Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2012, 15:15   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ONZIN, vooral vanuit het standpunt van het openbaar vervoer en voor de fietsers.
Zelfs menige verkeersregel worden de laatste 15 jaren zo aangepast.
Neen, hoor. Heel duidelijk vertrekkend vanuit het standpunt van het autoverkeer. Voorbeelden? Bij de uitbreiding van het spoor tussen Gent en Brugge heeft de Infrabel al fout op fout gestapeld: nieuwe bruggen worden gebouwd zonder fietspad, alhoewel de daarop aansluitende gemeenteweg wel fietspaden heeft; een door Infrabel heraanlegde ventweg ontbeert fietsinfrastructuur alhoewel ze op de brug die ze daarop aansluit wel voorziet van fietspaden, enzovoort. Er is daar ondertussen al een heel boek over te schrijven.

Welke verkeersregel werd afgelopen vijftien jaar aangepast naar "openbaar vervoer" en "fietser", en dit ten nadele van de automobilist?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 20:22   #102
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Voorrang van links op een doorlopend fietspad - al blijkt 50 % van automobilisten die regel niet te kennen ( ook de mobiliteitsabtenaar van onze gemeente niet blijkbaar ).
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 20:27   #103
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Voorrang van links op een doorlopend fietspad - al blijkt 50 % van automobilisten die regel niet te kennen ( ook de mobiliteitsabtenaar van onze gemeente niet blijkbaar ).
das dan ook een belachlijke regel en soms helemaal niet duidelijk zoals in mijn buurt.
licht gele stenen voor de baan en dan lichtzwarte om die fietspadlijn door te trekken aan het Y punt maar door de jaren is dat lichtgeel al ferm vuil en grijzer geworden terwijl die zwarte een pak lichter geworden zijn waardoor je ze amper nog kan onderscheiden
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 21:18   #104
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Gewoon elektrische fietsen stimuleren en de snelheidslimiet van zo'n fiets afschaffen. Met sommige elektrische fietsen kun je in theorie aan 50 - 60 kilometer per uur fietsen. Als je een super groot verzet monteert kun je ook nog trappen en dat zorgt dat je in beweging blijft itt een brommer.

Er kunnen veel fietsen op de weg auto's vervangen. Alleen die belachelijke snelheidsbeperkingen moeten weg voor fietsen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 21:20   #105
Max van Dietschland

Standaard

Wat de fietspaden betreft, heb ik liever dat er geen ligt dan dat er één ligt met slechte betonplaten. Er zijn helaas nog veel van die slechte fietspaden.

Oud 21 september 2012, 21:38   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Gewoon elektrische fietsen stimuleren en de snelheidslimiet van zo'n fiets afschaffen. Met sommige elektrische fietsen kun je in theorie aan 50 - 60 kilometer per uur fietsen. Als je een super groot verzet monteert kun je ook nog trappen en dat zorgt dat je in beweging blijft itt een brommer.

Er kunnen veel fietsen op de weg auto's vervangen. Alleen die belachelijke snelheidsbeperkingen moeten weg voor fietsen.
Beter is het verschillende categorieën te voorzien zoals nu al het geval is in de vier Duitstalige landen. Daar heeft men enerzijds de elektrische fiets tot 25 km/u met 250Watt (overeenkomstig de Europese regels), anderzijds de elektrische fiets tot 35 km/u en tot 45 km/u (500Watt). Wie met deze laatste 'fietsen' (want naar de Duitse wetgeving zijn het geen fietsen meer, maar 'Kleinkrafträder') rijdt, moet een helm dragen, moet een verzekering afsluiten en moet achteraan de fiets een nummerplaatje bevestigen. Mij lijkt dat een heel goede regeling. En op die manier kunnen inderdaad heel wat wagens van de weg, want heel veel wagen rijden 's ochtends en 's avonds, afgezien van de bestuurder, eigenlijk leeg rond. De auto verplaatst dus grotendeels zijn eigen gewicht.
Oud 21 september 2012, 21:41   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat dit om artikel 12.4bis? Dat is toch een vrij oud artikel...
Oud 22 september 2012, 23:28   #108
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beter is het verschillende categorieën te voorzien zoals nu al het geval is in de vier Duitstalige landen. Daar heeft men enerzijds de elektrische fiets tot 25 km/u met 250Watt (overeenkomstig de Europese regels), anderzijds de elektrische fiets tot 35 km/u en tot 45 km/u (500Watt). Wie met deze laatste 'fietsen' (want naar de Duitse wetgeving zijn het geen fietsen meer, maar 'Kleinkrafträder') rijdt, moet een helm dragen, moet een verzekering afsluiten en moet achteraan de fiets een nummerplaatje bevestigen. Mij lijkt dat een heel goede regeling. En op die manier kunnen inderdaad heel wat wagens van de weg, want heel veel wagen rijden 's ochtends en 's avonds, afgezien van de bestuurder, eigenlijk leeg rond. De auto verplaatst dus grotendeels zijn eigen gewicht.
Lijkt mij geen slecht idee, zolang de burger maar weer niet wordt lastiggevallen met weer een opleiding en rijexamen. Trouwens je moest eens weten hoeveel mensen de auto nemen naar het werk terwijl het vaak maar minder dan 10 kilometer rijden is. Voordeel van een elektrische fiets dat je niet geheel bezweet toekomt op je werk en als je toch eens goed wil bewegen zet je gewoon de motor af.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 22 september 2012 om 23:29.
Oud 22 september 2012, 23:32   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Lijkt mij geen slecht idee, zolang de burger maar weer niet wordt lastiggevallen met weer een opleiding en rijexamen. Trouwens je moest eens weten hoeveel mensen de auto nemen naar het werk terwijl het vaak maar minder dan 10 kilometer rijden is. Voordeel van een elektrische fiets dat je niet geheel bezweet toekomt op je werk en als je toch eens goed wil bewegen zet je gewoon de motor af.
En vaak is men ook veel sneller met de fiets. Je moet maar eens proberen Brugge binnen te rijden op een weekdag. Met de fiets echter ga je de hele rij aanschuivende, dampende auto's zo voorbij.
Oud 23 september 2012, 19:09   #110
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Dat bezweet zijn na een rit met de fiets heeft eerder te maken met vooroordelen. Net zoals het altijd regent of zoals het altijd wind tegen is. Mits aangepaste kledij ( groot ademend vermogen ) en niet te warm gekleed ( best vertrekken met kledij waarbij je het net te koud hebt ) hoef je helemaal niet bezweet aan te komen op je werk.

Wat betreft de snelheid moet men ook wel in gedachte houden om andere fietsers niet in gevaar te brengen ( fietsende kinderen, bejaarden, .. ) . Tot 25 km/h trapassistentie lijkt me uitstekend zoals het is. Klasse B kan men op termijn vervangen door elektrische brommers en tevens de snelheid verhogen zodat ze op de baan kunnen rijden.

10 km afstand woon-werk kan in principe iedereen overbruggen. Mist gebruik van een koersfiets kan je die afstand gemakkelijk verdubbelen zonder daarbij vermoeid te geraken.

Wat het potentieel van de fiets betreft voor woon-werk verkeer;

Citaat:
In 2009-2010 bedroeg de gemiddelde woon-werkafstand 18,8 km. Meer dan een kwart van de woon-werkverplaatsingen is minder dan 5 km. Hier is dus wel wat potentieel voor de fiets. Bijna de helft van de woon-werkverplaatsingen is minder dan 10 km. Ongeveer een tiende van de verplaatsingen is tussen 30 en 50 km. Het aandeel verplaatsingen van 50 km en meer is 8,5 %.
Oud 23 september 2012, 21:04   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat betreft de snelheid moet men ook wel in gedachte houden om andere fietsers niet in gevaar te brengen ( fietsende kinderen, bejaarden, .. ) . Tot 25 km/h trapassistentie lijkt me uitstekend zoals het is. Klasse B kan men op termijn vervangen door elektrische brommers en tevens de snelheid verhogen zodat ze op de baan kunnen rijden.
Wat in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mogelijk is, kan toch ook bij ons tot goede resultaten leiden?
Oud 24 september 2012, 20:40   #112
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mogelijk is, kan toch ook bij ons tot goede resultaten leiden?
http://www.vesparoute.com/files/wegcode.pdf
Oud 24 september 2012, 20:53   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het eigenlijk niet over, want uit uw vorige bericht meende ik te concluderen dat u tegen fietsen bent met hulpkracht tot resp. 35 en 45 km/u.
Oud 24 september 2012, 21:39   #114
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar gaat het eigenlijk niet over, want uit uw vorige bericht meende ik te concluderen dat u tegen fietsen bent met hulpkracht tot resp. 35 en 45 km/u.
Ik ben tegen hoge snelheden op fietspaden omwille van de veiligheid van de fietsers enerzijds en de projectielrijders anderzijds. 35 km/h lijkt me meer dan snel genoeg op een fietspad. Op de baan mogen ze van mij zo snel gaan als veilig geacht.
Oud 24 september 2012, 21:52   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen hoge snelheden op fietspaden omwille van de veiligheid van de fietsers enerzijds en de projectielrijders anderzijds. 35 km/h lijkt me meer dan snel genoeg op een fietspad. Op de baan mogen ze van mij zo snel gaan als veilig geacht.
boven 25 kmh voor een "electrofiets" betekent logischerwijze toch verplichte motorhelm (fietshelm is onvoldoende) volgens het Duitse verkeersministerie (zie link, het is tenslotte geen echte fiets meer)... als het hier ooit ingevoerd word... ik zie ze al trappen op hun "super-electrofiets" met helm... ook met kenteken + verzekering + bromfiets B rijbewijs...
Citaat:
http://www.derwesten.de/auto/fuer-sc...id6550526.html

Für schnelle Elektrofahrräder besteht bereits Helmpflicht

Berlin. Überraschende Wende im Streit um eine Helmpflicht für Radfahrer: Auf leistungsstarken Elektrofahrrädern - sogenannten S-Pedelecs oder E-Bikes - besteht nach Angaben der Bundesregierung bereits jetzt eine Schutzhelmpflicht. Ein üblicher Fahrradhelm genügt laut einer Klarstellung hat das Verkehrsministerium nicht.

