Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 augustus 2010, 10:54   #101
Yamael
Vreemdeling

Yamael's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik mis nog een belangrijk antwoord......
Er zijn misschien te veel vragen tegelijk voor een eenvoudig mens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Vind je de openheid voor andere talen dan het Frans in Brussel werkelijk groter dan in Vlaanderen? Het respect voor de taalwetten, pakweg?
Kijk naar de minderheden in de wereld en kijk meteen naar de Vlaamse minderheid in Brussel. Zou jij durven te zeggen dat ze niet gerespecteerd wordt in de Brusselse instellingen ? De enige die misschien meer "faciliteiten" (of eerder rechten) krijgt is de Duitstalige minderheid in Wallonië. Er is zelfs een wereldclassificatie die het zo stelt.
Dus groter openheid voor de andere talen dan in Vlaanderen ? Ja zonder twijfels.

Laatst gewijzigd door Yamael : 14 augustus 2010 om 10:56.
Yamael is offline  
Oud 14 augustus 2010, 10:58   #102
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het argument "Jamaar, dat is Wallonie en niet Brussel" zou natuurlijk veel sterker zijn moest je niet alle gelijkvorminge argumenten voor Brussel hebben genegeerd, of als Brussel en Wallonie door andere partijen werden bestuurd.

Vind je de openheid voor andere talen dan het Frans in Brussel werkelijk groter dan in Vlaanderen? Het respect voor de taalwetten, pakweg?

Ik herhaal nogmaals de vraag, vind je dat als de bestemming van Brussel enkel door Brusselaars moet bepaald worden zonder inmenging van de andere gewesten, dat hetzelfde geldt voor Vlaanderen?
Duidelijk! Niemand zal het kwalijk nemen als u in Brussel in het Nederlands met uw vrienden/kennissen spreekt. Ik heb daarentegen als Franstalig al negatieve ervaringen in Vlaanderen gehad omdat ik er in het Frans met vrienden/kennissen sprak : "U bent in Vlaanderen! Hier spreekt men Nederlands", enz....... Met zo'n reactie kunnen ze alvast 100% zeker zijn dat ik er nog meer in het Frans zal spreken. En als dat hen niet bevalt, is het enkel en alleen HUN probleem, het is niet ONS probleem.
Everytime is offline  
Oud 14 augustus 2010, 11:28   #103
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamael Bekijk bericht
Juist. En nu doet Vlaanderen hetzelfde. Dus is dat moreel om dezelfde fauten te herhalen. Is dat justitie ?
Of het rechtvaardig is weet ik niet, ik doe niet aan moraal als het over politiek gaat. Doelen realiseren is wat telt/

Punt is dat de Vlaamse Beweging de vrucht is van de Belgisch-Brusselse staat en het Belgicisme, en haar werkmethoden daarvan overgenomen heeft. Het zijn jullie Brusselse Franstaligen die ons het monoculturalisme en het jacobinisme geleerd hebben. La Belgique sera latine ou elle ne sera pas!

Ik ben het met u eens dat het tijd wordt dat Vlaanderen en de Vlaamse Beweging ont-belgen en afstand nemen van monoculturalisme en jacobinisme. De tijd is daar rijp voor, en het is dan ook volop aan het gebeuren. Al kan ik me inbeelden dat u dat vanachter u Brusselse stadswallen nog niet kan zien.
Oud 14 augustus 2010, 11:46   #104
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar de minderheden in de wereld en kijk meteen naar de Vlaamse minderheid in Brussel. Zou jij durven te zeggen dat ze niet gerespecteerd wordt in de Brusselse instellingen ?
Ja, natuurlijk durf ik dat zeggen. De taalwetten worden niet nageleefd, gemaakte afspraken worden genegeerd, vastgestelde inbreuken worden niet opgevolgd, en het unanieme standpunt van de Franstalige partijen is dat de rechten van het Nederlands moeten worden teruggeschroefd. De Brusselaar Pascal Smet wordt voor lul uitgescholden als hij zijn mening durft geven, enkel en alleen omdat hij Nederlandstalig is, de taalracistische uitspraken van de Brusselse regering tegenover de Vlamingen volgen elkaar op, en ga zo maar door.

Natuurlijk durf ik dat zeggen. Durf jij dat ontkennen?

