Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2014, 16:57   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Je betaalt ook 110 euro boete als je maar liefst 152 km/u per op de autosnelweg rijdt. Hiermee breng je wel andere weggebruikers in gevaar. Ook bellen met GSM tijdens het rijden is 110 euro, ook dat is gevaarlijk.

Er klopt duidelijk iets niet met de boetetarieven. Ik ben gerust bereid een boete te betalen als ik in overtreding ben, maar die boete moet billijk zijn met de aard van de overtreding, zijnde het gevaar die de overtreding meebracht voor de andere weggebruikers. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn om te begrijpen.

Bijvoorbeeld inhalen op een helling of in een bocht mag voor mij met 1000 euro of meer boete bestraft worden omdat dit levensgevaarlijk is.

Het niet dragen van de veiligheidsgordel hoort wat mij betreft thuis in de laagste categorie van verkeersovertredingen, met een boete van 55 euro.
Sommige mensen moeten ook tegen zichzelf beschermd worden. De gordelplicht zal ook wel iets in die zin opgesteld zijn.

Vergeet ook niet dat de gevolgen van een aanrijding verschillend zijn voor iemand met en iemand zonder gordel aan. En wie draait op voor de meerkost? Inderdaad!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 17:01   #102
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gist maar, maar weet dit niet zeker. Zowieso overtreding is overtreding en ik betwist dan ook een boete niet, wel de hoogte van het bedrag. Omdat die niet in verhouding staat met andere meer ernstiger verkeersovertredingen.
Ik vind persoonlijk dat het nog veel te weinig is.

Stel u rijdt tegen een boom.
Met gordel aan heeft u wat last in uw schouders en aan uw ribben.
Zonder gordel vliegt u tegen de voorruit met uw hooft en met uw borst tegen het stuur.

De gevolgen in het tweede geval zijn veel zwaarder voor een verzekering of voor de ziekenkas.

Conclusie: Het feit dat u uw gordel niet wenst te dragen is uw goed recht, u betaald telkens men u snapt en draagt zo bij aan de kosten voor de duurdere autoverzekeringen en de duurdere ziekenkas.
Oud 16 maart 2014, 17:02   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is het inderdaad, gezien je bij de politierechtbank toch altijd meer moet betalen.
Daarom is het ook een minnelijke schikking hé.
Oud 16 maart 2014, 17:56   #104
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Men moet controleren op écht gevaarlijke zaken in het verkeer, zoals het niet dragen van een gordel of door het rode licht rijden.

Ook bumperkleven moet strengen worden aangepakt.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 19:59   #105
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je betaalt ook 110 euro boete als je maar liefst 152 km/u per op de autosnelweg rijdt. Hiermee breng je wel andere weggebruikers in gevaar. Ook bellen met GSM tijdens het rijden is 110 euro, ook dat is gevaarlijk.

Er klopt duidelijk iets niet met de boetetarieven. Ik ben gerust bereid een boete te betalen als ik in overtreding ben, maar die boete moet billijk zijn met de aard van de overtreding, zijnde het gevaar die de overtreding meebracht voor de andere weggebruikers. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn om te begrijpen.

Bijvoorbeeld inhalen op een helling of in een bocht mag voor mij met 1000 euro of meer boete bestraft worden omdat dit levensgevaarlijk is.

Het niet dragen van de veiligheidsgordel hoort wat mij betreft thuis in de laagste categorie van verkeersovertredingen, met een boete van 55 euro.
Stop toch met jammeren en betaal gewoon je boete als een goede voorbeeldige Belg.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 maart 2014 om 20:00.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 21:25   #106
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lukt bij bepaalde mensen. Bij andere dan weer niet. Bij die heb je een stok achter de deur nodig.
Reserveer die stok achter de deur dan voor diegenen bij wie het niet lukt. Moeilijk hé.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 21:27   #107
Meester
Banneling

Stuur een bericht via ICQ naar Meester Stuur een bericht via MSN naar Meester Stuur een bericht via Skype™ naar Meester
Standaard

zoals het niet dragen van een gordel of door het rode licht rijden.

