Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2011, 19:29   #101
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geproduceerd en verzonden vanuit voornamelijk vrijhavens.
En een vrijhaven is ? ; http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijhaven
Oud 9 februari 2011, 20:13   #102
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Anders moet je mijn posts gewoon niet meer lezen. Ik begin het namelijk alweer zeer beu te worden dat je me als speldenprik-poppetje gebruikt door je gebruikelijke eh ... we zullen het maar 'eerste-lijns-technieken' noemen zeker? (Bv. me allerlei woorden in de mond te leggen, te doen alsof je mijn standpunt echt niet begrijpt, doen alsof ik achterlijk ben door hier dingen neer te schrijven die kleuters weten en die je neerschrijft alsof je ervan uitgaat dat het nieuws voor me is, ...).
Als het u niet aanstaat kan het een idee zijn om geen discussie met me aan te gaan eh.
Oud 9 februari 2011, 20:41   #103
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
uit uw eigen link, zwanzer:

Citaat:
Steeds meer geneesmiddelen op de zwarte markt verkocht
tinternet dus
Citaat:
apotheker kan zijn licencie kwijtspelen als hij namaakmedicijnen verkocht
Citaat:
Belgie groot voorbeeld op gebied van controle
en uw link dateert al van 3 jaar geleden
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 21:07   #104
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik blijf het vreemd vinden dat hier bijna niemand het gerechtvaardigd zou vinden dat je met een baby met 41,5° koorts naar de spoed zou gaan, terwijl het ziekenhuis in kwestie zelf zegt dat ze bij die temperatuur het kind opnemen.
Ieder zijn job deftig uitvoerend huisarts verwijst bij zo'n temperatuur onmiddellijk naar de spoedafdeling om zo snel mogelijk een pediater bij die baby's/kinderen te krijgen.

Zo'n hoge koortsen zijn voor zo'n kleine baby's wel degelijk dodelijk. En van al de ziekenhuizen die ik nu al meegemaakt heb in mijn leven, zijn ze allemaal tot opname overgegaan vanaf 40° koorts bij kinderen.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 9 februari 2011 om 21:11.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 21:15   #105
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht

Zo'n hoge koortsen zijn voor zo'n kleine baby's wel degelijk dodelijk.
Oei! Dan is mijn baby al zeker drie keer dood geweest. En telkens weer tot leven gekomen. Een mirakel! Nee, drie mirakels!!
Oud 9 februari 2011, 21:17   #106
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Oei! Dan is mijn baby al zeker drie keer dood geweest. En telkens weer tot leven gekomen. Een mirakel! Nee, drie mirakels!!
Ja, lach het maar weg.
Prijs uzelf gelukkig dat het bij uw kind dan tot hier toe nooit fout is gelopen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 21:43   #107
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ieder zijn job deftig uitvoerend huisarts verwijst bij zo'n temperatuur onmiddellijk naar de spoedafdeling om zo snel mogelijk een pediater bij die baby's/kinderen te krijgen.

Zo'n hoge koortsen zijn voor zo'n kleine baby's wel degelijk dodelijk. En van al de ziekenhuizen die ik nu al meegemaakt heb in mijn leven, zijn ze allemaal tot opname overgegaan vanaf 40° koorts bij kinderen.
Dat is volgens mij ook de gehanteerde richtlijn hoor.
Daarom dat ik denk dat dit verhaal echt met ogen en haken aan mekaar hangt (niet opgenomen in twee ziekenhuize bij objectieve vaststelling van zo'n hoge T°C)
Oud 9 februari 2011, 22:02   #108
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nidstang Bekijk bericht
Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Waar hebben ze een dokter opgedoken die en geen Nederlands spreekt en geen Frans?
Omdat er geen volwaardige F of N is die op de spoedafdeling wilt werken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 22:27   #109
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, soms is dat het geval. En eigenlijk is dat maar logisch ook. Niet-levensbedreigende gevallen of gevallen die geen dringende medische hulp nodig hebben moeten eigenlijk gewoon niet op een spoed zijn. Ze ondermijnen de werking van de hele dienst en het idee erachter.
Voor een grieperig gevoel of een verstuikte enkel gaat men idd best naar de huisdokter.
Voor een baby in een acute koortstoestand, liggen de zaken net iets anders, zeker op een vrijdagavond en wanneer de dokter van wacht 2 gemeenten verder woont.
dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen en een ritje naar de spoed is dan zeker geen overbodige luxe.

