![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Correct, maar de loonbrief moet wel in het Nederlands.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() Dik in orde? Het laat me al zéér lang Siberisch koud.
Laatst gewijzigd door filosoof : 2 november 2011 om 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet niet dat een taalstrijd altijd een sociale strijd is. Binnen 10 jaar zal een Nederlandstalige uit de lagere sociale klasse met zijn Nederlands niets meer kunnen doen in Vlaams-Brabant. Is dat echt wat jij wilt? Of vind jij dat die dan maar Frans moet leren?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is nu eenmaal nog een niet te onderschatten aantal Vlamingen dat er zelf nog altijd van overtuigd is dat het Frans superieur is aan het Nederlands. Om nog maar te zwijgen van een zeker aantal Vlamingen dat Frans spreken als een teken ziet van 'goede Belg' zijn, ja zelfs van burgerzin; denk maar terug aan de column van Filip Joos eerder dit jaar.
Laatst gewijzigd door SDG : 2 november 2011 om 23:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 3 november 2011 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 3 november 2011 om 00:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en waarom zou ik tegen een ingeweken marokkaan die in antwerpen zijn winkeltje openhoudt de moeite moeten doen om Frans te spreken omdat hij in het verkeerde gewest is terechtgekomen? Als ik in Bertrix een winkeltje ga opendoen neem ik aan dat ik de klanten die me in het frans iets vragen ook niet in het Nederlands zal moeten antwoorden. En neen ik wil mijn tijd niet in het frans gaan verbeuzelen tegen een ordinaire trut van een dienster die het vertikt om de klanten in de taal van het gewest te bedienen. Ik heb me twee stoelen verder gezet, op een ander terras. Of dacht je nu echt dat ik aan zulke mensen meer dan twee seconden tijd besteed? Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 3 november 2011 om 02:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
taal is niet alleen een communicatiemiddel, de eigen taal is ook een thuishaven, ergens waar je je goed in voelt. onderschat nu niet eens de impact op het constant moeten spreken van een andere taal op een persoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
-Mijn moedertaal is Limburgs. Daarmee kan ik idd in Vlaanderen niet ver geraken. Oostwaarts in Nederland en Duitsland daarentegen wel. En je moet zeker de Oostkantons in Wallonië niet vergeten. Citaat:
Maar waar het oorspronkelijk in deze discussie om draait is dat Flaminganten zonder taalwetten respect eist van Franstaligen voor de Nederlandse taal in Vlaanderen (waarmee ik akkoord kan gaan). Maar dat diezelfde Vlamingen dat respect zelf niet kunnen opbrengen in de Limburgstalige regio's. En dat maakt hen volstrekt ongeloofwaardig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan het moeilijk aan de Vlamingen verwijten dat ze jou als mede-vlaming zagen en niet als collaborerende franskiljon die Limburgs wil spreken onder zijn kerktoren (wat bovendien zelfs volkomen gerechtigd is). Ga eens bij SS klagen of bij Willy Claeys? Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 3 november 2011 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor mij als Limburgstalige is Nederlands evenmin mijn moedertaal als Frans. Het maakt mij in principe dus niet uit welke standaardtaal ik gebruik om het aantal personen waarmee ik kan communiceren te verhogen. Ik heb hier trouwens al meerdere keren geschreven dat m.i. in Vlaanderen Engels een grotere toekomst heeft als standaardtaal dan AN , en zeker meer dan Frans. Daarnaast zie ik streektalen en/of een tussentaal ook overleven als vrije-tijd-taal, of huistaal voor de omgang met vrienden/familie. En dan ben ik voorstander van het behoud en gebruik van de eeuwenoude streektalen i.p.v. die afschuwelijke tussentaal welke men tegenwoordig in de media gebruikt. Laatst gewijzigd door pajoske : 3 november 2011 om 10:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 3 november 2011 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals Het Waals is een lokale Romaanse streektaal die in het grootste deel van Wallonië gesproken wordt door een deel van de bevolking. Volgens schattingen zijn er 600.000 sprekers. Het Waalse taallandschap: De streektalen van Wallonië Het Waals is misschien wel de best overgeleverde oïl-taal in de schaduw van het Frans. Maar het is een van de 500 talen in de wereld die op het punt staan uit te sterven in de 21ste eeuw, behalve als het in 1992 begonnen normalisatieproces aanslaat. Er zijn ook nog andere kleinere belgo-Romaanse talen of dialecten in Wallonië: het Picardisch (Bergen-Doornik), het Gaumais (Virton) en het Champenois (Beneden-Semois). Soms wordt het woord "Waals" gebruikt voor de vier groepen samen, als synoniem voor belgo-Romaanse dialecten. De term "Waals" is eveneens in gebruik voor het Belgisch-Frans, wat tot verwarringen kan leiden. ------------------------- Of wil je nu zeggen dat de Franstalige Gemeenschap het Platduits gaat beschermen ? Ik zou eerder denken dat dit een eventuele actie van de Duitstalige Gemeenschap is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
|
![]() Het Waals gewest komt dus niet overeen met Wallonië, net zo min als het Vlaams gewest overeenkomt met Vlaanderen (en in dit laatste geval nog veel minder).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |