Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2012, 18:38   #101
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Staan er in Frankrijk of Duitsland Engelse verkeersinformatieborden?

Staan er in Spanje of Italie Engelse verkeersinformatieborden?

Staan er in Wallonie Nederlandse verkeersinformatieborden?

Ik dacht het niet!!!

Kom dus niet af dat Vlaanderen zijn verkeersborden in verschillende talen moet gaan plaatsen. Wie in Europa rond rijd, moet zich aanpassen naar de regio waar hij/zij zich bevindt of oprotten.

De Morgen is een sossenkrant en is dus tegen Vlaanderen en een gelijke behandeling van de Vlamingen tegenover de Franstaligen.

Laten we maar gewoon beginnen, met" Hier ons bleod, wanneer onze rechten!!!"

Als ik dit lees denk ik spontaan aan de aflevering van Blackadder I, episode 3 "The Archbishop" waar sir Edmund vraagt aan de messenger : "are you a cretin ? "

Het antwoord mag je zelf geven, ik ken het al.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 18:39   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
We gaan de verfransing echt niet tegengaan door constant Vlaamse liedjes op de radio te draaien en Vlaamse feuilletons uit te zenden op de tv.

Echt niet.

De Vlaming moet ophouden met lafhartig op internetfora posten en bolletjes kleuren van Vlaams-nationalistische partijen en onze politici moeten ophouden met dit soort onzin. We maken er ons alleen maar belachelijk mee.

De Vlaming moet gewoon op zijn strepen staan wanneer hij omgaat met anderstaligen. En daarmee bedoel ik niet een verloren gelopen toerist naar de kloten sturen, maar meer dingen als de Franstalige collega in het Nederlands blijven aanspreken, die Franstalige winkelbediende in het Nederlands aanspreken en desnoods niks kopen daar als je niet in je eigen taal kan bediend worden, weigeren Frans te spreken tegen die Brusselse ambtenaren, regeringsonderhandelingen in het Nederlands voeren enz. U begrijpt wel wat ik bedoel. Niet van dat laf, achterbaks Vlaams katholiek kneutering gedoe, maar gewoon de kop omhoog, Nederlands spreken en neerkijken op de debielen die maar 1 taal kennen (terwijl je zelf natuurlijk wel beide landstalen beheerst, de twee grootste landstalen kennen is een must, voor elke Belg).
Je hebt gelijk.
Maar toch zijn er soms dingen die "helpen".

Overigens, naast de visie omtrent taalgebruik, die ik dus met je deel, blijf ik van mening dat Vlaanderen best onafhankelijk-in-de-EU wordt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 18:45   #103
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Mannekes, het gaat hier niet om taalbeleid maar om een strijd tegen al wat Vlaemsch is.

Getrol dus.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 18:45   #104
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een Nederlandse winkelier:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  wenjoedoenotspiekdutch.jpg‎
Bekeken: 82
Grootte:  28,7 KB
ID: 88547  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 18:51   #105
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Dus eentalige beleid is een slecht idee, bedoel je?
Anderstalig beleid is een slecht idee. Zoals rechtzalen die enkel in het frans werken, voor Vlaamse mensen. Pure belgische geschiedenis.

Een ééntalig beleid is goed als het de taal van het gebied is. En dat is met Antwerpen en Nederlands het geval.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:00   #106
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Uit het artikel aangehaald door de draadopener:

Dat lijken mij toch productnamen te zijn.
Dat lijkt te kloppen. 't zullen dus enkel merknamen zijn, zij het dat weer niet iedereen dezelfde betekenis hanteert.

Citaat:
Ze (Lies Jans, N-VA) bestrijdt overigens dat Engelse of Franse filmtitels niet zouden kunnen. ‘Wat mij betreft, zijn dat merknamen. En dat mag wel.’
http://www.nieuwsblad.be/article/det...20927_00314479
De regelgeving lijkt mij inderdaad helemaal kaduuk in dit geval.
Bij de MIVB schijnt elke taal van de EU toegelaten te zijn.
Oud 14 december 2012, 19:26   #107
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat meer als 80 procent van de TV en radio in Vlaanderen in het Engels is? TV kijk ik er amper, maar de radio's die ik er beluister moeten inderdaad rond dat percentage liggen. Bijzonder weinig variëteit ook merk ik op radiogebied. Ik kreeg de indruk dat zelfs de overheidsradio's in Vlaanderen dienen om belastinggeld via SABAM naar het buitenland te verschepen.
Je neemt klakkeloos de informatie van franskiljon E.L. over die pertinente leugens over de Vlaamse media verspreidt. Hierna een paar door mij gecontroleerde cijfers :

Radio 2, de populairste radio :

25 �* 30 % nederlandstalig
20 % engelstalig
15 % franstalig
Italiaans, Spaans en Duits: de rest van de koek.

TV1, de meest bekeken TV zender :

ongeveer 70 �* 75 eigen programma's, dus Nederlandstalig
de rest hangt sterk af van het moment. We kunnen stellen dat 20 % Engelstalig is. Steeds ondertiteld zoals beschaafde mensen doen. Dubbing is voor idioten.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:54   #108
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Daarnet op het einde van de VRT-nieuwsuitzending van 19.00 uur. Lieven Verstraete kondigt de onderwerpen aan van Terzake op Canvas. Eén van de items is het onderwerp van deze draad.

Uitspraak van "slimmeke" Lieven Verstraete: "(...) of hoe ver moet je gaan om het Vlaams te verdedigen".

Kijk dit vind ik een echt gortige uitspraak. Op een zender van de door Vlaamse overheid zwaar gesubsidieerde VRT staat een onnozele hals te zemelen over "het Vlaams" wanneer het over de verdediging van onze formele taal, het Nederlands, gaat. Ik ga stante pede een mail sturen naar de Redactie om hen even met hun neus daarin te wrijven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:07   #109
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daarnet op het einde van de VRT-nieuwsuitzending van 19.00 uur. Lieven Verstraete kondigt de onderwerpen aan van Terzake op Canvas. Eén van de items is het onderwerp van deze draad.

Uitspraak van "slimmeke" Lieven Verstraete: "(...) of hoe ver moet je gaan om het Vlaams te verdedigen".

Kijk dit vind ik een echt gortige uitspraak. Op een zender van de door Vlaamse overheid zwaar gesubsidieerde VRT staat een onnozele hals te zemelen over "het Vlaams" wanneer het over de verdediging van onze formele taal, het Nederlands, gaat. Ik ga stante pede een mail sturen naar de Redactie om hen even met hun neus daarin te wrijven.
Wat ik zonet gedaan heb! Benieuwd of ze effectief zullen reageren.
Oud 14 december 2012, 20:11   #110
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ik zonet gedaan heb! Benieuwd of ze effectief zullen reageren.
Ik hoop dat ze je eens goed uitlachen.

Wat een mierenneukerij zeg...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:16   #111
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht

20 % engelstalig
15 % franstalig

....
Grapjas.

Even de feiten:

IP de reclameregie:

Op de grote Vlaamse radiozenders wordt steeds minder Nederlandstalige muziek gedraaid. Dat blijkt uit een analyse van het Belgische radiolandschap door de reclameregie IP. Maar volgens Radio 2 kloppen de cijfers helemaal niet

IP analyseerde de programmaroosters en muziekstijlen van twaalf Vlaamse zenders. Daaruit blijkt volgens IP dat het aandeel Nederlandstalige muziek in twee jaar tijd gedaald is van 5 procent naar 3 procent.

Radio2 is met 14 procent Nederlandstalige plaatjes veruit de koploper wat Nederlandstalige muziek betreft.

Bron: Information et Publicité Bénélux (IP)

Citaat:
TV1....
Ik heb alle ''Vlaamse'' zenders over 24 uur geturfd. Max 15 % Nederlandstalig. Wat snap je daar niet aan?

Citaat:
... Dubbing is voor idioten.
98% in deze wereld dubt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:17   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Of u dat nu "mierenneukerij" vindt kan mij geen fluit schelen. Waarschijnlijk formuleert u dergelijk oordeel omdat u evenzeer behoort tot het clubje oenen die het voortdurend heeft over "Vlaams, Vloms, Vlems, Vlamsch" in plaats van Nederlands.

Waarom hebben pipo's zoals u toch zo een uitgesproken voorkeur om sex te hebben met een insect?
Oud 14 december 2012, 20:25   #113
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Uiteraard zullen ze daar eens goed mee lachen. Het Nederlands in België herleiden tot Vlaemsch is immers officiële staatsideologie.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:31   #114
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Of u dat nu "mierenneukerij" vindt kan mij geen fluit schelen. Waarschijnlijk formuleert u dergelijk oordeel omdat u evenzeer behoort tot het clubje oenen die het voortdurend heeft over "Vlaams, Vloms, Vlems, Vlamsch" in plaats van Nederlands.

Waarom hebben pipo's zoals u toch zo een uitgesproken voorkeur om sex te hebben met een insect?
Vertel me eens: als Antwerpen een reclamecampagne wil starten om de nieuwe slogan te verspreiden, zal dat dan geweigerd worden door De Lijn?
Oud 14 december 2012, 20:43   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel me eens: als Antwerpen een reclamecampagne wil starten om de nieuwe slogan te verspreiden, zal dat dan geweigerd worden door De Lijn?
Dat hangt af van de slogan en de mate waarin die in behoorlijk Nederlands is opgesteld. Overigens mijn posting betrof hier in de eerste plaats de domme uitspraak van Lieven Verstraete op de VRT.
Oud 14 december 2012, 20:55   #116
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij enkel nog Nederlandstalige films op TV wil (met af en toe eens een andere) gaan de TV-stations snel rond zijn hoor. De eindeloze herhalingen van F.C. De Kampioenen gaan peanuts (excuseer: pindanootjes) zijn vergeleken met het herhalingenfestijn dat je dan gaat zien.
Ik heb NERGENS gezegd "enkel" Nederlandstalige films.
Dat de tv stations snel rond zouden zijn, weet ik ook hoor !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:57   #117
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard, kwaliteit is iets waar ze zich bij de VRT niet mee bezig houden.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:58   #118
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Wegwijzers met Engelse teksten druisen immers in tegen de "Vlaamse hygiëne".
Om van broodjeszaken met Italiaanse namen nog maar te zwijgen!

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 december 2012 om 20:58.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:58   #119
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je neemt klakkeloos de informatie van franskiljon E.L. over die pertinente leugens over de Vlaamse media verspreidt. Hierna een paar door mij gecontroleerde cijfers :

20 % engelstalig
15 % franstalig

TV1, de meest bekeken TV zender :

ongeveer 70 �* 75 eigen programma's, dus Nederlandstalig
de rest hangt sterk af van het moment. We kunnen stellen dat 20 % Engelstalig is. Steeds ondertiteld zoals beschaafde mensen doen. Dubbing is voor idioten.
Uit de Standaard van vandaag :

Om de universiteiten en hogescholen te helpen tegen de start van volgend academiejaar voldoende docenten te hebben die in een andere taal les kunnen geven, heeft de Vlaamse regering ‘voor de nodige verduidelijkingen gezorgd' voor het halen van taalattesten. Dat meldt minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).

De onderwijsinstellingen mogen vanaf volgend jaar meer anderstalige opleidingen aanbieden. Bij de bachelors gaat het om maximaal 6 procent van het opleidingsaanbod, bij de masters om 35 procent. De docenten moeten wel de lestaal voldoende beheersen en moeten dat kunnen bewijzen met een objectief taalattest.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 21:08   #120
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat hangt af van de slogan en de mate waarin die in behoorlijk Nederlands is opgesteld.
Dus je probeert te beweren dat bijvoorbeeld een slogan als (ik verzin maar wat) 'amai m'n botten' geweigerd zou worden?

Citaat:
Overigens mijn posting betrof hier in de eerste plaats de domme uitspraak van Lieven Verstraete op de VRT.
Ik zie niet in wat daar zo 'dom' aan is: als bovenstaande slogan niet geweigerd wordt, heeft hij gewoon gelijk.

En die zal niet geweigerd worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be