Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2010, 23:34   #101
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner
speelt geen rol, hoe kan een normale mens aanvaarden dat de 'beschuldigde organisatie" zelf een onderzoek commissie mag aanstellen?
Als daar meer smeerlappen door veroordeeld worden, vind ik dat allemaal best. We zullen nu wel zien wat er met de in beslag genomen dossiers gebeurt, he.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 23:50   #102
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het beroepsgeheim houd enkel het medische in, niet de aangifte van de oorzaak.
Dat is en blijft steeds een misdaad.
En deze niet aangeven staat gelijk aan medeplichtigheid.

Een arts is zelfs verplicht om aangifte te doen bij een geval van vermoede van geweld door derde.
Dit is jereinste onzin. In het geval van minderjarigen is een arts/ Psychiater verplicht matregelen te nemen tov de persoon. In het geval van meerderjarigen is het zo dat alleen de persoon ik kwestie toestemming kan geven. De behandelende arts kan alleen maar advies geven, voor de rest niets! Niemand kan gegevens van personen opvorderen van artsen of Psychiaters.

Citaat:
De commissie was trouwens verplicht alle aangiften door te spelen naar het gerecht, ook al wilde de aangever/vermoedelijk slachtoffer anomie blijven.
Dit is niet waar. Een slachtoffer kan nooit gedwongen worden tot burgerlijke partijstelling. De onderzoeksrechter kan alleen optreden na klacht van iemand die klacht neerlegt.

Citaat:
De commissie is zelf dus in fout en kan zelfs beschuldigd worden van verhinderen van de rechtsgang en het beschermen van criminelen.

Het achterhouden van informatie staat namelijk gelijk aan mededaderschap.
Een commissie doet enkel aanbevelingen. Bijgevolg kan die niet de rechtsgang hinderen.

Citaat:
Een misdaad in der mine regelen kan trouwens enkel via een gerechtelijk akkoord.
Niet waar. Je kunt enkel van een misdaad spreken, na een gerechtelijke uitspraak door de correctionele rechtbank. Hier is zelfs nergens sprake van enig bewijs of rechtspraak. Zolang er geen uitspraak is na klachtneerlegging is dit een burgelijke zaak. Burgerlijke partijen kunnen altijd een minnelijke schikking treffen.

Citaat:
Deze uitspraak van Léonard bewijst trouwens dat de commissie helemaal niet onafhankelijk is, maar werkt in dienst van de RKK op kosten van de belastingbetaler en dat de gevaarlijke dossiers wel in een gesloten kast zouden verdwijnen.
Heeft niks met de feiten te maken.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 juni 2010 om 23:55.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 00:37   #103
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

De commissie Adriaensens deed zeer goed zijn werk. Ik hoop voor het gerecht dat ze bewijzen vinden dat de commissie doofpotoperaties organiseerde of dat het -tegen de wil van het slachtoffer in- niet naar het gerecht trokken (terwijl dat slachtoffer dat dus wel wou).

Anders heeft het gerecht in mijn ogen zijn volledige waardigheid verloren.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 01:20   #104
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals ik al eerder schreef: daar heb je een punt. Ik zou eerlijk gezegd liever zien dat er veroordelingen volgen i.p.v. dat justitie op de kap van slachtoffers nu snel-snel haar reputatie wat probeert op te poetsen. Blijkbaar met succes.
Een pastoorke met losse pollekes hier, een pastoorke daar.
Er zullen wel enkele dossiertjes klaargelegen hebben en iedereen zal content zijn.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 01:24   #105
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De commissie Adriaensens deed zeer goed zijn werk. Ik hoop voor het gerecht dat ze bewijzen vinden dat de commissie doofpotoperaties organiseerde of dat het -tegen de wil van het slachtoffer in- niet naar het gerecht trokken (terwijl dat slachtoffer dat dus wel wou).

Anders heeft het gerecht in mijn ogen zijn volledige waardigheid verloren.
Dat gebeurt niet tegen de wil van het slachtoffer in.

Citaat:
Hun moeder besloot voorlopig haar klacht in te trekken. Enerzijds omdat ze de reactie hierop van de betreffende deken vreest naar zichzelf, zij voelt zich psychisch nog niet sterk genoeg om dit te trotseren. Anderzijds omdat ze bang is de toekomstmogelijkheden van haar kinderen te schaden. Nogmaals dank voor de bereidwilligheid tot samenwerking.'

