Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2014, 15:59   #101
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
Ik herhaal dus nogmaals mijn vraag:

Graag een antwoord op de vraag hierboven, waar u in uw 'verruimde' denkwijze niet in slaagt.
Omdat die geen masten aan hun gevel hebben in Zelzate, maar in Zandhoven wel en daar durven die zelfs een franse vlag aan hun gevel hangen.
En voor uw vragen rond houffalize moet ge naar de dienst toerisme vragen in combinatie met uwe renniekes.

Laatst gewijzigd door buitenlander : 19 februari 2014 om 16:01.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:01   #102
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Grondwet

Wat staat daar? Dat de Belg vrij is te spreken in de taal welke hij wil. Enkel voor contacten van de burger met de overheid en het gerecht mag een taal opgelegd worden.
Met andere woorden: een winkeliers de er op staat om een klant enkel in het Nederlands te bedienen is volledig in orde met de wet.

Vandaar dat ik de wens naar "meer winkeliers met ballen" volledig steun.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 19 februari 2014 om 16:01.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:01   #103
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wees eens objectief. Hoe komt het dat België nog bestaat, volgens u?
Door de vele Vlaamse collaboranten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:02   #104
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees eens objectief. Hoe komt het dat België nog bestaat, volgens u?
President Trumann was naar het schijnt nogal boos op Frankrijk en wilde
Frankrijk verkleinen door een staat te stiuchten die Wallonië, Noord Frankrijk ,Elzas Lotharingen en Saarland zou omvatten ; Vlaanderen zou dan bij Nederland gevoegd worden.

Ik geloof niet dat ik moet uitleggen dat zoiets (in Amerikaanse logica volstrekt doenbaar) niet kon.

Wel had men een reusachtig probleem met de Vlaamse en Nederlandse economie : die lagen helemaal op apegapen. Het antwoord had men vlug klaar : oprichten van een Belgisch, Nederlandse en Luxemburgse economische unie & de zaak was gered (Minister charbon : iemand ?)

De Walen waren minder gelukkig "eigen volk eerst" dachten ze en hielden een congres dat voor onafhankelijkheid pleitte (eerder dan aansluiting bij Frankrijk).

Maar het idee "Benelux" was plots zodanig boeiend en interessant ook ivm de planning van de Marshall-hulp dat men overwoog om duitsland uitsluitend de zgn. FRITALUX op te richten... met wat gekissebis ontstonden toen de EGKS, Euratom... & de rest is geschiedenis.

Conclusie : dat België nog bestaat hebben we in hoge mate te danken aan WOII en de nood om iop een zo geruisloos mogelijke wijze de feitelijke grenzen in europa te verleggen (het uiteenvallen van de SU en het geruisloos overdragen van bepaalde staten van het ene kamp naar het andere is een gelijkaardig verhaal).

Men zou een kat beter een kat noemen en de echte staatkundige indeling aan de werkelijke orde aanpassen.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:05   #105
buitenlander
Schepen

Standaard

Ja 't is de schuld van de VS!
Oud 19 februari 2014, 16:06   #106
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U hebt het over FRANKRIJK, waar men geen Nederlands leert.
Toch wel : je kan minstens in Rijsel perfect volwassenenonderwijs volgen
en Nederlands leren. Wereldwijd in het algemeen en in Noordfrankrijk en
Westduitsland in het bijzonder wordt ere bijzonder veel Nedrlands geleerd en dus ook onderwezen.

Laat ons fier zijn op onze taal en ze naar best vermogen verzorgen !
Oud 19 februari 2014, 16:07   #107
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht

En mag dit dan wel?
Ah ja het gaat over zandhoven
Nu gaat u COMPLEET af.
De vlag die u als Franse vlag ziet aan de gevel van het gemeentehuis van Zandhoven is niets meer of minder dan de vlag van N de gemeente Zandhoven (zie hieronder).

Ze lijkt wel in haar plooien op de Franse, maar ofwel probeert u mensen bewust op het verkeerde been te zetten ofwel heeft u dit niet gecheckt wat dan zeer bedenkelijk is.

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 19 februari 2014 om 16:11.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:08   #108
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Met andere woorden: een winkeliers de er op staat om een klant enkel in het Nederlands te bedienen is volledig in orde met de wet.

Zeer zeker
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:08   #109
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja 't is de schuld van de VS!
Bijna dus ...

Maar het is normaal dat "overwinnaars" na een oorlog de landkaarten trachten te hertekenen. Na WO I was België een erkende "overwinnaar"
en dacht toen verschillende gebieden te kunnen en mogen annexeren....
Oud 19 februari 2014, 16:08   #110
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In de Auchan te Roncq, net over de grens met West-Vlaanderen, komen zeer veel Vlamingen winkelen. Daar spreekt niemand 1 woord Nederlands.
Auchan Roncq haalt rond de 15% van zijn omzet uit vlaanderen en vinden ons belangrijk genoeg om hun nederlandstalige folder tot over Kortrijk te verdelen.
http://www.auchanroncq.com/nl/index.php Een deel van hun personeel heeft nederlandse lessen kunnen volgen, tijdens de werkuren en als je daar bv in de wijnafdeling wat advies vraagt zijn ze in staat je op een aanvaardbare manier te helpen.
In vind Auchan een slecht voorbeeld. Andere winkelketens doen meestal totaal niets aan opleiding nederlands van zodra je over de grens bent.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:13   #111
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Nu gaat u COMPLEET af.
De vlag die u als Franse vlag ziet aan de gevel van het gemeentehuis van Zandhoven is niets meer of minder dan de vlag van N de gemeente Zandhoven (zie hieronder).

Ze lijkt wel in haar plooien op de Franse, maar ofwel probeert u mensen bewust op het verkeerde been te zetten ofwel heeft u dit niet gecheckt wat dan zeer bedenkelijk is.
Ik probeer u niet meer op een verkeerd spoor te brengen als u met uwe zinloze opmerkingen doet. Toch een "bravo" dat je het gechecked hebt, het heeft weliswaar langer geduurd dan ik had gedacht
Oud 19 februari 2014, 16:15   #112
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat die geen masten aan hun gevel hebben in Zelzate, maar in Zandhoven wel en daar durven die zelfs een franse vlag aan hun gevel hangen.
En voor uw vragen rond houffalize moet ge naar de dienst toerisme vragen in combinatie met uwe renniekes.
U staat er dus bij al een sloef met een mond zonder tanden.
Oud 19 februari 2014, 16:18   #113
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik probeer u niet meer op een verkeerd spoor te brengen als u met uwe zinloze opmerkingen doet. Toch een "bravo" dat je het gechecked hebt, het heeft weliswaar langer geduurd dan ik had gedacht
Tja, ik weet niet of ik sloefen op hun woord mag geloven. Uw bedoeling is er in ieder geval duidelijk mee geworden. Eens sloef, altijd sloef, koste-wat-het-kost. Zelfs al gaat die sloef er mee plat op zijn gezicht.
Oud 19 februari 2014, 16:20   #114
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Tja, ik weet niet of ik sloefen op hun woord mag geloven. Uw bedoeling is er in ieder geval duidelijk mee geworden. Eens sloef, altijd sloef, koste-wat-het-kost. Zelfs al gaat die sloef er mee plat op zijn gezicht.
Tja, ik weet niet of ik hypocrieten op hun woord mag geloven. Uw bedoeling is er in ieder geval duidelijk mee geworden. Eens hypocriet, altijd hypocriet, koste-wat-het-kost. Zelfs al gaat die hypocriet er mee plat op zijn gezicht, maar meestal gaat die plat op zijn buik met zijn gat omhoog.
Oud 19 februari 2014, 16:22   #115
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, ik weet niet of ik hypocrieten op hun woord mag geloven. Uw bedoeling is er in ieder geval duidelijk mee geworden. Eens hypocriet, altijd hypocriet, koste-wat-het-kost. Zelfs al gaat die hypocriet er mee plat op zijn gezicht, maar meestal gaat die plat op zijn buik met zijn gat omhoog.
Dat is dan 100 euro copyright, system.

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 19 februari 2014 om 16:24.
Oud 19 februari 2014, 16:31   #116
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welk Nederlands zou hij moeten spreken? Dat van Bart Cannaert* of van Luc Appermont?

*Bart is maar een voorbeeld van gebrek aan respect voor de eigen standaardtaal in het Vlaamse gewest.
Hij zou al eens kunnen proberen zonder spiekbriefje.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:32   #117
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. dat staat hem vrij gelijk welke taal te gebruiken.

Citaat:
Ik steun de wens naar meer winkeliers met ballen. Die met genoeg ballen aan hun lijf om tegen het gezeik van flaminganten in te gaan. Genoeg ballen om aan de morele druk van die zeikerds te weerstaan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:33   #118
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Drietalige immigranten (moedertaal + Frans + Nederlands) zijn dat nu voor België "franstaligen" of "nederlandstaligen" ?
Mooi voorbeeld van hoe deze constructies weinig rekening houden met de werkelijkheid die dikwijls complex is.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 16:34   #119
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Ikea Zaventem: de-facto tweetalig. Nederlandse opschriften met Franse vertalingen (weliswaar in kleiner lettertype) en "goeiendag-bonjour" aan de kassa. Een steenworp verder, Decathlon Waver, alles ééntalig Frans.
Uiteraard heeft men overschot van gelijk in Waver. Dit is eentalig Waals grondgebied en de vele Vlamingen die daar gaan winkelen passen zich uiteraard aan. Zo hoort het ook.
In Zaventem is men uiteraard enorm kruiperig tegenover het soort van "bons belges" uit Broekzele die niet eens staat zijn om standaard begroetingen in het Nederlands te debiteren. Is dit - de tweetalige opschriften - in feite geen overtreding van de taalwetgeving?
Het kan ook anders: een aantal weken geleden, Apotheek, ergens ten velde in de Rand. Franstalige "chi-chi madamme" begint haar bestelling in het Frans af te ratelen waarbij ze prompt door de apothekeres wordt onderbroken die vraagt, traag, duidelijk gearticuleerd en met brede smile: "of Mevrouw misschien graag Nederlands wil oefenen?". Het gezicht van de Brusselse bontjas sprak boekdelen. Wat meer ballen gewenst voor de Vlaamse zelfstandige?
Luchthaven Charleroi en Pairi Daiza zijn twee- of meertalig. En die liggen in de provincie Henegouwen. Wat nu?

Heel België meertalig is de oplossing. We leven in de 21ste eeuw. Niet meer in de Middeleeuwen.
Oud 19 februari 2014, 16:35   #120
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mooi voorbeeld van hoe deze constructies weinig rekening houden met de werkelijkheid die dikwijls complex is.
Dan moeten ze logischerwijze ook afgeschaft worden. Maar dat doet de particratie niet. Integendeel: zie de 6de (!) staatsafbraak.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be