Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke Staatsvorm verkiest U ?
België zoals het nu is. 4 7,27%
Een Confederatie binnen België 3 5,45%
Onafhankelijk Vlaanderen 19 34,55%
Groot Nederland (aanhechting bij Nederland) 19 34,55%
Anders, namelijk 10 18,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2010, 10:54   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
De gewesten en gemeenschappen zijn theoretisch interessant, maar in de praktijk te duur en leveren bovendien een zeer complexe regelgeving op. Uiteindelijk is het gewoon een overbodig niveau dat gemaakt is om in de mensen hun zakken te graaien en waar de politiek nooit meer verantwoordelijk hoeft te zijn in het doolhof van bevoegdheden.
Dat te dure systeem is een belgicistische uitvinding om het land te redden.

Wil je besparen, schaf dan belgique af.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 11:01   #102
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Werd het federalisme niet omarmd als een middel om de belangen van de Belgische klasse veilig te stellen? Er kwam een wirwar van overlappende gemeenschappen en gewesten, aangevuld met alarmbelprocedures en speciale meerderheden. De bedoeling daarvan was zonder meer de prille democratie in België te fnuiken, de emancipatie van Vlaanderen en Wallonië een halt toeroepen en het oude establishment in het zadel houden. Het mocht een prijs hebben. Zeker.
De emancipatie van Vlaanderen?? Sorry hoor, maar dat is gewoon een lachwekkend argument als je de uiteindelijke uitwerking ziet. Door de gewesten zijn de Vlamingen gedwongen een blok te vormen tegen Brussel en Wallonië.

De macht van het oude establishment is in ieder geval niet gebroken, integendeel ...de politiek heeft er nu zelfs geen vat meer op.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 11:09   #103
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De emancipatie van Vlaanderen?? Sorry hoor, maar dat is gewoon een lachwekkend argument als je de uiteindelijke uitwerking ziet. Door de gewesten zijn de Vlamingen gedwongen een blok te vormen tegen Brussel en Wallonië.
Dat België vierkant draait, is in dit systeem manifest geworden. Zo veel is duidelijk geworden.

Citaat:
De macht van het oude establishment is in ieder geval niet gebroken, integendeel ...de politiek heeft er nu zelfs geen vat meer op.
En dus ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 12:43   #104
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

En dus....Brengt Vlaamse autonomie geen soelaas, enkel met autonomie op gemeentelijk niveau kan je enig weerwerk bieden door middel van heel plaatsgebonden regelgeving. Bovendien is dit het enige niveau waar een echt democratische systeem haalbaar is.
Oud 4 juni 2010, 12:49   #105
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat te dure systeem is een belgicistische uitvinding om het land te redden.

Wil je besparen, schaf dan belgique af.
Als je ziet hoe Vlaanderen kwijlt op China of gewoon het plan 'Vlaanderen in aktie' bekijkt, zegt dat meer dan genoeg wie voor Vlaanderen op de eerste plaats komt.... 'De hardwerkende Vlaming' is het alleszins niet!
Oud 4 juni 2010, 13:02   #106
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dus....Brengt Vlaamse autonomie geen soelaas, enkel met autonomie op gemeentelijk niveau kan je enig weerwerk bieden door middel van heel plaatsgebonden regelgeving. Bovendien is dit het enige niveau waar een echt democratische systeem haalbaar is.
Ik twijfel niet aan het democratische systeem op lokaal niveau, maar er dient wel een administratieve bovenlaag te zijn om de wildgroei en wanorde tegen te gaan. Zonder dirigent geen concert.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 13:56   #107
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men destijds de Zuid-Nederlandse provincies niet met geweld uit het (Verenigd) Koninkrijk der Nederlanden had losgerukt, dan was er ook 'al eeuwen' geen reden tot klagen.
ge kunt het ook omdraaien hé... Als indertijd in de 16de eeuw de Noord Nederlandse provincies zich niet met geweld hadden losgerukt van de Zuidnederlandse dan was er ook al eeuwen geen redenen tot klagen geweest
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 14:00   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je ziet hoe Vlaanderen kwijlt op China of gewoon het plan 'Vlaanderen in aktie' bekijkt, zegt dat meer dan genoeg wie voor Vlaanderen op de eerste plaats komt.... 'De hardwerkende Vlaming' is het alleszins niet!
Daar heb je volledig gelijk in. Ik wil samen met u de strijd aangaan voor een ander Vlaanderen.

