![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Forummeeting?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De woordvolgorde van de verschillende werkwoorden binnen de werkwoordelijke eindgroep wordt behandeld in 18.5.7. Daarbij valt vooral de plaats van het deelwoord op. Vgl.: (a) Ik geloof dat hij het gedaan heeft (b) Ik geloof dat hij het heeft gedaan Vaak wordt beweerd dat de vorm met het deelwoord achteraan (b dus) de voorkeur geniet, maar daar is eigenlijk geen enkele reden toe. Beide vormen zijn evenwaardig en grammaticaal even "correct". De (a)-vorm blijkt populairder in gesproken taal, terwijl de (b)-vorm het goed doet in geschreven taal. Bij een eindgroep met drie werkwoorden (bijv. (a) Ze denken dat hij niets gezien kan hebben vs. (b) Ze denken dat hij niets kan hebben gezien vs. (c) Ze denken dat hij niets kan gezien hebben) speelt er ook een geografische factor: de tussenplaatsing van het deelwoord (zoals in (c)) is vooral populair in België, hoewel ook hier in geschreven taalgebruik een tendens bestaat om een van de twee andere vormen te gebruiken. In Nederland is de (a)-vorm de gangbare vorm in gesproken taal, terwijl de achteropplaatsing (c) vooral populair is in geschreven taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://forum.politics.be/showthread.php?t=166135
Waar is ze een i vergeten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Straal vergeten ![]() Ik merkt dat ik intuïtief juist zit (zou natuurlijk meer testen moeten doen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij ziet een "bloot-gat-foto"; ik zie een artistieke foto die de schoonheid van het menselijk lichaam weergeeft. ![]() Dat jij er enerzijds niet in lijkt te slagen om de totaliteit van die foto te zien, maar alleen een "bloot gat" ziet en anderzijds geen onderscheid lijkt te kunnen maken tussen de avatar en de persoon die de avatar voert, zegt wellicht véél meer over jou dan over mij.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo? Merkt jij dat? Ik merkt iets anders, taalvirtuoos...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taaladvies gevraagd:
Waarom wordt er gezegd : Ik zit voor mijn TV maar achter mijn PC?
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is ook het werkwoord Guinnessen. Mijn vraag hierover is de volgende: wat is het voltooid deelwoord daarvan en wat is de correcte schrijfwijze van dat voltooid deelwoord?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() geguinnest: de dubbele ss komt te vervallen omdat ze niet van belang is voor de uitspraak (cfr. gestrest). Voor de rest wordt de gewone regel voor de eindletter van het VD toegepast ( dus verlengen ==> 'geguinneste' en je hoort de 't')
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Graag had ik geweten wat de infinitief van het volgende voltooid deelwoord is: besnieten.
En graag ook wat het betekent.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interessant.
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zeg niet
Maar zwijg gewoon. Beste forum taaladvies in jaren ![]()