Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2012, 23:34   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jazeker, heel veel zelfs. Wij hebben vrienden in Nederland en gaan er om de twee weken ook winkelen. Daarnaast bezoeken we eens per jaar mijn verre familie in Oostenrijk, gaan op vakantie in Zwitserland en gaan regelmatig naar de familie van mijn vrouw in Duitsland.
Dan moet je het verschil in vlotte weginfra tussen Vlaanderen en die landen wel kennen.

3 vb:
Ooit al verkeersdrempels en verkeersplateau´s buiten de bebouwde kom tegengekomen aldaar ?
Ooit al kruispunten met voorrang van rechts buiten de bebouwde kom tegengekomen aldaar ?
Ooit al zone 30/schoolzone 30 buiten de bbk op verbindingswegen(voorrang) tegengekomen aldaar ?
Van invoeg- en uitvoeg- en voorsorteerstroken op brede hoofdwegen die in Vlaanderen overal ontbreken zal ik maar zwijgen.

Als in Vlaanderen één auto van een hoofdweg naar links wil afdraaien, staan er een 20-tal voertuigen achter hem stil... en alle maar wachten op een gaatje bij het tegenverkeer... voor een voorsorteerstrookje naar links was er geen geld zeker... want met een voorsorteerstrook moest er maar één auto wachten ipv ondertussen een ... dertigtal en nog een lijnbus en nog een camion of twee.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2012 om 23:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:36   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan moet je het verschil in vlotte weginfra tussen Vlaanderen en die landen wel kennen.

3 vb:
Ooit al verkeersdrempels en verkeersplateau´s buiten de bebouwde kom tegengekomen aldaar ?
Ooit al kruispunten met voorrang van rechts buiten de bebouwde kom tegengekomen aldaar ?
Ooit al zone 30/schoolzone 30 buiten de bbk op hoofdverbindingswegen tegengekomen aldaar ?
Geen idee, wel weet ik dat ik in al die landen veel minder geconfronteerd wordt met lintbebouwing die ook op de mobiliteit een negatieve invloed heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:53   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee, wel weet ik dat ik in al die landen veel minder geconfronteerd wordt met lintbebouwing die ook op de mobiliteit een negatieve invloed heeft.
Geen idee ?

Dat extra-excuus lintbebouwing weten we ondertussen, maar dat ligt aan de ruimtelijke wanorde en de lakse wetgeving daartegen met de vele achterpoortjes.
In het buitenland ontsluit men voldoende verkavelingen zodat enkel daar het dorp of stad uitgebreid kan worden. Zo langzaamaan beginnen ze het in Vlaanderen ook te begrijpen (toch in sommige gemeentes) en trekt men een ronde perimeter - middelpunt kerk - waarbinnen de weides of landbouwgrond ooit voor verkavelingen kunnen aangewend worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2012 om 23:57.
Oud 24 maart 2012, 00:27   #104
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De echt verkwistende diesels worden serieus duurder hoor tot het dubbele, vroeger was de BIV gelimiteerd op 4957 € nu gaat het tot 10.000 € vele zuipers ook zware diesels (voor SUV´s en zware 4x4) vallen daar onder.
Serieus duurder? Een BMW X5 M50 met 199g CO2 was vroeger €4957, dat wordt nu €1476,63. Ik noem dat niet "serieus duurder". Ik heb eens een aantal auto's door de simulator gedraaid en al de zware bakken zijn beter af. De kleine diesels, die gaan er op achteruit. Je zou zelfs kunnen verleid worden tot het nemen van een sterkere motor, want ivm verleden jaar is die kleine diesel duurder geworden en die grotere goedkoper. Wat is daar "groen" aan?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:36   #105
CeeSsss
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik denk ~ 85 kmh want het was 99,.. % op de autobahn, ik denk echt niet dat die kleine skoda de camions extra gaat hinderen.
(die test kan je trouwens googlen)

