Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat wordt het resultaat van de onderhandelingen?
Regering NVA-PS plus kleintjes; BHV gesplitst, matige staatshervorming 22 55,00%
Regering zonder NVA want niet genoeg toegevingen van Di Rupo en co 10 25,00%
Geen regering; nieuwe verkiezingen binnen een paar maanden 8 20,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 28 juni 2010, 08:17   #101
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die, verontschuldig me het Vlaams-volkscafé-achtig taalgebruik, zeikerds die hier zitten te leuteren over "dit is geen confederalisme", worden hiermee uitgenodigd om eens te kijken naar wat voor staatsvorm we precies aan het evolueren zijn, en daar dan een juiste benaming aan te geven.
Quadraturadelcirculisme? Voor de verzoening van twee compleet tegenovergestelde visies op een land via compromis op compromis op compromis bestaat geen andere naam.
Een confederatie zoals de dubbelmonarchie oostenrijk-hongarije zal het wel niet worden.
fonne is offline  
Oud 28 juni 2010, 08:41   #102
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dan zijn we eindelijk af van dat geleuter over het geslacht der engelen.
In wezen gaat het hier inderdaad over een nutteloze discussie over namen. Wat het ook is / wordt, de staatsvorm van België is compleet uniek en moeilijk te vatten in steriele benamingen.

Wat we weten is dat de huidige vorm niet werkt. Wat we gaan ontdekken is of gelijk welke vorm die nog uit de bus kan komen, gaat werken of niet. Indien ja, dat leeft BE nog even door, in het beste geval zelfs zeer goed met tevredenheid aan beide kanten. Indien nee, dan lijkt een Vlaamse staat op termijn onvermijdbaar.

Uiteindelijk maakt het mij niet uit welke van beide; zolang het maar echt goed werkt, dus met volle tevredenheid aan beide kanten. Ik heb echter zo mijn gedacht over welke twee het meeste kans daarop geven...
Oud 28 juni 2010, 08:53   #103
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ik mis de optie nva en ps, maar geen grote staatshervorming, noch een gesplitst bhv.
Maar, ok, de tweede optie dan maar
plakker is offline  
Oud 28 juni 2010, 08:55   #104
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik mis de optie nva en ps, maar geen grote staatshervorming, noch een gesplitst bhv.
Maar, ok, de tweede optie dan maar
Die twee zijn equivalent. Als er zowel geen gesplitst BHV is, noch een echte staatshervorming, waarom denkt u dan dat de N-VA in de regering zou stappen?
Oud 28 juni 2010, 09:06   #105
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Die twee zijn equivalent. Als er zowel geen gesplitst BHV is, noch een echte staatshervorming, waarom denkt u dan dat de N-VA in de regering zou stappen?
Daarom dat ik dus zeg, optie 2 dan maar.
plakker is offline  
Oud 28 juni 2010, 09:13   #106
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Ik kies niet.
Oud 28 juni 2010, 09:43   #107
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Laat ons hopen dat ze dat dan inderdaad niet doet!
KVE is offline  
Oud 28 juni 2010, 11:59   #108
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dus je zou het evenmin erg vinden zouden we nu pakweg de rol van de koning inperken (cfr. de staatshervorming) en in de tussentijd zeggen dat België niet meer een monarchie (cfr. federale staat) maar een republiek (cfr. confederale staat) genoemd wordt?

Termen zijn uitgevonden om de inhoud te dekken, een tafel noem je geen stoel, net zoals een planeet geen maan is.
Je kunt niemand verbieden een term te gebruiken om een toestand te omschrijven die de facto overeenkomt met wat een confederatie zou kunnen heten. Ook al is die toestand niet tot stand gekomen op de wijze die voorzien is in de theorie en beschreven in juridische tractaten. Ik heb lak aan de Belgicisten die wanhopig zitten te neuzelen dat in België confederalisme "niet kan" omdat de theoretische procedure eerst volledige onafhankelijkheid impliceert. Wat mij betreft (en ik weet dat vele anderen er ook zo over denken) is het gebruik van de term "confederalisme" hoegenaamd geen verplichting. Noem het desnoods "ver doorgedreven federalisme". Het voornaamste is dat het werkelijk komt tot totaal ander concept van beleidsbevoegdheid, waarbij de hoofdmoot van die bevoegdheid (zowel inzake inkomsten als uitgaven) ligt bij de deelstaten.
Oud 28 juni 2010, 17:14   #109
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je kunt niemand verbieden een term te gebruiken om een toestand te omschrijven die de facto overeenkomt met wat een confederatie zou kunnen heten. Ook al is die toestand niet tot stand gekomen op de wijze die voorzien is in de theorie en beschreven in juridische tractaten. Ik heb lak aan de Belgicisten die wanhopig zitten te neuzelen dat in België confederalisme "niet kan" omdat de theoretische procedure eerst volledige onafhankelijkheid impliceert. Wat mij betreft (en ik weet dat vele anderen er ook zo over denken) is het gebruik van de term "confederalisme" hoegenaamd geen verplichting. Noem het desnoods "ver doorgedreven federalisme". Het voornaamste is dat het werkelijk komt tot totaal ander concept van beleidsbevoegdheid, waarbij de hoofdmoot van die bevoegdheid (zowel inzake inkomsten als uitgaven) ligt bij de deelstaten.
Dat is het net, de facto zal een 'confederatie België' niet overeenkomen met een confederatie. Het probleem bij het gebruik van de term confederatie is niet hoe het tot stand gekomen is maar hoe deze confederatie uit ziet. Geen enkel van de basiskenmerken (onafhankelijkheid, eigen grondwet, aan elkeen om te beslissen wat ze samen doen, ...) is voldaan voor deze confederatie.
gehuigert is offline  
Oud 28 juni 2010, 18:20   #110
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het net, de facto zal een 'confederatie België' niet overeenkomen met een confederatie. Het probleem bij het gebruik van de term confederatie is niet hoe het tot stand gekomen is maar hoe deze confederatie uit ziet. Geen enkel van de basiskenmerken (onafhankelijkheid, eigen grondwet, aan elkeen om te beslissen wat ze samen doen, ...) is voldaan voor deze confederatie.
De visjes zijn klaar.
Oud 28 juni 2010, 18:22   #111
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De visjes zijn klaar.
Is inhoudelijk reageren te moeilijk? Of voorziet ge al onze eigen grondwet en onafhankelijkheid

