Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2013, 15:18   #101
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
- geen enkele Franstalige interesseert zich wat er in Vlaanderen gebeurt. Zie naar het ACW-debacle, in Franstalig België is dat de eerste keer dat ze van dat drieletterwoord gehoord hebben, laat staan dat ze wisten dat dit een bedreiging kon zijn voor de CD&V.
- nauwelijks interesse voor de cultuur in Vlaanderen, laat staan de Nederlandstalige cultuur. Zelfs de officiële taal van Vlaanderen laat hun koud, naast wat idealisten die hun kinderen naar het immersieonderwijs sturen, is er in Wallonië geen interesse voor het Nederlands. Terecht trouwens, we hebben met elkaar niets te maken, maar geef dat dan ook toe.
- ze leven totaal in de Franse cultuur, kennen véél meer van de Franse politiek dan de Belgische, laat staan de Vlaamse.
Het is wat ik zei als titel : totale onverschilligheid. Maar de splitsing van België is moeilijk te realiseren, men moet ook objectief blijven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2013, 15:22   #102
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is wat ik zei als titel : totale onverschilligheid. Maar de splitsing van België is moeilijk te realiseren, men moet ook objectief blijven.
dus wat kan het argument zijn tegen confederalisme?
Oud 14 maart 2013, 16:14   #103
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- geen enkele Franstalige interesseert zich wat er in Vlaanderen gebeurt. Zie naar het ACW-debacle, in Franstalig België is dat de eerste keer dat ze van dat drieletterwoord gehoord hebben, laat staan dat ze wisten dat dit een bedreiging kon zijn voor de CD&V.
- nauwelijks interesse voor de cultuur in Vlaanderen, laat staan de Nederlandstalige cultuur. Zelfs de officiële taal van Vlaanderen laat hun koud, naast wat idealisten die hun kinderen naar het immersieonderwijs sturen, is er in Wallonië geen interesse voor het Nederlands. Terecht trouwens, we hebben met elkaar niets te maken, maar geef dat dan ook toe.
- ze leven totaal in de Franse cultuur, kennen véél meer van de Franse politiek dan de Belgische, laat staan de Vlaamse.
Wat je zegt klopt, grotendeels toch, nochtans is dat bizar genoeg niet erg. Vlamingen en Franstaligen, ondanks al hun verschillen, delen een gemeenschappelijk identiteit, de "Vlaams-nationalisten" en hun Franstalige tegenhangers niet inbegrepen, waarschijnlijk.

Het is een beetje zoals in de VS: iemand uit Missouri heeft zeer weinig tot niks gemeen met iemand uit NY, zij leven in twee totaal verschillende werelden, maar zij zijn en voelen zich nochtans allebei "Amerikaan".

In mijn redenering betekent dat dus dat België vooral bestaat dankzij die Belgische identiteit, die zichzelf voedt dankzij ... België. Bizar, zoals ik eerder zei. En dat betekent dat ongeacht de verschillen, ongeacht de twee verschillende werelden, België een gemeenschappelijke noemer blijft. En de dag dat dat verdwijnt, verdwijnt België.

Daarom ook dat ik Vlaams-nationalisten begrijp. Ik ga ervan uit dat zij die Belgische identiteit niet (meer) hebben, en dat zij dus geen enkel bijzondere band voelen voor dat "ander deel". Er is voor hen geen gemeenschappelijke noemer meer. Of liever gezegd, er is een andere noemer: Vlaanderen. En misschien is het ook daarom dat veel Vlaams-nationalisten "rationele" redenen (zoals geld) proberen te vinden bij het feit dat België ondanks alles blijft bestaan.
Oud 14 maart 2013, 16:24   #104
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het is een beetje zoals in de VS: iemand uit Missouri heeft zeer weinig tot niks gemeen met iemand uit NY, zij leven in twee totaal verschillende werelden, maar zij zijn en voelen zich nochtans allebei "Amerikaan".
Welnee.

Een Amerikaan leeft onder dezelfde narrative. Dat ''verhaal'' wordt elke dag beleefd in de media, op het net, in de buurt etc. Van Alaska tot aan Florida.

Dat is echt een enorm verschil met ons Belgie. Beide taalgroepen zijn zo goed als onbekend (cq totaal ongeinteresseerd) in wat er gebeurt aan de overzijde.

Er is géén gemeenschappelijke narrative.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2013, 16:36   #105
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En dat is gewoon de normale gang van zaken.

Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden in de geschiedenis waar twee of meer totaal verschillende volkeren uit elkaar gaan of erger nog, in oorlog komen. Er zijn vanzelfsprekend maar weinig voorbeelden waarbij een meerderheid betaalt voor een totaal verschillende minderheid in een land.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2013, 16:44   #106
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden in de geschiedenis waar twee of meer totaal verschillende volkeren uit elkaar gaan of erger nog, in oorlog komen. Er zijn vanzelfsprekend maar weinig voorbeelden waarbij een meerderheid betaalt voor een totaal verschillende minderheid in een land.
Zelfs wanneer er méér gemeenschappelijke zaken zijn dan in la Belgique kan de bom barsten. Kijk maar naar wat gebeurd is in het voormalige Joegoslavië. Er was een gemeenschappelijke taal (het Serbo-Kroatisch), maar blijkbaar lagen de opvattingen en de mentaliteiten hemelsbreed uit elkaar. Bij ons liggen niet alleen de socio-economische visies 180° uiteen, ook de taal en kultuur is helemaal anders.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2013, 16:45   #107
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Welnee.

Een Amerikaan leeft onder dezelfde narrative. Dat ''verhaal'' wordt elke dag beleefd in de media, op het net, in de buurt etc. Van Alaska tot aan Florida.

Dat is echt een enorm verschil met ons Belgie. Beide taalgroepen zijn zo goed als onbekend (cq totaal ongeinteresseerd) in wat er gebeurt aan de overzijde.

Er is géén gemeenschappelijke narrative.
Behalve dan dat die mensen naar andere media kijken, andere kranten lezen, op andere partijen stemmen, hell, zelfs naar andere kerken gaan.

Maar het klopt dat, in tegenstelling tot hier in België, het Amerikaans-zijn een evidentie is, ook in al hun verschillen. Om het anders te zeggen, hun identiteitsgevoel is veel sterker dan de onze. Maar dat betekent geenszins dat er nog steeds een Belgisch identiteitsgevoel aanwezig is dat voldoende sterk is.

My2cent, hè.
Oud 18 maart 2013, 23:38   #108
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar waarom willen jullie nog met de Nederlandstaligen of Vlamingen zoals je zelf wilt, in 1 land wonen???
Franstalige Zwitsers voelen zich ook dichter bij Frankrijk dan bij de Duitstalige Zwitsers. En dan?
Oud 18 maart 2013, 23:40   #109
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en dan?
Oud 18 maart 2013, 23:47   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Voil�*. In feite is het absurd dat ze zogezegd pro-Belgisch zijn terwijl ze helemaal niets ophebben met Vlaanderen. In realiteit zijn ze natuurlijk in de eerste plaats voor hun geïdealiseerde versie van Franstalig België. Vlaanderen is nodig als complementair gedeelte (want die Vlaamse steden zijn ook zo mooi, nietwaar), maar ze moeten wel hun plaats kennen.
Veel Franstaligen beslissen toch naar Vlaanderen te gaan wonen en terecht trouwens. Bewijs dat ze niets tegen Vlaanderen hebben maar vooral bewijs dat ze zich niet door het bestaande Vlaams-Nationalisme laten beïnvloeden. Ze zijn wel op de hoogte dat een bepaalde Vlaanderen anti-Franstalig is maar dat is niet hun probleem.
Oud 19 maart 2013, 08:09   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel Franstaligen beslissen toch naar Vlaanderen te gaan wonen en terecht trouwens. Bewijs dat ze niets tegen Vlaanderen hebben maar vooral bewijs dat ze zich niet door het bestaande Vlaams-Nationalisme laten beïnvloeden. Ze zijn wel op de hoogte dat een bepaalde Vlaanderen anti-Franstalig is maar dat is niet hun probleem.
ze verhuizen naar Vlaanderen zonder te beseffen dat ze in een ander taalgebied komen wonen. dan zijn ze verbaasd dat hun omgeving opeens niet meer Franstalig is en vinden ze dat die Nederlandstaligen die weigeren om Frans te spreken de fascisten zijn.

Zeker als ze in de rand van Brussel gaan wonen, vinden ze dat "on est quand même encore en Belgique, je ne suis pas obligé de parler ce patois local".

Een keer buiten die rand valt het nog mee, heb ik de indruk. Ik ken ook Franstaligen die in de omgeving van Aalst zijn gaan wonen en ondertussen perfect Nederlandstalig zijn, vooral hun kinderen.
Oud 19 maart 2013, 09:29   #112
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ze verhuizen naar Vlaanderen zonder te beseffen dat ze in een ander taalgebied komen wonen. dan zijn ze verbaasd dat hun omgeving opeens niet meer Franstalig is en vinden ze dat die Nederlandstaligen die weigeren om Frans te spreken de fascisten zijn.

Zeker als ze in de rand van Brussel gaan wonen, vinden ze dat "on est quand même encore en Belgique, je ne suis pas obligé de parler ce patois local".

Een keer buiten die rand valt het nog mee, heb ik de indruk. Ik ken ook Franstaligen die in de omgeving van Aalst zijn gaan wonen en ondertussen perfect Nederlandstalig zijn, vooral hun kinderen.
Ze weten zeer goed dat ze dan in Vlaanderen zijn maar ik denk dat ik u niets zal leren als ik u zeg dat een bepaald deel van de Rand - de faciliteitengemeenten - meer Franstaligen dan Vlamingen telt. Totaal akkoord dat ze zich aan de regio moeten aanpassen maar u zal niet hun moedertaal veranderen en het is dus totaal logisch dat u veel meer Frans dan Nederlands zal horen als u pakweg in de straten van Linkebeek wandelt zelfs als Linkebeek in Vlaanderen ligt.
Oud 19 maart 2013, 09:42   #113
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze weten zeer goed dat ze dan in Vlaanderen zijn maar ik denk dat ik u niets zal leren als ik u zeg dat een bepaald deel van de Rand - de faciliteitengemeenten - meer Franstaligen dan Vlamingen telt. Totaal akkoord dat ze zich aan de regio moeten aanpassen maar u zal niet hun moedertaal veranderen en het is dus totaal logisch dat u veel meer Frans dan Nederlands zal horen als u pakweg in de straten van Linkebeek wandelt zelfs als Linkebeek in Vlaanderen ligt.
maar ik heb geen enkel probleem met andere talen hoor, ik woon in Zele, ik hoor regelmatig Turks, waar ik totaal niets van snap.

maar als die Turkstaligen naar het gemeentehuis gaan, of in de gemeenteraad zetelen, dan spreken ze Nederlands of hebben ze een tolk mee. Ze vragen niet dat heel Zele zich aanpast aan hun, neen, integendeel zelf.

dat de faciliteiten misbruikt zijn en vooral dat dit door de Nederlandstalige politici laten gebeuren is, is spijtig, maar niet onomkeerbaar.

ook in West-Vlaanderen wonen er veel Noord-Fransen, niemand daar vraagt dat alles in het Frans gebeurt.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be