Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2012, 20:33   #101
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Gezien je neiging tot selectief lezen je duidelijk weer eens in de steek laat, de deze:

Maar vertel mij gerust waarom we die kosten WEL in rekening zouden moeten brengen...
7€ versus 6,3€ dus , waar blijft je uitleg?

Dat antwoord heb je eerder al gehad dus 't heeft weinig zin daar op verder door te bomen zenne.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2012, 20:37   #102
Scorpio
Minister-President

Standaard

Versta jij Nederlands?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2012, 20:57   #103
Scorpio
Minister-President

Standaard

Bon, nog maar eens een poging dan, hoewel het me zou verbazen moest je het deze keer begrijpen. 't Zou de eerste keer zijn.

Citaat:
7€ versus 6,3€ dus , waar blijft je uitleg?
De 7 Euro klopt niet. 7 Euro voor Herentals - Lier komt neer op 1/3 Euro per km. 10,2 miljard reizigerskilometers, dus een totale kost van 3,4 Miljard Euro. Gezien de door jezelf geciteerde totale kost voor de volledige groep van net geen 3,5 miljard, betekent dat dat je er in je berekening van uit gaat dat alle andere activiteiten buiten deze van de reizigersafdeling een kleine 100 miljoen Euro gekost hebben. Dat, terwijl de zuivere werkingskost van de cargo-afdeling alleen al zo'n 500 miljoen bedraagt.

Weet je, we gaan eens ECHT zot doen. We gaan er even van uit dat de cargo-afdeling voor de ENIGE andere kosten zorgt binnen de NMBS-groep. We negeren de investeringen in cargo-infra, het vastgoed, het werk voor derden, enz. We doen alsof ze niet bestaan. Gewoon, because we can.

We gaan dus uit van 3 miljard werkingskosten voor de reizigersdienst (die 10 miljoen, die krijg je er ook nog bij, nog een cadeautje). Op 10,2 miljard reizigerskilometers is dat dus een kost van 29,4 cent per km. Voor Herentals - Lier komt dat op 6,17 Euro.

6,17 Euro versus 6,3 Euro dus, waarbij de 6,17 enkel bereikt werd na het geven van een hoop cadeautjes. De daadwerkelijke kost zal rond de 5,5 Euro liggen.

Je uitleg?
Oud 23 januari 2012, 22:01   #104
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, nog maar eens een poging dan, hoewel het me zou verbazen moest je het deze keer begrijpen. 't Zou de eerste keer zijn.

De 7 Euro klopt niet. 7 Euro voor Herentals - Lier komt neer op 1/3 Euro per km. 10,2 miljard reizigerskilometers, dus een totale kost van 3,4 Miljard Euro. Gezien de door jezelf geciteerde totale kost voor de volledige groep van net geen 3,5 miljard, betekent dat dat je er in je berekening van uit gaat dat alle andere activiteiten buiten deze van de reizigersafdeling een kleine 100 miljoen Euro gekost hebben. Dat, terwijl de zuivere werkingskost van de cargo-afdeling alleen al zo'n 500 miljoen bedraagt.

Weet je, we gaan eens ECHT zot doen. We gaan er even van uit dat de cargo-afdeling voor de ENIGE andere kosten zorgt binnen de NMBS-groep. We negeren de investeringen in cargo-infra, het vastgoed, het werk voor derden, enz. We doen alsof ze niet bestaan. Gewoon, because we can.

We gaan dus uit van 3 miljard werkingskosten voor de reizigersdienst (die 10 miljoen, die krijg je er ook nog bij, nog een cadeautje). Op 10,2 miljard reizigerskilometers is dat dus een kost van 29,4 cent per km. Voor Herentals - Lier komt dat op 6,17 Euro.

6,17 Euro versus 6,3 Euro dus, waarbij de 6,17 enkel bereikt werd na het geven van een hoop cadeautjes. De daadwerkelijke kost zal rond de 5,5 Euro liggen.

Je uitleg?
Na de cadeautjes die ik uitgedeeld heb, mag dat ook wel eens

En mijn uitleg? Eenvoudig. Ik ga je verdere discussie over activity based costing besparen, want daar ga je toch niet aan uit geraken . Ik zal het dus kort houden: je hebt nu ferm hard je best mogen doen om het op een bijna dezelfde kost als een wagen te kunnen krijgen. Als ik nu met twee personen in dezelfde auto ga, dan heb jij een groot probleem (en face it, dat had je voor je rekenkunsten ook al).

