Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 13 december 2010, 00:43   #101
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zolang de huwelijkspartners als kind maar niet gezoogd hebben bij dezelfde zoogmoeder hé... want d�*t is een serieus probleem. Enfin, d�*n mag er in ieder geval niet gehuwd worden. een paar druppelkes dezelfde melk en ge hebt het al zitten.
Hé, natuurlijk mag dat dan niet !!
Ze zijn dan broer en zus, volgens de islam. Lien (Belgische ouders) is ook de zus van Mohammed (Marokkaanse ouders) indien ze dezelfde moedermelk hebben gekregen.
The daughter of a sister through breastfeeding is forbidden in marriage

My wife’s mother breastfed her son’s son (i.e., the son of my wife’s brother) more than five times, according to what my wife’s mother says (the one who breastfed him and is also his grandmother). Is this child then a brother to my wife through breastfeeding? Is he also a mahram for my daughter as a result and is it permissible for her to uncover in front of him?

Praise be to Allaah.
Yes, this child has become a brother to your wife through breastfeeding, so he is a maternal uncle through breastfeeding to your children from this wife. So it is permissible for your daughter – from this wife but not from any other wife – to show in front of him what she shows in front of her mahrams.

The evidence for that is the fact that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “What becomes mahram (forbidden for marriage) through breastfeeding is that which becomes mahram through blood ties.”

Narrated by al-Bukhaari, 2645; Muslim, 1447.

And the daughter of a sister through blood ties is a mahram, because Allaah says (interpretation of the meaning):

“Forbidden to you (for marriage) are: your mothers, your daughters, your sisters, your father’s sisters, your mother’s sisters, your brother’s daughters, your sister’s daughters”

[al-Nisa’ 4:23]

So the daughter of your sister through breastfeeding is also a mahram.

It says in Fataawa al-Lajnah al-Maa'idah, 21/116

The breastfeeding that makes a child a mahram is five or more breastfeedings within the first two years. If the breastfeeding of the two brothers was like that, then they are brothers through breastfeeding, and the children of each of them are the children of the other through breastfeeding, whether the milk belonged to the father and mother or to the mother only, or to the father only. And it is not permissible for either of them to marry the daughter of the other, because they are the daughters of his brother through breastfeeding.

http://www.islamqa.com/en/ref/52773

porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 01:01   #102
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Er bestaat ook een lachwekkende fatwa waarbij een man samen mag werken met een vrouwelijke collega als hij eerst minstens vijf keer aan haar lacterende borsten zuigt. Dat zou hem een mahram van d'r maken. Nu ja, in dat geval mag zij d'r haar aan hem laten zien.

Ik kan geen Arabisch lezen, maar hier kan je het vinden. De fatwa is uitgebracht geweest in Egypte door Al Azhar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 december 2010 om 01:08.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 december 2010, 01:27   #103
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Er bestaat ook een lachwekkende fatwa waarbij een man samen mag werken met een vrouwelijke collega als hij eerst minstens vijf keer aan haar lacterende borsten zuigt. Dat zou hem een mahram van d'r maken. Nu ja, in dat geval mag zij d'r haar aan hem laten zien.

Ik kan geen Arabisch lezen, maar hier kan je het vinden. De fatwa is uitgebracht geweest in Egypte door Al Azhar.
Iedereen kan een (theoretische) fatwa uitspreken, maar een praktische fatwa is wat anders. Ik zie niets lachwekkend in deze theoretische fatwa en ik zie geen "borsten zuigen" maar "melk drinken". De leeftijd van de islam = de leeftijd van de adam-mens, en de leeftijd van de islam vernieuwd door de zegel de profeten en boodschappers bestaat al 1432; een man en vrouw die samenwerken is niet nieuw in de geschiedenis van de islam.

Om een praktische fatwa te verkondigen moet men eerst een onderscheid maken tussen sharia (vast) = algemene regels en grenzen op basis van de Koran en authentieke Sunnah, en fiqh = jurisprudentie (vernieuwt met de vernieuwing van maatschappij).

