Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 september 2010, 14:29   #101
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
op welke termijn zie je dat zo gebeuren System ?

en wat betekent dat voor de volgende kiezing, hoeveel % zie je de N-VA de volgende kiezing zo verliezen al ?
Maar wat zijn ze ermee een paar % meer te behalen als ze er toch hun dromen niet mee kunnen waarmaken?
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 14:30   #102
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar zullen bij de volgende verkiezingen verliezen:
VB
N-va
Ovld
SP.a
CD&V

Dus zullen winnen: Groen, BUB & LDD

Ik verlang al tegen de onderhandelingen.
leuri is offline  
Oud 28 september 2010, 14:30   #103
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
op naar een Belgische noodregering (met Vlaamse minderheid)

iedereen zijn Journaal al gelezen van de week ?
yep!
Heb mij afgelopen jaar, dank zij een tip van een forumgenoot , geabonneerd....heerlijk gewoon om te mogen genieten van de belezendheid en inzicht van zo'n kanjer.

Waarom maakt hij met "journaal" niet meer reklame?
Ik heb echt moeten zoeken om het adres te vinden waar ik mij toe moest richten om mij te abonneren.
Oud 28 september 2010, 14:32   #104
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar als je met die stemmen niks kan veranderen dan ben je er vet mee!
U bent blijkbaar 1 van die mensen die niet door heeft dat er al heel wat veranderd is en dat met de dag dat ze de verzuchtingen van de Vlamingen blijven negeren er meer en meer blijft veranderen. Er treedt een mentaliteitswijziging op en dat zal zich blijven doorzetten en weerspiegelt worden in de verkiezingsresultaten net zolang tot het te laat is.

De franstaligen hebben echt nog niet door dat het nu buigen is of later barsten wordt. Net zoals ze niet doorhadden dat een njet op de staatshervorming van 2007 tot dit zou leiden hebben ze niet door dat een njet nu zal leiden tot een nog grotere catastrofe voor de franstaligen bij de volgende verkiezingen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 28 september 2010, 14:33   #105
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wie rolt er de berg af ? De CD&V haalde ooit meer dan 50 procent en nu , met wat moeite 15.
Idem dito voor SP-A en OVLD.
En nog minder dan 15% voor de partij die een paar jaar terug de grootste was in Vlaanderen( enfin dat dachten ze toch)

Laatst gewijzigd door speurneus : 28 september 2010 om 14:34.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 14:35   #106
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat alle partijen naar een confederalistisch model nu willen. Maar men moet wel eens tot een akkoord komen. Let wel, ik geef niet de volledige schuld aan de NVA. Neen, de Franstaligen moeten ook beseffen dat elk gewest financiële verantwoordelijheid zal moeten dragen. Maar men moet ook niet het onderste uit de kan willen hebben. Er lag een mooi voorstel op tafel, waar nog aan geschaafd en wat bijgewerkt kon worden tijdens de formatie. Dat men dat dan doet. Daarvoor worden de politici vet genoeg betaald. En De Wever moet niet om de haverklap met nieuwe voorstellen voor de dag komen. En het is hieraan al te zien dat de NVA eigenlijk geen akkoord wil.
U spreekt u zelf tegen. Eerst zegt u dat de franstaligen financiele verantwoordelijkheid moeten aanvaarden en daarna zegt u dat er een mooi voorstel op tafel lag. Of bent u van mening dat een cheque voor Brussel gelijk staat aan financiele verantwoordelijkheid?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 28 september 2010, 14:36   #107
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U spreekt u zelf tegen. Eerst zegt u dat de franstaligen financiele verantwoordelijkheid moeten aanvaarden en daarna zegt u dat er een mooi voorstel op tafel lag. Of bent u van mening dat een cheque voor Brussel gelijk staat aan financiele verantwoordelijkheid?
Daar is nooit een blanco check geweest. Dat is een verzinsel. Integendeel, daar lag een voorstel op tafel waar de Brusselaars moesten verantwoorden waar die uitgaven naartoe moesten of waren gegaan. En let wel, Brussel, de stad, is aan het verpauperen. Daar zal geld op tafel moeten komen. Ook de Vlaamse Brusselaars weten dit. En zij waren niet afkerig van dit voorstel.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2010 om 14:38.
system is offline  
Oud 28 september 2010, 14:37   #108
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En VB de 5% drempel?
Slecht nieuws voor Belgie wil dat zeggen, tenslotte gaan mensen die voorheen VB stemden niet voor Belgie stemmen.

