Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke vlag verkiest u?
1 17 32,69%
2 10 19,23%
3 4 7,69%
4 7 13,46%
5 10 19,23%
6 4 7,69%
7 0 0%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2004, 17:02   #101
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Van het geheel of slechts van het duiveltje? Als het daarom gaat zullen de meningen na de genante vertoning van afgelopen weekend wel wat zijn verschoven denk ik.

Oh de leeuwen dus hehe. Wel, de meeste Nederlanders kunnen wel met een leeuw leven denk ik. Al zullen sommige Limburgers heimelijk liever een haan willen.
Willen de Limburgers een haan?

vlag van Belgisch Limburg:

vlag van Nederlands Limburg:

vlag van Luik (Limburg behoorde een aantal eeuwen geleden bij het Prinsbisdom Luik):

Sorry, mijn beste, maar waar ziet u hanen staan?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 17:06   #102
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Ik zou gaan voor vlag 2 (misschien de leeuw ietsje kleiner).

Vlag 1 lijkt een beetje op vlag 2 die wat te lang in de zon heeft gehangen....
U bedoel mijn onderschrift van een tijdje geleden?

DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 00:05   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Athene betreft ben ik het niet met u eens. Als men in griekenland een of andere internationale vertaling hanteert wil dat nog niet zeggen dat dat wat mij betreft hier moet worden overgenomen. Gelukkig had ik net al gezegd dat ik wel kon leven met het Aken (Aachen) verhaal, dus wat dat betreft zijn we het eens geworden.
Griekenland gebruikt geen "een of andere internationale vertaling", maar gewoon de Latijnse omzetting van de in Griekenland gebruikelijke benaming. De Grieken spreken over "Athina" (met de Engelse "th"). Welnu, onder de naam in het Griekse alfabet staat hetzelfde in Latijns alfabet. Bent u in Pireüs, dan staat daar eerst in het Grieks alfabet met daarna in het Latijns alfabet "Peiraias". Bent u dan in die havenstad dan zult u borden zien staan voor de haven met daarop reeds de bestemmingen: "Kyklades", "Kypros", enz. Het is gewoon de Griekse naam in Latijns alfabet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 15:56   #104
Guido von Bernsdorff
Vreemdeling

Guido von Bernsdorff's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar Guido von Bernsdorff
Standaard

Citaat:
Ik ben er voorstander van dat men plaatsnamen zo schrijft als de plaatselijke bevolking, die mijns inziens het recht heeft om hun plaats te benoemen.
Ja, in hun eigen taal maar niet in de onze.

Citaat:
Wij hebben die benaming te respecteren.
Nee, een niet-Nederlandstalige maakt niet uit hoe ik in mijn taal de dingen benoem en dat geldt onverkort ook voor plaatsnamen.
Ik bemoei me d'r ook niet mee hoe zij in hun taal onze steden en dorpen noemen. Kom nou.

Citaat:
Dat Arras vroeger Atrecht werd genoemd lijkt me hedentendage niet relevant. Als je daar in de buurt verdwaalt en je hebt er op school Atrecht in geramd gekregen kom je mooi van een koude kermis thuis.
Meneer, ik verdwaal daar niet want als ik Frans praat zeg ik Arras. Do in Rome as the Romans do.

Citaat:
Dit houdt echter ook in dat het wenselijk is dat men in het buitenland Den Haag als Den Haag schrijft, en niet als The Hague of nog erger 'La Haye'.
En jij denk dat 'het buitenland' zich daaraan gaat houden?
De vraag is niet waarom wij een filmfestival organiseren in een stad die wordt belegerd, maar hoe ze het in hun hoofd halen om een stad te belegeren waar een filmfestival wordt georganiseerd. ( Haris Pašovi’c, een van de oprichters van het filmfestival van Sarajevo, 1998 )
Guido von Bernsdorff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 16:42   #105
Guido von Bernsdorff
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De grote boosdoener bij het gebruik van de buitenlandse namen is de Bosatlas,...
Niet alleen die, maar ook alle andere min of meer officiële bronnen waar de Nederlander toegang toe heeft. Neem internationale telefoon- of postcodelijsten, die zullen nooit vermelden dat Arlon, Jodoigne, Bastogne in het Nederlands Aarlen, Geldenaken en Bastenaken heten. Laat staan durpen als Beauvechain/Bevekom, Zétrud-Lumay/Zittert-Lummen en Braine-le-Comte/'s-Gravenbrakel. Nederlanders hebben gewoon te weinig contact met dat soort vlekken om op de hoogte te kunnen zijn. Iets vergelijkbaars geldt overigens ook andersom, namelijk met betrekking tot een aantal ouderwets gespelde plaatsnamen in Nederland. Wie weet er in België dat je Veghel niet met een zachte maar met een harde g uitspreekt? En dat Helvoirt klinkt als Helvoort? En Wylre als Wielree? Ik heb Oirschot heb meer dan één keer 'Waarschot' (!) horen noemen, gewend als de Vlaming is aan de Franse uitspraak van de lettercombinatie oi. En neem Deventer en Enschede, hoeveel Belgen leggen daar niet de klemtoon op de tweede lettergreep in plaats van op de eerste resp. derde ? Kortom : werk aan de winkel! Kan er niet in het kader van het vak burgerschapskunde of hoe dat tegenwoordig ook mag heten enige aandacht besteed worden aan dergelijke weetjes over het naaste buurland. Iets voor de Taalunie? Het zou trouwens geen gek idee zijn om op scholen iets te vertellen over verschillen in vergadercultuur, telefoneren, voorstellen, tutoyeren in beide landen.
De vraag is niet waarom wij een filmfestival organiseren in een stad die wordt belegerd, maar hoe ze het in hun hoofd halen om een stad te belegeren waar een filmfestival wordt georganiseerd. ( Haris Pašovi’c, een van de oprichters van het filmfestival van Sarajevo, 1998 )
Oud 6 juni 2004, 19:49   #106
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido von Bernsdorff
Citaat:
De grote boosdoener bij het gebruik van de buitenlandse namen is de Bosatlas,...
Niet alleen die, maar ook alle andere min of meer officiële bronnen waar de Nederlander toegang toe heeft. Neem internationale telefoon- of postcodelijsten, die zullen nooit vermelden dat Arlon, Jodoigne, Bastogne in het Nederlands Aarlen, Geldenaken en Bastenaken heten. Laat staan durpen als Beauvechain/Bevekom, Zétrud-Lumay/Zittert-Lummen en Braine-le-Comte/'s-Gravenbrakel. Nederlanders hebben gewoon te weinig contact met dat soort vlekken om op de hoogte te kunnen zijn.
Voor de kleinere plaatsen is dat inderdaad het geval, maar de grotere plaatsen kunnen toch wel worden aangeleerd. Als de schoolatlas dan al de Nederlandse naam verzwijgd, tja...

