![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() Zelfs buitenlandse studenten maken hun beklag over de asielzoekers/migranten. Niet moeilijk, deze laatste bezorgen de eerste een slechte naam.
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bij mij is het ongeveer ook zo gegaan: ik deed stage, vlakbij huis (geen kot meer in Leuven), stage voortijdig beëindigd door medische problemen: terug naar Leuven maar gezien het schooljaar al ver bezig was had ik niet veel keuze qua buurt (werd bovenaan in de Brusselse). Veel allochtonen, maar ik dacht dat het om een daar lokaal fenomeen ging. Een doctorerende Burundiër die toen mijn buurman was en waar ik veel mee sprak, die vaak in Brussel kwam, vroeg me: wat doen jullie met jullie land? De Moslims en vele migranten maken het land kapot. Ze doen het niveau zakken! Hij stoorde zich aan de overlast die deze mensen in zijn ogen veroorzaakten in Brussel... en waarschuwde voor erger. Het jaar erop zat ik op kot in Heverlee... Nu vlak in het centrum... En vanaf dit academiejaar doe ik pas de vaststelling... Het lijkt op twee jaar tijd, of korter, te zijn gebeurd. Vroeger was dit absoluut niet het geval. Er zullen zeker allochtonen zijn geweest hier, maar het ging dan vooral om èchte (want de naturalisatieregeling van verhofstadt is natuurlijk een groot probleem daarin: drie jaar op Belgisch grondgebied verblijven, met andere woorden je inschrijven voor een bachelor of master, en je kan een aanvraag indienen ...) studenten... Die ook echt studeerden en werkten hier, om terug naar hun thuisland te gaan. Echt heel raar en eng om vast te stellen, want Leuven was echt dè Vlaamse stad gekend voor haar peis en vree. De eerste jaren dat ik hier zat, was het naar mijn ogen een soort groot vakantie-dorp. Gezellig, relaxed, rustig, ... Nu voel je gewoon dat er spanningen ontstaan en delen ingepalmd worden (ook aan de Naamsestraat is dit fenomeen bezig, zich gewoonweg uitend in een toename van handelszaken van en voor allochtonen.) Toen waren er nochtans op de oude markt ook vier (of hoeveel zijn het er?) kebabzaken, maar dat was altijd al zo. Niemand stoorde zich eraan. Ik denk dat heden op en rond de oude markt echter, veel meer allochtone dan autochtone eetgelegenheden zijn bv. Ten tijde dat ik in Heverlee zat, ging ik nog niets vermoedend met een vriendin een "nieuwe frituur" aan die kanten binnen... Tot er een ? verscheen. Toevallig werden de diepvriesfrieten en het frituurvlees ook net geleverd. Toen we dat allemaal zagen gebeuren en de manier waarop (laat het lekker zo lang mogelijk ergens staan, slenter door de zaak, praat niet maar roep naar mekaar zodat de klanten mekaar amper nog kunnen verstaan) ... Het verbaasde ons niet dat wij de twee enigste klanten waren... Nachtwinkels, nog zoiets. En overal werkt men met quasi vijf man personeel. :-/
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat is erg, maar ik kan het me absoluut goed voorstellen. Ik vrees echter dat vandaag de dag heel veel studenten nepstudenten zijn, ik weet zelfs hoe ze dat doen. Men schrijft zich in om te gaan studeren in België (bachelor of master). Men krijgt de nodige steun van bepaalde instanties ... Als de studies niet zo succesvol zijn, wordt men geblokkeerd na twee jaar. Dan schrijft men zich uit en probeert men hogeschool ... Na drie jaar kan de naturalisatie-procedure starten. In die tijd hebben de meesten uiteraard een blank of ander migrantenvriendinnetje gevonden en mogelijk zijn ze zelfs al ouders geworden, of ouders in wording ...