Citaat:
Voil�*. Ik kan het niet meer met je eens zijn (zoals ik al verwachtte ), Diego Raga.
Grazie Groentje.

Citaat:
Zelf heb ik ook heel wat vrienden en kennissen die actief zijn in de medische sector, gaande van geneesheren over verpleegkundigen, ambulanciers en para-medici.
Allen hebben ze daarover verhalen die dezelfde lijn aangeven en telkens dezelfde problemen aankaarten, ongeveer degene die jij daar schetst. Maar ook de gevallen �* la (in slecht NL): "dokter moet naar mijn ruk kijken, doet al drie weken zeer, heel lastik". (...) Als patiënt geholpen wordt is het relevant om te weten welk werk hij doet (en of dit samenhangt met het probleem). Steevast wordt er dan geantwoord "werke? ikke ni werke meneer. Ikke ganse dag thuis blijve en veel wandele." (Daarmee ook aangevend dat ze eigenlijk de ganse dag tijd hadden om naar de huisarts te gaan...).
Je begrijpt, ik hoor veel verhalen die de zorgverstrekkenden frustreren en die ook frustrerend zijn om te horen. :-/
Zo'n mensen terug naar huis sturen kan je niet, want dan heb je ruzie met de hele buurt en mag je hopen dat je niet bedreigd wordt en/of je ziekenhuis niet wordt afgebroken. :-/
Rekening houdend met een permanente onderbezetting bovenop al die aangekaarte problemen, gratuite agressie inbegrepen, verwondert het me dat het verzorgend personeel er niet massaal de brui aan geeft.
Maar dat zijn dan ook meestal mensen (aardse engelen) met een soort roeping en toewijding, waar vele beroepen nog een ferme punt aan kunnen zuigen.

Citaat:
Daar ben ik het ten zéérste mee akkoord! Het is één van de plekken waar zeer scherp en pijnlijk duidelijk wordt tot welke, soms zelfs levensbedreigende, uitwassen het huidige migratiebeleid leidt.
Het failliet ervan is overduidelijk en te danken aan de 'beleidsmakers' van weleer tot nu.
Anders 'n paar van die over het paard getilde ministerkes eens mee laten patrouilleren in de uitgangsbuurten van de grootsteden en tegen een uur of 4 s' nachts in zo'n spoeddienst droppen, net als er zo'n verrijkende bende binnen komt vallen.
Ook hun kinderen zouden eens wat jaartjes in concentratiescholen mogen doorbrengen...

Citaat:
Ja inderdaad, mocht ik mij echt zorgen maken over de toestand van mijn (of een ander) kind en het kind duidelijk zienderogen achteruitgaan, zou ik dat ook doen.
Daarom ook dat ik argwaan heb tegenover het verhaal: hier klopt vanalles niet ... Er zal geen arts ter beschikking geweest zijn omwille van dringende gevallen, maar verpleegkundigen en paramedici lopen op een spoed sowieso toch heen en weer. Die klamp je dan toch gewoon aan als echt objectief duidelijk is dat je kind bij wijze van spreke bijna stervende is ? Deze kunnen dan twee dingen doen: of de mevrouw geruststellen op basis van diezelfde objectieve gegevens, of een dokter erbij halen. Personeel aanspreken kon mevrouw ook doen bij het taalprobleem dat ze had met de dokteres. Er moet toch iemand verstaanbaar kunnen hebben communiceren met die arts?
Wsl zal die moeder ook wel ander personeel aangeklampt hebben, maar gezien die het ook allemaal druk hebben, zullen ze haar wsl steeds verwezen hebben naar de wachtzaal.
En stel dat ze in de gangen iemand vond die haar wilde helpen, dan moet die ook nog kunnen communiceren in de taal van die dokteres.
Voorlopig is het nog wachten op haar identiteit.