Een fatwa over het beantwoorden van een telefonische oproep tijdens het gebed kan theoretisch en praktisch zijn want telefoon is iets nieuw (Mahram van een vreemde worden niet) en deze fatwa wordt binnen de fiqh uitgesproken want fiqh behandelt zulke dingen op basis van de algemeen regels van sharia die er niet veranderen (het gebed verrichten).

Laatst gewijzigd door porpo : 13 december 2010 om 01:30.
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 02:22   #104
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Porpo, hoe rijm je de genetische, bewezen verwantschap tussen neef en nicht, en de potentiële gevolgen qua nageslacht met het zogen van een wildvreemd kindje door een vrouw die net een eigen kindje aan't zogen is?

Wat betreft moslim mannen en vrouwen die samenwerken. Volg de chronologische volgorde, en zie waar Mohammed (Profeet en vrouwenkenner, veilige sex zij met hem) het eerst wel eens was met zijn eerste, rijke , oudere vrouw, en waar het veranderd als Mohammed(72 druiven als beloning in't hiernamaals zijn voor hem) eigen rijkdom en macht verwerft, en er meer jongere vrouwen in't spel komen.

In elk geval, als er toevallig een neef-nicht koppeltje uit families die weinig tot niks met elkaar te maken hebben is, is er weinig risico. Maar indien er er al een tijdje binnen zulke verwantschap nageslacht verwekt word, komen alle genetische defecten aan't licht.

Als je't mij vraagt, verklaart dat heel veel van de miserie die we uit de moslim gebieden alswel binnen de Europese adel zien.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 december 2010 om 02:23.
maddox is nu online  
Oud 13 december 2010, 05:35   #105
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hé, natuurlijk mag dat dan niet !!
Ze zijn dan broer en zus, volgens de islam. Lien (Belgische ouders) is ook de zus van Mohammed (Marokkaanse ouders) indien ze dezelfde moedermelk hebben gekregen.
en vind jij dat nu zelf ook een beletsel? Uiteindelijk drinken we tegenwoordig allemaal melk van dezelfde koe.... is dat ook een beletsel? zijn alle melkdrinkers nu broers en zussen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 13 december 2010, 06:25   #106
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit moet een misvatting zijn. Zowel de burgerlijke als de kerkelijke wet verbieden dat.
Ja, naar het schijnt sedert 1983.
artisjok is offline  
Oud 13 december 2010, 06:41   #107
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en vind jij dat nu zelf ook een beletsel? Uiteindelijk drinken we tegenwoordig allemaal melk van dezelfde koe.... is dat ook een beletsel? zijn alle melkdrinkers nu broers en zussen?
Vergelijk geen appels met peren, aub!!
Ik bedoel de moeder die borstvoeding geeft, of niet? Jawel broer en zus, en mag niet gehuwd worden net als broer en zus van dezelfde ouders, moeder of vader.

We zijn sowieso allemaal broers en zussen, hoor. Onze ouders zijn Adam en Eva, geen chimpanzeeachtige beest. Of in de lucht, diepe oceaan of oersoep dansende moleculen die blablabal vormden (ge weet wel wa ik bedoel )..
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 11:40   #108
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel de moeder die borstvoeding geeft, of niet? Jawel broer en zus, en mag niet gehuwd worden net als broer en zus van dezelfde ouders, moeder of vader.
Ik begrijp het niet goed. Neefjes en nichtjes mogen wel trouwen, maar 2 genetisch niet verwante personen gezoogd door dezelfde moeder mogen dat niet. Welke logica zit daar achter?

Citaat:
We zijn sowieso allemaal broers en zussen, hoor. Onze ouders zijn Adam en Eva, geen chimpanzeeachtige beest. Of in de lucht, diepe oceaan of oersoep dansende moleculen die blablabal vormden (ge weet wel wa ik bedoel )..
Adam was zeer harig, en Eva kende het orgasme niet tot ze de verboden vrucht nuttigde.
Oud 13 december 2010, 11:44   #109
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

geen zand in mijn oogjes strooien Porpo.

