Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 23:30   #101
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij deze nodig ik u uit morgen naar de Hemelstraat in Antwerpen te komen (ik zal er ook zijn, samen met m'n gezin).

En vertel me dan nog eens dat u niemand minder dan dertig heb gezien... Of anders gezegd: u zult dan tot de conclusie moeten komen dat de gemiddelde leeftijd - rekening houdend met de talrijke kinderen van de jonge gezinnen - ergens onder de dertig ligt.

Dus, bij deze, nogmaals, Hemelstraat om 10.00u.
De klassieke kerk is een rusthuis geworden
Sektarische afsplitsingen of sekten staan wel nog bekend om hun 'jong' doelpubliek..meestal is dit wel landelijk beperkt tot een handjevol volgelingen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:33   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik vraag mij af of een groot deel van de Vlaamse katholieken in naam nog echt in God geloofd. Vele mensen zijn helaas katholiek in naam, niet in daad. En daarom hebben ze ook geen recht van spreken. Ze worden gedoopt, krijgen de communie, worden gevormd en worden kerkelijk begraven, maar vaak is het dezer dagen niets meer dan dat.
Vroeger bestond er natuurlijk ook een dergelijke groep. Dat is trouwens van alle tijden: niet iedereen beleeft het geloof met eenzelfde intensiteit. De Kerk is daar in het verleden altijd mild mee omgesprongen.

Het verschil tussen nu en toen is evenwel dat er nu allerlei dwaalleren verkondigd worden onder de mantel van het katholicisme. Vroeger hadden de dwaalleraren de eerlijkheid te breken met de Kerk of greep de Kerk zelf in en verklaarde hun leringen tot dwalingen. Nu echter nestelen dwaalleraren zich diep in het katholiek weefsel en tasten het geheel van binnen uit aan. Groepen als bijvoorbeeld de Liergemeenschappen mogen dan wel beweren dat ze katholiek zijn, door en in wat zij doen, laten ze evenwel zien dat ze heel ver afgeweken zijn van de katholiciteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:37   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De klassieke kerk is een rusthuis geworden
Sektarische afsplitsingen of sekten staan wel nog bekend om hun 'jong' doelpubliek..meestal is dit wel landelijk beperkt tot een handjevol volgelingen..
Ik denk dat u eens dringend naar bijvoorbeeld Saint Nicholas de Chardonnet in Parijs moet gaan. Eens een hele zondag meemaken rond die kerk. Kom mij dan nog eens vertellen dat het slechts om "een handjevol volgelingen" gaat.

Niet voor niets beseft de huidige paus dat. Daarom ook zijn pogingen om de traditionele groepen weer binnen het canoniek weefsel van de Kerk te brengen. Hij weet als geen ander dat daar de toekomst ligt voor de Kerk, nl. in de terugkeer naar zijn waarachtige katholiciteit. Niet in de niewlichterij sedert Vaticanum II die alleen maar slechte vruchten heeft voortgebracht. Er is enige jaren geleden een sociologisch onderzoek gevoerd over de praktizerende katholieken in Frankrijk. Een van die conclusies was dat binnen x-aantal jaren de overgrote meerderheid van de praktizerende katholieken te vinden zal zijn in de traditionalistische milieus, ook al omdat er daar juist heel veel jeugd te vinden valt.
Oud 8 januari 2011, 23:40   #104
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eens dringend naar bijvoorbeeld Saint Nicholas de Chardonnet in Parijs moet gaan. Eens een hele zondag meemaken rond die kerk. Kom mij dan nog eens vertellen dat het slechts om "een handjevol volgelingen" gaat.

Niet voor niets beseft de huidige paus dat. Daarom ook zijn pogingen om de traditionele groepen weer binnen het canoniek weefsel van de Kerk te brengen. Hij weet als geen ander dat daar de toekomst ligt voor de Kerk, nl. in de terugkeer naar zijn waarachtige katholiciteit. Niet in de niewlichterij sedert Vaticanum II die alleen maar slechte vruchten heeft voortgebracht. Er is enige jaren geleden een sociologisch onderzoek gevoerd over de praktizerende katholieken in Frankrijk. Een van die conclusies was dat binnen x-aantal jaren de overgrote meerderheid van de praktizerende katholieken te vinden zal zijn in de traditionalistische milieus, ook al omdat er daar juist heel veel jeugd te vinden valt.
Het feit dat ik al 800 km moet rijden om een grote samenscholing te zien zegt genoeg..geef eens de Belgische cijfers..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:42   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het feit dat ik al 800 km moet rijden om een grote samenscholing te zien zegt genoeg..geef eens de Belgische cijfers..
Cijfers?

Ok, stop uw hoofd eens binnen in de Hemelstraat in Antwerpen. Of in Sint Jozef in Brussel.

Dat u inderdaad onderweg zult moeten, is het gevolg van de crisis in de Kerk.
Oud 8 januari 2011, 23:42   #106
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af of een groot deel van de Vlaamse katholieken in naam nog echt in God geloofd. Vele mensen zijn helaas katholiek in naam, niet in daad. En daarom hebben ze ook geen recht van spreken. Ze worden gedoopt, krijgen de communie, worden gevormd en worden kerkelijk begraven, maar vaak is het dezer dagen niets meer dan dat.
Zou Verschaeve ook d-t fouten gescheven hebben?

