Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2011, 20:08   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Staat dat in hun partijprogramma?
nee, niet letterlijk, omdat het ook geen punt is voor verkiezingscampagnes.

Maar heel wat topfiguren van de N-VA hebben zich al tegen referenda uitgesproken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 20:28   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Maar heel wat topfiguren van de N-VA hebben zich al tegen referenda uitgesproken.
Zoals?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 20:28   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, niet letterlijk, omdat het ook geen punt is voor verkiezingscampagnes.
"Niet letterlijk"?

Nogmaals: staat het er? Ja of neen?
Oud 31 januari 2011, 20:40   #104
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals?
De Wever onder andere.

Alles staat nog steeds in de archieven van de forumsessies op deze site.
Oud 31 januari 2011, 20:44   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Wever onder andere.

Alles staat nog steeds in de archieven van de forumsessies op deze site.
Kunt u hem eens citeren, want eerlijk gezegd geloof ik u niet.
Oud 31 januari 2011, 21:35   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het officiële partijstandpunt over referenda:

http://www.verkiezingssite.be/progra...mocratie/N-VA/

Citaat:
De N-VA wil een versterking van de democratie en meent dat die best georganiseerd wordt op het niveau van de deelstaten. Feitelijk zijn Vlaanderen en Wallonië twee landen en is het federale niveau niet meer dan een permanent diplomatiek overleg waar de burger uiteindelijk weinig greep heeft op wat beslist wordt. De Vlaamse democratie is sterker en moet vertrekken van zes miljoen Vlamingen die samen verantwoordelijkheid willen opnemen via hun verkozenen. Hete hangijzers moeten we niet doorschuiven naar burgers via referenda. In een echte democratie krijgt men ook geen publieke functie of politieke macht door erfopvolging, dus streeft de N-VA naar een republikeinse staatsvorm.
In hun programma zal daar wellicht niets over te vinden zijn, men maakt immers geen programmapunt van iets dat men niet wil invoeren.
Het standpunt hierboven is echter wel degelijk dat van de partij want de vraag werd hen expliciet gesteld.

Verder nog de standpunten van:
Helga Stevens (Superstaaf verwijst ook naar het standpunt van De Wever maar dat was in een chatsessie).

Jan Loones gelooft heilig in de "volksvertegenwoordiging".

Verder heeft Ademloos in het archief van haar website nog heel wat politieke afwijzingen van de volksraadpleging rond de Oosterweelverbinding verzameld. Ook N-VA was tegen die volksraadpleging, al hebben ze achteraf zich toch maar min of meer neergelegd bij de duidelijke nee-stem.
Oud 2 februari 2011, 02:00   #107
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Vrij onnozel allemaal. In tegenstelling tot de taalgemeenschappen heeft het provinciale niveau werkelijk geen enkele voorspellende kracht in termen van structurele economische, culturele of demografische indicatoren. De provinciegrenzen zijn overigens vrij willekeurig getrokken. Diest had voor mij evengoed in Limburg kunnen liggen en wat ze in Aalst spreken is eigenlijk een Brabants dialect. Ik kan alleen maar concluderen, in navolging van zovelen, dat er minstens twee overbodige niveaus zijn in onze staatsstructuur: het federale en het provinciale.
Citaat:
Ik vind dat helemaal niet beter, omdat de provincies bij ons geen enkele sociologische of economische betekenis hebben. West-Vlaanderen is bijvoorbeeld op die vlakken geen eenheid. Ook taalkundig is dat niet het geval: in delen van West-Vlaanderen wordt een overgangsdialect en zelfs al Oost-Vlaams gesproken. Enz.

De huidige provincies zijn de nazaten van de Franse departementale structuur die indertijd in Parijs werd uitgetekend om radicaal en zonder voorgaande komaf te maken met de oude vorstendommen.
Niets belet om de inwoners van de huidige provincies zelf bij referendum te laten beslissen om hun provincie af te schaffen of de grenzen ervan aan te passen aan de hedendaagse sociologische realiteit. Maar vlaams-nationalisten zijn blijkbaar bang om de lokale bevolking zelf te laten beslissen over hun bestuurlijk-institutionele aangelegenheden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 februari 2011 om 02:01.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 02:05   #108
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er nu één niveau is binnen de huidige structuur dat het tegendeel is van democratische inspraak, dan is het wel het provinciale niveau. Wat op provinciaal niveau wordt beslist, is een zaak van de facto gesloten deuren. Daarenboven is de gouverneur iemand die geen enkele democratische legitimiteit bezit.
Dat verander je niet door het ene jakobijnse bestuursnivo door het andere te vervangen. Dat verander je door dat bestuursnivo demokratischer te maken : rechtsreekse verkiezing van de provinciegoeverneur, meer burgerinspraak,... En laat het nu net op het provinciale nivo zijn dat het maatschappelijk middenveld zich steeds meer organizeert en geleidelijk meer burgerinspraak verwerft.