Edit: aub 90 kmh op de teller te zien bij 1 minuut (en 2,1 liter/100 km afleesbaar op de ´boordcomputer´)
http://www.youtube.com/watch?v=l46TGWk3LdE
2,006 km on one tankfull with Fabia GreenLine
Rijdt hij daar nu in 4e versnelling? Er staat namelijk een pijltje met een 5 naast, dus de boordcomputer wil dat de man opschakelt naar 5e versnelling. Wil dat zeggen dat rijden in 4e tegen 90 zuiniger is dan rijden in 5e?
CeeSsss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:22   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Serieus duurder? Een BMW X5 M50 met 199g CO2 was vroeger €4957, dat wordt nu €1476,63. Ik noem dat niet "serieus duurder". Ik heb eens een aantal auto's door de simulator gedraaid en al de zware bakken zijn beter af.
Klopt die gemiddeld-zware bakken zeker, maar ik schreef de héél zware, neem eens de Hummerversies bvb, of neem een zware Lamborghini bij de zware sportwagens ofzo. Of al de 2,5 tonners zonder hybridehulp; want de zware SUV/monovolumes en sportwagenhybrides betalen zeer weinig BIV op basis van die maar 19 min durende voorbijgestreefde rollenbanktest waar ze vol kunnen profiteren van hun electromotor. De meerprijs voor de hybride krijgen ze quasi terug door veel minder BIV te betalen.

(ik heb de CO2-waardes nochtans duidelijk genoemd die binnenkort meer betalen als vroeger, je leest mijn post niet)
Citaat:
Dat wat de kleine diesels dus meer betalen wordt bij de (heel) zware benzines (betalen meer als vroeger > 255 CO2) en diesels (> 242 of > 252 CO2) teruggehaald die gaan zelfs tot max 10000 €, want vroeger was het 4957 € max.
Citaat:
De kleine diesels, die gaan er op achteruit. Je zou zelfs kunnen verleid worden tot het nemen van een sterkere motor, want ivm verleden jaar is die kleine diesel duurder geworden en die grotere goedkoper. Wat is daar "groen" aan?
Neen, het is het verleiden naar het nemen van een kleine zuinige benzinemotor en af te stappen van de kleine diesel die ongeschikt is voor relatief korte afstanden en weinig kms per jaar.
Kleine diesels die onnodig veel vervuilen (NOx en Roet), vooral bij koude motor. Een kleine benzine stoot dan vergeleken tot 8 maal minder NOx uit en 50-maal minder roet.

Waarom lees je niet -begrijpend- wat er in mijn post staat en wat er in de VITO-link staat, en ook wat het BIV-decreet uitlegt.

Als zulke mensen , die relatief weinig kms doen, die -ongeschikte- diesels blijven kopen nog meer geld verder over de balk willen smijten - na 1 mei 2012 - dan moeten ze dat vooral doen. Ze zijn verwittigd, en ik verwittig ze nog eens. Er is, zoals op mijn xls-tabel te zien, een overgangsregeling tussen 1 maart en 1 mei 2012, met een gunstige formule voor alle diesels, het minste bedrag van de twee formules wordt namelijk weerhouden/aangerekend !

Het gaat hier tenslotte om de inschrijvingstaks hé. Die al een kleine diesel hebben (en zelfs die nog vóór 1 mei 2012 een nieuwe of occasie kunnen inschrijven) kunnen met de nieuwe BIV nooit gestraft worden !

Vele bestuurders werden wel beloond te wachten met hun inschrijving tot na 1 maart.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2012 om 14:42.
Oud 24 maart 2012, 14:50   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeSsss Bekijk bericht
Rijdt hij daar nu in 4e versnelling? Er staat namelijk een pijltje met een 5 naast, dus de boordcomputer wil dat de man opschakelt naar 5e versnelling.
Tja, vind ik ook raar, mss is een softwareaanpassing voldoende. Of hij zat werkelijk nog in 4de maar hoe is dan die momentele 2,1 liter/100 km nog te verklaren ?

mss rijdt hij reeds in zijn (extra) lange 5e versnelling; het cijfer duidt de aanbevolen versnelling aan en aangezien die Fabia er maar 5 heeft...
Citaat:
https://mediaportal.skoda-auto.com/r...nersManual.pdf
page 19
Op de display van het instrumentenpaneel wordt een informatie over de geschakelde versnelling  afb. 17 weergegeven.
Om zo min mogelijk brandstof te verbruiken wordt op het display een advies tot het schakelen in een andere versnelling getoond.
Als het regelapparaat herkent dat het gunstig is om van versnelling te veranderen, wordt op de display een pijl weergegeven. De pijl wijst naar boven of naar beneden, naargelang wordt aanbevolen om naar boven of naar beneden te schakelen.
Gelijktijdig wordt in de plaats van de actueel ingeschakeld versnelling de aanbevolen versnelling aangeduid.
De figuur 17 toont een 4 met een pijl naar boven, schakelt hij in 5 dan zal die pijl er eveneens blijven staan . Die boordcomputer is dezefde als voor de DSG-7 versnellingen die men bij sommige modellen in optie kan verkrijgen, mss daarmee...

