Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2010, 11:16   #101
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het is idd belangrijk om over die zaken na te denken, want in het verleden liep het vaak fout omdat adoptieouders niet stilstonden bij dat verschil. Dat zijn dan ook zaken die aan bod komen bij de voorbereidingscursus en in het maatschappelijk onderzoek wordt ook nagegaan of je de kandidaat adoptieouders zich daar wel tenvolle van bewust zijn.
Ik kan de voorbereidingscursus aanraden aan iedereen die over adoptie nadenkt. Je kan na afloop nog steeds voor jezelf de keuze maken (daar dient de cursus trouwens voor). Over dat maatschappelijk onderzoek kan ik nog wel uren doorbomen. Feit is dat daar dringend iets moet veranderen. Kandidaat-adoptieouders worden soms compleet ten onrechte afgekeurd door piepjongen psychologen die vers van de schoolbanken komen.

Citaat:
Wat betreft contact met biologische ouders is er een gigantisch verschil tussen binnenlandse en buitenlandse adoptie. Bij buitenlandse adoptie gaat het vaak om wezen en is er weinig of niets geweten van de biologische ouders. Van enig contact is er dan ook zelden sprake. Bij binnenlandse adoptie kan de afstandsmoeder of -ouders ervoor kiezen om contact te hebben met de adoptieouders op het moment van afstaan. Nadien is er in principe geen rechtstreeks contact, maar adoptieouders kunnen wel informatie en foto's van het kind naar de adoptiedienst sturen die de biologische ouders dan kunnen inkijken. En het kind kan later bij die adoptiedienst ook informatie krijgen over de biologische ouders. Die adoptiedienst kan ook bemiddelen wanneer de kinderen in contact willen komen met hun biologische ouders, maar niet alle kinderen of biologische ouders willen dat.
Toevoeging: in sommige landen (bv Zuid-Afrika) gaat het vaak niet om wezen. Meer zelfs, als je je kindje gaat halen, gebeurt de overhandiging samen met de biologische ouders (vaak is het louter de moeder ... verkachtingen etc ...).
Ook in Sri Lanka zijn de ouders vaak gekend en moeten ze aanwezig op de rechtszitting ter plaatse. In principe geldt dat ook voor Ethiopië, maar daar gaat het bijna altijd om weeskinderen.

Dat kan ik begrijpen, maar je bent natuurlijk met 2. Het hoeft dan trouwens niet te gebeuren met IVF, KI kan ook en is minder belastend voor de vrouw. Maar dit terzijde. Wat je (begrijpelijke) jaloezie betreft verandert dat natuurlijk weinig.[/quote]
Oud 7 oktober 2010, 11:18   #102
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
't is ook...

Hoeveel kinderen zijn niet bang hun ouders te vertellen dat ze eventueel zwanger zouden zijn?
En dan die ouders: ja dan moeten ze maar nadenken voor ze hun hormonen de vrije gang laten gaan.

Maar ik denk dat in die mentaliteit van de ouders ook wel veel "schuld" huist.
Een vader begint dan best maar zeker met niet aan zijn dochter op 12 jaar te zeggen dat hij ze wurgt of buitengooit of in een tehuis steekt als ze zwanger geraakt. (wordt te dikwijls gezegd)

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 oktober 2010 om 11:37.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:21   #103
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Uiteraard, zeker vanuit het kind. Een kind kan zich doorsneematig makkelijker distantiëren van ouders dan vice versa.

Maar bij adoptie blijft het edgiër. Ik moet er zelf bij stilstaan, want ik kan geen kinderen krijgen. Dus boeit die patstelling me wel: hoe versta je jezelf tegenover een kind van iemand anders dat jij moet opvoeden. Wat voor invloed heeft het op biologische ouders voor de rest van hun leven? Hoe verloopt eventueel contact - en zou zo'n contact verplicht mogelijk moeten zijn? Enzovoort.

Hoe dan ook verkies ik adoptie boven IVF door spermadonor. Dat zal mijn jaloerse kant zijn.
Wat heb je nu aan jaloezie? Mizerie.
Oud 7 oktober 2010, 11:27   #104
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wat heb je nu aan jaloezie? Mizerie.
Ik erken de gebieden waarop ik jaloers ben openlijk om miserie te voorkomen. Voorgaande relaties hebben geleerd dat dat het beste is. En daar pluk ik nu de vruchten van. Doorgaans ben ik ook véél minder jaloers en meer open dan toen ik het verkropte.