Citaat:
Dat bestuursniveau is niet overbodig, het moet enkel gemoderniseerd worden. Tussen gemeente en nationaal niveau (Vlaams of Nederlands, wat je wil) kan best nog een niveau zitten. Maar de huidige Belgische provincies slaan nergens op, ze zijn een Napoleontische creatie.
2
Wel voeg ik daar aan toe dat de provincies Limburg en West-Vlaanderen wel degelijk in de loop der tijden een eigen identiteit hebben gekregen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 februari 2011 om 02:14.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 09:22   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Niets belet om de inwoners van de huidige provincies zelf bij referendum te laten beslissen om hun provincie af te schaffen of de grenzen ervan aan te passen aan de hedendaagse sociologische realiteit. Maar vlaams-nationalisten zijn blijkbaar bang om de lokale bevolking zelf te laten beslissen over hun bestuurlijk-institutionele aangelegenheden.
Ik ben als overtuigd Vlaamsgezinde helemaal niet bang voor de stem van de plaatselijke bevolking. Al altijd ben ik een groot voorstander van bindende en raadgevende volksraadplegingen, naar het voorbeeld van Zwitserland. Kortom, uw besluit slaat nergens op.

En, ik ben er trouwens van overtuigd dat de meeste mensen geen enkele voeling hebben met het administratief bestuurlijk niveau van de provincie. De meesten weten hoegenaamd niet waarvoor de provincie staat, wat de provincie doet, wie er in de bestendige deputatie zit en veel mensen kennen ook niet de gouverneur (die trouwens niet democratisch verkozen is, beste vriend). Er is ongetwijfeld wel een zekere emotionele band met de naam van de provincie, maar zeker niet met het bestuurlijk niveau zelf.
Oud 2 februari 2011, 09:25   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat verander je niet door het ene jakobijnse bestuursnivo door het andere te vervangen. Dat verander je door dat bestuursnivo demokratischer te maken : rechtsreekse verkiezing van de provinciegoeverneur, meer burgerinspraak,... En laat het nu net op het provinciale nivo zijn dat het maatschappelijk middenveld zich steeds meer organizeert en geleidelijk meer burgerinspraak verwerft.
Voortdurend komt u eenzelfde mantra af, terwijl ik al zovele malen heb herhaald dat er binnen het Vlaams niveau weldegelijk een regionalisering mogelijk en zelfs wenselijk is.

Uw bewering dat er op het provinciaal niveau "steeds meer door het maatschappelijk middenveld (wie is dat dan wel???) wordt georganiseerd", is gewoonweg prietpraat. Ik zie op dat provinciaal niveau ook helemaal geen teken dat er "geleidleijk meer burgerinspraak" komt, wel integendeel.
Oud 2 februari 2011, 09:26   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel voeg ik daar aan toe dat de provincies Limburg en West-Vlaanderen wel degelijk in de loop der tijden een eigen identiteit hebben gekregen.
West-Vlaanderen heeft geen gezamelijk 'identiteit'. Er zijn een aantal polen, nl. Brugge en zijn ommeland, het Kortrijkse, de Westhoek en daarnaast een overgangsgebeid dat heel sterk overhelt naar Oost-Vlaanderen en het Gentse.
Oud 9 februari 2011, 02:20   #112
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:

De hedendaagse sociologische realiteit is dat West-Vlaanderen een onderdeel van Vlaanderen is. De helft van de West-Vlamingen studeert in Gent, vrijwel alle West-Vlamingen kijken naar VRT of VTM, alle West-Vlamingen spreken Nederlands, weliswaar met West-Vlaamse tongval, de tijd dat West-Vlamingen nog echt West-Vlaams spreken ligt reeds lang achter ons. D at provinciale gezwets is iets dat echt niet leeft bij de bevolking. Provincies staan echt niet dicht bij de bevolking, integendeel zelfs, vraag aan mensen waar de provincies zich mee bezighouden en de kans dat er 'eu' op geantwoord wordt is zeer groot.

Weg met deze 19-de eeuwse nutteloze tussenlaag.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 9 februari 2011 om 02:22.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 08:32   #113
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
De hedendaagse sociologische realiteit is dat West-Vlaanderen een onderdeel van Vlaanderen is. De helft van de West-Vlamingen studeert in Gent, vrijwel alle West-Vlamingen kijken naar VRT of VTM, alle West-Vlamingen spreken Nederlands, weliswaar met West-Vlaamse tongval, de tijd dat West-Vlamingen nog echt West-Vlaams spreken ligt reeds lang achter ons. D at provinciale gezwets is iets dat echt niet leeft bij de bevolking. Provincies staan echt niet dicht bij de bevolking, integendeel zelfs, vraag aan mensen waar de provincies zich mee bezighouden en de kans dat er 'eu' op geantwoord wordt is zeer groot.

als ik jou was, zou ik beetje meer in west-vlaanderen komen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 09:32   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D at provinciale gezwets is iets dat echt niet leeft bij de bevolking. Provincies staan echt niet dicht bij de bevolking, integendeel zelfs, vraag aan mensen waar de provincies zich mee bezighouden en de kans dat er 'eu' op geantwoord wordt is zeer groot.

