Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2013, 11:55   #101
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volgens mij heeft die 'idiotisering' maar weinig te maken met het onderwijs als dusdanig. Het heeft meer te maken met de manier van leven in onze hedendaagse maatschappij: de beeldcultuur, het moet allemaal gemakkelijk, snel, zijn en niet te ingewikkeld, de oppervlakkigheid (internet), de laksheid van vele ouders die partij kiezen voor hun gemakzuchtige kinderen en niet meer voor de school, de 'zware' vrijetijds-invullingen van de kinderen', enz.
We zijn er bijna.

Een goed onderwijsbeleid zou NIET in die trends meestappen waarin gemakzucht de status van een te vereren afgod krijgt. Helaas gaat het onderwijsbeleid daar wél in mee. Je gaf daarnet zelf al een prima voorbeeld door te verwijzen naar de calculatoren. Gelukkig zijn er nog witte raven, leerkrachten die de richtlijnen naast zich neerleggen en tóch nog ernstige eisen stellen aan hun leerlingen. Niet toevallig zijn het uitgerekend die "outlaws" die op de opendeurdag bezoek krijgen van oud-leerlingen die dan bekennen "dat we veel op U gevloekt hebben, maar dat we toch content zijn dat we niet van iemand anders les gekregen hebben. We zien er daar veel hopeloos sukkelen omdat ze nauwelijks basis meegekregen hebben."

Het is de taak van het onderwijs om tégen die trends in te gaan tijdens de schooluren. Maar dat is blijkbaar geen prioriteit. Men drukt er liever hervormingen door die er nóg een extra schepje boven op doen om de daling van het niveau nog wat te versnellen. Bijvoorbeeld door de eerste graad te vervlakken. Of door - en da's hier nog niet aan bod gekomen - samenzettingen van verschillende richtingen aan te moedigen, wat onvermijdelijk óók weer zal leiden tot nivellering, zij het nu in de hogere jaren.

Maar allez... Ik ga een namiddagje vissen nu. 't Is mooi weer. Ik lees vanavond wel wat er hier nog zoal de revue is gepasseerd.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 12:11   #102
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het grootste drama is eigenlijk voor de technische richtingen.
Maw richtingen die geacht worden jongeren op de arbeidsmarkt afleveren wanneer ze 18 jaar zijn.

Nu hebben ze 1 algemeen jaar, een 2de algemeen jaar en dan 4 jaar in een keuzerichting.
Die gastjes moeten dus in amper 4 jaar tijd een beroep geleerd hebben.
Smetje wil aan die 4 jaar nog wat knabbelen door de algemene jaren nog wat uit te breiden
?

De industrie zit met de handen in het haar vrees ik, want het zijn nu al geen hoogvliegers die afstuderen aan 18 jaar.
Het plan van Smet heeft zeker ook een goede kant op dit vlak. Want de keuze vroeger werd vaak bepaald door twijfelachtige motieven.

Wie koos vroeger voor het technische- en voor het beroepsonderwijs? Wel heel vaak mensen uit een sociaal-economisch zwak milieu of deze kinderen die het niet konden rooien in het algemeen vormend onderwijs. Zij gingen dus 'een trapje naar beneden' en dit omdat het technisch- en het beroepsonderwijs (ten onrechte) een lagere 'waardeschaal' had bij de mensen.

Terwijl ik er zeker van ben dat heel wat kinderen uit economisch sterkere milieus even graag naar dit technisch onderwijs hadden willen gaan, moesten de ouders dit niet hebben verhinderd. Ik denk ook dat heel wat kinderen uit zwakkere milieus, mits wat aanmoediging, zeker ook algemeen vormend onderwijs hadden willen volgen en dat ook hadden gekund, maar dit niet deden wegens gebrek aan motivatie of desinteresse vanwege hun ouders of familie .

Het systeem van Smet probeert iets aan zulke kunstmatig opgeworpen barrières te doen en die zoveel mogelijk te slechten. En dat is positief. Meer nog, het is verheugend. Want ook loodgieters hebben we nodig. Maar loodgieters dan als evenwaardige beroepen als dat van de advokaten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 augustus 2013 om 12:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 12:16   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
We zijn er bijna.

Een goed onderwijsbeleid zou NIET in die trends meestappen waarin gemakzucht de status van een te vereren afgod krijgt. Helaas gaat het onderwijsbeleid daar wél in mee. Je gaf daarnet zelf al een prima voorbeeld door te verwijzen naar de calculatoren. Gelukkig zijn er nog witte raven, leerkrachten die de richtlijnen naast zich neerleggen en tóch nog ernstige eisen stellen aan hun leerlingen. Niet toevallig zijn het uitgerekend die "outlaws" die op de opendeurdag bezoek krijgen van oud-leerlingen die dan bekennen "dat we veel op U gevloekt hebben, maar dat we toch content zijn dat we niet van iemand anders les gekregen hebben. We zien er daar veel hopeloos sukkelen omdat ze nauwelijks basis meegekregen hebben."

Het is de taak van het onderwijs om tégen die trends in te gaan tijdens de schooluren. Maar dat is blijkbaar geen prioriteit. Men drukt er liever hervormingen door die er nóg een extra schepje boven op doen om de daling van het niveau nog wat te versnellen. Bijvoorbeeld door de eerste graad te vervlakken. Of door - en da's hier nog niet aan bod gekomen - samenzettingen van verschillende richtingen aan te moedigen, wat onvermijdelijk óók weer zal leiden tot nivellering, zij het nu in de hogere jaren.

Maar allez... Ik ga een namiddagje vissen nu. 't Is mooi weer. Ik lees vanavond wel wat er hier nog zoal de revue is gepasseerd.
akkoord, maar je mag natuurlijk ook de realiteit niet uit het oog verliezen. Als ik zie hoe weinig basis de 18-jarigen op het vlak van Word of Excel hebben, schort daar toch ook iets in he onderwijs.

off topic: ben jij nu nog altijd zo'n visser?? tssssss
Oud 29 augustus 2013, 12:18   #104
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
akkoord, maar je mag natuurlijk ook de realiteit niet uit het oog verliezen. Als ik zie hoe weinig basis de 18-jarigen op het vlak van Word of Excel hebben, schort daar toch ook iets in he onderwijs.

off topic: ben jij nu nog altijd zo'n visser?? tssssss
hoe zie jij dat juist ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 12:52   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Abramis schets de realiteit.
En jij ging ermee akkoord.

Over welke "realiteit die wij niet uit het oog mogen verliezen" heb jij het dan? Toch nét als Abramis over de realiteit dat er iets schort aan het onderwijs?

Verbetert de kennis van Word en Excel van de 18-jarigen door de vorige blunder van Pascal Smet?

Zal die kennis verbeteren dankzij de nieuwste bevlieging van Pascal Smet?
Oud 29 augustus 2013, 15:52   #106
Ill Duce
Banneling

Standaard

Volgens Savatage besparen we best nog een flink stuk op onderwijs.

Misschien best het zaakje maar helemaal opdoeken.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 16:14   #107
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Abramis schets de realiteit.
En jij ging ermee akkoord.

Over welke "realiteit die wij niet uit het oog mogen verliezen" heb jij het dan? Toch nét als Abramis over de realiteit dat er iets schort aan het onderwijs?

Verbetert de kennis van Word en Excel van de 18-jarigen door de vorige blunder van Pascal Smet?

Zal die kennis verbeteren dankzij de nieuwste bevlieging van Pascal Smet?
Ze beginnen zelfs nog te lullen over Word en Excel in 't hoger onderwijs.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 17:01   #108
giserke
Banneling

Standaard

[quote=Ill Duce;6779086]Volgens Savatage besparen we best nog een flink stuk op onderwijs.

Misschien best het zaakje maar helemaal opdoeken.[/QUOT
Omdat hij geen onderwijs genoten heeft, moet hij anderen het niet ontzeggen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 17:31   #109
spabert
Banneling

Standaard

Pascal is een lange boom die veel wind vangt.
spa'ers weten daarmee om te gaan vrienden, Freya zit niet voor niets in het team

spabert

Laatst gewijzigd door spabert : 29 augustus 2013 om 17:33.
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 19:42   #110
Ill Duce
Banneling

Standaard

[quote=giserke;6779232]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Volgens Savatage besparen we best nog een flink stuk op onderwijs.

Misschien best het zaakje maar helemaal opdoeken.[/QUOT
Omdat hij geen onderwijs genoten heeft, moet hij anderen het niet ontzeggen.
Volgens hem valt er gewoon af te dokken. Indien de ouders het niet kunnen veroorloven voor lager en middelbaar onderwijs moeten ze maar geen kinderen hebben of meerdere jobs er bij nemen.

Of kinderen laten werken. Het wordt wellicht zoiets als hij antwoord zal geven.

Een beetje zoals Enter en Nar. Die vinden dat kinderen best kunnen gaan werken en eventueel scholing volgen binnen de industrie: op maat gesneden en aangeboden kennis, Enkel om functies te kunnen vervullen die nuttig zijn voor het bedrijfswezen. Al de rest is overbodige blabla.

Misschien kunnen we best met z'n allen op een bedrijfsterrein gaan wonen in barakken, en ons leven ten dienste stellen van VOKA.

En dan klagen ze dat er vergelijkingen worden gemaakt met de jaren '30.

Tja...
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 20:15   #111
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn er bijna.

Dat is wel allemaal goed bedoeld wat u hier stelt, maar zo werkt het niet. De school staat niet buiten de tijd, maar binnen de tijd. Binnen en in onze tijd. En de telmachientjes zijn er, het opzoeken op internet is er, en de beeldcultuur is er. Op alle scholen. Niemand ontsnapt aan zijn tijd (behalve kluizenaars en langdurig gestrafte gevangenen) en zeker niet de scholen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 augustus 2013 om 20:18.
Oud 29 augustus 2013, 20:18   #112
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Pascal is een lange boom die veel wind vangt.
spa'ers weten daarmee om te gaan vrienden, Freya zit niet voor niets in het team

spabert
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 22:21   #113
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is wel allemaal goed bedoeld wat u hier stelt, maar zo werkt het niet. De school staat niet buiten de tijd, maar binnen de tijd. Binnen en in onze tijd. En de telmachientjes zijn er, het opzoeken op internet is er, en de beeldcultuur is er. Op alle scholen. Niemand ontsnapt aan zijn tijd (behalve kluizenaars en langdurig gestrafte gevangenen) en zeker niet de scholen.
Zo werkt het wel. Mijn 'onderdanen' mogen hun 'telmachientje' alleen maar gebruiken wanneer ik dat uitdrukkelijk toesta, en dat is alleen maar in die situaties waar hoofdrekenen of manueel uitwerken simpelweg onhaalbaar zijn binnen het beschikbare tijdskader.
Waar veel van hun leeftijdsgenoten tegenwoordig de grond van onder hun voeten zouden voelen wegzakken indien hun 'telmachientje' op het examen plots met platte batterij zou vallen, zullen zij wél verder gaan.

Zijn mijn leerlingen daardoor "kluizenaars, langdurig gestraften", holbewoners, primaten, achtergestelden, whatever... ?

Ik dacht het niet. Inzicht is nu eenmaal waardevoller dan in de juiste volgorde op de knopjes kunnen drukken.

Het is dus niet omdat je van je leerlingen verwacht dat ze wél nog kunnen hoofdrekenen, wél nog zelf een grafiek kunnen tekenen, wél nog de belangrijkste elementen van het periodiek systeem van buiten kennen, wél nog feiten moeten kennen, enz... dat ze daardoor achterlijker zouden worden dan hun soortgenoten die berekeningen door een machientje laten doen, die een grafiek alleen nog maar kunnen plotten, die geen parate kennis meer hebben omdat "ze alles kunnen terugvinden op internet", enz...
Ik vermoed zelfs dat het eerder omgekeerd is.

Ben ik nu een conservatieve reactionaire sok ?
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 07:06   #114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo werkt het wel. Mijn 'onderdanen' mogen hun 'telmachientje' alleen maar gebruiken wanneer ik dat uitdrukkelijk toesta, en dat is alleen maar in die situaties waar hoofdrekenen of manueel uitwerken simpelweg onhaalbaar zijn binnen het beschikbare tijdskader.
Waar veel van hun leeftijdsgenoten tegenwoordig de grond van onder hun voeten zouden voelen wegzakken indien hun 'telmachientje' op het examen plots met platte batterij zou vallen, zullen zij wél verder gaan.

Zijn mijn leerlingen daardoor "kluizenaars, langdurig gestraften", holbewoners, primaten, achtergestelden, whatever... ?

Ik dacht het niet. Inzicht is nu eenmaal waardevoller dan in de juiste volgorde op de knopjes kunnen drukken.

Het is dus niet omdat je van je leerlingen verwacht dat ze wél nog kunnen hoofdrekenen, wél nog zelf een grafiek kunnen tekenen, wél nog de belangrijkste elementen van het periodiek systeem van buiten kennen, wél nog feiten moeten kennen, enz... dat ze daardoor achterlijker zouden worden dan hun soortgenoten die berekeningen door een machientje laten doen, die een grafiek alleen nog maar kunnen plotten, die geen parate kennis meer hebben omdat "ze alles kunnen terugvinden op internet", enz...
Ik vermoed zelfs dat het eerder omgekeerd is.

Ben ik nu een conservatieve reactionaire sok ?
En toch stelt zich de vraag: wat is nog het nut van het verbieden van telmachientjes?

Ik ga in ieder geval de vierkantswortel niet meer trekken op een papier als ik gebruik kan maken van een calculator. Bovendien heeft hoofdrekenen uiteindelijk pas nut, indien men dit regelmatig doet. Anders is verliest men de vaardigheid van het hoofdrekenen zeer snel. Het is dus niet zo simpel als het allemaal lijkt. Dit maar om een voorbeeld te geven.
Oud 30 augustus 2013, 09:15   #115
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

DeRedactie.be heeft gevoel voor humor:

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 11:23   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb Smet bezig gehoord vanmorgen. Het was eerder ongewoon om een rooie zoveel tegenwind te horen krijgen van een medewerkster van het rode BRT-bastion.

Ik heb er uit begrepen dat Smet met heel zijn gewicht de trein in gang probeert te duwen waarvan hij beweert dat hij steeds sneller zal rijden, maar dat die trein niet eens vertrokken is. Het is lang niet zeker of Smet's trein vóór de verkiezingen van 2014 nog op gang komt. En nog minder daarna. Zelfverzekerde Smet mag zijn trein nog op gang proberen te duwen tot hij een ons weegt, als hij dat op zijn bekende, beterweterige wijze blijft doen, zal hij met de ruim 96% van de leerkrachten en ouders (en N-VAers) rekening moeten houden die aan de andere kant van de trein staan, en die hem het vertrekken van zijn trein met veel meer power proberen te beletten.
Oud 30 augustus 2013, 11:25   #117
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zie jij dat juist ?
vraag aan een gemiddelde 18-jarigen om een som te maken van een reeks getallen in excel en je gaat al bij velen problemen hebben.

Vraag aan diezelfde 18-jarigen om in Word een tabel aan te maken, en de meesten zullen er zelf niet aan beginnen.
Oud 30 augustus 2013, 12:16   #118
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Moet een minister van onderwijs NIET populair zijn onder leerkrachten?
Net zo min als een bedrijfsleider populair moet zijn bij zijn personeel.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 13:55   #119
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Net zo min als een bedrijfsleider populair moet zijn bij zijn personeel.
Voor zo'n bedrijfsleider zal het personeel met graagte de handen uit de mouwen steken....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be