is schoofzak?
Wat is daar mis mee, dat is toch gewoon gezond verstand! Dat voor 'niet in het Vlaams Belang' gezond verstand uit den boze is dat begrijp ik, maar dat geld niet voor iedereen.
Oud 18 mei 2010, 16:33   #114
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Wat is daar mis mee, dat is toch gewoon gezond verstand! Dat voor 'niet in het Vlaams Belang' gezond verstand uit den boze is dat begrijp ik, maar dat geld niet voor iedereen.
Wat daar mis mee is, is dat de reden waarom ze walgen van het VB het separatisme is.

Zeg nu zelf, de leiding en prominente figuren van een separatistische partij, die walgen van separatisme, en dan gelijk nog even Belgie willen redden.

Een en ander is neurotisch van aard; ben ik werkelijk de enige die dit ziet?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 17:03   #115
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eigenlijk is het niet helemaal korrekt om te zeggen dat die Vlaamse kinderbijslag pas ingaat in 2014 (dat toevallig een verkiezingsjaar is).

Korrekter is te zeggen dat van in het begin, en naar de gewoontes van de nva, er beslist is om maar uitgaven te doen, als er geld voor is.

De Vlaamse kinderbijslag zal effektief worden zodra er begroting voor is. En dat overschot wordt (helaas) dus pas verwacht ten vroegste in 2014.

En Schoofzak vindt dat goed zo.

Het zou economisch veel logischer zijn om wat meer uit te geven als het ecomisch slechter gaat om vervolgens wanneer het wat beter gaat wat meer geld te gaan besparen. De Vlaamse regering gaat vol op de rem staan op een moment de investeringen van de gezinnen en ondernemingen op een laag punt staan om vervolgens wanneer het minder nodig is meer geld in de economie te pompen. De Vlaamse regering volgt een politieke logica die zegt dat de zwaarste besparingen in het begin van de legislatuur moeten gebeuren en naarmate de verkiezingen naderen iedere partij ruimte heeft om dingen uit te delen. Een politieke logica, niet zozeer een budgettaire laat staan economische.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 17:04   #116
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat daar mis mee is, is dat de reden waarom ze walgen van het VB het separatisme is.

Zeg nu zelf, de leiding en prominente figuren van een separatistische partij, die walgen van separatisme, en dan gelijk nog even Belgie willen redden.

Een en ander is neurotisch van aard; ben ik werkelijk de enige die dit ziet?
Ik denk dat je daarin vergist en dat weet je eigenlijk heel goed. Waar ze van walgen is waar het VB voorstaat, als mensbeeld en mensvisie en terecht mij dunkt! Met het VB zijn wij als Vlamingen onze waardigheid kwijt en dat vergeef ik geen enkele supporter van het VB. Voor mij staat Vlaming niet gelijk met idioot, kleingeestig en bekrompen daarvoor hebben we teveel geschiedenis mijn eigen waardigheid en waardigheid als Vlaming staat hier op het spel!
Oud 18 mei 2010, 17:26   #117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je daarin vergist en dat weet je eigenlijk heel goed. Waar ze van walgen is waar het VB voorstaat, als mensbeeld en mensvisie en terecht mij dunkt! Met het VB zijn wij als Vlamingen onze waardigheid kwijt en dat vergeef ik geen enkele supporter van het VB. Voor mij staat Vlaming niet gelijk met idioot, kleingeestig en bekrompen daarvoor hebben we teveel geschiedenis mijn eigen waardigheid en waardigheid als Vlaming staat hier op het spel!
Ik denk dat jij je vergist, het is niet het VB dat de Vlaming zijn waardigheid heeft afgepakt. De Vlaming is knecht in Belgie en is te laf en te dom om daar iets tegen te doen.

Knechten hebben geen waardigheid.
Oud 18 mei 2010, 17:59   #118
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij je vergist, het is niet het VB dat de Vlaming zijn waardigheid heeft afgepakt. De Vlaming is knecht in Belgie en is te laf en te dom om daar iets tegen te doen.

Knechten hebben geen waardigheid.
Dat is waar knechten hebben geen waardigheid. Maar het VB is onze beste garantie dat we knechten zullen blijven. Al diegene die op dezelfde lijn zitten als de activisten want daar is de Vlaamse ontvoogding ontspoort zijn de potentiële vijanden van Vlaanderen. Zij doen ons meer kwaad dan goed. U kunt zich misschien vinden in de maximalisten zie hoever we daarmee gekomen zijn, geen enkel van hun grootspraak is bewaarheid terwijl de minimalisten hun doelstelling wel verwezenlijkt hebben.
Oud 18 mei 2010, 18:03   #119
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het VB is onze beste garantie dat we knechten zullen blijven.
Neen, het Vb is er omdat we niet allemaal knechten zijn.

Al wie zegt "we mogen Vlaanderen niet onafhankelijk maken want het VB..." is een lakei van Belgie, een veredelde knecht maar niettemin een knecht.
Oud 18 mei 2010, 18:19   #120
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het zou economisch veel logischer zijn om wat meer uit te geven als het ecomisch slechter gaat om vervolgens wanneer het wat beter gaat wat meer geld te gaan besparen. De Vlaamse regering gaat vol op de rem staan op een moment de investeringen van de gezinnen en ondernemingen op een laag punt staan om vervolgens wanneer het minder nodig is meer geld in de economie te pompen. De Vlaamse regering volgt een politieke logica die zegt dat de zwaarste besparingen in het begin van de legislatuur moeten gebeuren en naarmate de verkiezingen naderen iedere partij ruimte heeft om dingen uit te delen. Een politieke logica, niet zozeer een budgettaire laat staan economische.
Meer overheidsuitgaven doen, om de ekonomie te ondersteunen.

Ja, gedeeltelijk akkoord, als je al geen staatschuld hebt van "een volle jaarwedde" (100 persent van het BNP)

De Vlaamse overheid is alleszins in de schulden gegaan ... pas in 2014 zouden we weer effen komen; dus doen ze wat jij zegt dat ze zouden moeten doen !!

Die staatschuld is er gekomen dank zij wie ??

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be