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2011 om 23:43.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:43   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zou Verschaeve ook d-t fouten gescheven hebben?
Zou best kunnen. Iedereen is wel eens onoplettend, maar eens te meer bewijst u dat u niets aan te brengen heeft in deze discussie.
Oud 8 januari 2011, 23:46   #108
filosoof
Banneling

Standaard Katholieke Vlamingen vinden Léonard ongeschikt

Citaat:
Zou best kunnen. Iedereen is wel eens onoplettend, maar eens te meer bewijst u dat u niets aan te brengen heeft in deze discussie.
Idd: ik vind die Léonard best geschikt :
Nog 10 jaar Léonard en de RKK kan opdoeken hier.
Oud 8 januari 2011, 23:49   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd: ik vind die Léonard best geschikt :
Nog 10 jaar Léonard en de RKK kan opdoeken hier.
Wees gerust, nog tien jaar en de katholieke Kerk staat er heel wat beter voor dan al die jaren onder Danneels. Dat geef ik u ieder geval op een blaadje. Ik heb immers gezien wat mgr. Léonard in Namen allemaal uit de grond heeft gestampt (in weerwil van een grote vijandigheid bij een deel van de Namense clerus) en wat hij allemaal heeft gedaan voor een aantal conservatieve groepen (o.m. in Vlaanderen).
Oud 9 januari 2011, 14:16   #110
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees gerust, nog tien jaar en de katholieke Kerk staat er heel wat beter voor dan al die jaren onder Danneels. Dat geef ik u ieder geval op een blaadje. Ik heb immers gezien wat mgr. Léonard in Namen allemaal uit de grond heeft gestampt (in weerwil van een grote vijandigheid bij een deel van de Namense clerus) en wat hij allemaal heeft gedaan voor een aantal conservatieve groepen (o.m. in Vlaanderen).
Toch zou ik nog niet te hard juichen. Hij is veel toleranter tegenover conservatieven, maar 'broederschap Saint Pierre' vind hij te 'extreem en ongenuanceerd', om mgr. Léonard te citeren.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 16:56   #111
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Toch zou ik nog niet te hard juichen. Hij is veel toleranter tegenover conservatieven, maar 'broederschap Saint Pierre' vind hij te 'extreem en ongenuanceerd', om mgr. Léonard te citeren.
Nochtans gaat de aartsbisschop op 30 januari een pontificale hoogmis in de buitengewone romeinse ritus opdragen in de Parochie der Minimen te Brussel.

Toch wel een teken van erkenning:

http://www.fssp.be/index_nl.html

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 17:36   #112
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans gaat de aartsbisschop op 30 januari een pontificale hoogmis in de buitengewone romeinse ritus opdragen in de Parochie der Minimen te Brussel.

Toch wel een teken van erkenning:

http://www.fssp.be/index_nl.html
Om hen een plezier te doen. Althans, dat zei hij tegen mij.
Oud 9 januari 2011, 17:36   #113
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees gerust, nog tien jaar en de katholieke Kerk staat er heel wat beter voor dan al die jaren onder Danneels.
Tegen 2016 zijn kerken leeg voor zondagsmis
Oud 9 januari 2011, 17:38   #114
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Goed, dan is het gedaan met de modernistische dictatuur. Volgens een voorspelling, niet zeker of ik die kan vertrouwen, zouden in 2017 de donkerste 100 jaren van de Kerk voorbij zijn.
Oud 9 januari 2011, 18:17   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed, dan is het gedaan met de modernistische dictatuur. Volgens een voorspelling, niet zeker of ik die kan vertrouwen, zouden in 2017 de donkerste 100 jaren van de Kerk voorbij zijn.
Zijn er dan 'lichtjaren' geweest voor de kerk? Zo ja, kunt u me deze jaren dan ook aanwijzen of situeren in de tijd?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 18:50   #116
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zijn er dan 'lichtjaren' geweest voor de kerk? Zo ja, kunt u me deze jaren dan ook aanwijzen of situeren in de tijd?
1917 tot 2017.
Oud 10 januari 2011, 00:12   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om hen een plezier te doen. Althans, dat zei hij tegen mij.
Wat zijn redenen ook moge zijn, hij doet het. Danneels zou dit nooit gedaan hebben. In zijn laatste boek - een soort uitgewerkt interview - trekt Danneels trouwens, nog eens, van leer tegen de Tridentijnse mis. Volgens Danneels is er in België daar totaal geen behoefte aan.

Dan toch nog liever mgr. Léonard.
Oud 10 januari 2011, 00:14   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Inderdaad, al die parochies met hun prietpraatliturgie zullen leeg zijn. Dat is de onvermijdelijke 'vrucht' van al die modernistische vernieuwingen die ze onder het vaandel van Vaticanum II hebben binnengebracht.
Oud 10 januari 2011, 17:24   #119
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zijn redenen ook moge zijn, hij doet het. Danneels zou dit nooit gedaan hebben. In zijn laatste boek - een soort uitgewerkt interview - trekt Danneels trouwens, nog eens, van leer tegen de Tridentijnse mis. Volgens Danneels is er in België daar totaal geen behoefte aan.

Dan toch nog liever mgr. Léonard.
Zeker, zonder twijfel liever mgr. Léonard. Danneels was een ramp, maar als ik enkele oudere leden van mijn familie mag geloven, was Suenens nog erger.
Oud 10 januari 2011, 17:54   #120
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Is er tegenwoordig licht in de catacombes?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be