![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister
|
![]() Eigenlijk vind ik het allemaal een beetje raar. Je hebt een taal als het nederlands die je makkelijk bijna fonetisch kunt spellen, en dan komt daar zo'n groepje geleerde heren, die dat in regeltjes gieten waarbij het er telkens op neer komt dat je (toch) iets moet schrijven dat je niet hoort ... de tussen-n, de dt, enz.
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...id=1411&order= Wat voor een regel is dat nu ? Citaat:
En deze Citaat:
Laatst gewijzigd door Zucht : 1 juli 2010 om 17:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Europees Commissaris
|
![]() De tussen-n zijn inderdaad soms verwarrend, maar daar gaat het hier niet om. Dt is niet verwarrend als je met ietwat concentratie typt - op uitzonderingen als Jantje na die toelating van de dokter heeft om fouten te schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum" Mijn sfeer bij het lezen van het forum zou in ieder geval een boost ondergaan als ik eens een kwartiertje lang meningen kon lezen zonder dt-fouten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk nu eens naar: Citaat:
Waar zijn dan de meer dan één dingen waar waar dat meervoud op kan slaan ? Zijn de 'n'-en verwarrend ? Of bedoelt ge de regels er rond ? Schrijf liever een -dt fout. Laatst gewijzigd door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds : 1 juli 2010 om 17:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() Inderdaad, het is een hopeloos ingewikkelde regel. Waarom niet vereenvoudigen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Europees Commissaris
|
![]() Afrikaans is onse oplossing. Ons sou 'n voorbeeld aan hulle kunnen neem. Maar goed, moeilijk... Het Duits zou ook moeilijk heten, maar het is eigenlijk veel logischer dan dat Engels.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 juli 2010 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Zou toch ook kunnen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Pas op dat je er dan nooit geen maakt. Het gebeurt voor je het weet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
|
![]() Na een lange werkdag ziet niet iedereen nog even fris en oplettend achter zijn PC. Natuurlijk makkelijk voor iemand die uitkeringstrekkend is en goed uitgeslapen tegen de middag achter zijn PC kruipt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gezever. Daar is niks ingewikkeld aan. Schoolkinderen kunnen het.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals dubbele negaties. Die gebeuren ook voor je het weet...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik snap trouwens niet hoe men er in slaagt de dt-regel ingewikkeld te noemen... Oer-gemakkelijk is die. Niet-Nederlandstaligen beamen dit zelfs. Er zijn géén uitzonderingen betreft de dt-regels, dus gewoon volgen is de boodschap. Bij stemhebbende medeklinkers als 'b' schrijft een moedertaalspreker wel eens per ongeluk 't' i.p.v. 'd', dat en gevallen van medeklinkerverwisseling als in verhuizen/verhuisde zijn de énige voorbeelden waar die regel verwarrend zou kunnen zijn. Klein bier en kinderspel dus! Praktisch elke dt-fout is een typfout. L'accord du participe passé in het Frans is zelfs eindeloos moeilijker (maar niet moeilijk).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 juli 2010 om 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Al de slimmeriken hier spotten natuurlijk direct het verschil tussen een wederkerend en een persoonlijk voornaamwoord. Voor de dommen zijn er dan nog wat ezelsbruggetjes. Persoonlijk vind ik dat een regel die ezelsbruggetjes nodig heeft per definitie niet eenvoudig is. Laatst gewijzigd door Zucht : 1 juli 2010 om 21:49. Reden: wat meer uitleg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Ligt inderdaad aan u. Die regel is zo klaar als pompwater.
![]() |
![]() |