Het begrip, "een pyrrus overwinning," zegt u dat iets?
Oud 28 september 2010, 14:39   #109
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat alle partijen naar een confederalistisch model nu willen. Maar men moet wel eens tot een akkoord komen. Let wel, ik geef niet de volledige schuld aan de NVA. Neen, de Franstaligen moeten ook beseffen dat elk gewest financiële verantwoordelijheid zal moeten dragen. Maar men moet ook niet het onderste uit de kan willen hebben. Er lag een mooi voorstel op tafel, waar nog aan geschaafd en wat bijgewerkt kon worden tijdens de formatie. Dat men dat dan doet. Daarvoor worden de politici vet genoeg betaald. En De Wever moet niet om de haverklap met nieuwe voorstellen voor de dag komen. En het is hieraan al te zien dat de NVA eigenlijk geen akkoord wil.
Het voorstel dat EDR zo graag publiceerde, heeft in de verste verte niks met confederalisering te maken. Het was geld voor Brussel, zeggenschap op Vlaamse grond voor de Franstaligen, uitbreiding BHV van Leuven tot aalst en borrelnootjes voor de Vlamingen. Geen wonder dat BDW het "onvoldoende " vond. Het was gewoon onaanvaardbaar.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 14:41   #110
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat geschaafd? De financieringswet en financiële verantwoordelijkheid noem jij schaafwerk? Dat is net het dossier dat nog niet op tafel had gelegen.
Trouwens enkel de Vlaamse partijen willen confederalisme en uit dat lijstje mag je SPa en Groen ook nog schrappen. Het zijn EDR en co die net als in 2007 blijven "NON" roepen in koor...
NVA gaat zelfs akkoord met 50% inning, de franstaligen houden het op 0% maar geven wel een bandbreedte van 10% waarop er korting kan gegeven worden door de regio's. Juist, wat schaafwerk...
sjarel is offline  
Oud 28 september 2010, 14:41   #111
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is nooit een blanco check geweest. Dat is een verzinsel. Integendeel, daar lag een voorstel op tafel waar de Brusselaars moesten verantwoorden waar die uitgaven naartoe moesten of waren gegaan. En let wel, Brussel, de stad, is aan het verpauperen. Daar zal geld op tafel moeten komen. Ook de Vlaamse Brusselaars weten dit. En zij waren niet afkerig van dit voorstel.
Wel, Brussel hoeft echt geen geld te krijgen voor zijn onderwijs. Vlaanderen organiseert prima onderwijs, en blijkbaar ook nog eens zeer gegeerd.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 14:42   #112
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nog minder dan 15% voor de partij die een paar jaar terug de grootste was in Vlaanderen( enfin dat dachten ze toch)
tja, de CD&V is nog maar een handvol procenten groter dan het VB en bij de rest van de traditionelen is de vrije val zo mogelijk nog groter.

