Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 maart 2011, 00:09   #101
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

'Anja' op Facebook:

http://www.facebook.com/topic.php?ui...987&topic=6730

Citaat:
in juni 2009, samen met de europese en vlaamse verkiezingen. zou dat ook niet meteen een grote besparing opleveren?
(�* propos, ik ben belgicist, voor mijn part schaffen ze al die verschillende regeringen af, nog veel meer kostenbesparing me dunkt)

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 maart 2011 om 00:10.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 2 maart 2011, 00:12   #102
Vlaanderen Boven

Standaard

peter, die er een nogal brede opvatting van het begrip 'belgicist' op nahoudt:

http://opinie.deredactie.be/2010/10/...jkt-eindelijk/

Citaat:
Ik vond de BDW-tekst ook zeker waardevol. (let wel: ik ben Belgicist)
Laat nu de nodige cijfermatige analyse doen plaatsvinden onder supervisie van Frank Vandenbroucke.
En dat men aan Vlaamse kant gewoon een front vormt rond deze tekst, waarrond dan verder wordt gepraat.
Hoe meer duidelijkheid, hoe minder koehandel. That’s the issue.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 maart 2011 om 00:12.
Oud 2 maart 2011, 00:15   #103
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Erik van Looy; 'Ik ben een Belgicist' - Bron: GvA is een voorbeeld, ik ga ze niet allemaal opzoeken he
Hier:

http://www.gva.be/nieuws/media-en-cu...e.aspx?cmt=all

Citaat:
Erik Van Looy twijfelt ondertussen. "Misschien hebben we de interesse in Wallonië onderschat. We zijn er misschien te snel van uit gegaan dat niemand in Wallonië op 'Loft' zat te wachten. Maar knoop aan die beslissing alsjeblieft geen communautaire conclusies vast. Ik ben een Belgicist."

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 maart 2011 om 00:16.
Oud 2 maart 2011, 00:26   #104
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
http://nl.netlog.com/kenghy123

Beschrijft zichzelf als belgicist. En als autist (serieus).

OK, die heeft een excuus. De rest moet zich wel schamen ...
Oud 2 maart 2011, 00:31   #105
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik heb wel de link verwijderd ondertussen, het is nu niet de bedoeling dat mensen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden. Een sociaal-netwerkprofiel is me toch iets te persoonlijk. Kun jij je quote ook even aanpassen, Salvadorii?

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 maart 2011 om 00:32.
Oud 2 maart 2011, 00:31   #106
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben een doodgewone belgicist. Niet alleen ben ik een belgicist, ik ben bovendien een legalist. Zo hecht ik bijvoorbeeld groot belang aan de taalwet en, logisch gevolg, aan de taalgrens.

Geert van Istendael
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...alwet-af.dhtml
Jakko is offline  
Oud 2 maart 2011, 11:37   #107
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Allé vooruit dan, hier nog ene die van huize uit belgicist is gebleven.

"Nu moet ik zeggen, iedereen mag mij verdenken van Belgicisme. Voorlopig is het ook nog geen misdaad om Belgicist te zijn. Ik woon ik België, ik heb een Belgisch paspoort, mijn familie woont al minstens 400 jaar in Mechelen, ik ben Belg en ¨Belgicist. Als humanist ben ik gehecht aan het liberale aspect van de Belgische Revolutie, tegen het reactionaire Europa van Klemens von Metternich. Waar zit het gebrek aan logische consistentie in die houding ?"

Peter Van de Ven

http://actuabelgica.blogspot.com/2010/10/eindelijk.html
Bedankt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 2 maart 2011, 11:43   #108
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Erik van Looy; 'Ik ben een Belgicist' - Bron: GvA is een voorbeeld, ik ga ze niet allemaal opzoeken he
Ik heb de link gevonden:

http://www.gva.be/nieuws/media-en-cu...-wallonie.aspx
Oud 2 maart 2011, 11:48   #109
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebruiker ccdevil op de site van Humo:

http://www.humo.be/tws/actua/crisisv...ml?pagina_nr=4
Naar mensen die anoniem iets posten op internet ben ik niet op zoek. Bedankt voor je zoektocht overigens.

Ik probeer vooral te weten of het 'Belgicisme' en 'Belgicisten' niet louter gebruikt wordt om mensen in een hokje te duwen terwijl ze zelf die termen niet voor zichzelf gebruiken.

Over de jaren zal er wel een evolutie zijn hoe en door wie het woord gebruikt wordt.
Oud 2 maart 2011, 11:52   #110
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Na zijn dood is ook boven water gekomen dat hij helemaal niet zulk een "bohémien"-type was als hij zich graag voordeed. Zo was hij thuis tegenover partner en kinderen een echte maniak. Vooraleer ze buiten gingen moest het gezin er exact te voorschijn komen zoals monsieur het wilde. In huis moest elk object, tot op de centimeter staan waar hij het bepaalde. Des traits typiquement bourgeois quoi ...
Oud 2 maart 2011, 13:01   #111
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wie heeft het over muzikale talenten? Ik heb het over zijn uitspraak die niet te pruimen valt. Het verkrachten van zijn ei- ij- en ou klanken. Gewoon niet om aan te horen. Als ge dat zelf nog niet hebt opgemerkt dan behoorde gij bv. ook tot een van die vele half dove.

Verdweijn, jauw
http://www.youtube.com/watch?v=hh6EdwfAetM
Dit soort intonatie wordt overigens juist aangeleerd tijdens 'Dixie'-lessen, mocht je het nog niet weten.

Laatst gewijzigd door SDG : 2 maart 2011 om 13:28.
SDG is offline  
Oud 2 maart 2011, 13:35   #112
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik probeer vooral te weten of het 'Belgicisme' en 'Belgicisten' niet louter gebruikt wordt om mensen in een hokje te duwen terwijl ze zelf die termen niet voor zichzelf gebruiken.
Ja, natuurlijk. De term 'belgicist' wordt veel te snel gebruikt door bepaalde Vlaams-nationalisten. Maar hoe moet je iemand aanduiden die wel degelijk, wel, belgicist is in de zin dat hij een sterker België voorstaat uit nationalistische overwegingen? Het gaat om een zeer kleine groep, dat is waar, maar het bestaat. Daar bestaan geen wijdverbreide synoniemen voor; Belgisch-nationalist of Belgischgezind zijn veel minder ingeburgerd dan hun Vlaamse tegenhangers.
Oud 2 maart 2011, 13:36   #113
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Na zijn dood is ook boven water gekomen dat hij helemaal niet zulk een "bohémien"-type was als hij zich graag voordeed. Zo was hij thuis tegenover partner en kinderen een echte maniak. Vooraleer ze buiten gingen moest het gezin er exact te voorschijn komen zoals monsieur het wilde. In huis moest elk object, tot op de centimeter staan waar hij het bepaalde. Des traits typiquement bourgeois quoi ...
Heel typisch voor dat soort mensen.
Oud 2 maart 2011, 18:40   #114
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat klopt, maar je kan niet ontkennen dat ze over hun hoogtepunt zijn. Elk liedje dat ze nu uitbrengen, klinkt niet meer zo fris.
Het is altijd "frisser" dan alle liedjes van pakweg Laura Lynn.
Everytime is offline  
Oud 2 maart 2011, 18:45   #115
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En dan? Hij blijft een groot artiest hoe dan ook. Vandaag is het juist 20 jaar geleden dat Serge Gainsbourg ons verliet.
Everytime is offline  
Oud 2 maart 2011, 23:32   #116
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Hij blijft een groot artiest hoe dan ook. Vandaag is het juist 20 jaar geleden dat Serge Gainsbourg ons verliet.
Dat is zo. Gainsbourg was een enorm muzikaal talent. Misschien zelfs geniaal.

Maar ook, zoals nog anderen van zijn muzikale generatie, was hij ijdel, narcistisch, egocentrisch, arrogant en zelf-destructief. En op latere leeftijd zelfs wat onverdraagzaam en hypocriet. Het hoort er allemaal bij, zeker?
Helias is offline  
Oud 3 maart 2011, 00:16   #117
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel de link verwijderd ondertussen, het is nu niet de bedoeling dat mensen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden. Een sociaal-netwerkprofiel is me toch iets te persoonlijk. Kun jij je quote ook even aanpassen, Salvadorii?

Ge hebt 100% gelijk. Het was volledig fout van mij. Maar ik heb de htread niet meer gelezen tot nu.

Die mensen verdienen niet zulke goedkope idiote nonsens. Mijn verontschuldingen.
Oud 4 maart 2011, 17:20   #118
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ja, ik hoor ook liever Elvis Presley, maar die zegt zo geen interessante dingen.
Het wakkert wel de strijdlust aan. Liedjes hebben in het verleden in oorlogen een grote rol gespeeld. Denk maar eens aan, Marlene Dietrich.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt ze nog bekender met haar vertolking van het lied Lili Marleen, geschreven in 1915 en aan weerszijden van het front geliefd (zij het in verschillende talen).

In 1930 verhuist Marlene Dietrich naar de Verenigde Staten. Daar werkt ze met de Oostenrijkse regisseur Josef von Sternberg. Ze wordt door Hitler gevraagd terug te keren naar Duitsland. Hij ziet in haar het toonbeeld van de Duitse vrouw. Maar ze weigert. Ze verafschuwt alles waar Hitler voor staat. Ze krijgt de Amerikaanse nationaliteit. In haar nieuwe paspoort staat 1904 als geboortedatum en het is lang onduidelijk geweest hoe oud Marlene precies was.

In de oorlog gaat ze naar Europa om voor de geallieerde soldaten aan het front op te treden en hun moreel te versterken. Vanwege haar moeder, die de hele oorlog in Berlijn is blijven wonen en kort na de oorlog overlijdt, wordt Marlene een van de eerste niet-militairen die na de bevrijding de grens van Duitsland oversteken. Ze ontmoet haar zuster, die pro-Hitler was, en verbreekt elke relatie met haar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marlene_Dietrich -
http://www.youtube.com/watch?v=XdGwK...eature=related
Lili Marlene werd door haar in het Duits gezongen, deze maal om de strijdlust aan de Duitse zijde te breken. Het weemoedige lied moest de soldaten doen terugdenken aan de heimat en het meisje thuis dat op hen zat te wachten. Het was bedoeld om hen oorlogsmoe te maken.
off topic maar je weet toch dat de Belgische onafhankelijkheid werd ingeleid door de opera 'la muette de Portici'?
Oud 4 maart 2011, 18:44   #119
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
off topic maar je weet toch dat de Belgische onafhankelijkheid werd ingeleid door de opera 'la muette de Portici'?
Je bedoelt dat de Belgische geschiedschrijving dat zo wil.

Dat is natuurlijk nonsens. Zo'n opera was niet voor het plebs maar voor de bourgeoisie, en dat soort volk gaat niet rellen op straat.
Pelgrim is offline  
Oud 4 maart 2011, 19:01   #120
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Ja, en dan?
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be