Een standaard Fabia heeft maar 5 versnellingen bij de handgeschakelde bakken (andere duurdere merken van de VW Group hebben er 6), de modellen met > 105 PK motor kunnen met DSG-7 geleverd worden.
Citaat:
http://www.skoda-auto.com/bnl/model/...orisaties.aspx
Motorisering 1.2 CRTDI 75pk 89g GreenLine
Versnellingsbak 5V

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2012 om 15:04.
Oud 24 maart 2012, 16:58   #108
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Serieus duurder? Een BMW X5 M50 met 199g CO2 was vroeger €4957, dat wordt nu €1476,63. Ik noem dat niet "serieus duurder". Ik heb eens een aantal auto's door de simulator gedraaid en al de zware bakken zijn beter af. De kleine diesels, die gaan er op achteruit. Je zou zelfs kunnen verleid worden tot het nemen van een sterkere motor, want ivm verleden jaar is die kleine diesel duurder geworden en die grotere goedkoper. Wat is daar "groen" aan?
onze vlaamse BIV is zo groen als het kan, je moet er echt niet aan twijfelen. Je mag daar al simuleren dat je wilt, hoe meer die bak verbruikt hoe meer hij getaxeerd wordt

Omgekeerd onze ELIO belast per jaar vooral de KOSTPRIJS. DUs een ecologische bak is noodzakelijkerwijs als hybrid bvb duurder, en wordt door elio gezellig getaxeerd.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 18:45   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
onze vlaamse BIV is zo groen als het kan, je moet er echt niet aan twijfelen. Je mag daar al simuleren dat je wilt, hoe meer die bak verbruikt hoe meer hij getaxeerd wordt.

Omgekeerd onze ELIO belast per jaar vooral de KOSTPRIJS. DUs een ecologische bak is noodzakelijkerwijs als hybrid bvb duurder, en wordt door elio gezellig getaxeerd.
Idd, maar de Vlaamse BIV gaat tot 10.000 € is ook geen peulschil voor mensen die 50.000 € en ruim (veel) meer uitgeven voor een auto...
Hybrideauto´s profiteren daar heel veel van de (aankoopprijs) + BIV 2012, enkele vbn. benzine vs. benzine-hybride (identieke modellen):
1. Lexus RX SUV:
- RX 350, 250g/km CO2 betaald 4.515 € BIV. (prijs 55.020 €)
- RX 450h Hybrid, 148 g/km CO2 betaald maar 209 € BIV. (prijs 61.850 €)
De RX Hybrid is 6830 € duurder als de gewone RX maar "recupereert" quasi 4.306 € als de BIV betaald moet worden.

2. Porsche Panamera S (vierzitter ´sportlimousine´)
- Panamera S, 293 g/km CO2 betaald 10.000 € BIV (prijs 98.434 €)
- Panamera S Hybrid 167 g/km CO2 betaald 415 € BIV (prijs 109.203 €)
De Hybrid is 10.769 € duurder als de gewone maar recupereert quasi 9.585 via de BIV.
Zo´n kleine 10 % is toch niet te versmaden hé Paul ?

