Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2012, 22:38   #101
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Oké, ik heb het begrepen. Het wordt te complex.

Studeer uw woordenboeken dan maar goed. Daar staat de betekenis van alles in.

Slaapwel
Ik dank u voor uw goed raad, en beloof u deze te volgen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:42   #102
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En dan ?

Nogmaals, we zitten er niet mee in dat er een gebrek is aan gemeenschappelijke cultuur.

Het is misschien moeilijk voor U om dit te begrijpen als chauvinistische Française die het direct nodig acht haar cultuur te bewijzen.

De buitenlanders die beginnen te stoefen over hun cultuur noemen we aan weerskanten van de taalgrens "dikkenekken". Dat maakt deel uit van onze gemeenschappelijk cultuur.

Als U zelf Wikipedia zit uit te pluizen over de Belgische Cultuur dan wens ik U veel succes met Uw zoektocht naar Uw eigen identiteit.
Maakt u zich toch niet zo druk om de vaststelling dat "Belgische cultuur" kennelijk niet blijkt te bestaan. Geen erg : de Vlamingen en de Belgische Franstaligen hebben elk hun eigen cultuur. Wat wil u nog meer ?
Oud 31 januari 2012, 22:48   #103
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Nou ja het is mij al vaak opgevallen dat Belgen eerder geneigd zijn begrip te tonen wanneer Fransen trots spreken over Frankrijk, Franse cultuur, taal et cetera, dan wanneer Nederlanders dat doen.

Bij geen enkel ander volk valt mij dat op, zelfs in Indonesië dat ruim 350 jaar lang een kolonie is geweest van Nederland en waar Nederlanders zich niet altijd "netjes" hebben gedragen.
Zijn Indonesiërs ondanks dat over het algemeen zeer positief over Nederland en Nederlanders.

Ik wil nu niet net als forum lid "Spinoza" klinken, maar die Belgische afgunst richting Nederland en/of Nederlanders is eerder regel dan uitzondering.

Jeff
Het zal u misschien niet verbazen, maar wat wij hier "belgicisten" noemen blijken van alle Belgen veruit de grootste weerzin te hebben voor Fransen zowel als voor Nederlanders. Wellicht voor alles wat niet "Belgisch" is, trouwens.

In de regel ervaar ik evenwel weinig of geen negatieve houding vanwege de Belgen, het weze Vlamingen zowel als Franstaligen. En evenmin van de Nederlanders, wel integendeel.
Oud 31 januari 2012, 22:54   #104
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mijnheer ViveLaBelgique,

U bent het die over « pulp » begonnen bent ; ik had voordien met geen woord over « pulp » of wat dan ook gerept. Meer algemeen had en heb ik evenmin een persoonlijke beoordeling omtrent de kwaliteit van uw vermeende typisch Belgische cultuur te kennen gegeven : dat zou overigens niet eens kunnen, want hoe zou ik (net als u of elk ander) de kwaliteit kunnen beoordelen van iets dat niet bestaat ?

U blijkt een eigenaardig amalgaam te verzinnen vermits u “chauvinisme” kennelijk verwart met “cultuur”.

Voor het overige verzeker ik u andermaal dat “belgicist” in mijn boekje niet in de rubriek scheldwoorden voorkomt, maar in deze der typeringen staat. Trouwens, ik heb er al gans mijn aards bestaan een goede gewoonte van gemaakt om de rubriek scheldwoorden steeds terzijde te laten : wie enige moeite doet om rationele en nuttige argumenten te gebruiken heeft geen enkele behoefte aan het gebruik van scheldwoorden om een standpunt voor te brengen, ziet u.

Met mijn hartelijke groeten,

Gwylan
Het te koop lopen met zijn eigen cultuur of anderen gebrek aan cultuur aanwrijven is een uiting van chauvinisme. Als dit besef tot U is doorgedrongen kan U best eens het topic herlezen.

Als U de term "Belgicist" gebruikt dan beseft U toch dat U mensen in een hokje duwt en U daarmee de "rationele en nuttige argumentatie" opzij schuift.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:59   #105
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal u misschien niet verbazen, maar wat wij hier "belgicisten" noemen blijken van alle Belgen veruit de grootste weerzin te hebben voor Fransen zowel als voor Nederlanders. Wellicht voor alles wat niet "Belgisch" is, trouwens.

