Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2012, 22:05   #101
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U zou er goed aan doen zelf eens op de fiets te kruipen en aan den lijve te ondervinden hoe de Belgische autoterrorist rijdt. Kwestie van te weten waarover u praat, want u kent blijkbaar maar één kant van het verhaal.

De ervaring leert dat als je in Belgicistan als fietser netjes aan de kant rijdt, je gewoon van de baan wordt gereden door de Belgische autoterroristen. Ze remmen dan zelfs niet meer en vlammen je zonder te remmen rakelings voorbij terwijl er verkeer uit de tegenovergesteld richting komt. Of ze je al dan niet raken is bijzaak natuurlijk, het gaat hen vooral om die 2 seconden die ze winnen.

Het is dus goed om als fietser wat meer plaats te nemen zodat ze wel moeten afremmen en je inhalen zoals ze dat met een tractor doen.
Ik kan er mee leven dat jullie plaats innemen om de automobilisten te doen vertragen, maar ik kan niet verdragen dat men geen plaats maakt wanneer ik al vertraagd ben. Uiteindelijk moeten ze me toch doorlaten? Of is het de bedoeling dat de automobilisten achter jullie blijven suffen misschien?
Oud 3 juli 2012, 22:09   #102
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zou er goed aan doen zelf eens op de fiets te kruipen en aan den lijve te ondervinden hoe de Belgische autoterrorist rijdt. Kwestie van te weten waarover u praat, want u kent blijkbaar maar één kant van het verhaal.

De ervaring leert dat als je in Belgicistan als fietser netjes aan de kant rijdt, je gewoon van de baan wordt gereden door de Belgische autoterroristen. Ze remmen dan zelfs niet meer en vlammen je zonder te remmen rakelings voorbij terwijl er verkeer uit de tegenovergesteld richting komt. Of ze je al dan niet raken is bijzaak natuurlijk, het gaat hen vooral om die 2 seconden die ze winnen.

Het is dus goed om als fietser wat meer plaats te nemen zodat ze wel moeten afremmen en je inhalen zoals ze dat met een tractor doen.
Een fietser moet op het fietspad rijden, met verlichting en fietsbel.
Oud 3 juli 2012, 22:58   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik kan er mee leven dat jullie plaats innemen om de automobilisten te doen vertragen, maar ik kan niet verdragen dat men geen plaats maakt wanneer ik al vertraagd ben. Uiteindelijk moeten ze me toch doorlaten? Of is het de bedoeling dat de automobilisten achter jullie blijven suffen misschien?
Ook fietsers moeten de wegcode kennen, dus wanneer ze ingehaald gaan worden MOETEN ze zo ver mogelijk naar rechts uitwijken.

Citaat:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16
Moest je het nog niet weten.

En moest de fietser dat niet willen doen, kun jij dit natuurlijk ook niet zo ruim doen:
Citaat:
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2012 om 23:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 23:36   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aan het fietsersgedrag kun je dikwijls merken dat Vlamingen (weliswaar niet allemaal) nog steeds een lomp en onbehouwen volkje zijn.
En Engelsen zijn natuurlijk ook nog steeds een lomp en onbehouwen volkje, wat je kan merken aan hun manier van feest vieren als ze op vakantie in Spanje zijn.

En Duitsers zijn natuurlijk ook nog steeds een lomp en onbehouwen volkje, wat je kan merken aan hun manier van doen op voetbalwedstrijden.

En Fransen zijn natuurlijk ook nog steeds een lomp en onbehouwen volkje, wat je kan merken aan hun manier van rijden als ze achter het stuur zitten.

Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 04:58   #105
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook fietsers moeten de wegcode kennen, dus wanneer ze ingehaald gaan worden MOETEN ze zo ver mogelijk naar rechts uitwijken.

Moest je het nog niet weten.

En moest de fietser dat niet willen doen, kun jij dit natuurlijk ook niet zo ruim doen:
Neen..een fietser mag altijd max. 1 mt van de wegrand blijven
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 05:01   #106
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
in de mate van het mogelijke hou ik mij daaraan...
Ik heb geen verlichting op mijn sportfietsen maar ik rij dan ook alleen overdag..en als de fietspaden in slechte staat zijn rij ik gewoon op de openbare weg...
Oud 4 juli 2012, 06:41   #107
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn de fietsers ook niet allemaal heilige boontjes, maar je hebt ook veel onervaren kinderen die als fietser deelenemen aan het verkeer. De automobilist moet daarmee rekening houden zoals reeds eerder uitgelegd. Net zoals een vrachtwagen of buschauffeur ook extra voorzichtig moet zijn gezien het gevaarte waarmee hij op pad is.
Een fietser zou ook extra voorzichtig kunnen zijn als hij zo een gevaarte ziet afkomen. Maar neen, hij stort zich in kamikaze stijl in de dode hoek van de vrachtwagen. En dan is het de trucker zijn schuld als er iets gebeurt.

Ik heb nu echt wel genoeg van al dat fietsgedoe. Het is een zootje ongeregeld. Met de wielerterroristen op kop. Degenen die zich wel aan de regels houden zijn op één hand te tellen. Al de rest rijdt er maar op los, alsof er geen verkeersreglement bestaat. Links van de baan, door het rood, zonder licht, noem maar op. Je schrikt je als automobilist een aap als er plots een fiets opduikt waar je hem niet verwacht, en waar hij zelfs niet mag zijn.

Ik heb de indruk dat fietsers in hun eigen wereldje rijden, en blind zijn voor de andere weggebruikers. De keren dat ik heb staan wachten om een fietser door te laten die zonder mij te bekijken rechts afslaat zijn niet meer te tellen. Op den duur word je dat beu hé.

Gisteren nog gezien: er staat een auto te wachten om rechts af te slaan, bij groen licht. Er komt een fietser af, links van de baan. De automobilist wacht, want hij veronderstelt dat de fietser rechtddoor zal rijden. Zonder boe of ba slaat de fietser toch wel links af zeker! Opnieuw in de verkeerde richting dus. Zowel de hoofdbaan als de baan waar afgeslagen werd, hebben twee fietspaden. Maar die fietser vond dus dat hij links moest rijden. En hij achtte het helemaal niet nodig om zijn richting aan te geven. Sterker nog: hij merkte niet eens op dat die auto op hem stond te wachten.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 06:45   #108
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

In het kort, het probleem zit hem hier: fietsers maken meestal geen oogkontakt met automobilisten. Jij kijkt naar hen, zij kijken niet terug. Het opvolgen van deze eenvoudige regel zou heel wat ellende besparen.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 06:50   #109
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

wij zijn gewoon een triestig volkje...

http://www.youtube.com/watch?v=oetF3UTIwbc

Of hoe er zelfs orde zit in totale wanorde..
Oud 4 juli 2012, 21:37   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat als er geen fietspad is?
Oud 4 juli 2012, 21:40   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht

Ik heb nu echt wel genoeg van al dat fietsgedoe. Het is een zootje ongeregeld.
Dagelijks fiets ik naar mijn werk, net zoals zovele anderen. Uit wat ik dagelijks zie, raakt uw boute veralgemening kant noch wal. Er zijn natuurlijk een aantal fietsers die zich niet aan de regels houdt, maar of hun aantal significant hoger is dan het aantal automobilisten die een loopje neemt met de verkeersregels betwijfel ik sterk. Over het algemeen is er onder de fietsers een categorie bewuste weggebruikers die heel nauwgezet de zaken opvolgt.
Oud 4 juli 2012, 21:43   #112
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dagelijks fiets ik naar mijn werk, net zoals zovele anderen. Uit wat ik dagelijks zie, raakt uw boute veralgemening kant noch wal. Er zijn natuurlijk een aantal fietsers die zich niet aan de regels houdt, maar of hun aantal significant hoger is dan het aantal automobilisten die een loopje neemt met de verkeersregels betwijfel ik sterk. Over het algemeen is er onder de fietsers een categorie bewuste weggebruikers die heel nauwgezet de zaken opvolgt.
Jij fietst naar het werk, maar hier gaat het over een groep van 50 opgefokte wieler"toeristen". Dat is heel wat anders. Je gaat een normale automobilist toch ook niet vergelijken met een gumball-rally rijder ?
Oud 4 juli 2012, 21:48   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Jij fietst naar het werk, maar hier gaat het over een groep van 50 opgefokte wieler"toeristen". Dat is heel wat anders. Je gaat een normale automobilist toch ook niet vergelijken met een gumball-rally rijder ?
Fred uit Gent heeft het over alle fietsers...

Citaat:
Ik heb nu echt wel genoeg van al dat fietsgedoe. Het is een zootje ongeregeld. Met de wielerterroristen op kop.
Oud 4 juli 2012, 21:59   #114
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat als er geen fietspad is?
Uiterst rechts van het rechtste rijvak fietsen. Niet in het midden dus.
Oud 4 juli 2012, 22:49   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiterst rechts rijden geldt ook voor andere weggebruikers. Alleen zijn er omstandigheden waar een fietser een zeker assertief rijgedrag hoort te vertonen, daar dit de automobilisten dan noodgedwongen dwingt hun snelheid aan te passen.
Oud 4 juli 2012, 22:57   #116
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiterst rechts rijden geldt ook voor andere weggebruikers. Alleen zijn er omstandigheden waar een fietser een zeker assertief rijgedrag hoort te vertonen, daar dit de automobilisten dan noodgedwongen dwingt hun snelheid aan te passen.
Mits aangegeven.

Als automobilist heb je maar last van 2 soorten fietsers, studenten en wielerterroristen. Net zoals fietsers maar last hebben van johnnies en bejaarden.
Oud 4 juli 2012, 23:29   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mits aangegeven.

Als automobilist heb je maar last van 2 soorten fietsers, studenten en wielerterroristen. Net zoals fietsers maar last hebben van johnnies en bejaarden.
Na zoveel duizenden kilometers fietsers kan ik zeggen dat ik zelden last heb van de zogenaamde "johnnies". Wel veel meer van mensen in grote wagens die schijnbaar ergens heel snel moeten zijn, je inhalen en vaak rakelings langs je heen scheren.
Oud 5 juli 2012, 00:20   #118
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Is helaas meer en meer de mentaliteit van de beschaving aan het komen, ik zie niet direct verbetering aankomen zolang men overal mensen tegen mekaar opzet.
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:47   #119
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Haha ... dat is een goeie. Als je snel wil verongelukken met de fiets moet je vooral dat doen; uiterest rechts rijden zodat de automobilisten vooral geen snelheid moeten minderen en zodat ze zich vooral net wel of wel niet kunnen wringen tussen de fietser en het verkeer dat uit de tegenovergestelde richting komt.

Ik kan enkel vaststellen dat er hier blijkbaar autoliekers zitten die zelf nooit met de fiets rijden.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 5 juli 2012 om 07:48.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 08:10   #120
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haha ... dat is een goeie. Als je snel wil verongelukken met de fiets moet je vooral dat doen; uiterest rechts rijden zodat de automobilisten vooral geen snelheid moeten minderen en zodat ze zich vooral net wel of wel niet kunnen wringen tussen de fietser en het verkeer dat uit de tegenovergestelde richting komt.

Ik kan enkel vaststellen dat er hier blijkbaar autoliekers zitten die zelf nooit met de fiets rijden.
Wat is daar mis mee? Dat is enkel de verkeerswetgeving volgen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be