Citaat:
De enige die misschien meer "faciliteiten" (of eerder rechten) krijgt is de Duitstalige minderheid in Wallonië. Er is zelfs een wereldclassificatie die het zo stelt.
Er zijn inderdaad geen 'faciliteiten' voor het Nederlands in Brussel. Brussel is een tweetalig gewest, en de hoofdstad van een voornamelijk Nederlandstalig land. Vlaanderen, zoals Wallonie, is officieel ééntalig. Daar ging mijn vraag helemaal niet over.
Nyquist is offline  
Oud 14 augustus 2010, 11:47   #105
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Duidelijk! Niemand zal het kwalijk nemen als u in Brussel in het Nederlands met uw vrienden/kennissen spreekt. Ik heb daarentegen als Franstalig al negatieve ervaringen in Vlaanderen gehad omdat ik er in het Frans met vrienden/kennissen sprak : "U bent in Vlaanderen! Hier spreekt men Nederlands", enz....... Met zo'n reactie kunnen ze alvast 100% zeker zijn dat ik er nog meer in het Frans zal spreken. En als dat hen niet bevalt, is het enkel en alleen HUN probleem, het is niet ONS probleem.
Ik geef u één euro voor elke "Vuile Waal" die in Vlaanderen wordt uitgesproken, als u mij één euro geeft voor elke "Sale Flamin" die in Brussel de lippen passeert. Zelfs met 6 keer meer Vlamingen bent u binnen de kortste keren arm.
Nyquist is offline  
Oud 14 augustus 2010, 12:15   #106
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Brussel telt een grote Vlaamse minderheid en, ja, de officiële tweetaligheid, het Nederlands onderwijs in Brussel, enz hoeven niet te veranderen. De talen voor de vreemdelingen in de administratie zijn een goed ding - denk ik - om de realiteit in rekening te houden. Dat betekent niet dat het Arabisch of het Turks officiële talen moeten worden of zullen worden. Ik ken een beetje de Turkse gemeenschap. En ja er zijn heel veel Turken die geen Europese taal kennen. Maar het verandert vanaf de tweede generatie. Dus is het mogelijk om er tolerant mee te zijn.

2) Ja, er zijn veel vreemdelingen in Vlaanderen. Dat ben ik er zeker van maar ik weet ook dat ik niet zou wonen in Antwerpen of ik een vreemdeling was.

...
1) Uw antwoord doet mij wel plezier, Yamael. Ik hecht nogal aan mijn moedertaal, en het verheugt mij dat ik alvast op uw steun zal kunnen rekenen als het op de verdediging van mijn job zal aankomen

Ik ben het echter niet eens met uw stelling dat heel veel Turken geen Europese taal kennen. Wat mij betreft is Turks ook een Europese taal, en dat sinds eeuwen geleden grote groepen Turken zich op de Balkan vestigden, en er hun taal bleven gebruiken.

De Hongaren zijn amper een paar eeuwen vroeger in Europa aangekomen, maar het Hongaars is wel degelijk een Europese taal geworden.

Dat is natuurlijk nog geen argument om er maar direct een officiële taal van te maken, maar ik zie er geen probleem in om bijvoorbeeld in de kinderopvang en het onderwijs rekening te houden met het feit dat verschillende immigranten-talen belangrijke omgangstalen zijn geworden (en dat zonder enige twijfel nog lang zullen blijven).

2) Zowel in Vlaanderen als in Antwerpen zijn er nochtans heel veel vreemdelingen die er niet meer weg willen, hoor.

Zouden dat allemaal masochisten zijn?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 12:16   #107
Yamael
Vreemdeling

Standaard

Ik ga mezelf citeren om op de laatste vraag van "Nyquist" en op één van de laatste opmerkingen te antwoorden.

Citaat:
Ik ben niet bang van een mogelijke onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik denk zelfs dat het zal gebeuren en heb er geen probleem mee.
Ik voel me niet verantwoordelijk voor de oude unitaire structuur van België die ik persoonlijk nooit heb gekend. Hetzelfde debiele logische zou zoiets stellen : "de Vlamingen zijn verantwoordelijk van het Kamp Mechelen want de Vlaamse beweging collaboreerde met de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog".

Vlamingen, Walen, Franstaligen,... laat ons proberen om deze categorieën niet na te denken als homogene geheel.
Yamael is offline  
Oud 14 augustus 2010, 12:20   #108
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga mezelf citeren om op de laatste vraag van "Nyquist" en op één van de laatste opmerkingen te antwoorden.

Ik voel me niet verantwoordelijk voor de oude unitaire structuur van België die ik persoonlijk nooit heb gekend. Hetzelfde debiele logische zou zoiets stellen : "de Vlamingen zijn verantwoordelijk van het Kamp Mechelen want de Vlaamse beweging collaboreerde met de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog".

Vlamingen, Walen, Franstaligen,... laat ons proberen om deze categorieën niet na te denken als homogene geheel.
Wat je mening ook moge zijn, je bent voor mij een aanwinst op het forum.
Hollander is offline  
Oud 14 augustus 2010, 12:23   #109
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dag Yamael,

ik houd u niet verantwoordelijk voor de oude unitaire structuur van België, wees gerust.