Men zit rapper als men denkt
- boven de 5000 € BIV bij die ´krachtige/zware bakken´:
Diesel > 255 CO2, Benzine > 242 CO2 ...
- tot bovengrens 10.000 € vanaf:
Diesel > 271 CO2, Benzine > 285 CO2 ; daar liggen niet meer zoveel grammen CO2 tussen.
En voor sommigen die denken dat CO2 waardes van meer als 270 g/km CO2 eerder uitzonderingen zijn geef ik een linkje naar de echte uitzonderingen, de top 10 "CO2-uitstoters " onder de auto´s:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/...vuilende-autos
1. Bugatti Veyron: 571 g/km
2. Lamborghini Murcielago LP640: 495 g/km (500 g/km voor de Roadster)
3. Ferrari 599 GTB Fiorano: 490 g/km
4. Ferrari 612 Scaglietti: 475 g/km
5. Bentley Arnage/Azure/Brooklands: 465 g/km
6. Dodge Viper SRT-10: 463 g/km
7. Ferrari F430 (Coupe & Spider): 420 g/km
8. Hummer H2: 412 g/km
9. Mercedes G500: 400 g/km
10. Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur: 396 g/km
En tussen 270 g en 396 g liggen nog redelijk veel ´automodellen´...

Dit is het normverbruik hé, héééél zachtjes getest op een rollenbank amper gedurende amper 1180 seconden (< 20 ´) waar veel krachtige motoren nauwelijks 50% boven hun ralenti uitkomen... De hybrides, ook plug-in hybrides, met hun volle accu´s profiteren bij zo´n "prutstest" natuurlijk enorm, want na die 20 minuten is hun accu pas leeg en geen electrohulpje meer...
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
De kritiek op die test is natuurlijk terecht, maar naar een nieuwe normtest is het nog wachten....:
Citaat:
Laut einem Test des ADAC sind die Normangaben um bis zu 25 % zu optimistisch. Außerdem optimieren Fahrzeughersteller ihre Produkte auf die Norm-Verbrauchsangaben hin und damit zu Lasten des realen Verbrauchs. [4]

Die Europäische Union sieht selbst den Bedarf, den NEFZ durch einen realistischen Zyklus zu ersetzen, möchte dieses Vorhaben aber langfristig im Rahmen einer geplanten weltweiten Harmonisierung der Fahrzyklen umsetzen [5]

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2012 om 18:59.
Oud 26 maart 2012, 07:03   #110
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die lintbebouwing is natuurlijk ook wel de schuld van de mensen, wie wil er nu langs de weg wonen hé
Oud 26 maart 2012, 07:04   #111
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, maar de Vlaamse BIV gaat tot 10.000 € is ook geen peulschil voor mensen die 50.000 € en ruim (veel) meer uitgeven voor een auto...
Hybrideauto´s profiteren daar heel veel van de (aankoopprijs) + BIV 2012, enkele vbn. benzine vs. benzine-hybride (identieke modellen):
1. Lexus RX SUV:
- RX 350, 250g/km CO2 betaald 4.515 € BIV. (prijs 55.020 €)
- RX 450h Hybrid, 148 g/km CO2 betaald maar 209 € BIV. (prijs 61.850 €)
De RX Hybrid is 6830 € duurder als de gewone RX maar "recupereert" quasi 4.306 € als de BIV betaald moet worden.

2. Porsche Panamera S (vierzitter ´sportlimousine´)
- Panamera S, 293 g/km CO2 betaald 10.000 € BIV (prijs 98.434 €)
- Panamera S Hybrid 167 g/km CO2 betaald 415 € BIV (prijs 109.203 €)
De Hybrid is 10.769 € duurder als de gewone maar recupereert quasi 9.585 via de BIV.
Zo´n kleine 10 % is toch niet te versmaden hé Paul ?

Men zit rapper als men denkt
- boven de 5000 € BIV bij die ´krachtige/zware bakken´:
Diesel > 255 CO2, Benzine > 242 CO2 ...
- tot bovengrens 10.000 € vanaf:
Diesel > 271 CO2, Benzine > 285 CO2 ; daar liggen niet meer zoveel grammen CO2 tussen.
En voor sommigen die denken dat CO2 waardes van meer als 270 g/km CO2 eerder uitzonderingen zijn geef ik een linkje naar de echte uitzonderingen, de top 10 "CO2-uitstoters " onder de auto´s:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/...vuilende-autos
1. Bugatti Veyron: 571 g/km
2. Lamborghini Murcielago LP640: 495 g/km (500 g/km voor de Roadster)
3. Ferrari 599 GTB Fiorano: 490 g/km
4. Ferrari 612 Scaglietti: 475 g/km
5. Bentley Arnage/Azure/Brooklands: 465 g/km
6. Dodge Viper SRT-10: 463 g/km
7. Ferrari F430 (Coupe & Spider): 420 g/km
8. Hummer H2: 412 g/km
9. Mercedes G500: 400 g/km
10. Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur: 396 g/km
En tussen 270 g en 396 g liggen nog redelijk veel ´automodellen´...