denk dat je hier de priori-
teit moet omdraaien
Meester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 22:44   #108
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat hem niet om de boete op zich. In 99% van de gevallen draag ik gewoon ook de gordel, het was die dag puur vergeten, het was ook geen statement of weigering of wat dan ook, het was puur vergeten. Dat daar een boete voor uitgeschreven wordt kan ik mee leven, maar niet met het bedrag van 110 euro, met 50 tot 60 euro zou ik wel mee kunnen leven. Zeker omdat het nog maar de eerste keer is.
Klopt, zou volgens mij enkel een berisping mogen zijn, alhoewel ik hem altijd draag.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 22:54   #109
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Hoeveel is het eigenlijk bij het gebruik van GSM achter het stuur?
Als de gordel €110 is, dan moet niet-handvrij bellen minstens het dubbel zijn. Want die brengen, buiten zichzelf, ook anderen in gevaar. En hier kan ook geen sprake zijn van 'vergeten'.
Dat mag gerust het dubbele zijn.
Oud 16 maart 2014, 23:20   #110
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Stop toch met jammeren en betaal gewoon je boete als een goede voorbeeldige Belg.
Maak je geen zorgen, de overschrijving is al lang gebeurd. Hopelijk gebruiken ze het geld voor de aanleg van betere fietspaden want daar is zeer dringend nood aan.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 00:04   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Reserveer die stok achter de deur dan voor diegenen bij wie het niet lukt. Moeilijk hé.
Dat schrijf ik nu eenmaal. Moeilijk om toe te geven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 00:05   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak je geen zorgen, de overschrijving is al lang gebeurd. Hopelijk gebruiken ze het geld voor de aanleg van betere fietspaden want daar is zeer dringend nood aan.
Uw boetegeld gaat naar de federale pot. Fietspaden komen uit de regionale pot.
Oud 17 maart 2014, 01:24   #113
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Heb de ganse draad niet gelezen, maar diegenen die dit goed vinden, beseffen blijkbaar niet dat dit niets meer te maken heeft met verkeersveiligheid, doch enkel dient om de staatskas spijzen.

En diegenen die zeggen dat je je maar aan de regels moet houden: u vindt niets absurd, volgt blindelings de grote "leiders", u doet nooit iets verkeerd?

Deze bedragen staan totaal niet in verhouding met echte criminele feiten.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 01:32   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Heb de ganse draad niet gelezen, maar diegenen die dit goed vinden, beseffen blijkbaar niet dat dit niets meer te maken heeft met verkeersveiligheid, doch enkel dient om de staatskas spijzen.

En diegenen die zeggen dat je je maar aan de regels moet houden: u vindt niets absurd, volgt blindelings de grote "leiders", u doet nooit iets verkeerd?

U draait het gekende molentje, maar het overtuigt niet. Immers, een gordel dragen heeft weldegelijk iets met verkeersveiligheid te maken. Heel veel zelfs. Daarnaast "spijst" u de staatskas alleen al u een overtreding begaat en daar ook bij betrapt wordt. Wie zich aan de wetten houdt, houdt zijn eigen centjes netjes in de portemonnee.
Oud 17 maart 2014, 02:20   #115
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U draait het gekende molentje, maar het overtuigt niet. Immers, een gordel dragen heeft weldegelijk iets met verkeersveiligheid te maken. Heel veel zelfs. Daarnaast "spijst" u de staatskas alleen al u een overtreding begaat en daar ook bij betrapt wordt. Wie zich aan de wetten houdt, houdt zijn eigen centjes netjes in de portemonnee.
Maar u stopt het draaiend gekende molentje niet, want u antwoord niet op de vragen:
Citaat:

Ja, ik erken dat een gordel bijdraagt tot de veiligheid. Maar de titel van de draad is de 110E, en dus de bijhorende boete die veel te hoog is.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 17 maart 2014 om 02:21.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 02:33   #116
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:

Inderdaad, juist zoals hoogte van de boetes voor overdreven snelheid. Totaal buiten proportie.
Oud 17 maart 2014, 05:04   #117
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meester Bekijk bericht
zoals het niet dragen van een gordel of door het rode licht rijden.

denk dat je hier de priori-
teit moet omdraaien
Niet dragen van de gordel kost de SZ en de autoverzekeringen ieder jaar een smak geld.
Ik denk dat het een goede prioriteit is, die nog te goedkoop is.
Oud 17 maart 2014, 05:05   #118
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Klopt, zou volgens mij enkel een berisping mogen zijn, alhoewel ik hem altijd draag.
Waarom enkel een berisping?
Ik geloof dat u de gevolgen van het niet dragen, bij een aanrijding, totaal verkeerd inschat.
Oud 17 maart 2014, 05:06   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Dat mag gerust het dubbele zijn.
GSMen zchter het stuur is nog zo een fenomeen dat veel te goedkoop gestraft wordt.
Oud 17 maart 2014, 05:06   #120
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het geld wordt nooit gebruikt voor infrastructuurwerken, hetgeen eigenlijk jammer is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be