Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2011, 15:06   #101
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
De scores van Dewinter zijn incestueus. Hij mobiliseert enkel de stemmen van de vaste kiezers van de partij. Maar hij werft geen nieuwe stemmen. Wat Morel wel kon.

Dat hij de propagandamachine van de partij volledig in handen heeft helpt ook om zichzelf voortdurend op elke folder en elke affiche op het voorplan te plaatsen. Zo kannibaliseert hij zijn eigen partij: hij behoudt een relatief hoge score in een steeds slinkende partij.

Morel was de enige - hoewel ze niets van het partijapparaat in handen had en voortdurend moest opboksen tegen de apparatchiks van FdW - die hem kon bedreigen. Dus zette hij haar opzij, ook al waren en zijn de gevolgen voor het Vlaams Belang rampzalig. FdW is zijn partij in snel tempo in de gracht aan het rijden.
Zijn hoge scores zijn heus niet enkel te verklaren door het 'propagandavoordeel' van Dewinter. Zijn taal en stijlgebruik zijn perfect om de kleine man aan te spreken, die meer en meer met de waanzin van de massamigratie en de criminaliteit geconfronteerd wordt. Het is een enorme verdienste van Dewinter dat hij grote delen van de arbeidersklasse heeft kunnen onttrekken van de Belgicistische SP(.a), en hen naar een Vlaams-nationalistische partij heeft gebracht. Indien het VB dit discours compleet zou afzweren (zoals 'humanistisch' rechts zou willen), riskeert men deze arbeiders te verliezen. Dan zou men een enorme ruimte laten aan partijen als de PVDA om deze mensen te recuperen (want laat ons wel wezen: Dewever gaat met zijn kleinburgerlijk en liberaal verhaal nooit veel 'Seefhoekkiezers' kunnen verleiden).

Het is trouwens niet zo dat een gematigdere stijl het VB 'relevanter' zou maken. Men heeft dit in het verleden reeds talloze keren geprobeerd. Technisch zeer goed uitgewerkte studies en campagnes over migratie, economie, Vlaamse onafhankelijkheid, vakbonden, die pragmatisch opgevat waren en de retoriek van Dewinter schuwden. De pers beperkte haar berichtgeving meestal tot één alineaatje op de achterste bladzijden. Wanneer Dewinter dan weer een krasse uitspraak lanceerde stonden de kranten er vol van.

Men moet begrijpen dat het VB geen partij als de andere is. Het VB gaat al gedurende haar hele loopbaan gebukt onder een politiek, mediatiek en cultureel cordon. Gezien de voorgeschiedenis van de partij is het zeer onwaarschijnlijk dat dit zou veranderen indien een ietwat gematigdere koers gevaren zou worden. Het enige wat men zou bereiken is de traditionele kiezers van zich vervreemden, terwijl 'nieuwe' kiezers een beter alternatief hebben in de N-VA, een partij die geen voorgeschiedenis meesleurt en waarvoor de regeringsdeelname veel makkelijker is. Het VB heeft omwille van die context niet de luxe om catch-all-elementen in te voeren. Het VB moet strijden met de meest geschikte wapens die de partij heeft. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat binnen enkele jaren zal blijken dat de Dewinter-aanpak de juiste is.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 16:54   #102
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Zijn hoge scores zijn heus niet enkel te verklaren door het 'propagandavoordeel' van Dewinter. Zijn taal en stijlgebruik zijn perfect om de kleine man aan te spreken, die meer en meer met de waanzin van de massamigratie en de criminaliteit geconfronteerd wordt. Het is een enorme verdienste van Dewinter dat hij grote delen van de arbeidersklasse heeft kunnen onttrekken van de Belgicistische SP(.a), en hen naar een Vlaams-nationalistische partij heeft gebracht. Indien het VB dit discours compleet zou afzweren (zoals 'humanistisch' rechts zou willen), riskeert men deze arbeiders te verliezen. Dan zou men een enorme ruimte laten aan partijen als de PVDA om deze mensen te recuperen (want laat ons wel wezen: Dewever gaat met zijn kleinburgerlijk en liberaal verhaal nooit veel 'Seefhoekkiezers' kunnen verleiden).

Het is trouwens niet zo dat een gematigdere stijl het VB 'relevanter' zou maken. Men heeft dit in het verleden reeds talloze keren geprobeerd. Technisch zeer goed uitgewerkte studies en campagnes over migratie, economie, Vlaamse onafhankelijkheid, vakbonden, die pragmatisch opgevat waren en de retoriek van Dewinter schuwden. De pers beperkte haar berichtgeving meestal tot één alineaatje op de achterste bladzijden. Wanneer Dewinter dan weer een krasse uitspraak lanceerde stonden de kranten er vol van.