En dat was het. We schreven 6 april 2000.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-van-God.dhtml
Verzoening, berusting. Het moet er gewoon wat ingemasseerd worden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 juni 2010 om 01:28.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 01:42   #106
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat gebeurt niet tegen de wil van het slachtoffer in.

Verzoening, berusting. Het moet er gewoon wat ingemasseerd worden.
Jep dan is het gerecht toch veel beter he. Beter een ontevreden slachtoffer met rechtzaak dan een tevreden slachtoffer zonder rechtzaak.
Oud 26 juni 2010, 07:11   #107
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als het gerecht er niet deftig invliegt, dan blijft iedereen maar zagen dat er een doofpotoperatie is, dat de bisschoppen een hand boven het hoofd gehouden worden ... bla bla ... en dan gelooft iedereen liever een fantast gelijk die priester Devillé (in de hypothese dat hetgeen hij zegt inderdaad flauwe zever is).

Als het gerecht er wel invliegt, dan is het ineens de omgekeerde wereld: de kerk wordt geviseerd; de slachtoffers worden geculpabilizeerd of gehinderd in hun vewerkingsproces.

Overigens herhaal ik:
de kerk is niet meer of niet minder dan een bedrijf met weet ik veel 1000 werknemers en een hoop vrijwilligers, die al bijeen weet ik veel 100.000 klanten bedienen.
Vergelijk dit met de basketbalbond (de voetbalbond is heel wat groter) of met de Carrefour.

Nu blijkt dat in de bedrijfslokalen of daar toch dichtbij, door personeel, kinderen werden misbruikt.
Het bedrijf richt daar een commissie voor op.

Wel, die commissie is geen 'hulpverlener', maar een dienst van het bedrijf aan klanten en personeel.
Die commissie staat niet boven de wet.

Als er twijfel is of het bedrijf wel alle kwalijke meldingen aan de commissie geeft, dan moeten de lijsten van bedrijf en commissie vergeleken worden.

Maar last but not least: als het grondig onderzoek de top van de kerk vrij pleit - en ik hoop het, maar niet voor hen, wel voor de slachtoffers, of het gebrek aan slachtoffers dan toch -, dan zijn ze tenminste vrij gepleit.
Wie na een grondig onderzoek nog roddelt, zou het gevang in moeten vliegen. Of bewijzen op tafel leggen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 08:55   #108
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als het gerecht er niet deftig invliegt, dan blijft iedereen maar zagen dat er een doofpotoperatie is, dat de bisschoppen een hand boven het hoofd gehouden worden ... bla bla ... en dan gelooft iedereen liever een fantast gelijk die priester Devillé (in de hypothese dat hetgeen hij zegt inderdaad flauwe zever is).

Als het gerecht er wel invliegt, dan is het ineens de omgekeerde wereld: de kerk wordt geviseerd; de slachtoffers worden geculpabilizeerd of gehinderd in hun vewerkingsproces.
Als de slachtoffers sléchter uit een onderzoek komen, was het geen goed onderzoek eh. Men noemt het trouwens secundaire victimisatie.
Een beetje meer omzichtigheid, door duidelijke communicatie, meteen na de huiszoeking, over hetgeen er met de dossiers gebeurt, en bijv. een telefoonnummer waarop bezorgde mensen kunnen bellen, leek me echt wel het minimum.
Vergeet ook niet dat dit voor die slachtoffers wéér de grond is die onder hen wegzakt. Al die mensen die de laatste tijd de commissie gecontacteerd hebben, hebben dit gedaan omdat ze die commissie vertrouwden. Nu blijkt dat ook d�*�*r mogelijks een flink haar in de boter zit. Ondertussen verhuist het verhaal dat ze met moeite gedaan hebben van bureautje naar bureautje, waar wie weet wie dat zit te lezen... Ik zou me in zo'n geval heel erg 'bodemloos' voelen. Je kan dat echt beperken - niet wegnemen maar wel beperken - door wederzijdse communicatie hoor.
Oud 26 juni 2010, 09:19   #109
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Nu nog een inval bij het gerecht voor onder meer
- verjaring van fraudezaken met focus op het Beaulieu dossier (een inval bij het ministerie van Economische zaken dat indertijd royaal staatssteun gaf mag tegelijkertijd gebeuren)
- de dertig doden van de bende van Nijvel indachtig mag de inval gepaard gaan met de onmiddellijke arrestatie van evenveel gerechtelijke inspecteurs, kwestie van druk te zetten
- vrijlating van misdadigers op grond van gearrangeerde procedurefouten; eigendommen mogen direkt in beslag genomen omdat ze allicht gefinancierd zijn door het criminele milieu