Oud 7 oktober 2010, 11:28   #105
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vader begint dan best maar zeker met niet aan zijn dochter op 12 jaar te zeggen dat hij ze wurgt of buitengooit of in een tehuis steekt als ze zwanger geraakt. (wordt te dikwijls gezegd)
Dit heb ik gemakkelijk opgelost. Wij hebben dat al besproken, ik en mijn vriendin.

Ik ga streng maar rechtvaardig zijn. Ze zal zeker veel mogen en vrijheid genieten en ervaren dat ze bij mij alles kan zeggen. Maar ze moet ook een grens kennen en voorlichting krijgen zodat ze net niet zwanger wordt he filosoof.

Ik ga haar ook heel goed duidelijk maken dat het geen zonde is mama en papa teleur te stellen. En dat fouten menselijk zijn. We zouden misschien niet eens mens zijn als we niet konden leren uit onze fouten.

Ze mag ook met vriendjes thuiskomen, maar dat slapen zal toch op de zetel gebeuren denk ik. Ik denk trouwens wel een beetje vooruit in de tijd. Ze gaat nog niet eens naar de lagere school
Oud 7 oktober 2010, 11:30   #106
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit heb ik gemakkelijk opgelost. Wij hebben dat al besproken, ik en mijn vriendin.

Ik ga streng maar rechtvaardig zijn. Ze zal zeker veel mogen en vrijheid genieten en ervaren dat ze bij mij alles kan zeggen. Maar ze moet ook een grens kennen en voorlichting krijgen zodat ze net niet zwanger wordt he filosoof.

Ik ga haar ook heel goed duidelijk maken dat het geen zonde is mama en papa teleur te stellen. En dat fouten menselijk zijn. We zouden misschien niet eens mens zijn als we niet konden leren uit onze fouten.

Ze mag ook met vriendjes thuiskomen, maar dat slapen zal toch op de zetel gebeuren denk ik. Ik denk trouwens wel een beetje vooruit in de tijd. Ze gaat nog niet eens naar de lagere school
Oud 7 oktober 2010, 11:33   #107
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik erken de gebieden waarop ik jaloers ben openlijk om miserie te voorkomen. Voorgaande relaties hebben geleerd dat dat het beste is. En daar pluk ik nu de vruchten van. Doorgaans ben ik ook véél minder jaloers en meer open dan toen ik het verkropte.

Ik speelde ooit een lief kwijt door m'n jaloezie. Sindsdien ben ik ervan genezen. (van d�*t lief én van de jaloezie)
Oud 7 oktober 2010, 11:33   #108
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Volgende regels zou ik voorstellen voor zowel dochter als zoon:

- u mag vrijelijk uw lichamelijke geneugden beleven
- u neemt uw vrijers ook lief mee naar huis
- u bent hierbij respectvol jegens medebewoners en houdt voldoende privacy in acht
- u wordt niet afgerekend op uw seksuele voorkeur en keuzes
- u bent open over uw doen en laten
- u staat zelf in voor de anticonceptie
- u heeft weinig begrenzing wat betreft uitgaan zolang u open bent over uw doen en laten
- u bent intellectueel capabel om deze regels met een goed begrip volwaardig te respecteren
- indien u niet intellectueel capabel bent, gelden geen van voornoemde regels
Oud 7 oktober 2010, 11:39   #109
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

En jij denkt dat je zal kunnen verhinderen dat ze samen slapen?
Als ze willen samen slapen zullen ze het doen. Dan op een plek buiten huis. Dit zal jij nooit kunnen verhinderen.
Laat ze dan beter thuis samen slapen denk ik zo...

Laatst gewijzigd door giserke : 7 oktober 2010 om 11:41.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:43   #110
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als ze willen samen slapen zullen ze het doen. Dan op een plek buiten huis. Dit zal jij nooit kunnen verhinderen.
Dat hangt ook van de leeftijd af he. Maar sorry 14 jaar is nog wel jong he. Toch al de leeftijd waarop het al lang gebeurd is voor de meeste.
Oud 7 oktober 2010, 11:49   #111
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nee de junk zou beter uit het milieu stappen. Gewoon uw kind dumpen en verder spuiten is egoistisch. PUNT

Dat belerende toontje is helemaal nergens voor nodig. Als ouders hun verantwoordelijkheid nemen en het kind op de eerste plaats stellen dan is het in 99% van de gevallen niet nodig om het af te staan.