Citaat:
Maar het hele verhaal is vooral door een sluier van mist omgeven, vind ik, waarbij bepaalde dingen met haken en ogen aan mekaar hangen en uit verband zijn getrokken als je het mij vraagt.
Toen ik haar bezig hoorde, had ik meer de indruk dat de vrouw voor het eerst een spoed bezocht en geagiteerd was omdat ze zo weinig aandacht kreeg. Sorry. Toen de behandeling dan niet verliep zoals zij dat gewoon was te zien van bij de huisarts, gaf ze er de brui aan
.
Ja ok, er zullen wel elementen zijn, die dit verhaal wat aandikken, maar drie uur wachten met een koortsige en wenende baby en dan gevraagd worden om s' maandags nog eens terug te komen, is voor de moeder wsl wat te veel geworden en is dan aan de grote bellen gaan trekken.

Citaat:
Lol!

Maarja, ik kan niet geloven dat ervaren personeel niet adequaat zal reageren op het moment dat dit duidelijk en objectief nodig is (als in: meer nodig dan voor een andere patiënt) en/of je geen geruststelling zal zoeken bij personeelsleden in geval van twijfel of een verandering in de toestand sinds de triage.
't Jah, we waren er ook niet bij, eh, maar ik denk dat we nog meer gaan horen van dit verhaal, net zoals die mens die vorig jaar in Augustinus (Wilrijk) geopereerd was en een jaar later nog steeds kloeg over buikpijn: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...884610489.htm#

Maak het maar mee... Gelukkig blijkt dit meer uitzondering dan regel te zijn.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 9 februari 2011 om 22:35.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 22:35   #110
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Zoals steeds, blijk je weer meester in het uitspelen van feiten na datum....die keel_ en oorontsteking werd pas in dat andere ziekenhuis vastgesteld... was het nu onkunde van de eerste arts ( waarom niet ook de huisarts ) of niet maakt dan verder niet uit.
Bovendien : een keel_ en oorontsteking kan je terecht 'iets mis' noemen ... maar nog steeds an sich geen acuut gevaar
Als jij het zegt, dokter ...

Citaat:
Ik lees daar maar weinig nieuws in... op het punt na dat ze weigerde antibiotica voor te schrijven... best te begrijpen
Een koortswerend middel hebben ze daar in dat ziekenhuis wsl niet...

Citaat:
Over wat zit gij toch allemaal te zeveren ?
Niemand sprak over leidingwater of wat dan ook
Neuhneuh, natuurlijk niet, :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha:

Dat kan je bv door een koud bad en daarvoor dient een spoed niet echt.
Leidingwater dus.

Citaat:
.... en niemand sprak ook over een badje met 'aangeraden temperatuur'
Neen, dat stond in de medische link die ik meegaf, nl 35 graden.

Citaat:
Het was vrij duidelijk wat ik bedoelde in eerste instantie....jij moest er zo nodig een punt van maken.
Ach, trek het je niet al te veel aan, Praha, ik hou er nu eenmaal van om de puntjes op de i te zetten, zeker waar ze volledig ontbreken, wat soms een leven kan schelen.
Oud 9 februari 2011, 23:26   #111
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
uit uw eigen link, zwanzer:

tinternet dus

en uw link dateert al van 3 jaar geleden
Je zit toch niet in de business?
Mijn eigen link?
Verklaar u...
Oud 10 februari 2011, 00:05   #112
Diego Raga