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Ik schrijf het hier neer, zoals het zich aan mij voordoet en voor me afspeelt. Niets daarvan is overtrokken. Al had ik zeer graag gewild dat het anders was en ik een fantaste was. Nu vrees ik voor de toekomst van deze stad, die net als Brussel, Antwerpen, Gent en Oostende ook gewoon niet meer te redden is. Het is binnenkort geen Vlaamse stad meer, maar een mengelmoes. (Neem maar eens een kijkje in de kleuter-en basisscholen ... In de praktijk is rond sluitingsuur van de school passeren genoeg. Een gesprekje met veel winkeluitbaters van winkels �* la Kruidvat, kan ook voldoende zijn. Vroeger heb ik het noooooooooooit meegemaakt in de afgelopen jaren dat er problemen ontstonden in een winkel, door bv diefstal, overlast, ... Nu heb ik het dit academiejaar al minstens vijf maal meegemaakt, dat een winkelierster gewoonweg meestal jongeren, maar eenmaal ook een vrouw van het Oostblok, afsnauwde en gebood om aub het pand te verlaten!! Aanklacht die ik hoorde waren uiteraard: diefstal, continu in de winkel rondhangen, overal aanzitten, alles door mekaar gooien, testers leegspuiten, ... in veel winkels heeft men nu bv geen testers meer, om die reden, te veel lawaai maken, bedelen om dingen, een zakje vullen met snoep voor 3 euro maar slechts 50ct bijhebben, dan moet er een deel worden teruggelegd, met de handjes natuurlijk, ....... Dan de oostblokvrouwen die oorlog probereb te voeren aan de kassa's, omdat ze bv. naar het schijnt liegen dat ze 20 euro hebben gegeven, maar maar terugkrijgen voor tien euro, terwijl ze bv. een goedkope shampoo kopen, en dat soort zaken. ![]() Ik heb zelf een tijdje in een winkel gewerkt hier ... Ik ga geen naam noemen. Maar er werd me gezegd: kijk aub naar allochtonen ... hier wordt gepikt als ... Er werd ook werkelijk gepikt als ... Er werden dagelijks overal beveiligingen gevonden......... Besef goed dat de gewone eerlijke klant hier voor mag opdraaien. En dit soort dingen uiteindelijk zelfs een economische crisis veroorzaken. In Griekenland ging het ook zo: iedereen voelt zich te goed om voor iets te betalen, alsook te goed om te werken voor het gegeven loon ... Tekeningen moeten er dan niet gemaakt worden naar wat er gaat gebeuren hé... Als bedrijven geen geld meer binnenkrijgen of geen winst meer kunnen maken, is het gedaan. En veel allochtonen zien een winkel blijkbaar als kinderopvangplaats... Ik wil zelfs namen noemen, het ging om verschillende kruidvat-ten en de Didi. Ook in de bus laatst meegemaakt, een jong Afrikaantje dat zei tegen de chauffeur: ik heb niks.. De chauffeur zei: de volgende keer neem ik u niet meer mee hé vriend. Maar eigenlijk vind ik dat er in zo'n geval gevraagd moest worden: waarom heeft mama niets meegegeven? Ik bedoel ... Je kan het dat kind begot niet verwijten. ![]() Dan de bedelaars, de rozenverkopers, ... in Hasselt heb ik wel het meest degouterende meegemaakt: een jong meisje dat met haar vader meegesleurd werd om rozen te verkopen en gedwongen werd om "alsjeblieft" op een heel zielige toon te zeggen tegen de vader. Dit was het enige NL dat beide konden... Veel Nederlands hoor je ook verder gewoon niet meer in Leuven, als je op een doodgewone dag de straat opgaat. Laat staan als je gebruik maakt van het openbaar vervoer.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Nog even over de Diestste richting station, die inderdaad altijd een probleembuurt is geweest, in die zin dat Leuven ze nooit echt heeft kunnen gebruiken als 'commerciëel centrum'. Om de één of andere reden lukt het daar niet.
Dit stuk is inderdaad nu toch uitgebreid, aanvankelijk heeft men het geprobeerd door er een C&A te vestigen voor kinderkleding. Dit lukte niet. Deze is moeten sluiten. Dan heeft men er een schoenenwinkel van gemaakt. (Ook van C&A, zeer leuke schoenen meestal trouwens tegen een heel schappelijke prijs. ![]() Toen, alle remmen los, er is op korte tijd een Hema bijgekomen, een Appels, L&L en een Ken (grote schoenenwinkel). Iets meer richting de kant van de grote markt is ook nog een dameskledingwinkel bijgekomen waarvan de naam me nu even ontglipt. Dit zijn zeer mooie en deftige winkels, helaas is het er voor toch een groot deel van de tijd toch te rustig om gezond te zijn volgens mij. Go Sport en Appels blijven ook tot 18.30u open, dat zal ook niet toevallig zijn. ![]() Nu dus een stukje verderop ook die Spar Xpress die helaas wat verloren ligt, in dat stukje begint het al: vooral kleinhandelaars die helaas worden overgeslagen en van miserie vaak ook dicht zijn. Doch de initiatieven zijn meestal lovenswaardig (bv doekjes en broekjes, hemp clothes ofzoiets, kleding gemaakt van hennepvezels, etc.) Vroeger lag daar ook nog een fietsenmaker trouwens die nog redelijk wat cliënteel kreeg. ![]() Als je er loopt, zakt de moed je ook in de schoenen. Je ziet er niks meer. En ondanks de inspanningen van de stad om er grotere vestigingen te krijgen, zie je toch een toename van verloedering: leegstand, verkrotting, graffiti, allochtonen eetgelegenheden (pitta, ... pizzeria die er wel al heel lang ligt), ... het geeft een grauwe, grijze en slordige indruk. Nu zijn er ook veel winkeltjes met Chinese spullen, uitgebaat door Chinezen of door autochtonen of Afrikanen ... (In het begin van de Diestsestraat heb je trouwens ook een Chinese schoenwinkel, net als tegenover Hugo Boss - waar ik me overigens niet aan stoor. ![]()
![]() |
![]() |
#109 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En die vechten en drinken?