Maar bon, heel die spielerei was ook niet nodig eigenlijk. Voor iedereen die een wagen heeft (including you, naar je eigen zeggen) is de NMBS sowieso duurder. Op dat moment kan je immers rekenen met enkel de kost van brandstof + een slijtagekost per km
Oud 23 januari 2012, 22:23   #105
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zal het dus kort houden: je hebt nu ferm hard je best mogen doen om het op een bijna dezelfde kost als een wagen te kunnen krijgen.
Da's zowat het enige in je heel je betoog dat klopt, alleen niet op de manier waarop jij het bedoelt. Ik heb inderdaad heel hard m'n best moeten doen de prijs op een vergelijkbaar niveau te krijgen, door een hoop kosten te negeren die eigenlijk geen deel mogen uitmaken van de berekening. De werkelijke prijs is namelijk nog een stukje lager (tussen de 5 en de 5,5 Euro, afhankelijk van precies hoe hoog die andere kosten nu juist zijn).

Maar goed, zo ver ga ik je nooit krijgen, je ego laat dat duidelijk niet toe. Het is alvast interessant om te zien dat je doorheen deze discussie eigenlijk wel indrukwekkend ver teruggekrabbeld bent, van een initiële 'berekening' van 16 Euro, via 10,4 vervolgens naar 7,3, dan 7 om je uiteindelijk aan te sluiten bij de 6,17 Euro. Allerlei misplaatste principes zoals 'je moet op basis van de ticketprijs rekenen' zijn onderweg in stilte overboord gegooid. Ik weet ook wel dat je dat niet zal toegeven, je ego laat dat niet toe, maar we zien hier allemaal wat we zien.

Dat je dan niet verder gaat naar de nog lagere kost van 5 - 5,5 Euro, ach, daar kan ik mee leven; net als met al de veranderingen in je redenering waar je nu mee komt aanzetten om alsnog de auto goedkoper te laten zijn. Dat ego he.
Oud 24 januari 2012, 08:34   #106
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's zowat het enige in je heel je betoog dat klopt, alleen niet op de manier waarop jij het bedoelt. Ik heb inderdaad heel hard m'n best moeten doen de prijs op een vergelijkbaar niveau te krijgen, door een hoop kosten te negeren die eigenlijk geen deel mogen uitmaken van de berekening. De werkelijke prijs is namelijk nog een stukje lager (tussen de 5 en de 5,5 Euro, afhankelijk van precies hoe hoog die andere kosten nu juist zijn).

Maar goed, zo ver ga ik je nooit krijgen, je ego laat dat duidelijk niet toe. Het is alvast interessant om te zien dat je doorheen deze discussie eigenlijk wel indrukwekkend ver teruggekrabbeld bent, van een initiële 'berekening' van 16 Euro, via 10,4 vervolgens naar 7,3, dan 7 om je uiteindelijk aan te sluiten bij de 6,17 Euro. Allerlei misplaatste principes zoals 'je moet op basis van de ticketprijs rekenen' zijn onderweg in stilte overboord gegooid. Ik weet ook wel dat je dat niet zal toegeven, je ego laat dat niet toe, maar we zien hier allemaal wat we zien.

Dat je dan niet verder gaat naar de nog lagere kost van 5 - 5,5 Euro, ach, daar kan ik mee leven; net als met al de veranderingen in je redenering waar je nu mee komt aanzetten om alsnog de auto goedkoper te laten zijn. Dat ego he.
Als je naar de werkelijke kost van die bewuste 21km rit, dan zal die 16€ zelfs nog een onderschatting zijn vrees ik

Enfin, qua redenering zit daar geen één verandering in. Alleen moet je daravoor wel iets verder kunnen kijken dan je neus lang is

Laatst gewijzigd door Sfax : 24 januari 2012 om 08:35.
Oud 24 januari 2012, 14:34   #107
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alleen moet je daravoor wel iets verder kunnen kijken dan je neus lang is
Het denigrerende toontje ben je alvast nog steeds niet kwijt.

Oh well.
Oud 24 januari 2012, 14:59   #108
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die berekening voor de auto wil ik wel eens zien...