Standaard

Over medicijnen gesproken: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...suggestie.html
Oud 10 februari 2011, 01:10   #113
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, lach het maar weg.
Prijs uzelf gelukkig dat het bij uw kind dan tot hier toe nooit fout is gelopen.
Neen, integendeel... het wordt niet weggelachen.
Zoals jezelf aangeeft : 'zoiets kan dodelijk zijn'
... het is het dus niet... en da's maar logisch ook.
met 'zoiets kan dodelijk zijn' of met 'bij zo'n temperaturen stuurt men geen kind naar huis' refereert men naar het feit dat zoiets verdomd ernstig te nemen is.
En die ernst ligt in het loutere feit dat 41.5 heel dicht ligt bij een onomkeerbare grens en er dus absolute waakzaamheid ( en ingrijpen ) vereist is.
Maar dat is het dan ook... want die 41.5 op zich betekend in feite juist 'minder' (zoals al uitgelegd) dan bij volwassenen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2011, 20:11   #114
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, lach het maar weg.
Ik probeer alleen te doen inzien hoe absurd het is om paniek m.b.t. gezondheid als basishouding te cultiveren, met de daaruit volgende overconsumptie van medisch advies. Ik ken ook zo vrienden die voor iedere pijntje en iedere koorts boeven de 39° van hun kinderen naar de spoed karren. Ze zijn daar al bekend als ' de familie Paniek die maar tevreden is als ze met een pak antibiotica naar huis kan'. Dat is toch te gek om los te lopen. Nogmaals: als mijn baby 40° koorts heeft en er zijn geen andere zorgwekkende symptomen (lethargie, spasmen, overgeven, coma, ...) dan weet ik uit ervaring dat die koorts zal overgaan. Het is immers de uiting van een perfect normale afweerreactie. Dié onderdrukken is veel erger dan de koorts zelf.
Oud 10 februari 2011, 22:38   #115
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp nog altijd niet hoe ik om middernacht mijn huisarts zou moeten vinden om te zeggen dat m'n baby 41.5 graden koorts maakt ... Tot een uur of zes his dat het antwoordapparaat waarop je een afspraak kan maken om is langs te komen en aanbellen hoeft al helemaal niet want de mens woont er niet .
Op zoek gaan naar de dokter van wacht ? Geraak er maar eens , zeker als het hospitaal vlak achter de hoek is lijkt me dat de best mogelijke oplossing. Mss moet men daar dan ook maar een dokter van wacht hebben of zo, lijkt me al iets handiger dan een speurtocht door een halve stad...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2011, 22:58   #116
Groentje-18

Standaard

[quote=Diego Raga;5289511]Voor een grieperig gevoel of een verstuikte enkel gaat men idd best naar de huisdokter.
Voor een baby in een acute koortstoestand, liggen de zaken net iets anders, zeker op een vrijdagavond en wanneer de dokter van wacht 2 gemeenten verder woont.
dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen en een ritje naar de spoed is dan zeker geen overbodige luxe.[/quote

Absoluut!!

Citaat:
Grazie Groentje.
Je hoeft me daar niet voor te bedanken. Het is gewoon zo.

Citaat:
Rekening houdend met een permanente onderbezetting bovenop al die aangekaarte problemen, gratuite agressie inbegrepen, verwondert het me dat het verzorgend personeel er niet massaal de brui aan geeft.
Maar dat zijn dan ook meestal mensen (aardse engelen) met een soort roeping en toewijding, waar vele beroepen nog een ferme punt aan kunnen zuigen.
Ook absoluut!! (Al weet ik hoe verschrikkelijk het er aan toe kan gaan in de zorgsector en dan misschien vooral op spoed- (en ook andere meer acute) afdelingen, ik ben ook zo eentje met zo'n roeping. Ik weet hoe sterk die is, en daar halen degene die het halen dan uiteindelijk ook hun kracht uit denk ik). (Zelf ben ik het helaas niet geworden, nog steeds grote spijt van en veel zin om daar verandering in te brengen ...)

Een groot probleem is dat minister van gezondheidszorg vaak geen zier te maken hebben met gezondheidszorg... als je niet weet hoe het ergens gaat, in het veld zelf, weet je ook niet waar de grote gebreken en pijnpunten liggen.
Hetzelfde voor ziekenhuizen, die ook meer en meer worden gemanaged door economen ... Cijfers, de rest telt niet meer. Ik kan je daar verhalen over vertellen, waarvan je achterover valt. Deze hebben niéts meer te maken met streven naar een kwaliteitsvolle gezondheidszorg op maat van patiënten, maar alles met puur het streven naar winst en goede rapporten (die uit cijfers bestaan).
Enkele doden zijn dan betere cijfers waard. De toestanden die ik ken en waarvan ik dus zeker weet dat ze dagdagelijkse (absurde) realiteit zijn, spelen zich wel af in buurlanden, maar België zal die trend zeker volgen ...

In van die ziekenhuizen is er voor geneeskunde ook helemaal geen plaats meer, alles is zodanig geprotocoliseerd dat het eigenlijk zelfs niet meer uitmaakt of de arts zelf nog kennis heeft of niet ... Hij moet gewoon de beslissingsbomen volgen.

Citaat:
Het failliet ervan is overduidelijk en te danken aan de 'beleidsmakers' van weleer tot nu.
Anders 'n paar van die over het paard getilde ministerkes eens mee laten patrouilleren in de uitgangsbuurten van de grootsteden en tegen een uur of 4 s' nachts in zo'n spoeddienst droppen, net als er zo'n verrijkende bende binnen komt vallen.
Ook hun kinderen zouden eens wat jaartjes in concentratiescholen mogen doorbrengen...
!!! Absoluut!!!
Daar knelt zeker vaak het schoentje! De meest "tolerante" mensen, komen uit de meest "witte" wijken, gaan naar een elite-school, vertoeven uitsluitend in de betere (uitgaans)buurten, waar zwarten overigens buitengekeken zullen worden of op z'n minst zullen zorgen voor een 'allocatie' van die elite.

Degenen die zicht krijgen op hoe het werkelijk zit, worden door deze grote bende onwetenden (waarvan sommigen wel weten maar het gewoon hopen toe te dekken omdat anders boven water komt dat zij dit probleem eigenlijk veroorzaakt hebben en jarenlang hebben genegeerd) meteen afgewezen...
onvoorstelbaar hoe de P.S. bv. de laatste weken vele constructieve wetten voorgesteld door de N.V.A. over dit thema, onverbiddelijk naar de prullenmand verwees. :-/

Nochtans is er één ding aan het veranderen: ook in de hogere kringen begint men te beseffen hoe het er werkelijk aan toe gaat in de minder begoede buurten. Eén van die groepen zijn bv. net de artsen, notarissen en sociaal werkers, omdat zij veel in aanraking komen met deze 'minderheidsgroepen'.

Citaat:
Wsl zal die moeder ook wel ander personeel aangeklampt hebben, maar gezien die het ook allemaal druk hebben, zullen ze haar wsl steeds verwezen hebben naar de wachtzaal.
En stel dat ze in de gangen iemand vond die haar wilde helpen, dan moet die ook nog kunnen communiceren in de taal van die dokteres.
Voorlopig is het nog wachten op haar identiteit.
Ik denk dat van het verhaal maar zeer weinig klopt.
Intussen zouden er ook berichten zijn die erop wijzen dat dit incident zich om verscheidene redenen niet kan afgespeeld hebben, zoals het door de moeder wordt weergegeven (de talenkwestie, het afwijzen van behandeling (wat we al wisten want er was geen afwijzing) maar ook de temperatuur).

Citaat:
Ja ok, er zullen wel elementen zijn, die dit verhaal wat aandikken, maar drie uur wachten met een koortsige en wenende baby en dan gevraagd worden om s' maandags nog eens terug te komen, is voor de moeder wsl wat te veel geworden en is dan aan de grote bellen gaan trekken.
Dat vroeg ik me overigens ook af: weende die baby? Zo ja, dat is iets wat door een dokter als een goed teken kan worden aanzien. Een versufte baby met zo'n hoge temperatuur die niet meer goed reageert, dat is pas echt een slecht teken.

Citaat:
't Jah, we waren er ook niet bij, eh, maar ik denk dat we nog meer gaan horen van dit verhaal, net zoals die mens die vorig jaar in Augustinus (Wilrijk) geopereerd was en een jaar later nog steeds kloeg over buikpijn: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...884610489.htm#

Maak het maar mee... Gelukkig blijkt dit meer uitzondering dan regel te zijn.
Inderdaad ... :-/
Maar medische fouten gebeuren helaas denk ik veel frequenter. Het zijn enkel de meest sensationele gevallen zoals die in je link, die door de pers worden gepubliceerd.
Ik heb er zelf bv. al een aantal aan den lijve mogen ondervinden. Sommige zo dom dat je je afvraagt of het wel echt was. :-/ Maar artsen zijn ook maar mensen... ik weet niet of ik het onder die werkdruk en vaak in zo'n heisa veel beter zal doen. (Ik hoop echter van wel.)