Laatst gewijzigd door gehuigert : 28 juni 2010 om 18:22.
gehuigert is offline  
Oud 28 juni 2010, 18:34   #112
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is inhoudelijk reageren te moeilijk? Of voorziet ge al onze eigen grondwet en onafhankelijkheid
Ik denk dat ik inhoudelijk genoeg geweest ben, als de persoon aan de andere kant van de draad niet leest of niet begrijpt wat een ander schrijft, is de lol er vlug af.
Oud 28 juni 2010, 18:35   #113
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik inhoudelijk genoeg geweest ben, als de persoon aan de andere kant van de draad niet leest of niet begrijpt wat een ander schrijft, is de lol er vlug af.
Dus we zijn het erover eens dat het geen confederalisme is?
gehuigert is offline  
Oud 28 juni 2010, 18:39   #114
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus we zijn het erover eens dat het geen confederalisme is?
Je bent echt goed in conclussies trekken, alleen trek je iedere keer de verkeerde.
Oud 28 juni 2010, 18:40   #115
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je bent echt goed in conclussies trekken, alleen trek je iedere keer de verkeerde.
Ik zal het nogmaals uitleggen. Confederalisme houdt onafhankelijkheid, een eigen grondwet, en andere in. Deze komen er niet dus is er geen confederalisme.

Een staat met een koning is een monarchie, ongeacht de taken van die koning. Zelfs als die koning presidentiële taken heeft, is het nog geen republiek.

Laatst gewijzigd door gehuigert : 28 juni 2010 om 18:41.
gehuigert is offline  
Oud 28 juni 2010, 19:01   #116
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het nogmaals uitleggen. Confederalisme houdt onafhankelijkheid, een eigen grondwet, en andere in. Deze komen er niet dus is er geen confederalisme.

Een staat met een koning is een monarchie, ongeacht de taken van die koning. Zelfs als die koning presidentiële taken heeft, is het nog geen republiek.
Laten we niet langer leuteren over de naam van de staatsvorm, want dat doet er helemaal niet toe.

De deelstaten, Vlaanderen en Wallonië bepalen zelf wat ze nog samen willen doen.
Dat is ons streefdoel.
Gaan we dat nu helemaal bereiken?
Volgens mijn bescheiden mening niet.
We gaan zeer belangrijke stappen zetten maar we zullen zeker niet alles krijgen wat we zouden willen.

Is dat confederalisme, is dat ver doorgedreven federalisme, is dat....., het zal me echt een worst wezen, het enig dat we willen bereiken is een beter bestuur en volgens mij gaat het met het NVAFEDERALISME (mooie naam hé) de goede weg op.
Oud 28 juni 2010, 19:08   #117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

ConWeveralisme ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 28 juni 2010, 19:53   #118
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we niet langer leuteren over de naam van de staatsvorm, want dat doet er helemaal niet toe.

De deelstaten, Vlaanderen en Wallonië bepalen zelf wat ze nog samen willen doen.
Dat is ons streefdoel.
We gaan zeer belangrijke stappen zetten maar we zullen zeker niet alles krijgen wat we zouden willen.

Is dat confederalisme, is dat ver doorgedreven federalisme, is dat....., het zal me echt een worst wezen, het enig dat we willen bereiken is een beter bestuur en volgens mij gaat het met het NVAFEDERALISME (mooie naam hé) de goede weg op.
Het valt me een beetje tegen.

Eerst separatisme, dan confederalisme, dan N-VA-federalisme.

Ik zie BDW de status quo nog komen uitleggen als een Vlaamse overwinning.

Ook in de toekomst blijven Vlaamse centen in Waalse handen, juicht Vlaming!

Juicht want in de verre toekomst zal Europa baas zijn inplaats van de Walen! Juicht allen!

En ondertussen gaan we nog een commissie oprichten, eerst vergaderen en dan lunchen en dan ons bonnetjes binnenbrengen.
Oud 28 juni 2010, 20:01   #119
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

zou het een teken aan de wand zijn, beste Xenophon, dat de Franstalige partijen effectief niet willen toegeven aan de Vlaamse eisen maar dat ze een status quo willen behouden?
hopelijk gaan de ogen van De Wever op tijd open en kiest hij voor directe onafhankelijkheid. hij heeft niets te verliezen, enkel te winnen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 juni 2010 om 20:01.
Shadowke is offline  
Oud 28 juni 2010, 22:16   #120
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat is ons streefdoel.

Op heden bepalen Vlaanderen en Wallonië samen wat ze apart willen doen. Vanaf je dat recht hebt te beslissen wat je samen wil doen, heb je inderdaad confederalisme. Maar dat recht hebben we nog niet, nu moeten we nog steeds de wederhelft in het huwelijk overtuigen.

Ik vind trouwens het conweveralisme van de persoon hierboven wel een mooie term
gehuigert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be