Dat zijn uitspraken die alleen maar gedaan worden door mensen die de daadwerkelijke kost van autorijden niet kennen heb ik de indruk.
Alleen zal de trein misschien goedkoper zijn (zeker als je vermijden van files in rekening brengt). Maar ga tegenwoordig eens met je gezin naar zee bijvoorbeeld, dan ben je echt goedkoper af met de auto (en je moet inderdaad geen rekening houden met de uren, als ze al kloppen).
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 15:38   #109
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar ga tegenwoordig eens met je gezin naar zee bijvoorbeeld, dan ben je echt goedkoper af met de auto (en je moet inderdaad geen rekening houden met de uren, als ze al kloppen).
Als je een gewoon ticket koopt zal dat zeker het geval zijn. De prijzen van de NMBS zijn daar duidelijk te weinig op afgestemd. Maar ook daar brengen de passes veel soelaas. Neem een gezin met twee tienerkinderen. De kostprijs met de auto zal uiteraard afhankelijk zijn van waar dat gezin woont, dus kan je zo niet direct berekenen. Met de trein kan je het vrij snel berekenen: dat gezin reist voor 49,60 Euro heen en terug. Dat gezin mag niet te ver van de kust wonen wil het onder die prijs blijven met de wagen.

O, en voor Sfax hier op springt: Meuh z'n opmerking ging over ticketprijzen. Dat is dus waar ik op geantwoord heb.
Oud 24 januari 2012, 16:10   #110
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Da's voor 33.5 liter aan diesel. met volgeladen wagen, pak 5 liter per 100 km, kom je aan 660 km. Je mag dus al wat heen en weer rijden.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 16:26   #111
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je een gewoon ticket koopt zal dat zeker het geval zijn. De prijzen van de NMBS zijn daar duidelijk te weinig op afgestemd. Maar ook daar brengen de passes veel soelaas. Neem een gezin met twee tienerkinderen. De kostprijs met de auto zal uiteraard afhankelijk zijn van waar dat gezin woont, dus kan je zo niet direct berekenen. Met de trein kan je het vrij snel berekenen: dat gezin reist voor 49,60 Euro heen en terug. Dat gezin mag niet te ver van de kust wonen wil het onder die prijs blijven met de wagen.

O, en voor Sfax hier op springt: Meuh z'n opmerking ging over ticketprijzen. Dat is dus waar ik op geantwoord heb.
Tiens, vreemd toch, als ik dat opzoek zijn de prijzen heel anders

Als ik even uit mag gaan van een doorsnee gezin met vader en moeder die niet meer studeren en twee kinderen waarvan 1>12 en 1<12, dan zijn de standaard prijzen van een heen en terug ticket voor een traject dat wij vroeger soms deden (Berlaar - Blankenberge): 19€ voor het kind<12 en 36,2 per persoon voor de rest. Dat is dus 127,6€. Nou moe .

Werk ik met een railpass en een gopass (7,4 per rit en 6,5 per rit), dan kom ik nog op 55,6€ uit, maar dan moet ik daarvoor wel 139€ ophoesten aangezien ik 12 andere, overbodige ritten moet bijkopen.

En ik ga ervan uit dat een weekendbiljet aan 50% gaat, dus dan zou het nog 63,8€ kosten.

Daarvoor mogen we dan met zijn allen 3h per rit op de trein zitten; 6h in totaal dus voor een dagje zee.

Staat daar tegenover met de wagen, waarbij de rit maar 1h45 duurt in de luxe en met de vrijheid van je eigen wagen: 134km x 2 x 0,3€ oftewel 80,4€

Enkel de weekendversie is dus goedkoper, en dan negeren we de echte kost door met enkel de prijs van een ticket met afslag te rekenen en dan gaan we er maar de facto van uit dat het gezin geen wagen nodig heeft om tot aan het station van vertrek te geraken.

De vertragingen, het gebrek aan stiptheid, het gebrek aan comfort, het gebrek aan flexibiliteit, dat nemen we er allemaal maar voor lief bij

Ja hoor, de trein, zo goedkoop
Oud 24 januari 2012, 16:43   #112
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Da's voor 33.5 liter aan diesel. met volgeladen wagen, pak 5 liter per 100 km, kom je aan 660 km. Je mag dus al wat heen en weer rijden.
Kosten voor de wagen zijn niet alleen kosten voor brandstof he. Volgens de VAB, met de brandstofprijzen van 2009 dan nog, zijn dit de kosten: http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=330

Citaat:
Tiens, vreemd toch, als ik dat opzoek zijn de prijzen heel anders
Dat zegt dan iets over jouw opzoekkunsten (of het gebrek daar aan)

Rail Pass voor de volwassenen => 7.40 Euro per rit, twee maal heen en terug => 29.60 Euro
Go Pass voor de kinderen => 5 Euro per rit, twee maal heen en terug => 20 Euro.

Opgeteld is dat 49.60 Euro.

Citaat:
dan moet ik daarvoor wel 139€ ophoesten aangezien ik 12 andere, overbodige ritten moet bijkopen.
Non-argument, aangezien je er dan van uit gaat dat dat gezin voor de rest NOOIT de trein neemt, en geen van de gezinsleden dat ooit doet, én dat je niemand in je familie of kennissenkring kent die die ongebruikte ritten wil overkopen (dat mag namelijk). Als jij voor 60 Euro gaat tanken, en je rijdt vervolgens naar de bakker om de hoek, dan kost die rit je geen 60 Euro. Ook hier reken je dus wat je opgebruikt.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 24 januari 2012 om 16:50.
Oud 24 januari 2012, 16:54   #113
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Op die manier blijf je bezig.

Wagen; aankoop wagen, levensduur wagen, onderhoud, verzekering, brandstof, keuring, wegennet, onderhoud wegen, BIV, ambtenaren voor de infrastructuur, ...

trein: per belastingsbetaler omrekenen ; aankoop treinstellen, levensduur ervan, onderhoud, verzekering, electriciteit, de kost van de 3 holdings + infrastructuur en natuurlijk dan ook de ritkost erbij.

En dan nog rekening houden met bagage en extra passagiers..

Begin maar te rekenen he. Eenvoudiger is de ritprijs tgo de dieselkost zetten , en al de rest als sunk costs beschowuen.
Oud 24 januari 2012, 16:55   #114
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Non-argument, aangezien je er dan van uit gaat dat dat gezin voor de rest NOOIT de trein neemt, en geen van de gezinsleden dat ooit doet, én dat je niemand in je familie of kennissenkring kent die die ongebruikte ritten wil overkopen (dat mag namelijk).
Mijn gezin pakt de trein inderdaad amper tot nooit. Waarom zou ik dan ritten gaan kopen voor ritten die ik niet nodig heb? Omdat ik dan via koppelverkoop dingen aangesmeerd krijg die ik niet nodig heb, om zo de indruk te wekken dat het goedkoper is, terwijl het eigenlijk duurder is? En dan spreek jij van non-argumenten... Qua verkoopstechniek is dat vergelijkbaar met die banken die een hifi-installatie weggeven bij het openen van een krediet .

Citaat:
Als jij voor 60 Euro gaat taken, en je rijdt vervolgens naar de bakker om de hoek, dan kost die rit je geen 60 Euro. Ook hier reken je dus wat je opgebruikt.
Het verschil is dat ik niet voor 60€ ga tanken om naar de bakker te gaan. Als ik voor 5€ of voor 1€ ga tanken om naar de bakker te gaan, dan gaat dat net zogoed (op een kwaaie pompuitbater na waarschijnlijk). En dan spreek jij van non-argumenten...

Feit blijft: je hebt maar één formule die goedkoper is, en dan alleen maar omdat je de kost negeert en aannames maakt over het gezin die je niet kan maken. Als dat gezin om tot aan het vertrekstation te geraken ook een wagen nodig heeft, of als dat gezin om welke reden dan ook al een auto heeft, dan zal dat altijd de goedkoopste optie zijn. In dat geval telt inderdaad alleen de brandstof + slijtagekost.
Oud 24 januari 2012, 17:03   #115
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Waar is den tijd?
Nestor Burma is fan!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 17:14   #116
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
trein: per belastingsbetaler omrekenen ; aankoop treinstellen, levensduur ervan, onderhoud, verzekering, electriciteit, de kost van de 3 holdings + infrastructuur en natuurlijk dan ook de ritkost erbij.
Lees er misschien de vorige bladzijden eens op na.