Laatst gewijzigd door Pericles : 28 september 2010 om 14:42.
Pericles is offline  
Oud 28 september 2010, 14:42   #113
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien kan dat geld ook gehaald worden bij het efficiënter maken van het Brussels gewest?
sjarel is offline  
Oud 28 september 2010, 14:47   #114
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De franstaligen hebben echt nog niet door dat het nu buigen is of later barsten wordt. Net zoals ze niet doorhadden dat een njet op de staatshervorming van 2007 tot dit zou leiden hebben ze niet door dat een njet nu zal leiden tot een nog grotere catastrofe voor de franstaligen bij de volgende verkiezingen.
Ik heb eerder de indruk dat de Vlamingen echt niet doorhebben dat het nog steeds de Franstaligen zijn die de dans leiden.
Onder Leterme hebben ze het status quo kunnen afdwingen en nu blijkbaar idem dito. En deze uitspraken hebben niks met persoonlijke desiderata te maken maar met wat ik zie op het terrein. Persoonlijk ben ik ook wel voor een grote staatshervorming en dito wijziging in de financieringswet maar ik heb hierover niks te vertellen.
En zoals Anna al aanhaalde kan je erop aan dat het economische zal primeren op het communautaire. Een eerste aanzet daaromtrent is gisteren al gegeven toen bleek dat de intrestvoet voor Belgische staatsleningen met 15 basispunten is gestegen en dit volledig in de schoot van de politieke onderhandelingen werd geschoven.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 14:48   #115
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens heb ik gezegd dat het een blanco cheque was. Het was trouwens een cheque van eerst 500 en uiteindelijk 250 miljoen. Van enige verantwoording werd nergens iets op papier gezet, net zoals er geen enkele deelstaat enige verantwoording moet afleggen voor hun uitgaven.

En ja Brussel is aan het verpauperen maar dat heeft NIKS te zien met onderfinanciering maar alles met wanbeheer en gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef bij de heren baronnen. Waarom zouden ze ook, ze moeten nergens verantwoording afleggen.
fox is offline  
Oud 28 september 2010, 14:50   #116
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat de Vlamingen echt niet doorhebben dat het nog steeds de Franstaligen zijn die de dans leiden.
Onder Leterme hebben ze het status quo kunnen afdwingen en nu blijkbaar idem dito. En deze uitspraken hebben niks met persoonlijke desiderata te maken maar met wat ik zie op het terrein. Persoonlijk ben ik ook wel voor een grote staatshervorming en dito wijziging in de financieringswet maar ik heb hierover niks te vertellen.
En zoals Anna al aanhaalde kan je erop aan dat het economische zal primeren op het communautaire. Een eerste aanzet daaromtrent is gisteren al gegeven toen bleek dat de intrestvoet voor Belgische staatsleningen met 15 basispunten is gestegen en dit volledig in de schoot van de politieke onderhandelingen werd geschoven.
De franstaligen hebben inderdaad de indruk dat ze de dans leiden. Dat is niet erg hoor. Ten laatste in 2014 zullen ze zien dat dit maar schijn was. Ik dacht dat ze het ergens in juli begonnen te begrijpen maar ik was dus verkeerd met mijn veronderstelling. Ook u zal het nog wel begrijpen, als het al te laat is weliswaar.
fox is offline  
Oud 28 september 2010, 14:51   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat wordt nog niet eens besproken, waarom denk je dat ? en indien zo, waarom onderhandelt men dan daar niet over ?

ik denk dat jij een typische nederlandstalige belgicist bent, jij gaat uit van de goede wil van franstaligen, nu : die is er niet : als Vlamingen blijven hameren op nog maar financiële responsabilisering, dan hoeft het niet

franstaligen houden hun ondemocratische machtsprivileges én de geldstromen OF zij laten Belgie springen, zij hebben daar nl geen affiniteit mee gelijk gij.
Anna List is offline  
Oud 28 september 2010, 14:52   #118
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het einde van den Belziek is nog maar een kwestie van weken
Gelooft u zelf nog uw vele (en tegenstrijdige) voorspellingen?
BWarrior is offline  
Oud 28 september 2010, 14:52   #119
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
tja, de CD&V is nog maar een handvol procenten groter dan het VB en bij de rest van de traditionelen is de vrije val zo mogelijk nog groter.
Ik zou maar niet te veel juichen want het VB is gezakt naar de 5° plaats net voor groen en LDD.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 14:53   #120
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Gelooft u zelf nog uw vele (en tegenstrijdige) voorspellingen?
Pot-ketel
fox is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be