In de regel ervaar ik evenwel weinig of geen negatieve houding vanwege de Belgen, het weze Vlamingen zowel als Franstaligen. En evenmin van de Nederlanders, wel integendeel.
Misschien is dat wel de oorzaak waarom U ze "belgicisten" noemt en ze daarmee in dat bepaald hokje in Uw gedachten klasseert.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 31 januari 2012, 22:59   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het zijn in het algemeen Belgen die stereotypes over Fransen en Nederlanders hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 23:05   #107
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het te koop lopen met zijn eigen cultuur of anderen gebrek aan cultuur aanwrijven is een uiting van chauvinisme. Als dit besef tot U is doorgedrongen kan U best eens het topic herlezen.

Als U de term "Belgicist" gebruikt dan beseft U toch dat U mensen in een hokje duwt en U daarmee de "rationele en nuttige argumentatie" opzij schuift.
Wil, alvorens u helemaal door het dolle draait, toch nog eens rustig mijn posts lezen. U zult merken dat ik niemand een gebrek aan cultuur aanwrijf : ik heb hier al meermaals gesteld dat Vlamingen en Belgische Franstaligen elk hun eigen cultuur hebben. Het discussiegegeven is dat er niet zoiets als een typisch "Belgische" cultuur bestaat. U noch een andere forumdeelnemer heeft die stelling ook maar in het minst kunnen weerleggen.
Oud 31 januari 2012, 23:08   #108
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien is dat wel de oorzaak waarom U ze "belgicisten" noemt en ze daarmee in dat bepaald hokje in Uw gedachten klasseert.
Gaat u er van uit dat ik hier de enige ben die de term "belgicisten" gebruikt ?
Overigens, in mijn gedachten maak ik geen enkele plaats voor hokjes waarin ik u of andere Belgen wens te klasseren. Mijn gedachten worden wat nuttiger aangewend dan voor dergelijke onzin, hoor.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 23:09.
Oud 31 januari 2012, 23:21   #109
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil, alvorens u helemaal door het dolle draait, toch nog eens rustig mijn posts lezen. U zult merken dat ik niemand een gebrek aan cultuur aanwrijf : ik heb hier al meermaals gesteld dat Vlamingen en Belgische Franstaligen elk hun eigen cultuur hebben. Het discussiegegeven is dat er niet zoiets als een typisch "Belgische" cultuur bestaat. U noch een andere forumdeelnemer heeft die stelling ook maar in het minst kunnen weerleggen.
Ik stel juist dat het gebrek aan chauvinisme typerend is voor de Belgische cultuur. Dat U dat negeert is juist een uiting van Uw chauvinisme.

Oud 31 januari 2012, 23:26   #110
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat u er van uit dat ik hier de enige ben die de term "belgicisten" gebruikt ?
Overigens, in mijn gedachten maak ik geen enkele plaats voor hokjes waarin ik u of andere Belgen wens te klasseren. Mijn gedachten worden wat nuttiger aangewend dan voor dergelijke onzin, hoor.
Misschien doet U het dan wel in Uw onderbewustzijn.

Oud 31 januari 2012, 23:53   #111
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien doet U het dan wel in Uw onderbewustzijn.
Wat er in mijn "onderbewustzijn" gebeurt weet ik niet, en u weet dat zo mogelijk nog minder. Ik weet dan weer niet wat er in uw "onderbewustzijn" gaande is, en wees er ten zeerste van overtuigd dat ik dat ook geenszins wil weten.
Oud 31 januari 2012, 23:59   #112
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik stel juist dat het gebrek aan chauvinisme typerend is voor de Belgische cultuur. Dat U dat negeert is juist een uiting van Uw chauvinisme.
En ik stel dat zoiets als "Belgische cultuur" niet bestaat. Nogal logisch dus dat Belgen geen chauvinisme aan de dag leggen voor iets dat niet bestaat.

Anderzijds zult u ongetwijfeld zelf al gemerkt hebben dat bijvoorbeeld de forumdeelnemers alhier wel degelijk chauvinisme aan de dag leggen voor hun Vlaamse cq. Nederlandse cultuur als het om Vlamingen gaat, of hun Franse cultuur als het om Belgische Franstalige forummers gaat.