Het gaat niet over de MOEDER die borstvoeding geeft aan haar eigen kinderen (dat zijn natuurlijk broers en zussen). Het gaat over het feit dat twee baby's die bij dezelfde min drinken (dus niet noodzakelijk hun eigen moeder) als melkbroer en melkzuster worden beschouwd, terwijl daar genetisch totaal niks broer/zus mee te maken heeft.

vandaar dat ik de vergelijking maak met koeienmelk: mensen die van dezelfde koe melk drinken zouden dan ook melkbroer en melkzus moeten zijn? Maar dan zie je hoe ridicuul dit regeltje wel is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 13 december 2010, 12:18   #110
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een fatwa over het beantwoorden van een telefonische oproep tijdens het gebed kan theoretisch en praktisch zijn want telefoon is iets nieuw (Mahram van een vreemde worden niet) en deze fatwa wordt binnen de fiqh uitgesproken want fiqh behandelt zulke dingen op basis van de algemeen regels van sharia die er niet veranderen (het gebed verrichten).
Wat bewijst dat jullie Allah geen sikkepitje snuggerder was dan zijn moorddadige, leugenachtige en roofzuchtige pedofeet (salami alibi Walibi) toen hij hem zijn imbecielenboekje in het oor fluisterde. Als die Allah van jullie iets of wat alwetend was geweest, zou hij in de koran ten minste een voetnootje hebben ingevoegd over het gebruik van mobieltjes tijdens wat jullie zeer onnederlands het "gebed" noemen, (terwijl het met het christelijke, hindoeïstische, joodse of boeddhistische, kortom: het menswaardige gebed niets te maken heeft en er zelfs het tegengestelde van is, maar dat terzijde).

Als jullie voor alles wat Allah begin zevende eeuw niet kon voorzien "schriftgeleerden" nodig hebben zodat de delen van het leven waarover jullie, zoals andere mensen, zouden kunnen nadenken, even hersenloos kunnen worden doorgebracht als die delen die uitdrukkelijk in de koran geregeld zijn, dan bewijst dat alleen maar dat jullie Allah er niets van terecht heeft gebracht. Zoals zijn grondpersoneel in Mohammedanië zul je wel moeten toegeven, of waarom zit jij anders hier? Als jullie mohammedanerij ergens goed voor was, dan zat je toch ginder?
Oud 13 december 2010, 12:50   #111
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen zand in mijn oogjes strooien Porpo.

Het gaat niet over de MOEDER die borstvoeding geeft aan haar eigen kinderen (dat zijn natuurlijk broers en zussen). Het gaat over het feit dat twee baby's die bij dezelfde min drinken (dus niet noodzakelijk hun eigen moeder) als melkbroer en melkzuster worden beschouwd, terwijl daar genetisch totaal niks broer/zus mee te maken heeft.

vandaar dat ik de vergelijking maak met koeienmelk: mensen die van dezelfde koe melk drinken zouden dan ook melkbroer en melkzus moeten zijn? Maar dan zie je hoe ridicuul dit regeltje wel is.
Ja, dat is wat ik ook bedoel.

Een voorbeeld:
Stel, we zijn pas geboren, je hebt een moeder en ze geeft jou borstvoeding, op een of een andere manier kom ik bij uw moeder terecht om borstvoeding te krijgen, dus je bent mijn zus en ik mag niet met jou trouwen.

Nina is de dochter van mijn vader en moeder, de dochter van mijn moeder of de dochter van mijn vader. Jij en Nina zijn mijn zussen en ik mag niet met jullie trouwen.
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 12:55   #112
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een voorbeeld:
Stel, we zijn pas geboren, je hebt een moeder en ze geeft jou borstvoeding, op een of een andere manier kom ik bij uw moeder terecht om borstvoeding te krijgen, dus je bent mijn zus en ik mag niet met jou trouwen.