Dit is het normverbruik hé, héééél zachtjes getest op een rollenbank amper gedurende amper 1180 seconden (< 20 ´) waar veel krachtige motoren nauwelijks 50% boven hun ralenti uitkomen... De hybrides, ook plug-in hybrides, met hun volle accu´s profiteren bij zo´n "prutstest" natuurlijk enorm, want na die 20 minuten is hun accu pas leeg en geen electrohulpje meer...
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
De kritiek op die test is natuurlijk terecht, maar naar een nieuwe normtest is het nog wachten....:
Ja de porsce cayenne kan met zijn hybrid elektrisch 130km/u , dus in theorie is zijn normverbruik 0
Sowieso moeten ze toch wel het verbruik van de elektromotoren meten zeker Micele ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 maart 2012 om 07:05.
Oud 26 maart 2012, 08:39   #112
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Da's allemaal mooi. Maar als er bijvoorbeeld 10kW nodig is om je auto aan 100kph voor te bewegen, en je motor is 50% efficiënt, dan ga je nog 2l/100km nodig hebben. En dat is al een stuk efficiënter dan ze nu zijn....
Voor 2 l/100 km ... daar teken ik toch voor.

Enne wat betreft CO2 emissie : dat heb je met electriciteit ook, tenzij je nucleaire energie gebruikt en ook daar hebben de groenen wat tegen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 08:49   #113
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat vooral belachlijk is, is dat zoveel personenauto's op diesel rijden. Er moet een einde komen aan de verschillende accijnzen op diesel en benzine.

Overigens kan je aan 70 kmh prima in de hoogste versnelling rijden...
Als een diesel met turbo qua nokkenastiming/omvang turbo/variabele turbo aangepast wordt op het rijden op lagere toeren, zal hij nog altijd interessant blijven, wat ook de snelheidslimieten zijn op de wegen. Idem voor benzine.

Bij benzines hebben je weliswaar de verliezen door de smoorklep, die steeds aanwezig blijven, tenzij men op een gelijkaardig concept als bij de diesel overstapt zoals directe inspuiting.

Bij een benzine blijf je natuurlijk wel zitten met de moeilijk te controleren verbrandingen bij rechtstreekse inspuiting hetgeen detonatie in de hand durft werken.

Als ze dat probleem hebben opgelost is er zelfs een voordeel qua verbruik voor de benzine, gezien de hogere energiewaarde.

Laatst gewijzigd door Stingray : 26 maart 2012 om 08:57.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 13:46   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja de porsce cayenne kan met zijn hybrid elektrisch 130km/u , dus in theorie is zijn normverbruik 0
In blinde theorie ja, maar hij verbruikte wel stroom pakweg 20 kWh/100 km, reken dat maar eens om aan huidige dagstroomprijs + btw en zet die prijs dan terug om in equivalent diesel of benzine, ik schat zowat op 3 liter of meer per 100 km.

Voor de Opel Ampera plug-in-hybride/zuiver electrisch gereden tijdens de eerste 70 km, kwam ik al op ~ 2,7 liter benzine/100 km uit (verbruik 17,5 kWh/100 km, > 4 €/100 km), en de BTW op de stroomprijs rekende ik niet mee.

Citaat:
Sowieso moeten ze toch wel het verbruik van de elektromotoren meten zeker Micele ?
Dat meten ze ook. Maar de BIV is op de CO2 die uit de uitlaat komt tijdens de testcyclus, en zolang daar geen brandstofmotor mee hoeft te draaien is die 0 (pure E-auto). Bij hybrides nemen ze de hulpmodus (electromotor+brandstofmotor). En die electromotor is zeer efficient door zijn enorm koppel in stadsverkeer tijdens stop en go. En de testcyclus is vooral of ~ 2/3 stop en go stadsverkeer met max snelheden van 15, 30, en 50 kmh. Lijkt dan wel een fietstoerist op een electrofiets die zijn benen passief laat meezwengelen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2012 om 13:52.
Oud 26 maart 2012, 13:54   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die lintbebouwing is natuurlijk ook wel de schuld van de mensen, wie wil er nu langs de weg wonen hé
En als ze dat lint nu wat oprollen ineenstuiken is het zoals in het buitenland, en wonen de mensen ook minder eenzaam.
Oud 26 maart 2012, 14:06   #116
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Voor 2 l/100 km ... daar teken ik toch voor.