Men moet begrijpen dat het VB geen partij als de andere is. Het VB gaat al gedurende haar hele loopbaan gebukt onder een politiek, mediatiek en cultureel cordon. Gezien de voorgeschiedenis van de partij is het zeer onwaarschijnlijk dat dit zou veranderen indien een ietwat gematigdere koers gevaren zou worden. Het enige wat men zou bereiken is de traditionele kiezers van zich vervreemden, terwijl 'nieuwe' kiezers een beter alternatief hebben in de N-VA, een partij die geen voorgeschiedenis meesleurt en waarvoor de regeringsdeelname veel makkelijker is. Het VB heeft omwille van die context niet de luxe om catch-all-elementen in te voeren. Het VB moet strijden met de meest geschikte wapens die de partij heeft. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat binnen enkele jaren zal blijken dat de Dewinter-aanpak de juiste is.
Voor de Franstalige politici is een partij als het VB - met De Winter als boegbeeld - natuurlijk een godsgeschenk... omdat deze partij Vlaanderen met minstens 10% verzwakt...
Dat zou toch iedereen moeten beseffen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 17:08   #103
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Voor de Franstalige politici is een partij als het VB - met De Winter als boegbeeld - natuurlijk een godsgeschenk... omdat deze partij Vlaanderen met minstens 10% verzwakt...
Het is natuurlijk al te gek om eerst een cordon sanitaire in te stellen (N-VA incluis, de facto althans) en vervolgens te gaan rondbazuinen dat het VB Vlaanderen voor meer dan 10% verzwakt...
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 17:25   #104
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Denk je dat jij zo belangrijk bent dat de mensen zich interesseren op wie jij stemt ??
Denk jij nu echt dat ik de enige ben die er zo zal tegenaan kijken?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 17:33   #105
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Blijkt dus niet waar te zijn
Ik vond Frank ook niet een man voor het VB.
Ik kan fout zijn maar die mens is te braaf en te fatsoenlijk.
Hebben ze hem dan bij het VB verplicht lid gemaakt van de partij en hem gedwongen voorzitter te worden en de punten van het VB opgedrongen die te verdedigen tegen zijn wil in. Welke politici vind jij dan wel fatsoenlijk? De deze misschien? Past hij hier beter bij dan?

17 van deze bedienden zijn beschuldigd van huislijk geweld,

9 gearresteerd voor fraude,

11 beschuldigd voor uitschrijven van ongedekte cheques,

35 betrokken bij commercieel- of bedrieglijk bankroet,

4 gevangengenomen wegens slagen en verwondingen ,

22 hebben geen recht meer op kredietkaart wegens slechte financiële antecedenten en onvermogen om schulden af te betalen,

9 zijn aangehouden wegens drugsdelicten,

4 zijn aangehouden wegens winkeldiefstallen,

16 gedaagd voor misdrijven/delicten in verband met het burgerlijk wetboek,

32 gearresteerd wegens rijden onder invloed of ander zwaar overtreding.

U weet toch over wie het hier gaat?

De Volksvertegenwoordigers van het WAALS Parlement.

Tekst en cijfers gepubliceerd in de Canadese krant OTTAWA CITIZEN welke nooit werden weerlegd van Waalse zijde.

Laatst gewijzigd door Garry : 19 maart 2011 om 17:37.
Oud 19 maart 2011, 17:44   #106
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik ook
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 18:17   #107
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
ik ook
en ik ook
Oud 19 maart 2011, 18:19   #108
freelancer
Banneling

Standaard

De N-VA heeft wel geluk dat het VB nog bestaat... Anders zaten ze daar misschien mee opgescheept...
Oud 19 maart 2011, 21:10   #109
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Als Philippe De Winter zo veel van zijn partij en Vlaanderen zou houden als hij steeds voorhoudt... dan zou hij - m.i. - alleszins een stap of vijf achteruit moeten zetten...
De natte droom van de vijand...

Dit is één van de hoofdredenen waarom ik VB stem.
Dit is trouwens ook de hoofdreden waarom de legendarische kadaverdiscipline in de partij zo onontbeerlijk was en oorzaak van haar ongelooflijke electorale successen.

De naar zelfbeschikking hunkerende Vlaming die met antidemocratie en miljarden euro's gewurgd wordt door het establishment.
De klassieke sirenezang:
"Geef toe en wij beloven dat wij onze wurggreep zullen lossen.
Wij beloven u, na uw kapitulatie zelfs een zekere vorm van democratie."

En dan uiteindelijk door zijn eigen mensen worden verraden en uitgeleverd aan "het systeem".

Bah...

Iemand Braveheart gezien?

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 maart 2011 om 21:11.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 21:19   #110
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Dit is één van de hoofdredenen waarom ik VB stem.
Dit is trouwens ook de hoofdreden waarom de legendarische kadaverdiscipline in de partij zo onontbeerlijk was en oorzaak van haar ongelooflijke electorale successen.