Nina is de dochter van mijn vader en moeder, de dochter van mijn moeder of de dochter van mijn vader. Jij en Nina zijn mijn zussen en ik mag niet met jullie trouwen.
en waarop baseerde Mohammed zich dan om zelfs maar te denken dat het drinken van moedermelk enig effekt heeft op de genetische afstamming?

circe is offline  
Oud 13 december 2010, 13:02   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een voorbeeld:
Nu valt mijn halve Euro. Het is een gevolg van de veelwijverij. Stel dat 1 van de 4 vrouwen niet genoeg melk heeft, en de haar kleine dus geeft aan haar eveneens zogende medevrouw. Genetisch zijn beide babies wel verwant, via de vader.

Maar hoe het dan zit bij het gebruik van een min, dat heb ik nog niet door.
Oud 13 december 2010, 13:08   #114
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en waarop baseerde Mohammed zich dan om zelfs maar te denken dat het drinken van moedermelk enig effekt heeft op de genetische afstamming?
Dat zulk huwelijk een effect heeft op genetische afstamming staat nergens noch bevestigend noch ontkennend. Het is gewoon haram = niet toegestaan = verboden. En waarom is niet belangrijk. We kunnen misschien door middel van ervaring of onderzoek te weten komen wat de wijsheid daarachter is, maar misschien ook niet, maar indien niet, dan is er geen reden om te beginnen roepen dat het zomaar zonder reden is verboden verklaard. Indien we één correlatie en/of reden vinden, dan wilt het ook niet zeggen dat deze correlatie en/of reden juist is, en wilt ook niet zeggen dat er geen andere redenen kunnen zijn.
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 13:11   #115
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zulk huwelijk een effect heeft op genetische afstamming staat nergens noch bevestigend noch ontkennend.
Voor zover ik weet.
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 13:16   #116
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In het artikel staat dat ze een bloedtest moesten laten doen in Tunesië vooraleer toestemming werd gegeven. Heeft iemand meer informatie over wat deze bloedtest inhoudt en wat ze bestudeert? Ik veronderstel dat het met de toename van de kans op afwijkingen te maken heeft?
Ja, dat veronderstel ik ook. Al twijfel ik aan hoe goed deze test zal blijken te zijn. Stel dat het een genetisch onderzoek is naar enklele tientallen van de meest voorkomende recessieve genetische afwijkingen (en dat is misschien al wel een overschatting) dan heb je er nog op duizenden niet getest. Een positieve screening geeft je een lagere kans op afwijkingen door inteelt, maar hoeveel lager...
Oud 13 december 2010, 14:01   #117
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Heeft screening soms niet meer nadelen dan voordelen??
porpo is offline  
Oud 13 december 2010, 16:21   #118
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft screening soms niet meer nadelen dan voordelen??
Het enige nadeel dat ik ken is dat er misstapjes uit het verleden aan't licht kunnen komen. Zo van't type dat neef en nicht toch geen neef en nicht van elkaar zijn.
Oud 13 december 2010, 19:33   #119
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik lees hier ondertussen het oerconservatief begrip "huwelijk". Geen vrouw die zich in de discussie mengt. Terecht. Wat heeft copuleren met wie je graag ziet te maken met een huwelijk ?
Rudy is offline  
Oud 13 december 2010, 19:57   #120
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik lees hier ondertussen het oerconservatief begrip "huwelijk". Geen vrouw die zich in de discussie mengt. Terecht. Wat heeft copuleren met wie je graag ziet te maken met een huwelijk ?
Dulleme, je hebt gelijk.
Wat nageslacht verwekken met een huwelijk te maken heeft, is me ook onduidelijk.

Maar het hele punt is dat er binnen bepaalde bevolkingsgroepen een stijgende lijn is van huwelijken en bijhorend nageslacht ,waarbij de huwelijkspartners redelijk nauwe bloedbanden hebben. Met de nodige nadelen erbij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be