Kom mij niet vertellen dat u dat per sé wil negeren, want in voorkomend geval zou dat een uiting zijn van uw chauvinisme voor een voorgehouden Belgische cultuur die eenvoudigweg niet bestaat.
Oud 1 februari 2012, 00:04   #113
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat er in mijn "onderbewustzijn" gebeurt weet ik niet, en u weet dat zo mogelijk nog minder. Ik weet dan weer niet wat er in uw "onderbewustzijn" gaande is, en wees er ten zeerste van overtuigd dat ik dat ook geenszins wil weten.
Misschien best toch eens een poging doen eerst Uw onderbewustzijn raad te plegen als U geneigd bent het woord "belgicist" uit Uw toetsenbord laat rollen om na te gaan of U daarmee niet onbewust iemand in een hokje duwt.

Oud 1 februari 2012, 00:14   #114
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik stel dat zoiets als "Belgische cultuur" niet bestaat. Nogal logisch dus dat Belgen geen chauvinisme aan de dag leggen voor iets dat niet bestaat.
Het is logisch dat U dergelijks logisch vind en het niet wil erkennen als een uiting van Uw eigen chauvinisme.

Citaat:
Anderzijds zult u ongetwijfeld zelf al gemerkt hebben dat bijvoorbeeld de forumdeelnemers alhier wel degelijk chauvinisme aan de dag leggen voor hun Vlaamse cq. Nederlandse cultuur als het om Vlamingen gaat, of hun Franse cultuur als het om Belgische Franstalige forummers gaat.

Kom mij niet vertellen dat u dat per sé wil negeren, want in voorkomend geval zou dat een uiting zijn van uw chauvinisme voor een voorgehouden Belgische cultuur die eenvoudigweg niet bestaat.
Als je het hebt over de literatuur, theater en dergelijke dan is dat toch maar beperkt aanwezig.

Oud 1 februari 2012, 00:26   #115
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien best toch eens een poging doen eerst Uw onderbewustzijn raad te plegen als U geneigd bent het woord "belgicist" uit Uw toetsenbord laat rollen om na te gaan of U daarmee niet onbewust iemand in een hokje duwt.
Om u een plezier te doen zal ik u geen belgicist meer noemen als u zichzelf geen ViveLaBelgique meer noemt. Aldus afgesproken, waarvan akte.
Oud 1 februari 2012, 00:28   #116
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is logisch dat U dergelijks logisch vind en het niet wil erkennen als een uiting van Uw eigen chauvinisme.

Als je het hebt over de literatuur, theater en dergelijke dan is dat toch maar beperkt aanwezig.
We draaien in het rond, mijnheer ViveLaBelgique. Weet u wat : geeft u mij eerst eens een afdoende en omstandige uitleg van wat de door u voorgehouden typisch "Belgische" cultuur inhoudt, en dan praten we verder.
Bij gebreke daaraan wens ik u alvast een rustige nacht toe.
Oud 1 februari 2012, 00:36   #117
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om u een plezier te doen zal ik u geen belgicist meer noemen als u zichzelf geen ViveLaBelgique meer noemt. Aldus afgesproken, waarvan akte.
Wat heeft U tegen "ViveLaBelgique" ?

Oud 1 februari 2012, 00:39   #118
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We draaien in het rond, mijnheer ViveLaBelgique. Weet u wat : geeft u mij eerst eens een afdoende en omstandige uitleg van wat de door u voorgehouden typisch "Belgische" cultuur inhoudt, en dan praten we verder.
Bij gebreke daaraan wens ik u alvast een rustige nacht toe.
Die heb ik boven gegeven en geargumenteerd, het heeft geen zin om deze steeds opnieuw te vragen.

Oud 1 februari 2012, 00:41   #119
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat heeft U tegen "ViveLaBelgique" ?
Totaal niets. Het maakt alleen maar duidelijk, samen met de aard en inhoud van uw tussenkomsten, dat u een belgicist bent. En ook daartegen heb ik niets. Geef toe, voor een bekakte chauviniste valt dat al bij al nog erg mee, nietwaar.
Oud 1 februari 2012, 00:44   #120
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die heb ik boven gegeven en geargumenteerd, het heeft geen zin om deze steeds opnieuw te vragen.
Geeft u dan toch nog eventjes het nummer van de posting waarin u één en ander hebt "gegeven en geargumenteerd", vermits ik mij met de beste wil ter wereld niet kan herinneren waar en wanneer u een afdoende en omstandige uitleg hebt verstrekt van wat de door u voorgehouden typisch "Belgische" cultuur inhoudt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be