Als ze zich bedenken dan is er helemaal geen sprake meer van uw kind afstaan. Het is verstaanbaar dat je in een opwelling de egoistische reflex hebt omdat je leven drastisch gaat veranderen en je dat eigenlijk niet wilt. Daarna komen ze tot het besef dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen en houden het kindje. Adoptie komt er dan helemaal niet meer aan te pas en je komt hier dan ook af met een non-argument.
Realisme is duidelijk niet je sterkste kant. Verslaafden kicken niet zomaar af en hervallen nogal gemakkelijk. Verslaving heeft dan ook maar weinig met egoïsme te maken, eerder met ziekte of psychologische problemen. Verslaafden genoeg die hun kinderen niet afstaan en die worden dan verwaarloosd of belanden in de pleegzorg. Een kind afstaan is dan ook alles behalve egoïstisch of gemakzuchtig. Degenen die hun drugsverleden dan al achter zich kunnen laten, zijn niet onmiddellijk in staat om voor dat kind te zorgen en dat kind heeft die zorgen wel onmiddellijk nodig. En misschien is het je ontgaan, maar er is een gigantisch tekort aan pleeggezinnen.

Het feit dat zoveel mensen uiteindelijk hun kind toch niet afstaan voor adoptie ondanks de moeilijke situaties waar ze stuk voor stuk inzitten toont net aan dat dit met egoïsme heel weinig te maken heeft. Voor elke moeder is dat een loodzware beslissing, die niet lichtzinnig wordt genomen. Je beschikt duidelijk niet over enig empatisch vermogen om je een idee te geven van de situaties waarin die vrouwen zitten.

Maar het is niet de eerste keer dat onwetendheid je er niet van weerhoudt om idiote uitspraken te doen.

Moest je ooit adoptie overwegen, dan kan ik je alvast vertellen dat je met een dergelijke houding geen enkele kans maakt.

Ik hoop dat je ondertussen wel begrepen hebt dat ik nogal goed geïnformeerd ben over deze materie.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 11:55   #112
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Moeder is ondertussen opgespoord.

Ben benieuwd ...
Ik vermoedde al dat dit niet lang zou duren. De kans is groot dat er camera's hingen in die garage natuurlijk...

Ik hoop dat ze de nodige begeleiding krijgt en niet gestraft wordt voor haar daad. Ik denk dat ze het al zwaar genoeg heeft.
Oud 7 oktober 2010, 11:58   #113
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik speelde ooit een lief kwijt door m'n jaloezie. Sindsdien ben ik ervan genezen. (van d�*t lief én van de jaloezie)
Wel hoe ouder ik word, hoe minder jaloers ik ben.
Oud 7 oktober 2010, 12:01   #114
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Moeder is ondertussen opgespoord.

Ben benieuwd ...
Citaat:
138 tt-EEN 138 do 07 okt 12:00:50
Oost-Vlaanderen *******************

MOEDER VAN VONDELING IS GEVONDEN
De moeder van het pasgeboren meisje
dat woensdag in Gent is achtergelaten,
is gevonden en voorlopig aangehouden.
Het gaat om een 32-jarige vrouw uit
Merelbeke. Dat bevestigt het parket.
Deze namiddag volgt een persconfe-
rentie over de zaak.

De baby werd aangetroffen in de onder-
grondse parking van de GB-Groene Vallei
in Gent. Het kindje was vermoedelijk
slechts 24 uur oud en lag in een deken
ingewikkeld in een maxi-cosi.