Werk aan de winkel
Dat zou inderdaad allemaal mogen- moeten - gebeuren, maar dat neemt niet weg dat OOK de pedofiele verkrachters van de RKK moeten aangepakt worden. Het éne sluit het andere niet uit.
Een échte Grote Kuis, d�*t heeft dit land, Europa, en trouwens de hele wereld nodig. Op politiek, religieus, crimineel, en ecologisch gebied.
Werk aan de winkel !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 09:25   #110
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ja maar jij ook eh: "We moesten dus op zoek naar ervaren medewerkers, wat in de praktijk niet zo snel gaat."

Ze deden het vroeger met deskundige vrijwilligers, die konden al dat werk niet aan, dus ze hebben medewerkers, ervaren medewerkers, bijgezocht. Sorry, maar daar kan ik nu echt NIKS verkeerd aan zien zenne.
Ik vraag mij af waarin zij ervaren zijn ? Zijn dat mischien ervaren verkrachters, die weten waarover het gaat, hoe de vork in de steel zit ?...
Oud 26 juni 2010, 09:27   #111
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Hoe ironisch.

De commissie is geen 'orgaan' met rechten en plichten op het gebied van het biechtgeheim. Pun intended.

Er is genoeg gezwegen, nu is het tijd om al die smeerlappen die misbruik maakten van de autoriteitsrelatie kind - priester.

Het is tijd om ze met hun 'orgaan' aan het spreekwoordelijke kruis te nagelen.

En dat kan niet door een door de kerk gecontroleerde commissie. Alleen het gerecht heeft daar het monopolie toe.
Ik ben nieuwsgierig tot welke daadwerkelijke straffen de daders gaan veroordeeld worden, als er ooit priesters en broeders voor deze feiten voor het gerecht komen natuurlijk, want daar ben ik ook niet zeker van...
Oud 26 juni 2010, 09:31   #112
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de slachtoffers sléchter uit een onderzoek komen, was het geen goed onderzoek eh. Men noemt het trouwens secundaire victimisatie.
Een beetje meer omzichtigheid, door duidelijke communicatie, meteen na de huiszoeking, over hetgeen er met de dossiers gebeurt, en bijv. een telefoonnummer waarop bezorgde mensen kunnen bellen, leek me echt wel het minimum.
Vergeet ook niet dat dit voor die slachtoffers wéér de grond is die onder hen wegzakt. Al die mensen die de laatste tijd de commissie gecontacteerd hebben, hebben dit gedaan omdat ze die commissie vertrouwden. Nu blijkt dat ook d�*�*r mogelijks een flink haar in de boter zit. Ondertussen verhuist het verhaal dat ze met moeite gedaan hebben van bureautje naar bureautje, waar wie weet wie dat zit te lezen... Ik zou me in zo'n geval heel erg 'bodemloos' voelen. Je kan dat echt beperken - niet wegnemen maar wel beperken - door wederzijdse communicatie hoor.
Tot als die gegevens gekaapt worden, en door één of andere slimmerik binnen een jaar of 2 in boekvorm uitgegeven worden ! Kassa kassa ! Zou niet de eerste keer zijn dat een insider uit de biecht klapt !
Oud 26 juni 2010, 09:33   #113
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Hoe ironisch.

De commissie is geen 'orgaan' met rechten en plichten op het gebied van het biechtgeheim. Pun intended.
Hoe het zit met biechtgeheim weet ik niet, maar zaken als beroepsgeheim zijn natuurlijk evenveel van toepassing op de (leden van) de commissie als op iedereen anders.
Oud 26 juni 2010, 09:34   #114
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Tot als die gegevens gekaapt worden, en door één of andere slimmerik binnen een jaar of 2 in boekvorm uitgegeven worden ! Kassa kassa ! Zou niet de eerste keer zijn dat een insider uit de biecht klapt !
ja, d�*�*r is het de slachtoffers natuurlijk om te doen. geld! wat zouden ze anders willen eh
Oud 26 juni 2010, 09:58   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dit is jereinste onzin. In het geval van minderjarigen is een arts/ Psychiater verplicht matregelen te nemen tov de persoon. In het geval van meerderjarigen is het zo dat alleen de persoon ik kwestie toestemming kan geven. De behandelende arts kan alleen maar advies geven, voor de rest niets! Niemand kan gegevens van personen opvorderen van artsen of Psychiaters.