Wer mit einem leistungsstarken Elektro-Fahrrad (S-Pedelec oder E-Bike) unterwegs ist, muss nach Angaben der Bundesregierung doch einen Schutzhelm tragen – nicht mal ein üblicher Fahrradhelm genügt.
En uiteraard een rijbewijs zoals een bromfiets klasse B (A3) en een verzekeringskenteken + verzekering afsluiten.
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/...romfiets_-_A3/

In Duitsland is het ook niet anders: rijbewijs M voor S-Pedelecs + verzekering + verzekeringskenteken + helm.
Citaat:
http://www.tomsbikecorner.de/fahrrad...rraeder-kaufen

Das Pedelec

Ein Pedelec hingegen ist ein Elektrofahrrad das mit einem Hilfsantrieb ausgestattet ist, der nur anspringt, wenn der Fahrer in die Pedale tritt. Dabei unterstützt der Hilfsmotor des Elektrofahrrad den Fahrer mit einer maximalen Leistung von 250 Watt oder 25 km/h Höchstgeschwindigkeit. Jenseits der 25 km/h Grenze schaltet der Motor des Pedelecs ab. Vor dem Gesetzgeber gilt ein Pedelec als Fahrrad und darf damit auf Radwegen bewegt werden. Darüber hinaus gibt es neben den Pedelec Elektrofahrrad auch noch sogenannte S-Pedelecs (Abkürzung für “schnelle Pedelecs”). Bei diesem Elektrorad beträgt die maximale Leistung des E-Motors 500 Watt und es gilt eine maximale Höchstgeschwindigkeit von 45 km/h. Genau wie ein E-Bike benötigt ein S-Pedelec eine Betriebserlaubnis, ein Versicherungskennzeichen und benötigen einen Führerschein der Klasse M

Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2012 om 22:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:54   #116
Vlanin
Banneling

Standaard

een koerier die met vw caddy de ganse week rondsnoert betaalt die slechts 100 euro verkeersbelasting ?
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:24   #117
Vlanin
Banneling

Standaard

Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 10:11   #118
MIP
Banneling

Standaard

thuiswerken is leuk
MIP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2013, 22:24   #119
Belask0
Banneling

Standaard

en de lappendekens talrijk
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 12:29   #120
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let wel, ook ik vind dat sommige mensen hun auto voor werkelijk alles gebruiken waar dat helemaal niet moet.
Een dame die ik ken en al jaren in een rijhuis woonachtig is in een buurt waar er vroeger nooit of te nimmer parkeerproblemen waren wist mij te vertellen.

Een sfeerbeeld

"De oudere bewoners en niet alleen die, zo zei ze, vluchten hier weg uit de buurt daar er een enorm parkeerprobleem ontstaan is de laatste jaren zodat je nog maar raar of zelden voor je eigen deur kan staan.
De meeste jonge gezinnen hebben allemaal minstens twee wagens, de man een eigen wagen en een stationwagen of busje/jeep van het werk (waar hij/zij maar alleen de baan mee opgaan dagelijks en die ze in de straat moeten stallen waar ze wonen tot groot jolijt van de andere bewoners aldaar en ook daar het bedrijf waar ze voor werken waarschijnlijk geen eigen parking ter beschikking heeft), de vrouw een wagen die ze voor eigen garage stallen om zo die plaats te vrijwaren van 'ingepikt' te worden. Kinderen des huizes die langer bij de ouders blijven wonen maar ook allemaal wel een wagen hebben ...
Dan zei ze, en dan wil ik het nog niet hebben over die 'vreemde luizen' (haar woorden) die hier komen wonen en allemaal een grote wagen hebben en met 34 mensen in één en hetzelfde huis wonen en die elk ook wel zijn/haar wagen hebben."

Om een nog langer verhaal kort te maken kon ik niets anders doen dan haar gelijk geven en ze geruststellen met de 'wijze' woorden, dat is niet alleen in uw straat aan de gang hoor.
Waarna ik haar nog wist te vertellen dat ik het eigenaardig vond dat men over een crisis spreekt in ons land. Zou je niet zeggen als je de overvolle wegen ziet, de benzine is toch duur of niet?

Uiteindelijk woof ik met mijn Borsalino voorafgegaan op een beleefd knikje de nog steeds mopperende lieve dame een tot wederhoren toe en zocht een vluchtweg ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 april 2013 om 12:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be