Het was een medewerker van het zieken-
huis Jan Palfijn in Gent die het meisje
vond. Het meisje werd overgebracht
naar het ziekenhuis voor onderzoek.
Ze verkeert in goede gezondheid.
Volgende Binnenland Antwerpen V-Brabant

één © 2010
Oud 7 oktober 2010, 12:04   #115
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kinderen zijn 'vanzelfsprekend', tot je in een situatie terechtkomt waar jij of je partner geen kinderen kan krijgen. Dat word je plots met ethische dilemma's en vragen geconfronteerd. Iedereen moet die vragen voor zichzelf en binnen de relatie beantwoorden. Het laatste wat je dan nodig hebt is het moraliserend geleuter van betweters, al is dat soms goedbedoeld geleuter.
Welke keuze je ook maakt (kinderloos blijven, IVF, adoptie), je botst op ethische vraagstukken, gigantische onzekerheid en soms vooroordelen.
Inderdaad, maar toch nog een toevoeging. Overweeg bij problemen alle opties door je goed te informeren. Fertiliteitscentra worden nogal makkelijk naar voor geschoven als vanzelfsprekende en eerste optie, terwijl dit enerzijds zowel fysiek als emotioneel erg belastend is en anderzijds adoptie of pleegzorg ook een goede keuze kan zijn.
Oud 7 oktober 2010, 12:07   #116
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Realisme is duidelijk niet je sterkste kant. Verslaafden kicken niet zomaar af en hervallen nogal gemakkelijk. Verslaving heeft dan ook maar weinig met egoïsme te maken, eerder met ziekte of psychologische problemen. Verslaafden genoeg die hun kinderen niet afstaan en die worden dan verwaarloosd of belanden in de pleegzorg. Een kind afstaan is dan ook alles behalve egoïstisch of gemakzuchtig. Degenen die hun drugsverleden dan al achter zich kunnen laten, zijn niet onmiddellijk in staat om voor dat kind te zorgen en dat kind heeft die zorgen wel onmiddellijk nodig. En misschien is het je ontgaan, maar er is een gigantisch tekort aan pleeggezinnen.

Het feit dat zoveel mensen uiteindelijk hun kind toch niet afstaan voor adoptie ondanks de moeilijke situaties waar ze stuk voor stuk inzitten toont net aan dat dit met egoïsme heel weinig te maken heeft. Voor elke moeder is dat een loodzware beslissing, die niet lichtzinnig wordt genomen. Je beschikt duidelijk niet over enig empatisch vermogen om je een idee te geven van de situaties waarin die vrouwen zitten.

Maar het is niet de eerste keer dat onwetendheid je er niet van weerhoudt om idiote uitspraken te doen.

Moest je ooit adoptie overwegen, dan kan ik je alvast vertellen dat je met een dergelijke houding geen enkele kans maakt.

Ik hoop dat je ondertussen wel begrepen hebt dat ik nogal goed geïnformeerd ben over deze materie.
Psychologisch zijn de gevolgen voor de vrouw IMHO zwaarder bij afstaan voor adoptie dan bij abortus.
Oud 7 oktober 2010, 12:10   #117
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over dat maatschappelijk onderzoek kan ik nog wel uren doorbomen. Feit is dat daar dringend iets moet veranderen. Kandidaat-adoptieouders worden soms compleet ten onrechte afgekeurd door piepjongen psychologen die vers van de schoolbanken komen.
Ja, dat loopt jammer genoeg niet altijd hoe het moet en er is nog werk aan de winkel, maar ik begrijp de noodzaak ervan wel.

Citaat:
Toevoeging: in sommige landen (bv Zuid-Afrika) gaat het vaak niet om wezen. Meer zelfs, als je je kindje gaat halen, gebeurt de overhandiging samen met de biologische ouders (vaak is het louter de moeder ... verkachtingen etc ...).
Ook in Sri Lanka zijn de ouders vaak gekend en moeten ze aanwezig op de rechtszitting ter plaatse. In principe geldt dat ook voor Ethiopië, maar daar gaat het bijna altijd om weeskinderen.
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat dit uitzonderingen waren.
Oud 7 oktober 2010, 12:11   #118
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Idd.
koop dus maar een tweepersoonsbed op tijd.

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 oktober 2010 om 12:15.
Oud 7 oktober 2010, 12:14   #119
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Psychologisch zijn de gevolgen voor de vrouw IMHO zwaarder bij afstaan voor adoptie dan bij abortus.
Daar ben ik van overtuigd. En zelfs met abortus wordt doorgaans niet lichtzinnig omgesprongen.
Oud 7 oktober 2010, 12:17   #120
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik van overtuigd. En zelfs met abortus wordt doorgaans niet lichtzinnig omgesprongen.
Probleem is dat men dikwijls de psychologische gevolgen van abortus overbelicht in vgl met die van ter adoptie geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be