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 februari 2011 om 23:00.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 00:46   #117
Diego Raga

Standaard

Citaat:

Ook absoluut!! (Al weet ik hoe verschrikkelijk het er aan toe kan gaan in de zorgsector en dan misschien vooral op spoed- (en ook andere meer acute) afdelingen, ik ben ook zo eentje met zo'n roeping. Ik weet hoe sterk die is, en daar halen degene die het halen dan uiteindelijk ook hun kracht uit denk ik). (Zelf ben ik het helaas niet geworden, nog steeds grote spijt van en veel zin om daar verandering in te brengen ...)
Geen nood, uit de kleurtoon van je zinsbouw meen ik te kunnen opmaken dat je wel degelijk een roeping in je hebt, wat rechtstreeks erop neerkomt om het lijden van je medemens te verlichten, zonder jezelf enige moeite te besparen.
Elk positief resultaat geeft je dan de kracht om verder te gaan.

Koester die roeping en leef ernaar en je zal wel een richting vinden, waarin je die potentiële aanleg kunt ontplooien.
Een studiebasis heb je al, nu nog een (ander) sociaal deelaspect vinden dat nood heeft aan toegewijde mensen als jij, en dan zal de wereld er weer een stuk beter uitzien.
Mensen als jullie houden het Licht aan, Groentje. Dank en respect daarvoor.

Citaat:
Een groot probleem is dat minister van gezondheidszorg vaak geen zier te maken hebben met gezondheidszorg... als je niet weet hoe het ergens gaat, in het veld zelf, weet je ook niet waar de grote gebreken en pijnpunten liggen.
Hetzelfde voor ziekenhuizen, die ook meer en meer worden gemanaged door economen ... Cijfers, de rest telt niet meer. Ik kan je daar verhalen over vertellen, waarvan je achterover valt. Deze hebben niéts meer te maken met streven naar een kwaliteitsvolle gezondheidszorg op maat van patiënten, maar alles met puur het streven naar winst en goede rapporten (die uit cijfers bestaan).
Enkele doden zijn dan betere cijfers waard. De toestanden die ik ken en waarvan ik dus zeker weet dat ze dagdagelijkse (absurde) realiteit zijn, spelen zich wel af in buurlanden, maar België zal die trend zeker volgen ...

In van die ziekenhuizen is er voor geneeskunde ook helemaal geen plaats meer, alles is zodanig geprotocoliseerd dat het eigenlijk zelfs niet meer uitmaakt of de arts zelf nog kennis heeft of niet ... Hij moet gewoon de beslissingsbomen volgen.
Net zoals elk kwantificeerbaar onderwerp kan berekend worden naar zijn actuele financiële waarde, zo ook is het maatschappelijk gezondheidsaspect ten prooi gevallen aan een vernietigend neo-liberaal denken, waarbij de geldwinst voorafgaat aan gezondheid.
De financiële belangen en het verheven luxeleventje van de hoofdaandeelhouders wegen uiteraard zwaarder door, dan de toestand van de mentaal-fysieke modus vivendi van de mensheid.
Idd pijnlijk om vast te stellen.

En weet je, de meeste van alle mogelijke aandoeningen en ziekten kunnen nochtans door gerichte zelfgenezing aangepakt en genezen worden, alsook voorkomen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfgenezend_vermogen

Stel je voor dat iedereen zich van dit inherente vitale vermogen bewust zou worden, desnoods via het onderwijs al, dan zou er een economische aardverschuiving plaatsvinden in de medische miljardensector.
Het maatschappelijk gestelde vertrouwen in de zgn 'alwetendheid' van de farmabaronie, zou dan krimpen tot de grootte van een apennootje en dan zouden hospitalen en dokterskabinetten nog slechts plaatsen zijn, waar aandoeningen kunnen vastgesteld worden en waar mensen onder medisch toezicht begeleid worden, in het optimaal activeren van hun eigen natuurlijke herstelvermogen.
Peperdure en energieverslindende lijdenswegen zouden dan finaal tot het verleden behoren.

Het overschot dat zo ontstaat in de kas van de SZ, zou dan voor andere en nuttiger maatschappelijke doeleinden kunnen aangewend worden.
Iedereen geholpen dus, behalve degenen in deze bussiness die er uiteraard alle belang bij hebben, om alles bij het oude adagium te laten en jij weet wsl als geen ander hier, dat de medische Orde die nu (wereldwijd) de dienst uitmaakt, tot deze groep behoort.
De verstrengelde machtsbelangen van de Orde en de Farma zijn bij deze veel te groot, om enig serieuze intellectuele toegeving of onderzoek te doen in de ethiek van deze vaststelling.
De placebo-link die ik in een andere post gaf, illustreert al een en ander.