De naar zelfbeschikking hunkerende Vlaming die met antidemocratie en miljarden euro's gewurgd wordt door het establishment.
De klassieke sirenezang:
"Geef toe en wij beloven dat wij onze wurggreep zullen lossen.
Wij beloven u, na uw kapitulatie zelfs een zekere vorm van democratie."

En dan uiteindelijk door zijn eigen mensen worden verraden en uitgeleverd aan "het systeem".

Bah...

Iemand Braveheart gezien?
Citaat:
Niet overdrijven, hé Fieseler... Het VB is nu niet bepaald mijn vijand... Ik kan me zelfs grotendeels in de standpunten van het VB terugvinden maar niet in de manier waarop...
Die manier brengt geen bal op...

Laatst gewijzigd door freelancer : 19 maart 2011 om 21:20.
Oud 19 maart 2011, 21:37   #111
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:

Men moet begrijpen dat het VB geen partij als de andere is. Het VB gaat al gedurende haar hele loopbaan gebukt onder een politiek, mediatiek en cultureel cordon. Gezien de voorgeschiedenis van de partij is het zeer onwaarschijnlijk dat dit zou veranderen indien een ietwat gematigdere koers gevaren zou worden. Het enige wat men zou bereiken is de traditionele kiezers van zich vervreemden, terwijl 'nieuwe' kiezers een beter alternatief hebben in de N-VA, een partij die geen voorgeschiedenis meesleurt en waarvoor de regeringsdeelname veel makkelijker is. Het VB heeft omwille van die context niet de luxe om catch-all-elementen in te voeren. Het VB moet strijden met de meest geschikte wapens die de partij heeft.
Perfecte analyse en helemaal mee eens.

Citaat:
Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat binnen enkele jaren zal blijken dat de Dewinter-aanpak de juiste is.
De FDW-aanpak heeft helemaal geen bevestiging nodig, hij werkt al twintig jaar.

Vandaag de dag, na enerzijds een ganse generatie lang door het establisment politiek te zijn opgelicht en vernederd en anderzijds op hun voornaamste kernpeiler (communautair) te zijn ingehaald door de NVA peilen ze nog steeds een ongelooflijke 10%.
Vergelijk dat met bijvoorbeeld de groenen en sossen die dagdagelijks door de cultuurmiljarden, de persmiljarden, mediamiljarden, gepolitiseerde justitie, middenveldmiljarden, vakbondsmiljarden, miljarden aan politieke benoemingen, enz enz...nauwelijks 20% bijeensprokkelen.

De FDW-aanpak werkte twintig jaar geleden, werkt vandaag en zal inderdaad blijven werken.

Edit: tot ze obsoleet worden uiteraard...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 maart 2011 om 21:44.
Oud 19 maart 2011, 21:42   #112
Fieseler

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven, hé Fieseler... Het VB is nu niet bepaald mijn vijand... Ik kan me zelfs grotendeels in de standpunten van het VB terugvinden maar niet in de manier waarop...
Die manier brengt geen bal op...
Sorry F, maar mijn betoog was niet tegen u persoonlijk gericht.
Het excerpt uit uw exposé was bedoeld om de sirenezang van "de vijand" te duiden.
Ik beschouw u daarom niet als de vijand hoor...sorry voor het misverstand
Oud 19 maart 2011, 23:15   #113
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik stem voor dezelfde partij als jij, Fieseler. Je trouw aan het boegbeeld is bewonderenswaardig, maar zo ongegrond.

De enige noodrem die FdW heeft opgetrokken is voor degenen die:
- wilden verhinderen dat de partij ondergeschikt werd aan zijn persoonlijke ambities (in het bijzonder om burgemeester van Antwerpen te worden)
- het beu waren dat zijn drammerige propaganda alleen nog de Seefhoekkiezer aansprak, maar de rest van Vlaanderen vervreemdde
- die beseften dat het electorale gevaar niet van het onsamenhangende populisme van Dedecker kwam maar van een intelligente invulling van het nationalisme door De Wever

Morel, Van Overmeire, Vanhecke enz hadden het Vlaams Belang relevant kunnen houden. Dewinter niet.
Ik zie het ook zo (heb trouwens ooit voor het VB gestemd). Wat de persoonlijke ambities van schaduwvoorzitter Filip De Winter betreft, voor 2012 ziet het er niet zo goed uit. Het is maar een poll (GVA), maar voor de FDW fans, geef er een lap op.

http://www.gva.be/antwerpen/n-va-dro...p.aspx?cmt=all

Laatst gewijzigd door Jakko : 19 maart 2011 om 23:25.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 00:58   #114
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Men kan best radicaal zijn en een duidelijke taal spreken, die de kleine man verstaat, zonder in vulgariserende simplismen te vervallen. Dat bewees iemand als Pim Fortuyn ten voeten uit. Zelfs een De Wever haalt vandaag stemmen bij arbeiders (hoewel zijn discours soms erg intellectueel is).

Het is inderdaad zo dat het VB er in geslaagd is om voor het eerst belangrijke delen van de arbeidersklasse te winnen voor het Vlaams-nationalisme. Maar dat heeft weinig te maken met de stijl van FdW, wel alles met een inhoudelijk boodschap. De socialisten hadden de besognes van de kleine man al een tijdje ondergeschikt gemaakt aan een wereldvreemd politiek correct denken. Het Vlaams Belang had de bal alleen nog binnen te koppen, want geen enkele andere partij sprak met één woord over de problemen van immigratie, "kleine" criminaliteit, stadsverloedering, ... Dat de kleine luiden alleen kunnen bereikt worden via simplistische slogans is een hardnekkig misverstand. Het komt er vooral op aan om hun reële problemen (die vaak erg verschillend zijn van de intellectuelen die de media en het politieke denken beheersen) te durven noemen, ook wanneer dit lijnrecht ingaat tegen de politieke correctheid.

Het is eveneens een misverstand dat het Vlaams Belang een partij is die gebouwd is op simplisme en populisme. Karel Dillen was één van de meest belezen mensen die ooit op een stoel in het parlement heeft gezeten. Dat gold tot voor heel kort ook voor een aanzienlijk deel van de top.

En tenslotte het argument dat alleen nog FdW met zijn krasse uitspraken de pers kan halen: wanneer is dat laatst gebeurd? Ooit werkte de stijl van provocatie. En haalde die pers. Vandaag worden de kuren van FdW alleen nog maar op een gegeneerd stilzwijgen onthaald. Zijn plaatje is grijsgedraaid. Als hij zijn partij nog een kans wil geven moet hij stilaan aan pensioen denken.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 01:06   #115
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Ik zie het ook zo (heb trouwens ooit voor het VB gestemd). Wat de persoonlijke ambities van schaduwvoorzitter Filip De Winter betreft, voor 2012 ziet het er niet zo goed uit. Het is maar een poll (GVA), maar voor de FDW fans, geef er een lap op.

http://www.gva.be/antwerpen/n-va-dro...p.aspx?cmt=all
Het ziet er eerder belabberd uit voor slaapmans Patrick Janssens in zijn strijd om het burgemeesterschap.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 03:55   #116
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het ziet er eerder belabberd uit voor slaapmans Patrick Janssens in zijn strijd om het burgemeesterschap.
BDW kan met voorsprong winnen op het marketing-onderlijfke.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 06:16   #117
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet in de ogen van de publieke opinie. Deze partij haalde ooit een kwart van de stemmen. En velen die er toen niet voor stemden zouden waren daarom nog geen voorstander van het cordon. Maar misschien wel te verbrand in de ogen van de pers en de "intellectuele" elites.

Maar het resultaat is hetzelfde.
Correct. Maar je moet toegeven dat het VB, het de voorstanders van een "cordon" wel gemakkelijk heeft gemaakt hé.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 07:16   #118
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bedoelt het cordon?
Da's trouwens geen godsgeschenk maar een uitvindsel van die Franstalige partijen.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 13:36   #119
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
BDW kan met voorsprong winnen op het marketing-onderlijfke.
Zeker weten.
Echter: Het gevecht begint pas als onderlijfke met al zijn kannonnen begint te schieten.
Deze maand nog heeft er een "versterking" van de redaktie van de GVA plaatsgevonden.

Nooit de kracht van de sossenmedia onderschatten hoor...

Stel nu eens even dat mijn slecht karakter zou gespeend zijn van mijn legendarisch goed hart, dan zou ik stillekes hopen dat die media onze BDW op een even onrechtvaardige en achterbakse wijze een ganse campagne lang in de rug en onder de gordel steken en schieten als ze voorheen met het Vb hebben gedaan.
Ik leg uit waarom:
A/ omdat de NVA met hun minister van media (in de voormalige Vlaamse regering) nooit iets heeft veranderd aan deze hoogst ondemocratische situatie ondanks hun openlijke kritiek erop.
B/ Zodat de NVA eindelijk zou gedwongen zijn in de huidige en vooral in de volgende Vlaamse regering hier iets aan te doen
C/ Om een BDW erop te attenderen dat hij niet ongestraft openlijk kan krijten dat het CS ondemocratisch is om het terzelfdertijd op de meest ardante wijze toe te passen.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 20 maart 2011 om 13:38.
Oud 21 maart 2011, 10:07   #120
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
U bedoelt het cordon?
Da's trouwens geen godsgeschenk maar een uitvindsel van die Franstalige partijen.
Ik dacht dat dit een uitvindsel was van AGALEV
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be