Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af
Ja 37 72,55%
Nee 11 21,57%
anders omschrijf 3 5,88%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2011, 16:17   #101
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Frequenties van wekelijkse misgang, doopsel, begrafenissen en huwelijken (word doc) met bronvermelding. Maar een beetje logisch denken zou geen kwaad kunnen . Zelfs de meest verstokte katholiek moet toegeven dat al die rituelen aan het dalen zijn.

Een recenter Nederlands onderzoek over kerkgang
Met dank

Ik ontkende dan ook niet de rituelen daalden, ik weigerde enkel mee te stappen in de subjectieve woorden van Zipper.

In ieder geval vind ik de cijfers niet zo verontrustend dat de 600 miljoen euro niet meer verantwoordbaar is; maar ik zou er niets op tegen hebben zou er eens een onderzoek gedaan worden waar al dat geld naartoe gaat.

Bijvoorbeeld zoals mensen eerder aanhaalden: dat geld van een begrafenis, gaat die naar de priester? Gaat een deel naar de staat (BTW bvb.) ? En hoeveel blijft er netto over voor de priester?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 16:20   #102
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Met dank

Ik ontkende dan ook niet de rituelen daalden, ik weigerde enkel mee te stappen in de subjectieve woorden van Zipper.

In ieder geval vind ik de cijfers niet zo verontrustend dat de 600 miljoen euro niet meer verantwoordbaar is; maar ik zou er niets op tegen hebben zou er eens een onderzoek gedaan worden waar al dat geld naartoe gaat.

Bijvoorbeeld zoals mensen eerder aanhaalden: dat geld van een begrafenis, gaat die naar de priester? Gaat een deel naar de staat (BTW bvb.) ? En hoeveel blijft er netto over voor de priester?
Onnodige vragen, gezien de zware subsidies van 600.000.000 €, is daarbovenop 300€ vragen voor een begrafenis/huwelijk pure diefstal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 16:27   #103
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Onnodige vragen, gezien de zware subsidies van 600.000.000 €, is daarbovenop 300€ vragen voor een begrafenis/huwelijk pure diefstal.
Ontken je nu dat een begrafenis organiseren geld kost voor een priester? Of moet hij begrafenissen inschrijven in de begroting van de kerkfabriek? Of waar moet het geld vandaan komen?

Het WK organiseren zou ook onnoemelijk veel geld gekost hebben, maar denk je dat je gratis zou binnengeraakt zijn zou het hier georganiseerd worden?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 7 januari 2011 om 16:28.
Oud 7 januari 2011, 16:40   #104
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo vernam ik dat de Belgische bisdommen jaarlijks rond de 125.000 euro afdragen aan Rome.”
bron http://asp.gva.be/dossiers/-k/geldkerk/dossier.asp

Van ons belastinggeld ??...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 16:42   #105
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ontken je nu dat een begrafenis organiseren geld kost voor een priester? Of moet hij begrafenissen inschrijven in de begroting van de kerkfabriek? Of waar moet het geld vandaan komen?

Het WK organiseren zou ook onnoemelijk veel geld gekost hebben, maar denk je dat je gratis zou binnengeraakt zijn zou het hier georganiseerd worden?
Begrafenissen behoren tot de normale werkzaamheden van priesters, dus volmondig ja. En de vraag stellen waar het geld vandaan moet komen, als je 600miljoen € jaarlijks opstrijkt om 10% vd bevolking te bedienen, maakt mij lichtjes misselijk.
En ik ben geen voorstander om hier een WK te organiseren.

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 17:27   #106
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Begrafenissen behoren tot de normale werkzaamheden van priesters, dus volmondig ja. En de vraag stellen waar het geld vandaan moet komen, als je 600miljoen € jaarlijks opstrijkt om 10% vd bevolking te bedienen, maakt mij lichtjes misselijk.
En ik ben geen voorstander om hier een WK te organiseren.
Ik ben ook geen voorstander van een WK hier, en toch had ik er mee voor moeten betalen met belastinggeld. En toch hadden supporters die er naartoe gingen inkomgeld moeten betalen.