Citaat:
Mijn gezin pakt de trein inderdaad amper tot nooit.
Da's wel duidelijk ja. Het zou me eerlijk gezegd verbazen moest een gezin waar een der leden uit z'n weg gaat om ten koste van alles te bewijzen hoe slecht en duur de trein wel is, die trein ook daadwerkelijk gebruiken.

Maar goed, om je een plezier te doen: voor een rabiaat anti-trein gezin, dat voor de rest nooit ofte nimmer de trein neemt, en weigert de passen verder te verkopen, zal deze inderdaad duurder zijn voor dat ene tochtje naar de kust. Maar zij gingen toch nooit de trein nemen, dus dat maakt eigenlijk niet uit. Nu ja, als je al dat soort voorwaarden moet stellen om nog je argumentatie dat de trein duurder is te kunnen blijven verderzetten, wel, dat mag je dan hebben.

Conclusie: gezin dat aan al deze voorwaarden voldoet: trein duurder. Alle andere gezinnen: trein goedkoper.

Daar kan ik mee leven.
Oud 24 januari 2012, 17:22   #117
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Je neemt een momentopname van een jaarverslag. Dan moet je ook maar de lopende rekening van één jaar voor een auto nemen. zijnde verzekering en onderhoud. Dan gaat auto goedkoper uitkomen.
Oud 24 januari 2012, 17:38   #118
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je neemt een momentopname van een jaarverslag. Dan moet je ook maar de lopende rekening van één jaar voor een auto nemen. zijnde verzekering en onderhoud. Dan gaat auto goedkoper uitkomen.
?????????????
Oud 24 januari 2012, 18:08   #119
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
?????????????
Je betaald voor je auto uit eigen zak.

De treintickets , zelfs aan verminderde prijs of gratis voor ambtenaren, komen uit ieders zak, zonder eigen keuze.

Je kan argumenteren dat de trein goedkoper is. En misschien is dat wel zo per passagierskilometer.
Maar als je die redenatie gaat doorvoeren, dan zijn moderne commerciële verkeerstoestellen de nog betere optie.
Oud 24 januari 2012, 18:12   #120
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's wel duidelijk ja. Het zou me eerlijk gezegd verbazen moest een gezin waar een der leden uit z'n weg gaat om ten koste van alles te bewijzen hoe slecht en duur de trein wel is, die trein ook daadwerkelijk gebruiken.
Waarom zouden we ook; de trein in Belgie is duurder en slechter. Dat is wel duidelijk uit alle voorgaande posts.
Uit mijn weg moet ik daarvoor niet eens gaan; dat is 5 minuten opzoekwerk en samenvatting, moeilijk is dat niet

Citaat:
Maar goed, om je een plezier te doen: voor een rabiaat anti-trein gezin, dat voor de rest nooit ofte nimmer de trein neemt, en weigert de passen verder te verkopen, zal deze inderdaad duurder zijn voor dat ene tochtje naar de kust. Maar zij gingen toch nooit de trein nemen, dus dat maakt eigenlijk niet uit. Nu ja, als je al dat soort voorwaarden moet stellen om nog je argumentatie dat de trein duurder is te kunnen blijven verderzetten, wel, dat mag je dan hebben.
Lol, pikt het zo hard dat er van al je formules, slechts eentje kan edijveren met de wagen, en dan enkel nog omdat je kosten negeert en voor het gezin een aantal assumpties neemt?

Jij mag dat gerust een "exceptionele situatie" noemen, de situatie die ik schets is heel doorsnee, de berekeningen zijn basic en ik geef je het voordeel dat ik verder alles dat ik je nadeel werkt gewoon negeer
De voorwaarden breng jij aan, niet ik

Maar zoek hier gerust wat mensen die het normaal vinden om voor een uitje naar de zee twee passen te regelen met 12 extra ritten die ze eigenlijk niet nodig hebben. Dat wordt lachen

Citaat:
Conclusie: gezin dat aan al deze voorwaarden voldoet: trein duurder. Alle andere gezinnen: trein goedkoper.

Daar kan ik mee leven.
Nope, de trein is duurder; dat tonen bovenstaande posts wel aan

De trein is enkel goedkoper in één specfiek geval en met de belangrijke randvoorwaarden dat de echte kost genegeerd wordt en dat het gezin in kwestie verder helemaal geen wagen heeft of nodig heeft.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be