Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2010, 19:42   #101
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Je hebt het belangrijkste nog steeds niet beantwoordt, waarom lessen in religie A en niet in B tot & met Z?
In staatsscholen kun je kiezen voor één van de erkende religies.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 19:47   #102
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In de eerste plaats bestaan er geen "ongelovigen" ook atheisten geloven
Bullshit.

Citaat:
men kan immers niet bewijzen dat er iets niet bestaat
Daarom ook rust de bewijslast op de gelovigen, ik ga ook niet uit van het bestaan van een pony met 7 poten die huppelt op Mars. Wil dit zeggen dat ik geloof dat dat beest niet bestaat? Nee, in tegendeel, de vraag is zinloos zonder enige indicaties dat het al dan niet zou kunnen bestaan.

Citaat:
Ik beken dat ik het niet echt weet : tolerantie zonder wedrzijds interesse is een hachelijke zaak : kinderen opvoeden zonder "geloof" is dat in wezen ook:
de moeilijkheid ligt voor de hand. Hoe bekomen we als resultaat "goede gelovigen" in die zin dat ze niet spontaan de wapens opnemen om de rest van de wereld te bekeren ?
Je laatste woord zou je een indicatie moeten geven...
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 20:18   #103
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit.

Daarom ook rust de bewijslast op de gelovigen, ik ga ook niet uit van het bestaan van een pony met 7 poten die huppelt op Mars. Wil dit zeggen dat ik geloof dat dat beest niet bestaat? Nee, in tegendeel, de vraag is zinloos zonder enige indicaties dat het al dan niet zou kunnen bestaan.

Je laatste woord zou je een indicatie moeten geven...

Ergens klopt het wel , gelovigen denken dat ze de waarheid in pacht hebben net zoals atheisten .... niets is echter bewezen . De mens kan ook niet alles weten , het besef dat er na het einde 'de dood' niets meer is is voor sommigen zo angstwekkend dat ze liever gaan geloven in een god . Voor mij zijn er veel dingen die de mens niet kan begrijpen , bvb de ruimte die oneindig is ... ik kan dan ook geen stelling innemen of er al dan niet iets is na de dood. Wat ik wel durf te zeggen is dat de huidige religie's niet bewezen zijn en absurd zijn in mijn ogen ... het onstaan van de mens bvb uit religieus oogpunt is voor mij al een groot bewijs dat zij er volledig naastzitten alsook het volgen van al hun debiele regeltjes , taboe's en rituelen .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 20:21   #104
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
In staatsscholen kun je kiezen voor één van de erkende religies.
Meer dan dat. In het GO kan je ook kiezen voor erkende levensbeschouwingen. In het GO wordt van je niet verwacht gelovig te zijn. gelukkig maar.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 20:25   #105
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ergens klopt het wel , gelovigen denken dat ze de waarheid in pacht hebben net zoals atheisten .... niets is echter bewezen . De mens kan ook niet alles weten , het besef dat er na het einde 'de dood' niets meer is is voor sommigen zo angstwekkend dat ze liever gaan geloven in een god . Voor mij zijn er veel dingen die de mens niet kan begrijpen , bvb de ruimte die oneindig is ... ik kan dan ook geen stelling innemen of er al dan niet iets is na de dood. Wat ik wel durf te zeggen is dat de huidige religie's niet bewezen zijn en absurd zijn in mijn ogen ... het onstaan van de mens bvb uit religieus oogpunt is voor mij al een groot bewijs dat zij er volledig naastzitten alsook het volgen van al hun debiele regeltjes , taboe's en rituelen .
Religies moeten vooral niets kunnen bewijzen. Anders is het geen religie meer. Gelovigen kunnen niets bewijzen. Ze geloven gewoon.
Je kan hoogstens onder de indruk zijn, zoals je zegt, van de oneindigheid, de natuur, het onverklaarbare.
Gelovigen kunnen gelukkige mensen zijn, zolang ze in het hiernamaals kunnen en mogen geloven, anders is het voor hen om zeep.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 20:27   #106
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Meer dan dat. In het GO kan je ook kiezen voor erkende levensbeschouwingen. In het GO wordt van je niet verwacht gelovig te zijn. gelukkig maar.

Ik denk dat het beter zou zijn dat de uren bvb inde school hier bij mij 3 uur godsdienst vervangen worden door +1 uur geschiedenis en +2 uur sport . Geloof hoort niet thuis op een school , een kind hoort niet geindoctrineert te worden , voor mij is dit ontoelaatbaar in een moderne samenleving . Het is niet omdat een sekte die groot is geworden door onderdrukking , oorlog , rooftochten , indoctrinatie enz .... er nu nog is dat ze daarom legitiem zijn .
Oud 14 december 2010, 20:32   #107
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Religies moeten vooral niets kunnen bewijzen. Anders is het geen religie meer. Gelovigen kunnen niets bewijzen. Ze geloven gewoon.
Je kan hoogstens onder de indruk zijn, zoals je zegt, van de oneindigheid, de natuur, het onverklaarbare.
Gelovigen kunnen gelukkige mensen zijn, zolang ze in het hiernamaals kunnen en mogen geloven, anders is het voor hen om zeep.

