Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer komen er verkiezingen?
zondag 9 januari 0 0%
zondag 16 januari 1 3,13%
zondag 23 januari 4 12,50%
zondag 30 januari 2 6,25%
zondag 6 februari 25 78,13%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 30 november 2010, 06:38   #101
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoeveel keer moet nu nog worden herhaald wat al tot vervelens toe herhaald is: dat confederale staten een juridische fictie zijn?
Wat de boekskes zeggen is onbelangrijk. Als men een statenbond sui generis tot stand brengt, dan is die er. Fictie of geen.

Overigens stel ik vast dat u wel snel bent om fouten op de BUB-website te corrigeren als ik die signaleer, maar niet om uw onwaarheid ivm de Vlaamse beweging die geen referenda zou willen recht te zetten als ik u de bewijzen lever. Maar dat geheel terzijde.
Oud 30 november 2010, 07:14   #102
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik begrijp uw redenering, maar nogmaals : het Belgisch regime (en dus de Franstalige kant van het politiek spectrum) streeft geen staatshervorming na, en al zeker geen staatshervorming die voor haar nadelig zou kunnen zijn. Vergeet dus de zogenaamde noodzaak om tot een 2/3 bestuursmeerderheid te komen.

Voor wat de CD&V betreft, tja… De CD&V is een typische machtspartij, die hoe dan ook aan de macht wil deelnemen. Momenteel hangt hun karretje vast aan de N-VA, maar straks, als de N-VA afhaakt of in het hoekje der uitgeslotenen worden geduwd, zult u meteen de houding van de CD&V zien omslaan.

Zij zullen wat overblijft van hun basis daardoor niet verliezen, en dat weten ze : de kern van de CD&V-basis bestaat geenszins uit Vlaamsnationalisten. De CD&V is momenteel zowat op de sterkte (méér zelfs) van vòòr het mislukt huwelijk met de N-VA. Bedoeld huwelijk heeft een pak Vlaamsnationalisten in hun armen gedreven die ze terug kwijtgeraakt zijn na de scheiding, maar de kern van hun vaste kiezers is zowat dezelfde gebleven, en dat is een kern die – zoals het verleden zo dikwijls ondubbelzinnig heeft aangetoond – helemaal geen probleem maakt van de vele bochten die de CD&V neemt om aan de macht te blijven.

Kortom, en zoals ook mijnheer Cyrano stelt : de CD&V heeft de sleutel van de aanstaande vorming van een regeringsmeerderheid in handen. Wees er van overtuigd dat zij zich daar, zoals alle andere partijen, zeer goed van bewust zijn. Wees er evenzeer van overtuigd dat ze die machtspositie niet uit handen zullen geven, noch ze domweg zullen riskeren kwijt te spelen middels verkiezingen die mogelijks tot voor hen minder gunstige machtsverhoudingen in het politiek landschap kunnen leiden.

Het uitermate voorzichtig low profile dat uw aller vriend en huidige eerste minister Leterme momenteel aanhoudt, zou toch een belletje moeten doen rinkelen, dacht ik. Of vindt u het allen niet eigenaardig dat die jongen, die vele jaren lang (en nu nog) de Hoogst Almachtige heeft gespeeld binnen zijn partij en overal zijn mannetjes heeft uitgezet om de teugels in handen te hebben, plots ogenschijnlijk elke ambitie heeft verloren om de eerste viool te spelen en/of zelfs om één of ander lucratief Europees of internationaal postje in handen te krijgen ?