En ofdat die kost nu 600, 100, of 2000 miljoen euro per jaar was, als die begrafenissen, huwelijken en doopsels niet mee begroot zijn, dan moet die meerkost ergens vandaan komen. En bij elk van die bedragen zou jij gezegd hebben dat het teveel was, ongeacht welk bedrag, ongeacht of die kost van de rituelen nu mee begroot zouden zijn of niet.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 17:42   #107
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ook geen voorstander van een WK hier, en toch had ik er mee voor moeten betalen met belastinggeld. En toch hadden supporters die er naartoe gingen inkomgeld moeten betalen.

En ofdat die kost nu 600, 100, of 2000 miljoen euro per jaar was, als die begrafenissen, huwelijken en doopsels niet mee begroot zijn, dan moet die meerkost ergens vandaan komen. En bij elk van die bedragen zou jij gezegd hebben dat het teveel was, ongeacht welk bedrag, ongeacht of die kost van de rituelen nu mee begroot zouden zijn of niet.

Niet enkel die bijdragen aan de RKK zijn fout er is hier wel meer ziek in dit land maar daar gaat deze draad niet over .
Oud 7 januari 2011, 19:34   #108
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Volgens de site waarnaar u verwijst, zou een beginnend pastoor jaarlijks dus 16.672 € verdienen. Dat betekent dus 1389.58 € per maand of een slordige 56.041 vroeger Belgische franken per maand. Indien dit bedrag een bruto-bedrag is (wat ik vermoed), is dat toch geen al te hoge wedde.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 19:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:37   #109
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens de site waarnaar u verwijst, zou een beginnend pastoor jaarlijks dus 16.672 € verdienen. Dat betekent dus 1389.58 € per maand of een slordige 56.041 vroeger Belgische franken per maand. Indien dit bedrag een bruto-bedrag is (wat ik vermoed), is dat toch geen al te hoge wedde.
Daar spreek ik mij niet over uit. Maar 600.000.000 €/jaar om 10% vd bevolking te bedienen, is ruimschoots overdreven. En dan durven ze nog om en bij de 300€ extra vragen aan de mensen voor een begrafenis.

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 19:40   #110
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar spreek ik mij niet over uit. Maar 600.000.000 €/jaar om 10% vd bevolking te bedienen, is ruimschoots overdreven. En dan durven ze nog om en bij de 300€ extra vragen aan de mensen voor een begrafenis.
De 10% van de bevolking is al een achterhaald cijfer, in die vorige link liet bvb. 50% van de mensen zich kerkelijk begraven. Of ga je dat vanaf nu allemaal in 1 kerk laten doen in Brussel om de efficiëntie te verhogen?

En zolang we niet weten waar die 300€ naartoe gaat, kan je geen besluit trekken of die 300€ te veel is of niet.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 19:42   #111
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Nog eens , het gaat hem over het totaalplaatje .
Oud 7 januari 2011, 19:43   #112
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De 10% van de bevolking is al een achterhaald cijfer, in die vorige link liet bvb. 50% van de mensen zich kerkelijk begraven. Of ga je dat vanaf nu allemaal in 1 kerk laten doen in Brussel om de efficiëntie te verhogen?

En zolang we niet weten waar die 300€ naartoe gaat, kan je geen besluit trekken of die 300€ te veel is of niet.
Met 600.000.000€ aan dotatie mag dat gewoon niet bijgevraagd worden.

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 19:45   #113
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iemand hiervoor in deze topic zei dat als ze een extra parochie erbij nemen, ze 50% extra loon krijgen. Pakweg 2000€ bruto lijkt mij wel genoeg, zeker omdat de meeste priesters in een parochiaal huis van de gemeente wonen (ook al heb ik geen idee of die daar huur voor moeten betalen of niet).

Trouwens, de priesters in mijn streek leven vrij sober en schenken het geldt dat zij over hebben aan arme parochianen die niet rond komen. In de krant na het uitbarsten van de zaak Vangheluwe stond dat deze dat ook deed. In de veronderstelling dat de meeste priesters armen helpen, zal inbinden op het loon van hen dus betekenen dat er iets meer hulpbehoevenden gaan zijn. En het is helemaal niet zeker dat het uitgespaarde geld van de kerk naar hulporganisaties zal gaan

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 19:46   #114
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met 600.000.000€ aan dotatie mag dat gewoon niet bijgevraagd worden.
Je negeert het feit dat die meerkost niet begroot is in die 600 miljoen.

Een museum mag je toch ook niet gratis binnen?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 19:51   #115
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je negeert het feit dat die meerkost niet begroot is in die 600 miljoen.

Een museum mag je toch ook niet gratis binnen?
Ja, je kan zo begroten zo hoog als je wil. Ik persoonlijk vind die 600miljoen € nog ruimschoots veel teveel voor zo weinig volk. Ze moeten hun "begroting" maar schikken naar hetgeen ze krijgen.
Benieuwd hoe ze het gaan klaarspelen, als hier ooit een financieringssysteem zou komen als in Duitsland.

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 19:54   #116
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, je kan zo begroten zo hoog als je wil. Ik persoonlijk vind die 600miljoen € nog ruimschoots veel teveel voor zo weinig volk. Ze moeten hun "begroting" maar schikken naar hetgeen ze krijgen.
Benieuwd hoe ze het gaan klaarspelen, als hier ooit een financieringssysteem zou komen als in Duitsland.
Aangezien het in Duitsland kan, zal het hier ook wel kunnen. Natuurlijk moeten ze zich maar schikken naar hetgeen ze krijgen, maar dat doen ze nu ook al.

Krijgen ze in Duitsland zoveel minder (geëxtrapoleerd op hun bevolkingsaantal) ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 20:08   #117
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand hiervoor in deze topic zei dat als ze een extra parochie erbij nemen, ze 50% extra loon krijgen. Pakweg 2000€ bruto lijkt mij wel genoeg, zeker omdat de meeste priesters in een parochiaal huis van de gemeente wonen (ook al heb ik geen idee of die daar huur voor moeten betalen of niet).

Trouwens, de priesters in mijn streek leven vrij sober en schenken het geldt dat zij over hebben aan arme parochianen die niet rond komen. In de krant na het uitbarsten van de zaak Vangheluwe stond dat deze dat ook deed. In de veronderstelling dat de meeste priesters armen helpen, zal inbinden op het loon van hen dus betekenen dat er iets meer hulpbehoevenden gaan zijn. En het is helemaal niet zeker dat het uitgespaarde geld van de kerk naar hulporganisaties zal gaan
Als dat waar is. Maar de wedde op zichzelf van een pastoor, is toch maar op het randje en het kantje. Niets te veel in ieder geval. Eerder te weinig. Of ze daar nu nog extra's bij krijgen, ja dat weet ik niet.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 20:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 20:15   #118
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien het in Duitsland kan, zal het hier ook wel kunnen. Natuurlijk moeten ze zich maar schikken naar hetgeen ze krijgen, maar dat doen ze nu ook al.
nee, vermits ze extra's aanrekenen voor huwelijken en begrafenissen

Citaat:
Krijgen ze in Duitsland zoveel minder (geëxtrapoleerd op hun bevolkingsaantal) ?
geëxtrapoleerd op het aantal gelovigen die (via de belastingsbrief) een bedrag al dan niet afstaan aan de kerk (of een andere ideologische instelling)

http://de.wikipedia.org/wiki/Kirchensteuer_(Deutschland)

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 7 januari 2011 om 20:37.
Oud 7 januari 2011, 20:22   #119
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
nee, vermits ze extra's aanrekenen voor huwelijken en begrafenissen

geëxtrapoleerd op het aantal gelovigen die (via de belastingsbrief) een bedrag al dan niet afstaan aan de kerk (of een andere ideologische instelling)
Bij het verlenen van een dienst wordt binnenin elk bedrijf geld gevraagd, dat staat los van de subsidies.

Hoeveel krijgt de kerk in Duitsland?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 20:26   #120
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij het verlenen van een dienst wordt binnenin elk bedrijf geld gevraagd, dat staat los van de subsidies.
dan vraag ik mij af wat er met die 600miljoen gebeurt.

Citaat:
Hoeveel krijgt de kerk in Duitsland?
Ik weet niet hoe katholiek Duitsland nog is.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 7 januari 2011 om 20:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be