Dit is niet waar. Een slachtoffer kan nooit gedwongen worden tot burgerlijke partijstelling. De onderzoeksrechter kan alleen optreden na klacht van iemand die klacht neerlegt.

Een commissie doet enkel aanbevelingen. Bijgevolg kan die niet de rechtsgang hinderen.

Niet waar. Je kunt enkel van een misdaad spreken, na een gerechtelijke uitspraak door de correctionele rechtbank. Hier is zelfs nergens sprake van enig bewijs of rechtspraak. Zolang er geen uitspraak is na klachtneerlegging is dit een burgelijke zaak. Burgerlijke partijen kunnen altijd een minnelijke schikking treffen.

Heeft niks met de feiten te maken.
Leer je wetten kennen!!!!!!!
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 11:35   #116
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Leer je wetten kennen!!!!!!!
Iemand die het slachtoffer is van een crimineel feit is niet verplicht dit aan te geven bij Justitie.
Oud 26 juni 2010, 11:58   #117
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:

Bang-makerij en veel speculatie.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 12:03   #118
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe het zit met biechtgeheim weet ik niet, maar zaken als beroepsgeheim zijn natuurlijk evenveel van toepassing op de (leden van) de commissie als op iedereen anders.
De commissie was geen beroepsgeheim opgelegd door een seculiere wet, regel of afspraak. Zij deden dat vrijwillig onder druk van de kerk. Onder het motto: hang de vuile was niet op straat.

Wie deed er trouwens al het administratief werk in de commissie denkt u ?

Het parket kent wel beroepsgeheim. En er staan straffen op het niet naleven.
Oud 26 juni 2010, 12:18   #119
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

En dan het leukste van alles. De bisschoppenconferentie, die men onderbroken heeft, ging zich uit spreken over de vraag of ze pedofilie dossiers aan de commissie zou overmaken of niet. En de consensus was 'niet', ze voelden er niet voor om de commissie nog meer werk te geven.

Daar is zoveel fout mee.

Dat er vergaderd dient te worden om een consensus te bereiken over iets waar te wet reeds een strikt antwoord op biedt.

Die dossiers onmiddellijk, zonder voorwaarden en zonder consensus aan het parket moeten zijn overgemaakt.

Als men dat niet doet, dan is dat goed voor 1 tot 2 jaar cel. Alle 12 bisschoppen en hun maffia baas Léonard zouden voor dat vergrijp moeten worden aangeklaagd.

Bovendien waren zij elk en ieder zo laf om te overwegen om de beslissing over het overhandigen van die dossiers uit te stellen door de beslissing op de schouders van de commissie te laden.

Dat de bisschoppen in eerste instantie niet voor het overhandigen van hun dossiers was komt doordat er geruchten waren dat de commissie wel degelijk van plan was om een deel van hun dossiers aan het parket te overhandigen.

Het parket heeft gereageerd vooraleer men de dossiers in twee pakken zou hebben verdeeld. Pak voor parket, pak voor doofpot.

Ook heel de commissie mag voor mij aangeklaagd worden voor het niet overmaken aan justitie van informatie over misdaden gepleegd tegen kinderen.

Daar staat 1 tot 2 jaar op.
Oud 26 juni 2010, 12:43   #120
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Iemand die het slachtoffer is van een crimineel feit is niet verplicht dit aan te geven bij Justitie.
En het Openbaar Ministerie heeft geen klacht van een slachtoffer nodig om een zaak voor de rechtbank te brengen, tenzij de wet het uitdrukkelijk bepaalt in de delictsomschrijving, de zogenaamde "klachtmisdrijven", zoals bv. "belaging" (= stalking). (cfr. art. 2 Wetboek van Strafvordering)

Ingeval de wet bepaalt dat de uitoefening van de strafvordering afhankelijk is van een klacht van de benadeelde partij, kan de rechtspleging geen voortgang vinden wanneer die partij haar klacht intrekt vóór elke daad van vervolging.

Laatst gewijzigd door Patrice : 26 juni 2010 om 12:43.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be