Ik zeg u : Leterme weet zeer goed dat als zijn partij het huidig spel goed speelt (daar zijn ze mee bezig) en als hij verder zonder zijn vingers te verbranden de indruk kan wekken het “goed te doen als eerste minister” (daar is hij mee bezig), hij dan de volgende eerste minister zal zijn…
Mooi staaltje politieke analyse, overigens geheel in lijn met wat één vd betere politieke commentatoren , Filip van Laenen, op het internet bericht : Festina Lente — Divide et Impera
En toch acht ik verkiezingen niet uitgesloten, even mezelf citeren :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zeer tegen mijn zin, deel ik uw analyse hier wel.
BDW had TOEN ofwel die stekker eruit moeten trekken, maw zeggen "doen jullie HET maar zonder ons" of minstens publiek moeten stellen dat alles van voren af aan moest herbegonnen worden.
Neen, enkele dagen later wil n-va BHV dringend agenderen waarop terug enkele dagen nadien bij de stemming n-va zich onthoudt en ondertussen de cijferronde van JVDL accepteert.
BDW riskeert de steun van die kiezers te verliezen, die hoewel niet of lauwtjes Flamingant , toch voor zijn partij hebben gestemd omdat ze het getreuzel en het rond de pot draaien van Leterme beu waren.
Mss is het wel de bedoeling van JVDL , vh Belgisch Regime zeker , dat bij eventuele verkiezingen door 'het rondjes draaien en bochten maken' die kiezers afhaken en de "normale" partijpolitieke verhoudingen hersteld kunnen worden.
Of BDW erin gaat slagen tegen februari, laat ons zeggen , die perceptie ongedaan te maken, let wel , deze keer tegen de media in, want het VB ligt op apegapen en n-va is niet meer nodig om het VB onderuit te krijgen , is ten zeerste de vraag.
Wanneer komen er nog 'ns opiniepeilingen?
Oud 30 november 2010, 07:28   #103
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Niet 23 januari Op mijn verjaardag ga ik niet stemmen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 30 november 2010, 07:43   #104
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Je hoort duidelijk hoe de situatie aan het keren is. VOKA wil geen verkiezingen en mag dit straks nog eens duidelijk toelichten op Radio 1. Dat zal een duidelijk signaal zijn naar de Vlaamse onderhandelaars waar het V-woord stilaan vervangen wordt door het F-woord (financiele markten).

Gezocht: Vlaamse partijen die meestappen in een noodregering, zonder NVA.
fredo2008 is offline  
Oud 30 november 2010, 14:44   #105
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Mooi staaltje politieke analyse, overigens geheel in lijn met wat één vd betere politieke commentatoren , Filip van Laenen, op het internet bericht : Festina Lente — Divide et Impera
En toch acht ik verkiezingen niet uitgesloten, even mezelf citeren :

Wanneer komen er nog 'ns opiniepeilingen?
Ik las het artikel van Filip van Laenen, waar ik overigens nog nooit van gehoord had. Allez, het begint nu zelfs hier en daar een commentator te dagen, zie ik. Hoewel ik moeilijk kan geloven dat politieke journalisten de gang van zaken al niet langer hebben doorzien.

Maar misschien is het wel zo dat als men er te dicht bij staat, men het bos door de bomen niet meer ziet : diverse forumdeelnemers hebben het spelletje al enige tijd in de gaten, waarbij het opvalt dat degenen die de toestand van op afstand volgen zoals bijvoorbeeld mijnheer Cyrano en ikzelf (ik nam reeds stelling op 13 oktober : http://forum.politics.be/showthread.php?t=144850 ) een verschillende en wellicht omvattender kijk op de zaak hebben dan anderen.

De nabije toekomst zal uitwijzen of onze analyse de juiste is, wel wetend dat in de politiek alles mogelijk is, en in casu dus ook – zoals u aangeeft – het houden van nieuwe verkiezingen.

Terzijde evenwel, een wat meer algemene gedachte mijnerzijds : sinds ik de Belgische politiek volg (nu toch reeds een aantal jaren) valt mij op dat deze – hoewel zeer ingewikkeld en complex lijkend – in werkelijkheid erg doorzichtig en voorspelbaar is. Eens je doorhebt dat in België niet de gebruikelijke democratische politieke logica wordt gevolgd, doch louter de logica van een zichzelf instandhoudend onverkozen regime en de nalopers ervan, waarbij bovendien de bevolkingsmeerderheid (zegge de Vlamingen) geenszins de assertiviteit aan de dag legt die men van een democratische meerderheid kan verwachten, snap je dat elke politieke actie (of gebrek eraan) in wezen in die zin moet worden gezien, en dat schept erg veel klaarheid in elke analyse…

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 november 2010 om 14:45.
Gwylan is offline  
Oud 30 november 2010, 14:58   #106
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las het artikel van Filip van Laenen, waar ik overigens nog nooit van gehoord had. Allez, het begint nu zelfs hier en daar een commentator te dagen, zie ik. Hoewel ik moeilijk kan geloven dat politieke journalisten de gang van zaken al niet langer hebben doorzien.