Metaliteitsgewijs en totalitair bekeken is dat gelijk als het stilzwijgend fanatisme dat alternatieve kwakzalvers ea beunhazen ook tentoonspreiden, als hun bollenwinkel eens aan een kritisch onderzoek onderworpen wordt.
http://www.tigweb.nl/TIG21-22_24_van...Zelfheling.pdf

Citaat:
Daar knelt zeker vaak het schoentje! De meest "tolerante" mensen, komen uit de meest "witte" wijken, gaan naar een elite-school, vertoeven uitsluitend in de betere (uitgaans)buurten, waar zwarten overigens buitengekeken zullen worden of op z'n minst zullen zorgen voor een 'allocatie' van die elite.

Degenen die zicht krijgen op hoe het werkelijk zit, worden door deze grote bende onwetenden (waarvan sommigen wel weten maar het gewoon hopen toe te dekken omdat anders boven water komt dat zij dit probleem eigenlijk veroorzaakt hebben en jarenlang hebben genegeerd) meteen afgewezen...
onvoorstelbaar hoe de P.S. bv. de laatste weken vele constructieve wetten voorgesteld door de N.V.A. over dit thema, onverbiddelijk naar de prullenmand verwees. :-/
Degenen die al decennia lang deze problemen intentioneel veroorzaken en deze nog steeds bagatelliseren, situeren zich in dezelfde neo-liberale families (collaborerend met de sossen), als medische autoriteit die mede de maatschappelijke onwetendheid in stand houden, mbt de enorme mogelijkheden die onze modus vivendi in zich heeft.

De betekenis van de sanskriete term Avidya, is treffend mbt tot die fameuze onwetendheid van onze natuurlijke mogelijkheden:

"The work of avidya is to suppress the real nature of things and present something else in its place." http://en.wikipedia.org/wiki/Avidy%C4%81

De boodschap is vrij duidelijk...

Een mens die zijn eigen gecentreerde levensbron heeft ontdekt en van daaruit leeft en handelt, is vrij en onafhankelijk van elke vorm van uiterlijke macht, gezien elke autoritaire vorm daarvan in het niets valt bij de waarlijke en authentieke macht van het zielewezen dat wij in essentie zijn, al zijn we ons daar (meestal) niet bewust van.
Zich van deze inherente kennis bewust worden en die aanwenden, is vooralsnog het grootste taboe van onze beschaving.

Citaat:
Ik denk dat van het verhaal maar zeer weinig klopt.
Intussen zouden er ook berichten zijn die erop wijzen dat dit incident zich om verscheidene redenen niet kan afgespeeld hebben, zoals het door de moeder wordt weergegeven (de talenkwestie, het afwijzen van behandeling (wat we al wisten want er was geen afwijzing) maar ook de temperatuur).

Dat vroeg ik me overigens ook af: weende die baby? Zo ja, dat is iets wat door een dokter als een goed teken kan worden aanzien. Een versufte baby met zo'n hoge temperatuur die niet meer goed reageert, dat is pas echt een slecht teken.
We zullen het wsl nooit weten, hoe de vork nu juist aan de steel zat.

Aldus, men kan voor of tegen openbare bewakingscamera's zijn, maar in een situatie waar het ene woord tegen het andere kan uitgespeeld worden, is dat imo geen overbodige luxe meer, net zoals politiewagens in de VS dat op hun dashbord hebben.
Zo kan in geval van betwisting een en ander wat beter in perspectief geplaatst worden en hoeft daar geen sensationele verslaggeving over te verschijnen.
In de nabeschouwing of reconstructie van een gebeurde situatie, willen betrokken beeld en geluid wel eens mankeren, wat soms nogal lastig is om klaarheid te brengen in iets.

