![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#102 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat ze nu de twee meter bak zijn ingegaan...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 juli 2012 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Delvaux, van Le Soir, klaagde al in 2006 dat de Vlaamse managers consequent Nederlandstaligen bevoordelen en dat daardoor er zoveel Franstaligen werkloos zijn. ik heb nog met Franstaligen gepraat die kwamen klagen dat ze die ene promotie niet kregen en die Vlaming wel, gewoon omdat die het Nederlands had als moedertaal. Dat die Vlaming ook Frans sprak en die Franstalige nauwelijks Nederlands, werd wel eens vergeten. de waarheid zal ergens in het midden liggen, voor jobs, op ongeveer elk niveau, in bedrijven of overheden die over gans België werken, heb je zowel het Frans als het Nederlands nodig. In die bedrijven werken vooral Nederlandstaligen, vooral aan de top, hoe dat komt, daar mag jij conclussies over trekken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in de Vandeborre in de Nieuwstraat ben ik nog weggegaan hoor omdat er niemand mij in het Nederlands wou helpen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is waar, net zoals een Brusselaar in Parijs niet serieus wordt genomen als hij "Brussels" Frans spreekt. allé, behalve als hij Raymond Goethals heette, dan verstomde die kritiek wel eens, maar pas na al zijn successen hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar een handelaar moet geen Nederlands of Frans spreken. Er zijn er in Brussel ook die geen woord Frans spreken hoor, laat staan Nederlands. In de broodjeszaak om de hoek hier spreken de meesten achter de toog gewoon Engels. maar het kan dus volgens mij geen reden zijn om iets te betalen. Uiteindelijk heb je er wel mee gecommuniceerd om je bestelling te plaatsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men probeert Franser dan Frans te klinken. Dat is hier de norm. Inclusief de jongere garde die het verlan uit Frankrijk naadloos overneemt. Citaat:
Citaat:
Naar 't schijnt hebben Vlaamse managers nogal wat moeite met vreemdelingen. Uitzendbureaus ook al. Citaat:
We komen uit een situatie waar er meer Vlamingen waren die goed Frans spraken en we komen nu in een situatie waar er veel meer Franstaligen zijn die goed Nederlands spreken. Niet allen de 100.000en Franstalige Brusselaars die in het NL onderwijs hebben gezeten, maar ook de nieuwe generatie Franstaligen die in de péripherique wonen/woonden. En dan hebben we ook nog de immersiewalen. En schoolfrans is eh...niet goed nee. Quatsch. In ons land heeft slechts een paar % van de werkenden de andere landstaal nodig. En daar zullen de Franstaligen beter voor ge-equipeerd zijn. Zo simpel is het. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() idd, ze proberen Fransen dan Frans te klinken en net daarom worden ze uitgelachen in Parijs.
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
van Vandenborre met vermelding van datum, tijdstip en de naam van de NL-onkundige? Want dat hoort erbij om de job af te maken. Tijdrovend? Zoals ik al zei, verhef dat tot een rebelse hobby en in een hobby investeert ge nu eenmaal tijd. Nutteloos, Eberhard? Soms misschien wel, vooral dan bij de kleinere éénmanszaken? In andere gevallen zal dat echter misschien niet in dovemansoren vallen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar als ik Uw gedachtengang konsekwent doortrek, kom ik er natuurlijk bij uit dat het ideaal zou zijn het Fransonderricht af te schaffen ter verbetering van de konkurrentiepositie van het Nederlands. En daar zit natuurlijk wel iets in, want waar F en NL-taligen verenigd zijn wordt, ook slechts wegens 1 enkele F-talige overgeschakeld op Frans. Stel dat alle Nl-taligen het Frans werkelijk onmachtig waren, dan was dat dus niet mogelijk. En misschien zou er dan wat bewegen in Brussel... Maar het dilemma waar ik op wees is dat dat de Franstalige tweetaligen zullen aan de haal gaan met de Jobs.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2012 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() OP zo een toon gaat ge natuurlijk geen antwoord krijgen op de vraag naar 's mans roots. Hetgeen ik me echter ook wel afvraag. Mogen we dat weten Eberhard?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2012 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als in Nederland een handelaar enkel Engels spreekt, gaat hij daarvoor veroordeeld worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ma goed, ik heb weer de fout gemaakt om op onzin te reageren, ik zal het niet meer doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zijn ideeën snijden wel hout en vind ik geen onzin. Toch niet, want ik vind dat een interessante diskussie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2012 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien dat niet het geval is, is het zeker nuttig van een klacht op te maken voor de Vaste Kommissie voor Taaltoezicht. Vooral bij het veiligheidsdpersoneel van de metro laat dat de tweetaligheid te wensen over. Die slagen in hun taalexamen, niet omdat ze weten dat une armoire, een kast is maar omdat ze via het syndikaat weten dat ze op de meerkeuzevragen ABBAC... moeten antwoorden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
daar borduur ik op verder, zoals je ziet. Ik heb het niet over privépersonen.
![]() |