Dat is trouwens ook de reden waarom ik weiger op een van de 'V' partijen te stemmen, ongeacht hoe hard ze de Vlaamse leeuw staan te brullen.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 4 juni 2010 om 14:00.
Oud 4 juni 2010, 15:21   #109
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
ge kunt het ook omdraaien hé... Als indertijd in de 16de eeuw de Noord Nederlandse provincies zich niet met geweld hadden losgerukt van de Zuidnederlandse dan was er ook al eeuwen geen redenen tot klagen geweest
je vergeet dat 'we' ons samen hebben losgerukt, maar dat jullie je hebben laten heroveren, ondanks onze hulp.

we hebben ons niet van jullie losgerukt, maar van onze gezamenlijke overheerser.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 17:43   #110
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
je vergeet dat 'we' ons samen hebben losgerukt, maar dat jullie je hebben laten heroveren, ondanks onze hulp.

we hebben ons niet van jullie losgerukt, maar van onze gezamenlijke overheerser.
Niets van. Heel veel noorderlingen wilden geen oorlog met Spanje en deden in het begin helemaal niet mee met de 80-jarige oorlog. Ik denk aan Amsterdam, aan Utrecht, aan Groningen-stad, aan Leeuwarden, enz, enz.Maar in vele gevallen dwongen de gewelddadige calvinisten de bevolking om mee te doen.

Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2010 om 17:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 17:50   #111
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We hebben ons niet samen losgerukt... tegenpver de Unie van Utrecht staat de Unie van Atrecht... 't is niet omdat een kleine vocale minderheid ook ambras maakte in "Vlaanderen", dat de meerderheid van de bevolking hen volgde. Het was in het zuiden eigenlijk een minderheid van protestanten en wat adel. De Spanjaarden hebben hier stand gehouden omdat Willem van Oranje en co hier nooit stevig voet aan de grond kregen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 18:02   #112
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Beeldenstorm is in zuid-west Vlaanderen begonnen, Antwerpen en Gent waren dé protestantse bolwerken en het noorden van Nederland was toen nog overwegend katholiek.
Oud 4 juni 2010, 18:03   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Beeldenstorm is in zuid-west Vlaanderen begonnen, Antwerpen en Gent waren dé protestantse bolwerken en het noorden van Nederland was toen nog overwegend katholiek.
Beeldenstorm had ook een sociale componente. Er heerste toen grote werkloosheid in Vlaanderen. Vele 'casseurs' waren janhagel.
Oud 4 juni 2010, 18:04   #114
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De unie van Utrecht bestond trouwens uit Henegouwen, Kamerrijk en Artesië. Brabant en Vlaanderen kozen de unie van Utrecht.
Oud 4 juni 2010, 18:28   #115
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Wat zegt dat? is dat een objectieve peiling?
Ik denk van wel.
Mijn vraag is steeds dezelfde:

'Op het internet zijn mensen die gewonnen zijn voor het idee om Vlaanderen en Nederland te laten samen gaan. Wat denken jullie?

Van al de mensen die ik dat al gevraagd heb (en dat zijn er ondertussen toch al een honderdtal is er slechts 1 die 'maakt me niet uit' heeft geantwoord.

Het zegt me in ieder geval dat de claims van Shadowke en Ernst die beweren dat er een meerderheid is voor een samengaan belachelijk overdreven zijn.
Oud 4 juni 2010, 18:29   #116
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
ze beginnen elkaar te beledigen
Waar heb ik Shadowke beledigd?
Oud 4 juni 2010, 18:33   #117
Alboreto

Standaard

Citaat:
Neen, Alboreto is gewoon bevooroordeeld en dan kun je gemakkelijk klagen.
Dat zie je verkeerd.
Zoals ik al schreef ben ik al mijn hele leven bekend met Nederland en zeker niet bevooroordeeld, anders zou ik er niet blijven gaan.

Het zijn jullie die me een degout hebben doen krijgen van het groot-Nederlands idee.
Het zijn jullie die me de andere zijde van de Nederlander hebben leren kennen.
Een Nederlander die ik tot nu toe nog niet kende, want ik had enkel goede ervaringen in jullie mooie land.

Nu ben ik een gewaarschuwd man, bedankt daarvoor.
Oud 4 juni 2010, 18:36   #118
Alboreto

Standaard

Citaat:
Je begint meer en meer als HarrieChristus te kinken.
We zijn een vrij land onder de invloed van geen enkele vreemde macht.

Met zulke statements boor je je geloofwaardigheid steeds maar dieper de grond in.
Oud 4 juni 2010, 18:37   #119
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Waar heb ik Shadowke beledigd?
Het Calimero Shadowke voelt zich nogal vlug beledigd. Net zoals sommige Nederlanders.

Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2010 om 18:37.
Oud 4 juni 2010, 19:06   #120
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niets van. Heel veel noorderlingen wilden geen oorlog met Spanje en deden in het begin helemaal niet mee met de 80-jarige oorlog. Ik denk aan Amsterdam, aan Utrecht, aan Groningen-stad, aan Leeuwarden, enz, enz.Maar in vele gevallen dwongen de gewelddadige calvinisten de bevolking om mee te doen.
De grootste concentratie aan protestanten zat in Vlaanderen (waar de Beeldenstorm overigens begonnen is), Brabant en Holland; het zwaartepunt lag dus duidelijk in het huidige Vlaanderen. De rest van de Nederlanden was nog overweldigend katholiek, en de stad Groningen moest men bijvoorbeeld op een bepaald moment zelfs manu militari onderwerpen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be