En als iemand dan zegt dat de politieke journalisten Belgische pions zijn (en dus anti-Vlaams), dan lacht men hem uit...

Als je dan vraagt waarom er geen Vlaamse pers is dan blijft het stil.
Oud 30 november 2010, 15:07   #107
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Je hoort duidelijk hoe de situatie aan het keren is. VOKA wil geen verkiezingen en mag dit straks nog eens duidelijk toelichten op Radio 1.
Hoeveel zetels heeft VOKA?
Oud 30 november 2010, 16:22   #108
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Evenveel als de vakbonden ZERO
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 november 2010, 22:05   #109
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Gelieve van een discussieforum weg te blijven als u zich niet op een heldere en duidelijke manier kunt uitdrukken.
Gelieve te beseffen dat wij in een VRIJ land leven: iedereen mag op dit forum vertellen wat hij zelf wil, Herr Untermensch.
Boduo is offline  
Oud 30 november 2010, 22:36   #110
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Niet 23 januari Op mijn verjaardag ga ik niet stemmen.
Geen schrik hebben, Vandelanotte heeft al beloofd dat hij verder doet met de communautaire rondjes tot 20 December, tegen dan zijn de parlementariers op kerstverlof en gebeurt er niets meer voor Driekoningen. Moest er onverhoopt een akkoord zijn dan beginnen de regerings-onderhandelingen. Dat hangt er een beetje vanaf of ze Bart de Wever allerslimste mens laten worden of niet. Anders verkiezingen eind februari. En daarna weer een half jaar armworstelen.
fonne is offline  
Oud 1 december 2010, 07:30   #111
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Geen verkiezingen... Een monetaire staatshervorming, maar géén copernicaanse noch 'systemische' staatshervorming.

fredo2008 is offline  
Oud 1 december 2010, 12:51   #112
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Geen verkiezingen... Een monetaire staatshervorming, maar géén copernicaanse noch 'systemische' staatshervorming.

Nog niks getekend. Hij neemt zijn wensen voor werkelijkheid. Hij heeft de amandementen van de Vlamingen nog niet gezien he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 december 2010, 21:21   #113
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Nog niks getekend. Hij neemt zijn wensen voor werkelijkheid. Hij heeft de amandementen van de Vlamingen nog niet gezien he
juist: hij wil absoluut premier worden !
hij wil zelfs 43.000.0000.000 € "geven" a.d. Vlamingen.
BDW wil 53.000.000.000 €.
Elio, nog een effort van 10.000.000.000 € !
Dóen man: het zijn toch JOUW centen niet !!!

Boduo is offline  
Oud 1 december 2010, 21:45   #114
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Alle zetels van NVA behalve die van Brepoels.
solidarnosc is offline  
Oud 1 december 2010, 22:50   #115
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Er komen geen verkiezingen, de PS houdt een grote uitverkoop van België, de sukkels.
BWarrior is offline  
Oud 2 december 2010, 00:48   #116
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er komen geen verkiezingen, de PS houdt een grote uitverkoop van België, de sukkels.
Sukkels die een grote uitverkoop van België houden ?

Kom kom, mijnheer BWarrior, u ziet toch zelf dat Di Rupo’s zogenaamd “voorstel” niets méér is dan enkele loze woorden in de pers, bedoeld om andermaal publiekelijk duidelijk te stellen wie de goeden en de slechten zijn in dit onverkwikkelijk verhaal, dat in wezen louter gericht is op het isoleren en afstoten van de N-VA.

Hebt u vanwege Di Rupo al een uitgewerkt voorstel op papier gezien, of er zelfs maar van gehoord ? Neen. Welnu, dan is er geen voorstel.