Laten we zeggen dat er hoogstens een soort emotionele aanhankelijkheid op vlak van de naam en een daarbij horende beeldvorming. Voor het overige hebben de mensen niets op met het bestuurlijk niveau dat de provincie is. Geen mens die weet waarvoor de provincie eigenlijk bevoegd is; geen mens die weet wie de gedeputeerden zijn of wie er in de provincieraad zetelt; enz.

De provincies waren ten andere ook slechts uitgedacht als een doorgeefluik tussen centrale overheid in Brussel en de lagere niveaus, een tijd waarin de mobiliteit wel heel anders was dan nu. Vergeten we trouwens niet dat het 19e eeuws model ook nog een ander tussenschot kende, eentje dat nog altijd bestaat maar waarover de mensen nog veel minder weten (en waar het democratisch gehalte ook al heel laag is), nl. de arrondissementen. De arrondissementscommissaris is bij ons een politiek benoemd creatuur, net zoals ook de provinciegouverneur dat is.
Oud 9 februari 2011, 09:34   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Als West-Vlaming kan ik nochtans bevestigen wat hij schrijft: in een aantal gebieden wordt er nog slechts een tussentaal gesproken. In het Brugse spreekt de jeugd geen West-Vlaams dialect meer, maar een vaag regiolect dat veel eer neigt naar een tussentaal met West-Vlaamse klanken en enkele, maar vrij beperkte eigen woordenschat. In de Westhoek ligt het wat anders, vandaar ook dat ik eerder al zei dat West-Vlaanderen in meerdere opzichten zeker geen homogeen gebied is.
Oud 9 februari 2011, 13:05   #116
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Komaan. De jeugd spreekt Verkavelingsvlaams met wat West-Vlaamse invloeden. Niets meer, niets minder.

Ik ben zelf niet van West-Vlaanderen maar op school is de helft van mijn klas West-Vlaming (Gent is de studentenstad voor West-Vlamingen). Dus ik weet waarover ik spreek. Het kan zijn dat 1 of andere bejaarde in een afgelegen dorpje in de Westhoek nog echt West-Vlaams spreekt maar dat zal wel een kleine minderheid zijn.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 9 februari 2011 om 13:19.
Oud 9 februari 2011, 13:17   #117
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we zeggen dat er hoogstens een soort emotionele aanhankelijkheid op vlak van de naam en een daarbij horende beeldvorming. Voor het overige hebben de mensen niets op met het bestuurlijk niveau dat de provincie is.
Dacht je?
Welk bestuurlijk vlak buiten de provincie is begaan met de plaatselijke noden?

http://www.tvl.be/nl/2011-02-08/voor...uthalen-dicht/
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 13:19   #118
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dacht je?
Welk bestuurlijk vlak buiten de provincie is begaan met de plaatselijke noden?

http://www.tvl.be/nl/2011-02-08/voor...uthalen-dicht/
De gemeente. Een niveau dat veel meer betekent voor de locale bevolking dan de provincie.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 9 februari 2011 om 13:19.
Oud 9 februari 2011, 13:24   #119
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemeente. Een niveau dat veel meer betekent voor de locale bevolking dan de provincie.
Juist ja. Wij mogen allemaal meebetalen voor de uitrusting van de civiele bescherming in Brascshaat. Maar als er een ramp gebeurt moet de gemeente (via een financiële injectie voor aankoop materialen aan de brandweer) maar zorgen dat er tijdig (kan) opgetreden wordt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 13:26   #120
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
2
Dat klopt. Limburg en West-Vlaanderen hebben een eigen identiteit. Maar of dat voldoende reden is om een eigen staat of autonomie te rechtvaardigen. Mijn dorp heeft ook een eigen identiteit, toch scandeer ik niet 'Kaprijke onafhankelijk'.

West-Vlaanderen is zoals Jan correct stelt allesbehalve een homogene identiteit. Stel dat West-Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zal Doomy er als de kippen bij lopen om te beweren dat het provinciebestuur in het verre Brugge niets doet voor de Westhoek en zich enkel richt op de steden Brugge, Kortrijk en Oostende. Zo blijven we natuurlijk bezig. Iemand zei in de vorige draad 'eindeloos separatisme, wel daar komt het inderdaad op neer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be