Laatst gewijzigd door speurneus : 22 mei 2012 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() Net als de koningin der badsteden, Oostende, hebben de migranten nu ook Leuven, de stad der studenten, bekend om zijn gezelligheid en relaxte sfeer ontdekt, en vinden ze het er aangenaam vertoeven.
Het zijn zeker niet allemaal studenten, maar ook vaak gewone jonge Afrikaanse of Oost-Europese of Zuid-Oost Aziatische/Midden-Oosterse gezinnen die er zich hebben gevestigd en zich er goed voelen bljkt. Leuven doet overigens speciale inspanningen voor de allochtone studenten, zo krijgen ze bv gratis studie-ondersteuning en begeleiding, die in individuele sessies gebeurt. (Autochtonen moeten hiervoor betalen, en dat is bij een ind. sessie niet mis.) Het stadsbestuur wou meer allochtonen aanwerven een tijdje terug, en ik geloof ook dat men in het algemeen ook de tewerkstelling van hogeropgeleide allochtonen wou stimuleren.
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn tip: neem de trein eens naar station Brussel Noord en ga daar eens rustig rondwandelen. Maak dan de vergelijking eens met de Brusselsestraat (of andere buurten naar keuze) in Leuven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de stad waar ik woon op 15 jaar tijd zien veranderen van een stad met toch wat aanzien naar een soort van verzamelplaats voor werklozen en ocmw'ers. Heel veel rijhuizen werden verbouwd tot krappe studiotjes of krottige appartementen, het ocmw heeft hier trouwens zwaar geïnvesteerd in huisvesting voor alleenstaanden (en ook voor kleine en grotere gezinnen, natuurlijk). Rijhuizen die in de privé verhuurd worden, zijn vaak krottig, en trekken ook niet echt een welgestelder publiek aan. Eigenlijk loopt het hier vol met mensen met tijd teveel. Er wordt heel veel gezopen, en heel veel ruzie gemaakt. Tussen buren, of tussen koppels die continu op elkaars lip werkloos zitten wezen. Ik moest enkel deze voormiddag werken, en deze namiddag hebben er zich twee ruzies afgespeeld onder m'n raam, twee ruzies tussen man en vrouw, eentje werd precies nogal gewelddadig. En zo gaat dat dagelijks. Nu zijn het hier vooral autochtonen, want veel allochtonen wonen er hier eigenlijk niet, maar als er dan eens wat allochtonen ruzie staan te maken op straat (of een bonte mengeling), dan klinkt dat natuurlijk altijd een beetje anders en nog wat 'bedreigender' omdat ge die mensen niet verstaat. Zowat iedereen die ik ken die een klein beetje meer geld heeft, verhuist naar ofwel een grotere stad (want er is hier ook geen zak meer te doen) of naar het platteland. Huizen worden verkocht, en daar worden weer studiokes of kleine appartementen van gemaakt, of het wordt opgekocht door 't ocmw. Er is steeds minder te doen, want er komt toch niemand op af want de bevolking heeft daar geen geld voor. Een fles goedkope sterke drank uit den aldi, dat kunnen ze wel betalen, maar jah, daar komt boel van... Ik zie dat eigenlijk niet echt goed komen, maar ik ben vastberaden hier te blijven wonen. Want zo tussendoor zijn de mensen best wel vriendelijk eigenlijk ![]()
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
Wat Groentje in deze draad zegt is meestal nogal overdreven, maar dat van die 90% bruine lagere scholen in de binnenstad is absoluut waar. Dat was me ook opgevallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Waar woon je? Dat was ergens in Oost-Vlaanderen, zeker? Je beschrijving doet me denken aan Ninove of zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#119 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overlast: sja, de oude markt, zet veel mensen samen, smijt er alcohol tegenaan en je krijgt problemen he. Maar dat valt precies allemaal fameus mee.
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Je moet niet op mij beginnen kakken, het is een simpele observatie en Groentje heeft dus niet over de hele lijn ongelijk. |
|
![]() |
![]() |