U lijkt mij inderdaad te jong om daar ook maar iets mee te maken kunnen hebben gehad.

Nyquist had een vraagje voor u, en ik moet zeggen dat het antwoord daarop mij ook wel interesseert.

Ik stel ze voor het gemak nog eens opnieuw:

"Je moet tolerant zijn voor anderstalige inwijkelingen, maar enkel als ze bereid zijn de plaatselijke taal te leren?"

Ik ben er ook een hevige voorstander dat inwijkelingen de plaatselijke taal en bevolking leren kennen. En u?

djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 12:35   #110
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Je ziet het toch dat ze deze staat echt als hun staat beschouwen? Terwijl dat gevoel in Vlaanderen nooit echt bestaan heeft, en er altijd een betekenisvol deel van de bevolking de Belgische staat afgewezen heeft.

Maar als u dat niet uitkomt, geeuw en slaap gerust verder hoor.
Als u weet hoe men zich in Vlaanderen voelde in de 19de of 20ste eeuw, moet u zeer dringend met de lotto spelen... En zelfs nu, howeel Vlamingen zouden Belgie als hun land beschouwen? 0%? 20% 50% 80% Zeg u het maar, hoor...
Oud 14 augustus 2010, 12:52   #111
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk durf ik dat zeggen. De taalwetten worden niet nageleefd, gemaakte afspraken worden genegeerd, vastgestelde inbreuken worden niet opgevolgd, en het unanieme standpunt van de Franstalige partijen is dat de rechten van het Nederlands moeten worden teruggeschroefd. De Brusselaar Pascal Smet wordt voor lul uitgescholden als hij zijn mening durft geven, enkel en alleen omdat hij Nederlandstalig is, de taalracistische uitspraken van de Brusselse regering tegenover de Vlamingen volgen elkaar op, en ga zo maar door.

Natuurlijk durf ik dat zeggen. Durf jij dat ontkennen?
Hij, weet ik niet.
Ikke wel, allé, deels toch.

Dat de taalwet niet wordt nageleefd, klopt. Eigenlijk zou men de taalwetten volledig moeten naleven, zodat iedereen ziet wat er dan gebeurd...
O, btw, ik leef in een FDF-gemeente, en als ik naar de gemeentehuis ga, praat men Nederlands hoor, met de smile.
Geef eens een link naar het programma van de partijen waar gezegd wordt dat "de rechten van het Nederlands moeten worden teruggeschroefd" (ik zal u tevreden stellen, met het programma van de MR gaat ge bepaalde zaken terugvinden )

Smet is even Brusselaar als Onkelinx (enkel ter info, dat doet er niet terzijde). En als hij onnozelheden zegt, dan krijgt hij de wind van voren, ja, zoals anderen, niet omdat hij Nederlandstalig zou zijn, wel omdat hij onnozelheden zegt.
Anders kan je uiteraard zeggen dat de regen van kritiek die Smet over zich heen heeft gekregen in Vlaanderen nadat hij voorgesteld heeft om Brussel uit te breiden, er gekomen zijn omdat hij Brusselaar is.

Kan je mij taalracistische uitspraken linken van de Brusselse regering?

(in het algemeen: het is en blijft merkwaardig hoe de situatie in Brussel in alle communautaire discussies vanaf een bepaald ogenblik terugkomt, dat moet een variant van de Godwin's Law zijn )

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 14 augustus 2010 om 13:03.
Bad Attila is offline  
Oud 14 augustus 2010, 13:22   #112
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Het moet toch maar weer eens vastgesteld worden: de Franstaligen zijn de beste pokerspelers. Zoals steeds weten zij een slechte positie om te zetten in winst.
Welke winst? Als al gebeurt wat u zegt, verwacht u dan dat na eventuele nieuwe verkiezingen de kaarten beter zullen liggen voor de franstaligen? Dat SP-A en Groen! de meubelen gaan redden?

Volgens mij winnen de franstaligen er wat tijd mee in de zin van, het status quo nog héél even rekken, maar op iets langere termijn zijn de effecten van die strategie voor zowel vlamingen als franstaligen uitermate negatief want het land wordt dan ook naar buiten uit (intern is het dat al voor een groot deel) onbestuurbaar.