Ik denk dan ook dat de tijd niet meer veraf is, dat iedereen met een knopscamera in de revers of zo'n camerabril zal gaan rondlopen, net zoals we nu dat nu met een gsm doen.
Je hele dagverloop wordt dan opgenomen en gebeurt er niets noemenswaardig, des te beter, maar in een discutabel geval als dit bv, heb je dan toch een poot (-tje) om op te staan.
Ook handig bij verkeersongevallen en zo, waarbij duidelijker de oorzaak kan achterhaald worden en zo kunnen ook jarenlange processen en slopende welles-nietes spelletjes voorkomen worden.

Citaat:
Inderdaad ... :-/
Maar medische fouten gebeuren helaas denk ik veel frequenter. Het zijn enkel de meest sensationele gevallen zoals die in je link, die door de pers worden gepubliceerd.
Ik heb er zelf bv. al een aantal aan den lijve mogen ondervinden. Sommige zo dom dat je je afvraagt of het wel echt was. :-/ Maar artsen zijn ook maar mensen... ik weet niet of ik het onder die werkdruk en vaak in zo'n heisa veel beter zal doen. (Ik hoop echter van wel.)
Uiteraard zijn artsen feilbaar, maar het is de monopoliepositie van de medische wereld, die maakt dat de meeste mensen een quasi onfeilbaar geloof hebben in de diagnose en behandeling van artsen.
De meeste medische blunders halen gewoonweg de pers niet eens, maar vermoedelijk heeft de Orde daar wat meer dossiers over, wsl meer dan we ooit zullen te weten komen.

En chaotische werkdruk veroorzaakt altijd problemen, in gelijk welke sector.
Ook in fabrieken of in de bouw gebeuren er werkongevallen, als het tempo te hoog ligt of je met van alles tegelijk moet bezig zijn.
Pas als het te laat is, kunnen we onszelf wel voor het hoofd slaan

Probeer dus te werken vanuit de tijdloosheid van het moment, als een anker in een zee van chaos, waarvan ik vrij redelijk overtuigd ben dat jij dat in je mars hebt.
Als je terugkijkt op eerdere drukke en/of uit de hand lopende toestanden, dan zie je dat sommige dingen toen ook anders hadden gekund, onderwijl weer wat wijzer wordend van de twijfel en de ev fouten die je toen doormaakte.

Ga er dus maar voluit voor, Groentje, keep up the spirit en volg je intiemste roeping, steunend op de steeds groeiende ervaring van jezelf en die van je collega's.
Komt écht wel goed.

Zo, m'n ei is eruit en verder hoop ik dat die baby geen blijvende schade heeft overgehouden, aan dit onverkwikkelijke ziekenhuisavontuur.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 12 februari 2011 om 00:50.
Oud 17 februari 2011, 01:48   #118
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Reactie van het ziekenhuis:

Ziekenhuis: "Verhaal baby met koorts klopt niet helemaal"

Maar elders in DM:
Roemeense artsen komen massaal in België werken

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 februari 2011 om 02:04.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 09:41   #119
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zit toch niet in de business?
Nee, en toch weet ik dat ge kwatsj aan het vertellen zijt. Straf eh

Citaat:
Mijn eigen link?
Verklaar u...
lees eens uw eigen link, ge weet wel, die powerpoint-link die ge gepost hebt
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 21:56   #120
fihgd
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat laatste gegeven verandert de zaak wel moet ik zeggen. Men zei er niets van op het journaal.

Maar er zijn knoeiers genoeg in ziekenhuizen. Niet voor niets zijn dokters zelf meestal de meest ongeruste patiënten.
Veel heeft te maken met nijpend tekort aan personeel doordat er gewoon te weinig artsen en verpleegkundigen zijn en door de slechte werkomstandigheden (vaak onder economische druk die door beleidsmensen als belangrijker wordt aanzien). (Beide hangen samen.)
De artsen/verpleegkundigen die het werk blijven volhouden, wil je meestal niet aan je bed.

Ik vraag me trouwens af of die arts Duits sprak?
Je mag blij zijn dat er nog mensen zijn op een spoedgevallendienst die het werk met kennis van zake en ja ook passie blijven doen tegen een erbarmelijk loon voor hun diploma! Zo uithalen naar deze mensen vind ik laag bij de grond. De volgende drugsverslaafde sterft dan maar op straat en ook de tienerzoon die boos is op de ouders en een overdosis medicatie inneemt. Een beetje nuancering en respect voor zorgverleners is toepasselijk.
fihgd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be