De houding van Di Rupo in het huidig pokerspel mag dan wel nichterig overkomen, kinderlijk doorzichtig in mekaar steken, en derhalve erg voorspelbaar zijn, maar binnen het kader van de daartoe zeer ontvankelijke Belgische politiek blijkt zoiets niet zelden te werken, en Di Rupo weet dat. Alleen al daarom zou ik hem niet meteen een uilskuiken noemen. Laat ons eens kijken wat voor (roze) vlees we hier in de kuip hebben :

Elio Di Rupo, geboren te Morlanwelz op 18.07.1951 uit Italiaanse ouders die vier jaar eerder naar België waren uitgeweken, verkreeg in 1975 een licentiaat in de Chemie aan het Institut de Chimie de l’Université de Mons en verdedigde er drie jaar later, op 10 november 1978, zijn doctoraatsthesis “Contribution �* l'étude du frittage réactif du zircon et de l'alumine Alpha”.

Vaststelling : de man, inmiddels een fervent vrijmetselaar, minister van staat, en drager van allerhande ridderordes en dergelijke, bleef tijdens zijn studietijd twee maal een jaar “plakken” of overzitten, zoniet zou hij reeds op 22-jarige leeftijd zijn licentiaat hebben behaald. Zo extreem zwaar waren die studies nochtans kennelijk niet, en al zeker niet op talengebied : benevens zijn moedertaal Italiaans spreekt hij nog steeds slechts gemiddeld goed Frans, en over zijn Nederlands en Engels zullen we maar beleefd zwijgen.

Van de inhoud van zijn thesis kan ik overigens geen spoor meer terugvinden, maar hoe dan ook ging het om een destijds reeds zeer bekende materie, waarover ook toen al makkelijk heel wat publicaties en studies te vinden waren.

Bref, laat ons maar gerust stellen dat dit een manneke is dat vele kilo’s te licht zouden bevonden geweest zijn voor bijvoorbeeld onze Ècole Polytechnique.

Evenwel, het feit dat hij vanuit zijn achtergrond bereikt heeft wat we nu weten en kunnen vaststellen, wijst toch onmiskenbaar op heel wat doorzettingsvermogen en minstens een modale intelligentie (hetgeen bijvoorbeeld van geen enkel lid uwer koningshuis kan worden gezegd), en de manier waarop - en snelheid waarmee - hij na zijn studie is opgeklommen in de rangen van de destijds reeds erg “mafieux” en nu niet bepaald nichterige PS toont aan dat hij – minstens op het vlak der partijpolitiek – een méér dan gemiddeld politiek doorzicht heeft.

Dat alles maakt van hem vanzelfsprekend nog geen “goeie”, maar een sukkel zou ik hem toch niet noemen, en al zeker geen sukkel die een grote uitverkoop houdt van zijn enige eigen fonds de commerce “Belgique”.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 december 2010 om 01:12.
Gwylan is offline  
Oud 2 december 2010, 01:11   #117
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u vanwege Di Rupo al een uitgewerkt voorstel op papier gezien, of er zelfs maar van gehoord ? Neen. Welnu, dan is er geen voorstel.
Wat gaat de N-VA dan bestuderen?
BWarrior is offline  
Oud 2 december 2010, 01:16   #118
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat gaat de N-VA dan bestuderen?
Een voorstel, als ze er een ontvangen. Dat is tenminste wat ik in de pers lees.

Maar geen zorg : ook dat "we zullen het bestuderen"-verhaaltje van de N-VA past perfect in het huidig spel : om hen te doen afhaken zal er héél wat meer druk nodig zijn dan nu reeds het geval is.
Gwylan is offline  
Oud 2 december 2010, 01:41   #119
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een voorstel, als ze er een ontvangen. Dat is tenminste wat ik in de pers lees.

Maar geen zorg : ook dat "we zullen het bestuderen"-verhaaltje van de N-VA past perfect in het huidig spel : om hen te doen afhaken zal er héél wat meer druk nodig zijn dan nu reeds het geval is.
Een rentestijging boven de 4 procent b.v.? Of liever een noodplan van het IMF?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 2 december 2010, 02:10   #120
born2bewild
Banneling

Standaard

Graag het IMF
born2bewild is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be