Eigenlijk zou hier op de basisschool al aandacht aan besteed moeten worden. Op mijn basisschool werden vanaf groep 5 wel alle Nederlandse provincies uitgebreid behandeld, maar van België kenden we alleen de plaatsnamen toevallig van een topografiespelletje op de (nu prehistorische) computer, dat de hele Benelux besloeg en met de Nederlandse namen werkte. België is verder noch op de basisschool, noch op de middelbare school specifiek als land aan bod gekomen.
Citaat:
Iets vergelijkbaars geldt overigens ook andersom, namelijk met betrekking tot een aantal ouderwets gespelde plaatsnamen in Nederland. Wie weet er in België dat je Veghel niet met een zachte maar met een harde g uitspreekt? En dat Helvoirt klinkt als Helvoort? En Wylre als Wielree? Ik heb Oirschot heb meer dan één keer 'Waarschot' (!) horen noemen, gewend als de Vlaming is aan de Franse uitspraak van de lettercombinatie oi. En neem Deventer en Enschede, hoeveel Belgen leggen daar niet de klemtoon op de tweede lettergreep in plaats van op de eerste resp. derde ?
Oh, maar Nederlanders kunnen met de kleinere plaatsen ook wel de mist in gaan hoor. Deventer en Enschede kent iedereen wel natuurlijk, maar Wijlre is vrij onbekend (ondanks de bekende brouwerij) en de gemiddelde Nederlander zal de plaatsnaam automatisch zo uitspreken als die geschreven wordt. De inwoners zelf noemen hun plaats echter Wielder. Dezelfde 'ij-wordt-ie' regel in de spreektaal geldt overigens voor Vijlen ('Vielen', gemeente Vaals) en Wijchen ('Wiechen', bij Nijmegen). En zo zijn er nog wel plaatsen die anders genoemd als geschreven worden.
Citaat:
Kortom : werk aan de winkel! Kan er niet in het kader van het vak burgerschapskunde of hoe dat tegenwoordig ook mag heten enige aandacht besteed worden aan dergelijke weetjes over het naaste buurland. Iets voor de Taalunie? Het zou trouwens geen gek idee zijn om op scholen iets te vertellen over verschillen in vergadercultuur, telefoneren, voorstellen, tutoyeren in beide landen.
Maatschappijleer heet dat in Nederland. Maar of dat het juiste vak is om informatie over België te geven weet ik niet. Ik denk dat aardrijkskunde of Nederlands beter geschikte vakken zouden zijn. Maar op zich is het een goed idee.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 21:43   #107
Guido von Bernsdorff
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
het vak burgerschapskunde
Citaat:
Maatschappijleer heet dat in Nederland.
Minister Van der Hoeven had het volgens een krantenbericht van begin maart over een nieuw in te voeren vak burgerschapskunde. Enfin, het doet er niet toe hoe je 't noemt als er maar iets gedaan wordt aan het opruimen van een aantal wederzijdse misverstanden en lacunes. Hoe nodig dat is blijkt nog eens uit een interview met de scheidende ambassadeur in Brussel in de NRC van gisteren.
Oud 6 juni 2004, 22:19   #108
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Minister Van der Hoeven had het volgens een krantenbericht van begin maart over een nieuw in te voeren vak burgerschapskunde. Enfin, het doet er niet toe hoe je 't noemt als er maar iets gedaan wordt aan het opruimen van een aantal wederzijdse misverstanden en lacunes. Hoe nodig dat is blijkt nog eens uit een interview met de scheidende ambassadeur in Brussel in de NRC van gisteren.
Okee, dat gaat over een nieuw vak of onderdeel op de basisschool. Maatschappijleer is een vak op de middelbare school. Maar ik denk dat burgerschap eerder gaat over de Nederlandse samenleving, daar is al genoeg aandacht voor nodig. Aardrijkskunde lijkt me een beter vak om België te behandelen, maar we zijn het in ieder geval eens dat er veel meer aandacht aan besteed moet worden.

Dat interview heb ik gemist, ik zal het nakijken. Ik kan me wel herinneren dat er in het verleden al problemen zijn geweest tussen de Nederlandse ambassadeur en de Vlaamse regering.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be