![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Europees Commissaris
|
![]() Ongeacht je deze dingen nu wil splitsen of niet, het zijn persoonsgebonden materies dus N-VA heeft onmiskenbaar gelijk. Misschien is dat het moment om eens te praten om die structuur met gewesten en gemeenschappen te laten vallen? Waar bestaat dat nog dan in België?
|
![]() |
![]() |
#102 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Omdat het hier de gemeenschappen betreft is de kans groot dat het hoogste rechtscollege dit zal verwerpen om redenen van ongelijkheid net zoals destijds BHV. . Anderzijds ben ik een voorstander van de vrije concurentie. Als de Vlaamse gemeenschap met meer kindergeld over de brug komt zal de franstalige gemeenschap verplicht zijn te volgen. Zo krijg je een opbod die vooral voordelig is voor de Brusselaars die van kamp kunnen wisselen naar gelang het hen uitkomt. ![]() De strijd om de gunsten van de Brusselaar is gestart. En avant la musique. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met de splitsing van de kinderbijslag volgens de gemeenschappen creer je toch hetzelde probleem. De Vlamingen uit Brussel hebben een vrije keuze en de Vlamingen uit Vlaanderen niet. Dus ongelijkheid binnen eenzelfde gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
#104 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag is of het moet kunnen dat overheden tegen elkaar op kunnen concurreren. Dat zal immers gebeuren met een gesplitste kinderbijslag. Of dit ook zal vertalen in een aanhankelijkheid aan deze of gene Gemeenschap is maar de vraag, want het is niet ondenkbeeldig dat men Franstalig stemt en Vlaams centen trekt. Een groter democratisch deficit kan ik me niet voorstellen, een dat bovendien nog door de burger zelf gekozen is. Al is dat een louter theoretische kwestie, met name dat het bestuur dat je kiest ook over je bevoegd is. Ik vraag me dan ook af of het niet beter is de deelstaten duidelijker af te bakenen om taferelen als shopping of dat Franstalige inspecteurs Franstalige Vlaamse scholen moeten inspecteren en wat is er nog allemaal te vermijden. Dat kan door met twee deelstaten te werken, Vlaanderen en Wallonië, maar dat is onverkoopbaar aan Franstalige kant. Vier deelstaten, Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de Duitstaligen, dat zal dan weer wel kunnen. Of waarom niet: Vlaanderen, Wallonië, de Duitstaligen en een federale hoofdstad? |
|
![]() |
![]() |
#105 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heb je het eindelijk door dat heel wat creaties in dit land enkel en alleen de politieke klasse dienen. Toen groot Antwerpen werd gecreerd heeft men ter vervanging van de verschillende gemeenteraden toch ook de districtsraden opgericht. Als morgen de senaat wordt gesplitst of de provincies wedden dat ze dan ook een ander orgaan creeren.
|
![]() |
![]() |
#106 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als morgen de Antwerpenaar bij de regionale verkiezingen de keuze heeft uit 10 partijen en de Doelenaar ![]() |
|
![]() |
![]() |
#107 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleszins niet in een land waarvan jij zegt dat het een opperste gerechtshof heeft, want er is in het onland waarover we spreken geen hiërarchie tussen het grondwettelijk hof, het hof van cassatie en de raad van state.
En ook alleszins niet in een land waarvan jij beweert dat discriminatie op die wijze gedefinieerd wordt, zoals in jouw voorgaande posts hier.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#109 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ik verlang, is dat elke inwoner van een democratie een gelijke stem heeft. Concreet in België wil dit zeggen: een gelijke stem voor zowel een Antwerpenaar die de meeste ideeën met een andere Antwerpenaar deelt als voor een Henegouwer die de meeste ideeën met een Henegouwer deelt als voor een Limburger die de meeste ideeën met een Luikenaar deelt enz. Citaat:
Citaat:
Blijkbaar hebben wij een andere visie op het kiezen van volksvertegenwoordigers. In mijn visie verdedigt niet elk lid van een bepaalde partij mijn ideeën even goed. Alle mensen, zelfs mensen van dezelfde partij, hebben duidelijk kleine en minder kleine verschillen in wat ze willen realiseren in de politiek. Indien diegene die mij het best kan verdedigen niet in de provincie Antwerpen woont, dan wil ik daar toch op kunnen stemmen. Toegegeven, stemmen op een persoon i.p.v. op een partij heeft slechts een geringe invloed. Wie van de lijst allemaal een zetel krijgt, kan beperkt gekozen worden, maar ook maar zeer beperkt. Daarnaast krijgt een volksvertegenwoordiger met 100.000 voorkeurstemmen toch maar een gelijke stem als de partijgenoot in de zetel naast hem met zijn 5.000 voorkeurstemmen. Dat zijn ook ongelijkheden in de vertegenwoordiging van de ideeën van mensen die ik wil wegwerken. In het in mijn ogen ideale geval zijn er helemaal geen partijen en wordt de stem van een verkozen politicus in het parlement bepaald door zijn aantal verkregen stemmen. |
|||
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien: we kunnen niet beslissen om de kinderbijslag voor Brussel te verhogen, alleen voor de hele Vlaamse Gemeenschap, want discrimineren is verboden. Het zou dus wel een heel zware financiële inspanning worden om daarmee een paar Brusselaars terug te winnen voor Vlaanderen, die we toch niet kunnen verhinderen om voor het FDF stemmen. |
|
![]() |
![]() |
#111 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het democratisch systeem is er dus niet om het land te dienen, laat staan de bevolking doch om een bepaalde klasse rustige jobs te geven met een deel schoon voordelen en zeer schoon inkomen. Kunnen we dat besluiten?