![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() AH is de meester in het manipuleren van prijzen. Het prijsbeleid van AH is niet universeel, vele franchisenemers bepalen voor een deel van hu producten hun eigen prijzen. Dat geldt overigens voor veel supers.
Ik heb een voorkeur voor de Franse supers, en af en toe Lidl voor specifiek Duitse producten.
![]() |
#102 |
Schepen
|
![]() Ik vind AH in België nu ook weer zo goedkoop. Ze hebben wel vaak speciale kortingen, maar ik merk dan een stijging in de overige prijzen.
Ik shop het liefst in Nederland en in Marokkaanse supermarkten (hier wel echte kortingen tot 50%). Maar ook vooral omdat het eens wat anders is.
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Er is een wet in Belgie die verbied om met verlies te verkopen. Dit om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.Supermarkten kunnen dus een product verkopen aan de inkoopprijs +0000,1.Op die manier kunnen ze steeds de kleinhandel verslaan.
Op die manier kunnen ze steeds brood verkopen aan de bloemprijs,of vlees aan de aankoopprijs,of bloemen of alles anders. De kleinhandel moet de inkoopprijs en de uurlonen en de algemene kosten doorrekenen. Anders gaat hij failliet. Supermarkt kan dus elke zaak in zijn omgeving verslaan in prijs.Ze kunnen de algemene kosten en uurlonen niet aanrekenen. Als ze de concurrentie aangaan met de vis-handelaar gaan ze x tijd de vis verkopen aan aankoopprijs.De uurlonen,vaste kosten verplaatsen ze gewoon. En als de vis-handelaar weg is, pakken ze de beenhouwers aan. Kijk es rond, hoeveel vishandels zijn er nog, of beenhouwers,of bakkers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de veeteelt is het ook makkelijk aan te tonen. In Belgie moeten dieren tegen veel meer ingeënt zijn dan in Nederland. De Nederlandse veeteler moet dus minder veeartsbezoeken bekostingen en minder vaccinaties laten uitvoeren. Voor de akkerbouw is het moeilijker te bewijzen, vooral omdat hier veel gebruik van loonwerkers en dagloners word gebruik gemaakt. Je komt hier dus meer in aanraking met de loonlast. Een kost die trouwens ook bij de glasteelt zeer belangrijk is. En dan heb je bij het eindproduct in de 3 teelten, natuurlijk nog de plaats van verwerking. Nederlands vee word in Nederland geslacht en verwerkt, waardoor de loonkost lager ligt. Direct heb je ook te maken met de lagere transportkosten, gewoon omdat de loonlast lager ligt. De nieuwkomer zet trouwens enkel in de Belgisch/Nederlandse grensgebieden de prijzen onder druk. Eens buiten die grensgebieden, kan ook de nieuwkomer zijn lage prijzen niet aanhouden. Want daar beginnen de loonkosten en transportkosten door de grotere afstanden in zijn nadeel te spelen. Je moet dus niet verwachten dat er een A.H komt in Kortrijk die tegen dezelfde prijzen kan verkopen als de A.H in Brasschaat. In Kortrijk zal A.H zelfs hogere prijzen moeten vragen dan Colruyt om nog winst te kunnen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dat product dus neemt de keten geen winst maar neemt de volle pot op de andere producten in het karretje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verdwijnende of verdwenen beroepen; schoenhersteller,radio en tv hersteller,bakker,beenhouwer,viswinkel, buurtwinkel,onafhankelijke garage,kledingboetiek,ijzerwaren kleinhandel,zelfstandig tankstation, bloemenwinkel. Dus de hele winkelstraat, Kijk eens naar de leegstand in je eigen stadscentrum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 1500 ? mijn vrouw heeft daar gewerkt in de zorg en met ort toeslag erbij kwam die toch rond de 2200 a 2300 al naargelang het aantal weekends ze werkte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bah ik weet niet wat jij duur noemt, maar nogal wat producten bij hen zijn echt wel minder duur dan als je ze pakweg bij de concurrentie zou halen. Een vb. -> een goedkoop pak rijst kost bij hen 'maar' 0,34 cent.. Charcuterie vind je bij hen al aan 0,50 cent het pakje en leverworstpâté al aan 0,26 cent .. Kortom, voor 1 euro heb je bij hen al iets lekkers om te bikken als je op het einde van de maand krap bij kas zit. Probeer dat maar eens te vinden in andere supermarkten in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn huischvrouw probeert iedere week onder de 80 euro te blijven voor de wekelijkse boodschappen. En dan wil ze nu naar de Jumbo, waar je 5 euro kwijt bent in de parking.
Dus zei ik tegen haar: Je mag naar de Jumbo, maar dan wel op de fiets met twee vette fietstassen. Het gevaar van de Aldi is dat je thuis komt met één of ander nutteloos apparaat, want die verkopen echt alles. Kwam ze laatst thuis met een koffiezetapparaat, terwijl de onze uit 1969 van Douwe Egberts het nog steeds doet. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt. Ik vind het steeds leuk om langs de rekken met hagelslag, muisjes, pindakaas en peperkoek te gaan. Om nog maar niet te vergeten de vaak Hollands sprekende verkopers en verkoopsters ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wacht, 1969 .. dan is dat koffiezetapparaat zo'n 45 jaar .. ? Tjeempie .. ![]() Ikzelf verander zo om het jaar van koffiezetapparaat .. Imo. heeft het niets met het merk te maken, Bosch, Philips of één of ander onbekend merk .. maakt niet uit .. Bij mij gaan ze niet lang mee .. Zo begaf mijn laatste van Philips het ook na amper nog geen jaar, mss. heeft het ermee te maken dat ie uit de Mediamarkt kwam, kostte toch wel zo'n 30 euro .. Nu heb ik één van nog geen 10 euro van Watshome van bij het Kruidvat, voorlopig doet die het prima, dat mag wel want het is nog maar van januari geleden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Euch 500-600€ voor een espressomachine? Dat meen je niet ![]() Espresso is trouwens niet mijn dada, geef mij maar koffie met melk/koffie verkeerd/cafe latte ![]() Ik vind zo'n Senseo van 80€ al veel dus ![]() Met 600€ koop ik een ticket naar Bangkok lolz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Regelgeving wil ik nog geloven, qua belastingen weet ik het nog niet. Anderzijds als ik kijk naar de regelingen die er in België nog wel zijn en al afgeschaft in Nederland, dat moet ergens van betaald worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als in de fabriek zo'n produkt aan de eindkontrole komt, wordt de kwaliteit bepaald. De produkten die zéér goed zijn, gaan naar handelaars die door hun klanten aanzien worden als goed & betrouwbaar. De produkten die nog juist goed genoeg zijn voor de verkoop gaan naar handelaars zoals Mediamarkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |