![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Europees Commissaris
|
![]() Mutatis mutandis geldt trouwens hetzelfde met betrekking tot het Vlaanders in Vlaanderen en het Vlaanders in Frans-Vlaanderen.
In wat van het "moederland" wordt gescheiden gaat het Diets relatief vlugger achteruit. Pajoske zou dus eigenlijk de Luikse Limburgssprekende gebieden bij Vlaanderen moeten willen. Maar dat wil hij niet, omdat het de Grote Verdediger van het Limburgs in wezen aan zijn reet kan roesten wat er gebeurt met Limburgs. Zijn portefeuille is namelijk veel belangrijker dan zijn taal. De Limburgse kaart trekken doet de Belgicist echter om 1 enkele welbepaalde reden: pogen Vlaanderen te dekonstrueren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2014 om 23:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg dat dus maar eens uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mij goed, maar dan gaan we �*lles terug onderhandelen vanaf pakweg 1962. Citaat:
![]() Gij lijkt mij niet bepaald een journalistendroom om te interviewen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 maart 2014 om 00:15. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gij lijkt mij wel geobsedeerd door het fenomeen suburbanisatie. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxx Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 maart 2014 om 00:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook die verwijzing naar een of ander "Limburgs verleden" toont u eigenlijk niet aan. Wel dat u er een heel merkwaardige redenering op nahoudt, nl. dat de geschiedenis bij u ergens in de tijd stopt. Daarna is er een grote leegte en kan er volgens u niets meer veranderen. Dat is natuurlijk niet de werkelijkheid. Tot tweemaal ontkent u dus de werkelijkheid om u te verschuilen in een denkbeeldig vijandbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En omdat gij te lui of te lomp zijt om (begrijpend) te lezen wat daar staat denkt ge mij te mogen beschuldigen van zonder gefundeerde argumenten te discuteren. PS omdat gij waarschijnlijk toch te lui zijt om 2 bladzijden terug te kijken: http://www.nederlandsetaalkunde.ugent.be/file/20 Laatst gewijzigd door pajoske : 12 maart 2014 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hou verder nog steeds vast aan taalhomogene gebieden, maar de grenzen ervan zijn niet voor de eeuwigheid. Zeker voor de nog jonge taalgrens had men een korte proefperiode moeten voorzien (10 �* 20 jaar), zodat deze nog kon worden bijgestuurd. Sowieso had men de taalgrens nooit mogen goedkeuren zonder een meerderheid in beide taalgroepen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 12 maart 2014 om 14:48. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Sommige naïevelingen beelden zich in dat de mens(en) en ook gemeenschappen zelfbepalende actoren zijn en sturende processen ontwikkelen in een bewust project. Niets is natuurlijk minder waar. De mens is zijn verleden, een uitermate complexe resultante van een oneindige reeks aleatoire parameters. Die toevalligheid afdoen als " een brij" getuigt natuurlijk niet van een historisch-filosofisch inzicht, wel van een pretentieuze leegheid. Sommigen zijn gevangen van hun verleden. Anderen zijn erfgenamen. Jij begrijpt manifest het verschil niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Mooie samenvatting van het "Vlaams"-nationalisme.
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is de rust aan de taalgrens schijn, omdat er nu eenmaal een dubbel beweging aan de gang is, nl. daar waar Vlamingen in Waals gebied komen wonen, passen zich aan. Franstaligen gaan daarentegen vaak in die Vlaamse gemeenten wonen waar ze een beroep kunnen doen op faciliteiten. Denk maar aan Ronse met haar stijgende Franstalige aanwezigheid. Daar waar ze geen faciliteiten hebben, proberen ze de facto ze alsnog af te dwingen. Denken we maar aan de Vlaamse, niet-faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Seves maak je nog een Belgicist van mij.
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- België als natie zwakker en diffuser is dan Vlaanderen. Ga dat eens tegen een Belgicist zeggen. - een individu druk voelt om zich te konformeren naar een identiteit ? We leven niet in een diktatuur. - of er tussen die twee überhaupt enige relatie is. Een verkeerd paradigma dus, terwijl het eigenlijk heel simpel is: Binnen de Belgische kontekst zijn er per definitie drie mogelijkheden: 1. Ofwel zijt gij voor Vlaamse onafhankelijkheid en dan zijt gij per definitie een Vlaamse volksnationalist. 2. Ofwel zijt gij daar tegen én voor het behoud van de Belgische staat en dan zijt gij als het ware per definitie een Belgische staatsnationalist. 3. Ofwel kan het U geen kloten schelen wat er verder gebeurt in de evolutie van de Belgische staatsinrichting en slechts DAN zijt ge geen nationalist. In die groep hoort gij dus beslist niet thuis want ge hebt terzake een zeer uitgesproken mening. Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Bijvb. de paritair samengestelde ministerraad op het federale vlak.) Terwijl de éne partij daarop dan weer een andere tegeneis zal formuleren. Zodoende moet door de duur het ganse pakket heronderhandeld worden. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Suburbaniseren, begod...! De eerste keer dat ik dat werkwoord hoor. Waar h�*�*�*lt ze het? Uit welke kursus ? Citaat:
Maar nogmaals: Voor mij hoeven de Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen geen Nederlands te leren. Als ze dood zijn hebben ze intussen per sadlo wel de Nederlandstaligheid uitgebeid bij gebrek aan Franstalige scholen voor hun kinderen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 maart 2014 om 23:01. |
||||||||
![]() |
![]() |