Enne wat betreft CO2 emissie : dat heb je met electriciteit ook, tenzij je nucleaire energie gebruikt en ook daar hebben de groenen wat tegen.
pak die audi van 1.9l verbruik
http://www.hybrideauto.eu/audi/a1-etron.html
Oud 26 maart 2012, 14:36   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Als een diesel met turbo qua nokkenastiming/omvang turbo/variabele turbo aangepast wordt op het rijden op lagere toeren, zal hij nog altijd interessant blijven, wat ook de snelheidslimieten zijn op de wegen. Idem voor benzine.
Daar zijn ze mee bezig, probleem blijft de diesel met zijn veel meer NOx en vooral ultrafijn roet, stemt men de dieselmotor meer af op minder NOx-uitstoot stijgt de roet of omgekeerd, daarom is vanaf euronorm 6 een extra (dure) NOx-oxidatiefilter nodig omdat minder roet toch belangrijker is, omdat ultrafijne roetdeeltjes veel schadelijker zijn.

Citaat:
Bij benzines hebben je weliswaar de verliezen door de smoorklep, die steeds aanwezig blijven, tenzij men op een gelijkaardig concept als bij de diesel overstapt zoals directe inspuiting.
Die directe injectie (turbo) benzinemotoren zijn er al een heel tijdje, de meeste met homogeen mengsel, de eerder zeldene die met luchtoverschot werken bij deellast zijn wel enkele %-ten zuiniger maar geven veel meer benzineroetdeeltjes, daarom ook die PM-norm van 5 mg/100 km voor directe injectiebenzinemotoren sinds euronorm 5. http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

Citaat:
Bij een benzine blijf je natuurlijk wel zitten met de moeilijk te controleren verbrandingen bij rechtstreekse inspuiting hetgeen detonatie in de hand durft werken.
Dat is vooral bij die DI-benzines electronisch geregeld met luchtoverschot bij gemiddelde toerentallen (deellast), daardoor stoten die meer benzineroetdeeltjes uit.

Citaat:
Als ze dat probleem hebben opgelost is er zelfs een voordeel qua verbruik voor de benzine, gezien de hogere energiewaarde.
Bedoel je per kg* of per liter? Ik neem aan per liter.
Diesel heeft dan de hogere energiewaarde. En aardgas of CNG (tanken per kg) nog meer. Het minste heeft LPG.

Afgeronde waardes
Citaat:

Die Grafik bezieht sich auf Erdgas der Kategorie “H”; die einzelnen Energiegehalte sind zwecks besserer Vergleichbarkeit gerundet. Die exakten Energiegehalte lauten: Erdgas (H-Gas) 14 kWh pro kg; Diesel 9,8 kWh pro l; Superbenzin (95 Oktan) 8,9 kWh pro l und Autogas (95% Propan 5% Butan) 6,6 kWh pro l.
http://www.gas24.de/cms/81-0-vergleich-cng-lpg.html
Hier alle energiewaardes omgerekend per kg*, dan heeft de lichtere benzine iets meer energiewaarde als diesel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftst...n_Kraftstoffen

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2012 om 14:43.
Oud 26 maart 2012, 15:23   #118
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

in feite zouden ze all fossiel brandstoffen moeten belasten aan 0.5euro per 10kWh
Oud 26 maart 2012, 17:27   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in feite zouden ze all fossiel brandstoffen moeten belasten aan 0.5euro per 10kWh
En dan ga je de milieuvriendelijkste brandstof (aardgas) het meest belasten ? Dag Paul
Oud 26 maart 2012, 20:10   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan ga je de milieuvriendelijkste brandstof (aardgas) het meest belasten ? Dag Paul
het is fossiel energie, doet er niet toe, hoe minder je verbruikt hoe beter zo simpel is het
trouwens ls je per kwh belast, zal die lpg nog altijd de goedkoopste zjn omdat je gewoon minder energie hebt

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 maart 2012 om 20:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be