Idd , van mij mogen ze geloven wat ze willen zelfs in 7 benige pony's , maar dit wil niet zeggen dat onze samenleving ze moet financieren en dat er scholen moeten zijn waar deze godsdienstlessen verplicht zijn ....
Oud 14 december 2010, 20:37   #108
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien gelovigen niet kunnen bewijzen dat wat ze geloven klopt, hebben ze ook geen poot op op te staan om mensen die in andere zaken geloven, of niet geloven of niet leven volgens de regeltjes van hun geloof te veroordelen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 20:40   #109
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Aangezien gelovigen niet kunnen bewijzen dat wat ze geloven klopt, hebben ze ook geen poot op op te staan om mensen die in andere zaken geloven, of niet geloven of niet leven volgens de regeltjes van hun geloof te veroordelen.
Jawel, de wet en de UVRM.
Oud 14 december 2010, 20:44   #110
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

De wetten die zij maken zijn in mijn ogen niet legitiem .... en stuiten nu net tegen de UVRM .
Oud 14 december 2010, 20:46   #111
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De wetten die zij maken zijn in mijn ogen niet legitiem .... en stuiten nu net tegen de UVRM .
Waar staat er iets over homoseksualiteit in de UVRM?
Oud 14 december 2010, 20:47   #112
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Gek dat je er zelf over begint , je geeft me de pap in de mond .
Oud 14 december 2010, 20:48   #113
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Gek dat je er zelf over begint , je geeft me de pap in de mond .
Welk artikel?
Oud 14 december 2010, 20:48   #114
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ergens klopt het wel , gelovigen denken dat ze de waarheid in pacht hebben net zoals atheisten ....
Ik weet niet of god bestaat, ik heb er geen enkel bewijs noch argument voor om aan te nemen dat ie al dan niet bestaat, laat staan dat ik zou weten welke god de echte is en welke fictief is.

De vraag 'bestaat god?' is dan ook zinloos voor mij.

Dat is géén geloof, dat is een standpunt.

Citaat:
niets is echter bewezen .
Bingo.

Citaat:
De mens kan ook niet alles weten , het besef dat er na het einde 'de dood' niets meer is is voor sommigen zo angstwekkend dat ze liever gaan geloven in een god .
Angst is een slechte raadgever.

Citaat:
Voor mij zijn er veel dingen die de mens niet kan begrijpen , bvb de ruimte die oneindig is ... ik kan dan ook geen stelling innemen of er al dan niet iets is na de dood. Wat ik wel durf te zeggen is dat de huidige religie's niet bewezen zijn en absurd zijn in mijn ogen ... het onstaan van de mens bvb uit religieus oogpunt is voor mij al een groot bewijs dat zij er volledig naastzitten alsook het volgen van al hun debiele regeltjes , taboe's en rituelen .
Ik kan wél een stelling innemen wat betreft leven na de dood, al onze kennis sluit dit namelijk uit, we weten waar onze persoonlijkheid & herinneringen opgeslagen worden, we weten wat er gebeurd als we dit orgaan beschadigen, en ergo weten we ook wat er gebeurd als dit orgaan er de brui aangeeft.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 14 december 2010 om 20:51.
Oud 14 december 2010, 20:53   #115
Amon_Re

Standaard

Citaat:
De wet & UVRM verbieden het expliciet om mensen te veroordelen voor hun overtuigingen.
Oud 14 december 2010, 20:56   #116
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Het gelijkheidsprincipe gespecificeerd in de UVRM verzekerd homo's van gelijke rechten.
Oud 14 december 2010, 20:58   #117
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gelijkheidsprincipe gespecificeerd in de UVRM verzekerd homo's van gelijke rechten.
Welke gelijke rechten. De huidige samenleving geeft extra rechten.
Oud 14 december 2010, 21:01   #118
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Welke gelijke rechten. De huidige samenleving geeft extra rechten.
Ah? En welke extra rechten zijn dat dan? Nu ben ik eens benieuwd zie
Oud 14 december 2010, 21:06   #119
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In de eerste plaats bestaan er geen "ongelovigen" ook atheisten geloven (....)
Citaat:
Bullshit.
Nee, het is geen zever, maar waarheid. Iedereen gelooft. Mensen geloven in ('god' (=een bepaald antwoord) is niet), mensen geloven allemaal in een god; god is het antwoord op een bepaalde vraag en iedereen heeft er een antwoord op deze vraag, ook "ik weet het niet" is een antwoord dat verder gebaseerd is op een geloof in kennis (bron en waarde).

Jij gelooft ook in "dit is objectief" en "dit is niet objectief", en dan niet zomaar een geloof, maar een blind geloof zonder geen enkel rechtvaardiging.

Laatst gewijzigd door porpo : 14 december 2010 om 21:07.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 21:09   #120
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk artikel?
http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/L...spx?LangID=dut

Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.

(Holebi's zijn mensen, dus worden ze ook vrij, gelijk in waardigheid en rechten geboren)
Artikel 2
Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.

Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.

Alle rechten gelden voor alle mensen, dus ook voor holebi's.

Artikel 16
1.Zonder enige beperking op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten. Zij hebben gelijke rechten wat het huwelijk betreft, tijdens het huwelijk en bij de ontbinding ervan.
2.Een huwelijk kan slechts worden gesloten met de vrije en volledige toestemming van de aanstaande echtgenoten.
3.Het gezin is de natuurlijke en fundamentele groepseenheid van de maatschappij en heeft recht op bescherming door de maatschappij en de Staat.

Holebi's mogen dus huwen, holebigezinnen hebben recht op bescherming door maatschappij en Staat.

Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.

Holebi's mogen dus niet onvrijwillig aan de katholieke regels worden onderworpen.

Artikel 30
Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, ten doel hebben.

De godsdienstvrijheid van de katholieken kan dus niet gebruikt worden om het huwelijksrecht van holebi's ongedaan te maken, aangezien beide rechten in de UVRM zijn opgenomen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 14 december 2010 om 21:10.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be