De effecten daarvan zijn onvoorspelbaar maar de risico's lijken me enorm.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 14 augustus 2010 om 13:23.
Rr00ttt is offline  
Oud 14 augustus 2010, 13:36   #113
Yamael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk durf ik dat zeggen. [...] De Brusselaar Pascal Smet wordt voor lul uitgescholden als hij zijn mening durft geven [...] Natuurlijk durf ik dat zeggen. Durf jij dat ontkennen ?
OK, durf. Tegelijk woon jij in Brussel ?
Speciaal wat je zegt. Pascal Smet verdedigt het bestaan van een Brussels gewest op lange termijn tegenover de N-VA en veel politici van de CD&V. Vreemd voor iemand die zo mishandeld was.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben het echter niet eens met uw stelling dat heel veel Turken geen Europese taal kennen. Wat mij betreft is Turks ook een Europese taal, en dat sinds eeuwen geleden grote groepen Turken zich op de Balkan vestigden, en er hun taal bleven gebruiken.
Europese of Aziatische talen ? Al deze zijn conventioneel. Ik ben geen nationaliste, daarom volgens mij is er geen absoluut precieze enigheid. De Turkse natie, de Vlaamse natie noch de Europese natie eigenlijk bestaan. Ze zijn allemaal kunstmatige opbouwen. Als ik "Europese talen" schreef, had jij verstaan. Ik srpaak over de talen van de Europese Unie. Mijn bedoeling is niet te zeggen wat Europa is, waar het begint en waar het ëindigt.

Citaat:
"Je moet tolerant zijn voor anderstalige inwijkelingen, maar enkel als ze bereid zijn de plaatselijke taal te leren?"

Ik ben er ook een hevige voorstander dat inwijkelingen de plaatselijke taal en bevolking leren kennen. En u?
Heu... Tabii ki... Waarom zou het niet mogelijk zijn ? Iedereen kan een nieuwe taal leren. De tweede en de derde generaties leren het zelfs werktuiglijk. Anders heb ik de vraag niet verstaan.
Yamael is offline  
Oud 14 augustus 2010, 13:41   #114
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

... Heu... Tabii ki... Waarom zou het niet mogelijk zijn ? Iedereen kan een nieuwe taal leren. De tweede en de derde generaties leren het zelfs werktuiglijk. Anders heb ik de vraag niet verstaan.
Ik denk dat u de vraag heel goed hebt verstaan.

Uw antwoord is duidelijk genoeg, waarvoor dank.

djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 13:55   #115
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag Yamael,

ik houd u niet verantwoordelijk voor de oude unitaire structuur van België, wees gerust.

U lijkt mij inderdaad te jong om daar ook maar iets mee te maken kunnen hebben gehad.

Nyquist had een vraagje voor u, en ik moet zeggen dat het antwoord daarop mij ook wel interesseert.

Ik stel ze voor het gemak nog eens opnieuw:

Doet ie het, of doet ie het niet ?
Oud 14 augustus 2010, 14:13   #116
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, durf. Tegelijk woon jij in Brussel ?
Speciaal wat je zegt. Pascal Smet verdedigt het bestaan van een Brussels gewest op lange termijn tegenover de N-VA en veel politici van de CD&V. Vreemd voor iemand die zo mishandeld was.
Nee, niet vreemd. Typisch Vlaams. Stockholm-syndroom.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 14 augustus 2010 om 14:13.
E. Gidius is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:08   #117
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik pleit ervoor dat de Vlaamse regering stilaan federale bevoegdheden naar zich toe trekt en begint uit te voeren. Begonnen kan worden met die regionale bevoegdheden die de federale staat usurpeert. Vervolgens kan de Vlaamse regering het innen van de belastingen beginnen te organiseren.

Burgerlijke ongehoorzaamheid? Wellicht, maar dit kan uitstekend verkocht worden als "de Belgische staat werkt niet meer, vitale functies worden niet meer uitgeoefend, wij zijn de enige die orde in de chaos kunnen brengen". Werk op de plank voor Vlaamse spindoctors!
je hebt nogal veel fantasie.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:10   #118
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderhandelen - laat staan akkoorden afsluiten - met achterbakse tijdrekkers, stiekeme op-spoor-zetters en heimelijke gewest-versterkers is verkwisting van tijd en energie.

Ik kijk al uit naar de volgende verkiezingen; ze kunnen niet rap genoeg komen.
of BDW nu 25 of 35% heeft; weinig verschil:
weer met dezelfde mensen aan tafel.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:12   #119
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het vlaams nationalisme, dat van het Frans nationalisme afstamt (één gebied, één taal, één cultuur) .
ja, dat is opvallend hé.

De flaminganten verafschuwen Parijs; maar handelen precies zoals Le Pen en zijn geestesgenoten.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 16:14   #120
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
je hebt nogal veel fantasie.
Dat zei je ook toen ik je in 2007 vertelde dat de Franstaligen de CD&V zo niet moesten vernederen, want dat ze anders na de volgende verkiezingen een heel andere Vlaamse delegatie tegenover zich zouden vinden.

Geef mij maar mijn "fantasie" in plaats van jouw verkrampte wezelhouding.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be